www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej alle som tog en flaske H-olie med hjem efter drejerseminaret hos Poul M i går.

jeg vil gerne beskrive funktion og ide med den type overfladebehandling, og de muligheder som kombinationen af en polervox - sammen med en hårdthærdende olietype giver trædrejere.

Baggrunden for den viste olietype er en gammel ide (faktisk helt tilbage fra 1980'erne), hvor kravene i møbelindustrien i SydøstAsien's Teakmøblindustri gik hurtigt mod hurtigere/dermed billigere produktion.

Jeg var dengang med til at udvikle nogle nye "Teakoils", som blev brugt sammen med nogle laktyper med meget højt tørstof.

H-olie (Danisk oil kan man vel kalde den) som jeg viste igår, er baseret på de gamle ideer, men tilpasset til hvad vi som trædrejere gerne vil opnå.

Målet med olie er således:

1: Den skal være let at påføre,
2: Den skal være istand til at trænge dybt ind i træet,
3: Den må ikke giver for stærke/store farveskift i træet,
4: Den skal kunne "arbejde" sammen med div. Sandingsealere (Sprit- som opløsningsmiddelbaserede),
5: Den skal kunne "arbejde" sammen med den polervox, lavet på Paraffinolie og Canaubervox som jeg allerede har lagt recepten til ind på forum,
6: Den skal være "filmdannende", d.v.s den må ikke kunne "rynke" som man f.eks ser Linolie gøre engang imellem,
7: Den skal være "pudseegnet". D.v.s at man skal kunne mellemslibe efter f.eks første gan påføring.
8: Den må ikke "rejse fiberene" (Hvis man har sletdrejet rigtigt), men:
9: Skal hærde så hårdt op at den i praksis kan anvendes som "sandingsealer" (Hærdetiden vil da være ca 4-6 timer/20 C).
10: Det "krydsbindende polymerindhold" er så højt at man faktisk "mætter" træets overflade i første påføring, og dermed kanreducerer antallet af behandlinger væsentligt i forhold til langt de fleste produkter som er tilgængelige på det danske marked.
11: Den indeholder IKKE komponenter (som f.eks Shellak) som ikke kan "krydsbindes", hvorfor man opnår en særdeles jævn og POLERBAR overflade. Der er ikke risksiko for at man kommer til at "overhede" f.eks Shellaken, som er almindelig i mange olieprodukter når man laver den sidste polering.
12: Den skal - i modsætning til f.eks Linolie, være minimalt "gulnende" og minimalt reaktiv for UV-lys.
13: Den skal kunne holde en jævn glans og "glød", også over lang tid. (Hvad lang tid er kan jeg ikke deffinere)
14: Den skal kunne påføres i mange- tynde lag, og stadig vise en god transperans (gennemsigtelighed),
15: den skal kunne arbejde sammen med de fleste korekommende "politurer" etc. som finder anvendelse på drejede emner i hjemmet.
16: Den skal være - i praksis, uopløselig ved påføring af div. andvendte ikke-hærdende olie (Olivenolie, Vindrueskerneolie etc)
som man kunne tænkes at ville bruge for at "friske overfladen op".
17: Den skal have et højt "fedtresistens niveau", så den kan anvendes med fordel til .f.eks penne etc, hvor "fedtede fingre" er dagligdag.

H-olien indeholder TERPENTIN, og vil skulle mærkes 3:1 (1993)i sikkerhedskode(MAL), hvorfor den ikke umiddelbart er beregnet til fødevarer.

Ovenstående er godt nok en "ordentlig omgang", og det beskrevne dækker kun de væsentligste parametre for ideen bag olien.

Jeg har også formuleret "Basis olie" som jeg så har anvendt til at imprægnere en del af de "pennestykker" mange af jer har lovet at lave penne af, og komme med jeres uforbeholdne - og så kritiske kommentarer som muligt med her på forum. Det ser jeg meget frem til.

