www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 maj 2024, 20:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 maj 2008, 17:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hvad gør I for at vise at den genstand I har lavet kommer fra Jer?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 17:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg vedlægger et visitkord :P
Jeg må nok indrømme, at jeg aldrig kunne drømme om, at mærke mine ting, men hvis jeg virkelig skulle mærke dem, så blev det med en laserindgravering. Jeg kender en gravør, der gør det meget professionelt og meget diskret.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 18:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Sådan her:


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 20:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jeg skulle selvfølgelig have udtrykket mig klart. Den ene side er hvordan, den anden side er teknikken?
Peter var inde på lasergravering og som jeg kunne se det så havde Stig fået lavet et logo til at brænde ind i træet. Der er i hvert fald 2 metoder mere: med en brændepen (som Promat er stærk i) og så er der at man udskriver sit logo på en laserprinter spejlvendt og får det overført til træet. Er der nogen der har prøvet det?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 21:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Det med udskrive og overføre har jeg ikke prøvet har læst om det men er helt sikkert interesseret i det... eftersom jeg skriver næsten lige grim som jeg staver

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 21:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Brændepenne etc. virker ikke for mig.
Jeg har simpelthen den mest rædselsfulde håndskrift. Hvis jeg skriver: Tolstrup Trædrejeri + træsort i bunden af en skål, ser det ud som om det er skrevet af en spastisk lammet krage i mørke.
Før jeg blev smart og købte et brændestempel og fik min kone til at skrive træsort, har jeg flere gange smidt ellers flotte skåle i fyret, fordi jeg ikke kunne holde synet af mine kradserier i bunden ud.

Iøvrigt synes jeg, det er en elegant løsning med et ibrændt logo. Hurtigt osse, jeg lavede en serie kampsportsvåben under Nippon-sports brand. Der fik jeg lavet et stempel med det japanske tegn for Nippon. Jeg kunne brændemærke en stak våben på 1/10 af den tid, det ville tage at skrive på dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 22:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg har prøvet at overføre læserprint til træ.
det kræver en ren og lige flade.
hvis man varmer det på tørt træ hænger papiret i
smør træet ind med lidt olie så hænger papiret ikke i.
jeg brugte et strygejern, godt håndvarmt .


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 23:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

jeg gør det på en simpel måde.

Bruger min Dremel håndfræser med en konisk fræser på. "skriver" BJ samt måned- år F.eks. 05-08 - bare med håndkraft. Kønt er det ikke, men det kan ses, og i de fleste tilfælde læses.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 00:25 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg giver de fleste af mine drejerier som gaver, og sætter initialer, årstal og træsort under. Så kan modtageren altid
kigge under bunden, og tænke på ham tossen der skulle have alt muligt træ til at snurre rundt.
Har også fået fat i nogle fine kort (bøttekort) jeg kan printe ud, hvor jeg skriver lidt om træet og dets historie og oprindelse, hvis jeg ellers kender det, og lidt om hvordan det skal behandles fremover for at holde.

Jeg har snakket med en gut der måske kan lave et stempel til at brænde med.

Mine initialer er faste og fræset ud, årstal og træsort udskiftelige bogstaver. Altså noget i retning af
sådan en loddefætter som Bliktuden bruger/eller brugte til til at slaglodde tagrender og lignende.
Vedhæftet fil:
Stempel.jpg


Det kommer til at se nogenlunde sådan ud... hvis ikke prisen er for høj... Ups, der røbede jeg, at jeg er jyde. :mrgreen: :mrgreen:

Stemplet skal varmes med en lille gasbrænder, og sådan en fætter har jeg altid stående klar til alt muligt. Den er også fin hvis ikke man kan få fart i grillen. Den tænder grilkul på 30 sek.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 01:47 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Nå ja ... og hvis det der med jyde virkeligt mener noget, hvad så med at dæmpe den røde skrift lidt??

