www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 17:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 12:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus har omtalt CA-glue finish. her er et lidt om hvordan man gør..
http://content.penturners.org/video/Pen ... -CAblo.mpg
http://content.penturners.org/video/Pen ... sealer.mpg
Faktisk et par gode beskrivelser af, hvordan man gør..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 13:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Man kan sagtens bruge vindruekerneolie i stedet for kogt linolie, og hold da lige kæft hvor giver det et flot finish.. Jeg ordner lige et billede af en cocobolopen med CA

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 13:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det er faktisk umuligt at tage et billede, der ordenligt afspejler glansen i den pen, men jeg lægger lige et billede på alligevel.. Farverne er i orden, men glansen er for mat på billedet..


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 15:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Lavede en anden pen, hvor det var lettere at få finish med på billedet. Er der nogen, der har en ide om, hvilken træsort det er? Det er relativt hårdt, men ikke så hårdt at det springer når man borer i det. Det er ikke så olieholdigt, at det fylder sandpapiret, og det lugter overhovedet ikke nævneværdigt.
Jeg overvejer den mulighed, at det kunne være Osage Orange, men det plejer at være mere gult og have længere mellem årerne.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 16:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Jeg har med stor fornøjelse kigget på de to video´s omkring brug af CA-lim og olie.

Hvis I ønsker at få en god - og meget høj glans, samtidigt med at pennens overflade er resistent mod fugt, hudfedt, organisk syre (fra huden) og vand, er det uendeligt lettere, og - syntes jeg, med et bedre resultat at bruge:

1: Slibning op til korn 600. IKKE finere da overfladen på træet så begynder at "lukke" på grund af den høje friktion det udsættes for.

2: Påfør en gang af en 1-komponent syrehærdende lak (Fås i alle farvehandler) med glans 90-95.
Lad den hærde godt op og slib med korn 600 ved max 300-400 rpm (eller så langsomt som bænken kan gå hvis du ikke har frekvensomformer).
Slib meget "let" så du undgår "pollering".
3: Påfør igen et jævnt lag højglans lak og lad den tørre/hærde igennem.

Normalt vil 2 gange lak være nok til de fleste træsorter. Er flere gange lak ønskelig, slib omhyggeligt - uden at pollere, og påfør lqakken i tynde lag.

Glansen kan falde lidt hvis man påfører for mange lag.

Syrehærdende lak er baseret på opløsningsmidler, hvorfor befugtningen af træet, og dermed lakkens indtrængen i træstrukturen/fiberne er effektiv og bringer farverne smukt frem. samtidigt bevirker lakken at de løse/rejste træfibere bliver "sprøde/stive" of bliver meget lettere at slibe ned end I kender det fra en oliebehandlet overflade, hvor fiberene nærmest er som en "slatten pølsemad".

Der findes et "hav" af lakkvaliteter, så tag en snak med fagfolkene omkring hvilken type som er best for det job du/I p.t er igang med.

Brugen af CA-lim, som det vises til "udfyldning" af porrer/revner/flækker, fiber etc, er så vidt ok, men det er en meget dyr løsning, og man skal heller ikke glemme at CA-lim ikke just er det mest heldbredsfremmende, idet de dampe som afgives når limen reagere med fugt er særdeles agresive mod næsens slimhinder, og dampene/limen kan faktisk "lime" i næsen/svælget.
Man skal også være opmærksom på at når limen varmes op under påføringen, stiger limningskræfterne enormt hurtigt, og man kan risikere at man pludseligt hænger fast, hvor en finger forsøger at komme hele vejen med rundt (og det er s-- ikke morsomt når der er en motor på 1-2 hk som trækker i den anden ende. Det er fingeren/huden som taber kampen)

Det er jo heller ikke optimalt at blande olie (her linolie) som er plastisk i lang tid med en mekanisk stiv struktur som CA-limen når den har reageret med fugt. Det er to uforlignelige størrelser, som ikke er istand til at skabe en "emmulsion" eller bare at "låse" kemisk i forhold til hinanden. CA-limen kan ikke give nogen glans, det generelt set kun den glans den valgte olie giver som bliver slutresultatet, og, man skal nok også være opmærksom på at en hærdet olieoverflade i sig selv ikke er særlig resistent mod alle de organiske komponenter som kommer fra menneskehuden. F.eks er håndsved/fugtig hud en " glansdræber".

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 16:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Fair nok.. Han lyder som om han ved hvad han snakker om.. Men jeg er meget imod brugen af lak til drejede ting.. jeg tror heller ikke CA-metoden er en jeg vil bruge til alle ting, men den virker umiddelbart ret ligetil, hvis man har en lidt vanskelig træsort..
Limen går ikke igennem et stykke køkkenrulle, der er foldet et par gange, og jo limen vil i sig selv give en glansfuld overflade, hvis man ikke sliber på den efter man har givet den lim. Dog vil en polering skabe prikken over i'et.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 16:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
phnpen skrev:
Fair nok.. Han lyder som om han ved hvad han snakker om.. Men jeg er meget imod brugen af lak til drejede ting.. jeg tror heller ikke CA-metoden er en jeg vil bruge til alle ting, men den virker umiddelbart ret ligetil, hvis man har en lidt vanskelig træsort..
Limen går ikke igennem et stykke køkkenrulle, der er foldet et par gange, og jo limen vil i sig selv give en glansfuld overflade, hvis man ikke sliber på den efter man har givet den lim. Dog vil en polering skabe prikken over i'et.



hej,

Bare for en sikkerheds skyld. Hvad med at anskaffe en af de masker som er diskuteret andet steds her på forum.