Oliens fuktion:

1: Når den drejede overflade er lige så flot som den Stig lavede på det frønnede Birk i går, påføres olien med en klud/sugende papir.
2: Lad olien "tørre ind" i ca 15 min/20 C, og påfør et lag mere(tyndt), og poler umiddelbart indtil du kan mærke at friktionen fra olien falder, og overfladen står med flot glans og glød.
3: Lad emnet "hærde" i ca 4-6 timer/20C, hvorefter du kan pudse overfladen med f.eks korn 400. Pudsestøvet skal se helt hvidt ud, og der må ikke sidde ret meget olie tilbage på slibepapiret. Den pudsede overflade skal fremtræde jævn og ugennemsigtig.
4: Fåfør et nyt- tyndt lag H-olie, og lad den hærde op (4-6 timer - eller endnu bedre til næste dag),
5 Puds overfladen let med fks. en af Bjørn B's slibemåtter og påfør polervox i et tyndt- jævnt lag, og poler overfladen op.
6: Bruger du recepten her fra forum, skal du sørge for at overfladen bliver varmet op til "håndvarm" under poleringen. Derved får du Canaubervoxen til at "Flyde", og samtidigt trænge dybt ned i træet, og dermed også frembringe den resistente overflade vi ønsker. (Det er ligesom at polere en bil, vand og smuds afvises lettere hvis voxen er god og intakt)

Fordelen ved at bruge en polervox, baseret på paraffinolie - som er IKKEHÆRDENDE er, at paraffinolien meget hurtigt frigives fra Canaubervoxen, og trænger ned i træets struktur, hvor Canaubervoxen adskilles fra olie - i stigende grad nedefra op mod overfladen (på grund af frikionsvarmen). D.v.s at den hårde voxoverflade danner en lukket film, hvor paraffinolien som til at starte med er blandet lidt med Canaubervoxen, langsomt frigives og vandre ned i træet, hvor det er med til at holde vedstrukturen "fyldt" og flexiber over tid.

Pennestykker som er imprægneret med H-oliebasen, burde kunne polleres til færdig glans og glød umiddelbart efter drejning, og - alt andet lige, burde det ikke være nødvendigt at pudse finere end max korn 320 hvis man ønsker at pennen skal vise lidt træstruktur.

OBS: H-olien er en meget hurtigt hærdende formulering, og en stor del af udhærdningen sker ved luftens ILT. Det er derfor anbefalelsesværdigt at man holder flasken tæt tillukket når man ikke bruger af den, og man bør opbevare H-olien så den ikke udsættes for direkte solopvarmning. OG, selvfølgelig, hold enhver olie etc. udenfor børnerækkevidde.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Det er flot Bjørn at du gider skrive de gode / lange guldkorn.De er faktisk for lange til at jeg læser dem på skærmen.Så jeg printer dem ud putter dem i et ringbind og bruger dem som godnatlæsning i sengen. det er hyggeligt. :D

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
H-Olie... eller Bjørn´s H-Olie / Bear H-Oil :)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Hej Bjørn

Første foreløbige erfaringer med de vacuumbehandlede pennestykker (3 x frønnet birk, 1 x pæretræ):

- Husk at trække boret ud ofte, det behandlede træ ser ud til at "pakke" mere end ubehandlet træ
- pennestykkerne af pæretræ er "vådt" af olie - er det meningen ?

Jeg er spændt på hvordan limen binder mellem messingrør og pennestykker - jeg bruger 2 komponent epoxy.

Er også spændt på at dreje og polere dem - fortsættelse følger.

mvh Torben

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Torben,

dejligt at der allerede nu kommer erfaringer:

Da hærdningen sker - hovedsagelig ved luftens ilt, kan det ske at den endelige udhærdning i midten af en pind er langsommere (også en hel del, end på ydersiden). Når hullet er boret, er der helt fri adgang for ilten i luften, og den sidste udhærdning vil ske i løbet af ca. 6 timer/20 C.

Derefter vil limning ikke være noget problem, hverken med Epoxy elle f.eks PU (eller CA-lim), men, så længe hærdeprocessen ikke er helt gennemført, vil den "flydende" olie ikke være "limbar".

Pæretræet er imprægneret med H-oliebasen, som kemisk er noget langsommere i hærdningen end Træet som er imprægneret med P-oliebasen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Torben,
Jeg har i dag boret ud med 5 mm bor i både en pærepind (H-olie), 1 stk frønnet Birk, 1 stk Ask, og 1 stk Zebrano (disse 3 imprægneret med P-olien).