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 06:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj, det er ikke en god ide' at varme stemplet op med en gasbrænder. Jeg har fået at vide af den gravør, der lavede mit stempel ( http://www.schwartz.dk ) at det forringer holdbarheden betydeligt.
Få det sat på en el-varmer istedet.
Det er ligesom en elektrisk loddekolbe, bare med stempel istedet for loddespids.
Jeg gav ca 1200 kr for mit stempel for 12 år siden, det koster nok lidt mere i dag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 06:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Kaj : det ser da godt ud :-) ideén er helt sikker god at man kan skifte år osv... jeg skal lige har tjekket, mener at der lige på den anden side af havnen ligger danmarks ældste stempelfabrik :-) om de har noget...

Den med basbrænderen kender jeg godt har brugt den i 100 år... ukrudtsbrænder og 2 minutter så er gillen helt helt klart :-)

vil give stig ret, elektrisk er nemmest (nok også sikrest) meeeeen hvis jeg kan få flere af den anden inc forskellige størrelser... så man havde til små og store ting.... Nå det kommer nok :.-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 10:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg tror jeg ville være bange for, at brænde igennem bunden på skålen. Der skal af og til ikke så meget til..
Hvor småt kan man brænde sådan et mærke, hvis man har et stempel? vil det kunne ses, hvis højden på mærket er under 5mm høj eller er det for upræcist?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 10:49 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Nej Jesper, jeg vil ikke dæmpe den røde skrift endnu, for der er stadig et par stykker der mangler at klare deres profil.
Jeg er nemlig også stædig. Og ja, jeg ved godt at de fleste af dem der ikke har klaret profilen endnu, heller ikke er så aktive. Men dit billede mangler også :D :D :D :D Må vi ikke se dig eller :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Med hensyn til opvarmning, så fik jeg at vide af ham gutten, at det sagtens kan holde, men jeg ved ikke hvilket
materiale det er lavet i. Det skal opvarmes fra bagsiden, og ikke den side skriften sidder på.
Har set de elektriske og de er smarte, men dem jeg har set på er også en smule dyre.
Jeg er ikke specielt bange for at brænde igennem bunden... så varm bliver stemplet heller ikke, og de
skal heller ikke holdes mod træet specielt længe.
Hvis stemplet er for småt, tror jeg det bliver ulæseligt, af den grund at brændingen ikke er helt skarp.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 17:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj Petersen skrev:
Hej.

.
Jeg er ikke specielt bange for at brænde igennem bunden... så varm bliver stemplet heller ikke, og de
skal heller ikke holdes mod træet specielt længe.
.


Det er lige modsat, Kaj.
Stemplet skal være så varmt som muligt, så det ikke skal holdes på for længe, ellers forplanter varmen sig, og laver ulykker.
Jeg har sommetider ødelagt et emne, fordi jeg med min sædvanlige utålmodighed ikke har givet jernet tid til at blive ordentligt varmt.
Specielt når man brænder på endetræ er det vigtigt, ellers kommer der revner.
Mht. størrelse; mit Nippon jern består af 2 kanji og er ca 1 gange 1½ cm. Det står flot på al slags træ.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 23:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvis jeg skal mærke mine ting, så skal det virkelig være diskret.. Meget diskret, men det er jo en smagssag..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 maj 2008, 23:18 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej, jeg synes også det skal være diskret, men også tydelig.

Mit brændestempel bliver ikke mere en 2 cm. højt i den endelige udgave

Og ja, selvfølgelig skal det være varmt. Jeg har forsøgt mig lidt med loddekolbe og noget metal jeg har opvarmet.

Hvis man holder en genstand på der er el-opvarmet (loddekolbe i dette tilfælde), fortsætter den med at varme og brænde.
En genstand af metal der er opvarmet med gas, mister varmen når den sættes på træet, og
bliver ikke ved med at brænde sig ned gennem træet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2008, 22:43 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 sep 2008, 11:33
Indlæg: 17
Geografisk sted: roskilde
Hej Steffen.
sidder lige og kigger på de saltkar, de er pæne synes jeg. Jeg prøver mig lidt frem, mine bliver ret små og tynde. Det jeg godt kan lide ved dine er tykkelsen.
vh Tine


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team