Jeg kan observere følgende:

Pærepinden: Den var fint gennemhærdet - nok til at borespånen løb pænt ud fra hullet. Jeg borede ca. 55 mm ind fra begge ender - men - det faktum at imprægneringen ser endnu mere effektiv en jeg havde forventet, betyder også at der sker en næsten total opfyldning af træets porer, hvorfor spånen altid vil indeholde en del hærdet olie, som ved opvarmning vil virke en smule "fedtet". Den fedtede følelse forsvinder hurtigt når temperaturen falder igen.

Note: Alt træ "pakker" i et spiralbor, simpelthen fordi der er forskellige harpikser/olier i træet som virker som en form for lim når det komprimeret i borehullet (Det er sådan man laver træpiller - man udnytter det naturlige harpixindhold i træet til at binde spånerne sammen med. Noget træ pakker/limer bedre end andre, Gran, Fyr er blant de mest harpiksholdige).

Limning af et 5 mm søm i hullet viste fint træbrud, og det er det samme for både Epoxy (2K), PU-skumlim, PVAc (Hvid snedkerlim).

Jeg lagde en tilsvarende Pærepind i Mikroovnen, og gav den 2 min ved 100% styrke. derefter kunne jeg se at udhærdningen mangler lidt for at være komplet, og det tyder på at hærdetiden i det tætte træ nok skal sættes til ca. 14 dage-3 uger fra imprægneringetidspunktet. Den pind du har prøvet med, har "kun" en hærdetid på godt . 1 uge.

Dette er nok mere en information for mig selv, fordi jeg så må regne med at fremtidige pinde, imprægneret med H-oliebasen, skal ligge i 1 måned før jeg med sikkerhed kan se dem blive omsat til flotte penne etc. ;)

På de 3 andre pinde, som er imprægneret med P-olien, er udhærdningen total, og borespånen kommer ud som man kender det fra tørt træ.

Limningeprøverne er alle tilfredsstillende.

Jeg glæder mig meget til mange flere oplevelser fra alle som fik en pind eller flere med hjem. :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Hej

Bjørn A: Der går lige lidt inden du får en melding fra mig,
da der er andre projekter der presser sig på!
Mvh.

Ps. Tak for et interessant indlæg ved seminar

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pæretræ pen drejet og samlet

- meget skarpe kanter efter boring med hulopretteren
- dejlig nem at dreje, fin overflade direkte fra mejslen
- pudsede let med korn 400 (intet slibestøv, materialet blev i sandpapiret - nok fordi olien skulle have hærdet en dags tid)
- efter pudsningen polerede jeg med en bomuldsklud ved høje omdrejninger men overfladen blev ikke helt blank
- påførte derefter PPP HUT og polerede igen

Jeg har et pærestykke mere - det lader jeg lige ligge et par uger og hærde, så prøver jeg igen og ser om jeg ikke kan undvære den sidste del med PPP.
Vedhæftet fil:
P1020207.JPG
Vedhæftet fil:
P1020208.JPG
Vedhæftet fil:
P1020209.JPG

Fortsættelse følger

mvh Torben

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Torben,

Jeg ser frem til næste "pærepen".

Hvis jeg må komme med en kommentar og et forslag til den viste pen, vil det være:

1: Den anvendte PPP giver dig ikke den overflade du gerne vil have frem. Dejligt at du har fået taget fotoet så tæt på at man kan se de små "glansspots", som faktisk betyder at træets overflade ikke er homogent "fyldt op/jævnt poleret".

1.1: Du kan (i praksis) gøre følgende:

A: Påfør en gang af den "Danisk Oil" (H-olie) jeg viste i lørdags, og poler mens den stadig er helt frisk påført. Glansen skulle gerne havne oppe omkring "glans 80" hvilket vil kunne betegnes som "højglans" med en flot transperans. Det er transeperansen penne mangler som du viser den.

Aa: Du kan også påføre Olien, og lade den "befugte" træet i ca. 15 min/20C, og så polere op. Du vil mærke en ret høj friktion et kort øjeblik mens "tørstoffet" i olien tvinges ind i træet. Når friktionen - efter 15 - 20 sekunder falder, er processen egenligt færdig, og du burde kunne se det færdige resultat. Ønsker du en endnu mere resistent overflade kan processen gentages: påfør et tyndt lag olie (Så tyndt som muligt), og poler efter ca 15 min ved høje omdr.

2: Hvis du har/ eller vil lave noget polervox (Paraffinolie og canaubervox), og påføre det - samtidig med at du varmer overfladen op ved friktion (Høje omdr. på bænken) - så kommer både glans og transperans gevaldigt højt op, og du får ydermere en særdeles robust overflade på pennen.

God fornøjelse.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Jeg havde 4 stk "engangs kuglepenne" fra et eller andet møde på et hotel for lang tid siden liggende, og så var det jo nærliggende at lave nogle nye med noget af det imprægnerede træ vi snakkede lidt om i lørdags.

Fra oven af:

Elmeknude, imprægneret med "Danish Oil" (H-olie base)
Moseeg, imprægneret med P-olie base
Ask, imprægneret med P-olie base
Moseeg, imprægneret med "Danish Oil" (H-olie base)

Drejningen af alle 4 er gjort med et u-jern på 12 mm med lange vinger (Shear scraping), og den sidste formgivning er gjort med en simpel scraper.

Pudsning af de to øverste er korn 240/korn 400 samt en let omgang med den grønne poler måtte.

Pudsning af de to nederste er kun korn 400 og en let omgang med den grønne polermåtte.

Alle fire har fået en' gang "Danish Oil" (H-oliebase), og er umiddelbart poleret med en tør klud i ca 15-20 sekunder.

Både glens og glød er særdeles jævn, og jeg håber det fremgår af fotoet. Vil man gerne have en yderligere fyldighed i overfladen kan anvende parafinolie/canaubervox polermidlet med fordel.

Går man efter mere "dybde" i træet, kan man bruge et- eller flere -TYNDE - lag af "Danish oil (H-oliebase) med mellemliggende polering.

Laver man f.eks en pen i helt hvid ASK (Eller andet helt hvidt/lyst træ) vil man måske ønske at frembringe den maximale glød/dybde i træet. Her er det vigtigt at man følger Stigs metode: Brug 0000-ståluld til poleringen af den flydende olie. Man behøver sjældent mere end 2- måske 3 påføringer med en tur med 0000- ståluld hver gang for at opnå det ønskede resultet, og så kan man klare jobbet på en enkelt dag, hvor man typisk , men det almindeligt forekommende olietyper måske kan bruge op til en måned for at blive færdig.

Jeg ser meget frem til jeres indtryk efterhånden som der kommer penne frem. :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så fik jeg drejet en frønnet birk

- pudset til korn 400 (fint at pudse)
- Olien fra seminaret førstegang
- 10 minutter efter olien anden gang
- polering
- canaubervoks/parafinblandingen
- polering

Resultatet blev en lækker satin-agtig overflade
Vedhæftet fil:
P1020210.JPG
Vedhæftet fil:
P1020211.JPG
Vedhæftet fil:
P1020212.JPG

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Bjørn, jeg er pennemongol.
Mest fordi jeg synes, at pennekit er stærkt overvurderet i pris.
Men din genbrugsidé ville jeg godt høre lidt mere om.
Kan jeg få dig til at lave en tråd i Tips&trick om, hvordan du opgraderer en gratis reklamekuglepen til hjemmelavet flot trædrejerpen?

Med forsigtig forventningshilsen
Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jens,

Jeg skal nok prøve at vise lidt om dette - så langt det rækker, men jeg skal lige have klaret nogle få andre ting, så der går nok en uges tid. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Det var dét, jeg gerne ville høre.
På forhånd tak.
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Torben,

Birkepennen er blevet flot, men hvis du har tålmodighed i ca. 2 døgn/20C, vil hærdeprocessen være så langt fremskredet at en extra gang polering giver et endnu flottere "Satin-resultat".

Der sker det at paraffinolien efterhånden er fordelt i hele træevolumet, og at resten i canaubervoxen nu er minimalt. Derfor kan man polere emnet hårdt, d.v.s til en overfladetemperatur på 40-50 C, og så "flyder" Canaubervoxen så fint ud i alle porene og giver en hård og resistent overflade.

varmepåvirkningen får også den underliggende "Danish Oil" (H-oliebase) til at hærde endnu hårdere op. Dermed stiger transparansen og "gløden" bliver endnu flottere.

Prøv det, og fortæl hvad du syntes.

God fornøjelse ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Joe var lige forbi til en kop the.

Han havde taget sine to sidste skåle i spidsløn og eg med ( se i Galleriet)
De var begge to behandlet med Bjørns H-olie.

Det er altså bare noget, der virker.
Især var jeg imponeret over at vimmeret i spidslønnen reflekterede lys så godt, efter kun to behandlinger med H-olie.
Det tyder på en meget stor mætning af træet.

Der er for mig ingen tvivl om at H-olien er perfekt til træ, hvor man vil have de "optiske" detaljer: flammer, vimmer etc. bedst muligt frem.
Jeg vil tro, uden at have en stand forskid på knive, at den vil være ligeså fremragende til dem.
Træ er træ, hvadenten det drejes eller laves til en kniv og end god mætning med en hærdende olie vil give en slidstærk og let renholdt overflade.
Jeg ville ønske, jeg havde haft adgang til H-olien dengang jeg drejede meget, det ville have gjort livet en del lettere.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det har det allerede for mig!! jeg har brugt den ene af de 2 små dunke allerede, men de store emner jeg har drejet på det seneste er færdigbehandlede på et par dage i stedet for flere uger !! NICE

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Jeg må se at få fat i noget og prøve det ;)
Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg har taget nogen af mine aller først skål og eksperimenteret på dem med H-olien + poler voks og mildest sagt resultaterne er "stunning". Nu må vi bar håbe at BjørneA ikke holder os allesammen som gidsler, jeg går ikke tilbage til til det gammel :twisted: :twisted:
Jeg kan kunne anbefale at jer som ikke fik ved seminaret skaffer lidt og prøver selv

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er dejligt at få så mange- og positive tilbagemeldinger, både omkring H-olien såvel som omkring det imprægnerede træ til penne etc.

Jeg møder Stuart på torsdag hos Joe-P, og håber så på at få hans oplevelser med imprægneret - og frønnet træ til knivfæster.

H-olie var nu ike tænkt at skulle være til salg, den er dyr nok i råvareomkostninger :( , men jeg var efterhånden selv blevet så "træt" af de - syntes jeg, dårlige produkter som sælges generelt til amatørtrædrejere.

jeg vil godt lave mindre mængder olie hvis der er interesse for det, men man må også være klar over at det ikke er kommersielt.

Jeg vil gerne lave H-olien i 0,25 l plastflasker, og prisen bliver 70 kr/flaske + forsendelse. Så har jeg fået dækket omkostningerne ind, og det er ok.

Send mig en pm hvis I er interesseret.

PS: Jeg har pt. ikke råvare til mere olie, så der vil gå ca. 14 dage forudsat at er er opbakning nok.

Omkring H-olien generelt:

Olien er formuleret sådan at den er "porrefyldende". Dvs at den ved påføring på f.eks 1 x sandingsealer, i de fleste tilfælde vil lukke de sidste åbne porre i overfladen. Er træsorten "åben", dvs at porrene er åbne for væsketransport igennen f.eks et lag sanding sealer, kan man bruge 2 eller måske op til 3 påføringer af H-olien.
Påføringerne kan ske med ca. 10-15 minutters mellemrum, og man kan polere overfleden op til en særdeles høj glød/glans næste dag. Omkring 6 timer v/20 C, er nok det hurtigste, næste dag er altid fuldt gennemhærdet.

På tættere træsorter behøver man sædvaligvis ikke at anvende sandingsealer, men kan "nøjes" med 2 x H-olie. Normalt er det heller ikke nødvendigt at bruge polervox, idet man kan polere H-olien op med en særdeles fin glød og glans. Dog vil glansen ikke nå helt så højt som hvis man f.eks bruger "glinsemidler" eller friction polish etc., men i de fleste tilfælde er glød langt at foretrække frem for en høj glans, som jo i realiteten bare får overfladen til at skinne, uden at træets farver og textur kommer ordentligt til udtryk.

Skal overfladen udsættes for vand i større mængde, mekanisk slid etc., skal man regne med at endelig uhærdning er sket efter ca 3-4 uger/20 C.

Under normale omstændigheder betyder denne "efterhærdning" ikke noget, men det kan være rart at have i "baghovedet" hvis man ønsker af efterpolere emnet. Efter de 3-4 uger bliver polring et større job, da overfladen da er særdels hårdt lukket.

H-olien er endvidere formuleret således at man ikke skal bruge for meget. Man påfører olien med en tør klud og små omdrejninger på bænken. Fordeler olien til man kan se at "befugtningen" er jævnt fordelt, hvorefter man kan polere overfladen umiddelbart. Hold en tør klud mod overfladen med høje omdrejninger (1000 o/min eller højere), og man vil mærke at der er en vis friktion mellem kluden og træet et kort øjeblik. Når friktionen falder (efter 1/2 min eller deromkring) vil man opleve at der ikke er nogen form for modstand fra overfladen, og at gløden og glansen nu "kommer op".

Hvis man, efter denne procedure, oplever at der stadig er "matte" områder i overfladen, kan man enten:

1: Gentage oliebehandlingen, og tilse at man får mættet de "matte" områder effektivt, og derefter lade olien trænge ind i træet i ca. 15 min, før man så polerer igen.

2: man kan også mellemslibe, f.eks med ståluld 0000, inden man påfører et tyndt lag olie mere.

Har man slebet med ståluld 0000, er det sædvanligvis en fordel også at slibe "vådt i vådt" med olien. Man skal dog være opmærksom på at der ved pudsning med ståluld kan efterlades ståluldsrester i træet, hvorfor man må sørge for at "rense" overfladen med lidt mere rigeligt olie og aftørre umiddelbart, så man er sikker på at overfladen ikke er "forurenet" med jern partikler som jo kan medføre misfarvning - specielt på Eg og lig. syreholdige træsorter.

OBS: Til dette formål er det en fordel at fortynde olien med mineralsk terpentin 1:1, ligesom en 1:1 blanding sædvanligvis er god at bruge på meget tætte træsorter ( 1: 1 blandingen er i nogen grad sammenlignelig med de fleste Danish oils som er tilgængelige fra div. forhandlere, bortset fra at de kommersielle produkter ikke hærder så godt op som H-olien (Min mening, andre kan have en anden oplevelse)

H-olien er er særdeles "hurtig" formulering. Dvs at den reagerer hurtigt med luftens ilt, og det betyder også at når den er påført i et tyndt lag på træet, at man ikke har så forfærdelig lang til til at fordele olien og polere den op. Det hele skal helst gøres inden for ca. 45 min til 1 time/20 C. Når man ikke det, er det bedst at vente til næste dag med videre behandling. Så er olien i overfladen hærdet op til "pudsnings" klar, og man kan f.eks. efterslibe "vådt i vådt" med et tyndt lag olie og efterfølgende polere op.

Det er også vigtigt at man sørger for at holde flasken tæt tillukket, da olien let danner "skind". Dannes der skind i flasken, bør det fjernes mekanisk da det udelukkende består at udhærdet olie, som ikke kan gen-opløses/aktiveres.

Jeg bør nok også nævne at sandingsealer lavet på både shellac/sprit såvel som på celluosebasis begge kan anvendes uden problemer, ligesom polervoxen på paraffin/Canaubervox basis arbejder særdeles godt sammen med H-olien.

(Min oprindelige tanke var egenligt at lave mig et total system bestående at sealer, olie og polervox, så jeg blev fri for at spekulere på alle de "fantastiske" produkter som sælges rundt omkring, og linolie gider jeg simpelthen ikke bruge, ligesom alle de "ikke hærdende olier".)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg vil gerne tilslutte mig den ros, som H-olien allerede har fået.
Da mit værksted endnu ikke kører, har jeg prøvet den på halvdelen (så jeg kunne se forskel) af en skål i kirsebær.
Den er drejet af et træ, som Gudrun (storm over Sverige i januar 2005) fældede for mig. Områder af træet er rådangrebet.
Billedet yder ikke H-olien fuld retfærdighed, der er større forskel i virkeligheden. Specielt er jeg imponeret over hvad olien har gjort ved de angrebne områder. Før var de ru, grå og kedelige, nu er de lige så glatte som resten, og står med et farvespil og en glød, som jeg ikke havde troet mulig.
Bjørn, hvis du laver mere af olien, må du gerne skrive mig op til tre flasker.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jA jeg er også med i koret af roser... den er verdensklasse... simpelthen.. har i går drejet 30 sjalringe, og givet dem holie. de er lækre i overfladen super. og kan poleres helt op i spejlblank (som mine ting skal)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

en af mine aller først skål som jeg har drejet, blive behandlet med vindrue kerne olie men fik et tur med H-olien og vupti, nå det bliv til en efter og så en før billede :oops: beklager, men resultatet er tydlige nok
Vedhæftet fil:
2010-10-15.JPG

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er jo netop hvad jeg har forsøgt at udvikle olien efter, så man undgår de fleste af de "fejl" som ellers er så almindelige.

For at komme Linoliediskutionen i forkøbet:

Linolie ER hærdende, men den har, efter min mening den kedelige egenskab at den er særdeles følsom overfor sollys (UV-stråler). D.v.s at den bliver mørkere hvis emnet står lidt mørkt, og bliver lysere hvis emnet udsættes for direkte sollys.

Linolie (koldpresset eller kogt - gør ingen forskel) kan - specielt på tættere træsoter, have tendens til at "ligge på overfladen", hvorfor den kan blive svær, og fettet at færdiggøre, og, det kan tage laaang tid at få den ordentligt gennemhærdet. (dette er min egen mening om Linolie, andre kan selvfølgelig have en anden mening/oplevelse ;) )

Både Finn Guldbæks foto, og det sammensatte fra Joe-P viser jo netop hvorfor man går og bliver fustreret når en ellers flot drejeting - over tid bliver kedelig (undskyld Lars), og som det ses specielt på Joe-P foto, at olien direkte harsker, og danner den grålige overflade som man jo kan polerer på i en uendelighed.

tak for de fine eksempler.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det, der især imponerer mig ved H-olien, er dens evne til at få vimmer til at træde frem.
Her er et stykke flammet ahorn, efter 1 gang sandingsealer( Cellulose) og 1 gang H-olie.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
tror da at du godt kan starte en kæmpe produktion fra og med på mandag er du udnævnt til leverandør af div. olie til det skærende folk ;)

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stigs foto viser jo klart fordelen af at anvende en sandingsealer til at "lukke bunden" og dermed sikre at både farver, glød og textur "bringes op" på en hurtig og sikker måde.

Fotoet viser jo også, at selv om H-olie ser "mørk ud" kommer de lyse farver og glød i Ahorntræet rigtigt til sin ret.

:lol:

Fik lige fortalt af Steffen i dag, at man kan købe ren Bioetanhol (denatureret) i Netto. jeg skal have købt mig en liter i morgen for at se om den er bedre end den gode gamle sprit i de blå flasker. (93% alkohol, 7% vand)

Jo mindre vand der er i spritten, desto bedre er sprittens evne til at opløse Shellakken.

God fornøjelse med jeres egen sandingsealer. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg vil gerne købe en flaske H-olie.
Jeg troede egentlig at jeg var færdig med at eksperimentere med overfladebehandling, men der er noget der tyder på at det vil være godt til de vimmer/fugleøje- askeskåle, der skal laves engang i foråret.
jeg har jo hverken set, prøvet eller set prøver på det, men meldingerne her på forum er jo ikke til at sidde overhørig.
Hvornår det bliver og hvordan jeg får fat det må vi komme tilbage til senere.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Bjarne,

Send en PB med din addresse, og jeg sender en flaske når jeg igen har dem. jeg er løbet totalt tør for flasker, men gamle kolleger er villigt gået ind i sagen og sender mig en kasse, så lidt senere på ugen skulle jeg kunne få en pakke afsted til dig.

;)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Bjørn!
Hvis det skulle være vil jeg også gerne aftage en flaske af olien, kommer til Lundby i weekenden d.13-14 nov. så kan jeg også være budbringer hvis der skal mere til hovedlandet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]