Om man kan lide lak eller ej/CA-lim eller ej, er jo et spørgsmål om smag/metode, men det ændre ikke på det faktum at man jo nok skal passe på sig selv. Opløsningsmidler er jo heller ikke særligt sunde (for at sige det mildt). jeg har arbejdet med lak og limkemi i maaange år, og har nok set rigtig mange gange hvor det er "gået galt" fordi "man" glemte at passe lidt på sig selv.

Man diskutere livligt her på forum, hvor skadeligt træstøv kan være - måske kunne denne diskution medføre at man også får fokus på den kemi/riskiko som er en del af al træbehandling/olie/lak/lim som jo ofte bruges af trædrejere.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 17:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Der er ikke rigtig nogen der gider have en fra Danmark, så det ender nok med at der ikke bliver bestilt nogen. Jeg finder et eller andet inden så længe..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 29 maj 2008, 17:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
En ting der er rigtig farligt med CA-lim, er at komme det på emnet og så starte drejebænken. Hvis noget af limen ikke har nået at hærde, går den i kredsløb og at få det i øjnene er mildt sagt noget skidt.
Der er folk ( i USA, selvfølgelig!) som bruger ren Ca-lim til overflade på skåle. Det bliver superblankt og kan tåle stort set alt.
Men Bjørn har ret, det er en dyr løsning.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 06:46 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg bruger selv ca løsningen til nogen ting, nogen penne og smykker.... jeg kan god li den fordi den er så stærk. det bliver svært at finde noget der er stærkere.

Men en anden ting man skal vide og det gælder ALLE... tobaksrygning og CA/sekundlim er FORBUDT !! det udvikler cyanid dampe som er ret gode til at slå ihjel med...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 08:06 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Rasmus skrev:
Jeg bruger selv ca løsningen til nogen ting, nogen penne og smykker.... jeg kan god li den fordi den er så stærk. det bliver svært at finde noget der er stærkere.

Men en anden ting man skal vide og det gælder ALLE... tobaksrygning og CA/sekundlim er FORBUDT !! det udvikler cyanid dampe som er ret gode til at slå ihjel med...


Den teknik jeg bruger er sådan lidt hurtigt.

slib til en 600-800 tjek for ridser
rens af med alkohold
et stykke foldet papir med blo på den ende ende (rigeligt)
6-7 dråber ca på den anden der føres fra den ene side til den anden derefter blo
lad tørre. slib let med 800-1000-1200 gi det en tur mere
slib med 1200
derefter MicriMesh fra 3600 til 12000
og en tur i Beall Buff systemet.

Så står den som glas bagefter og kan tåle en hård med fart..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 09:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Rasmus skrev:
Rasmus skrev:
Jeg bruger selv ca løsningen til nogen ting, nogen penne og smykker.... jeg kan god li den fordi den er så stærk. det bliver svært at finde noget der er stærkere.

Men en anden ting man skal vide og det gælder ALLE... tobaksrygning og CA/sekundlim er FORBUDT !! det udvikler cyanid dampe som er ret gode til at slå ihjel med...


Den teknik jeg bruger er sådan lidt hurtigt.

slib til en 600-800 tjek for ridser
rens af med alkohold
et stykke foldet papir med blo på den ende ende (rigeligt)
6-7 dråber ca på den anden der føres fra den ene side til den anden derefter blo
lad tørre. slib let med 800-1000-1200 gi det en tur mere
slib med 1200
derefter MicriMesh fra 3600 til 12000
og en tur i Beall Buff systemet.

Så står den som glas bagefter og kan tåle en hård med fart..


hej Rasmus: du rammer lige spidsen på prikken: Træets overflade bliver som GLAS når det coates med CA-lim, og ikke for at gøre nogen forskrækkede, så er der en relativ stor mulighed for at den HÅRDE GLASOVERFLADE sprækker og dermed åbner for at glasset dugger til, og så er det så som så hvor god glansen tager sig ud efterfølgende.

CA-lim løsningen er - efter min mening, kun nogenlunde brugbar når man anvender meget stabilt træ, med meget stabil struktur, og som ikke mindst er nede på en RM (relativ fugt) på under 8% (helst 6%-7%) når man laver drejearbejdet. Den lave fugt betyder at træet vil udvide sig langsomt, hvilket reducere chancen for sprækker på tværs, men som ikke udelukker revner forårsaget af træets længdeudvidelse veden lidt højere fugtbalance.

Industrielt er alle laktyper/malinger etc formuleret med en vis grad af flexivilitet i "filmen" - igen afhængig af formålet med den påførte overflade.

Man bør også huske på at limen hedder CYANO (CYANID) Acrylat, og disse dampe kan dannes/frigives ved opvarmning, og det betyder også at der kan frigives skadelige dampe allerede ved påføringen og den efterfølgende pudsning. Man kan næsten ikke undgå at få den - meget stærke lugt i næsen, hvis man da ikke lige har et effektivt udsugningsanlæg på bænken.

Så: Pas lidt på, det er ikke for sjov at jeg har nævnt risikoen for at slimhinderne i f.eks. næsen kan Limes/angribes af den fordampede lim/Cyan.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 09:56 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg vil nu sige at de penne og andre ting jeg har lavet med 2 lag ca holder uden problemer.. der er ikke noget med at revne eller noget..

Men jeg vil nok ikke bruge den til større emner...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 10:08 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Er der nogen der har overvejet hjemmelavet acryllak til overflade.
Det er temmelig fleksibelt, og bliver ikke plettet af fugt, svedige hænder og lignende.
Klar acryl giver klar blank lak, rød acryl giver.... :D :D :D :D og så videre.

Opskriften er:
Tag et syltetøjsglas med tætsluttende låg.
Fyld det ca. halvt op med acrylspåner, acrylstøv eller smuld.
Dæk acrylen med acetone.
De følgende dage kan der efterfyldes med acetone, spåner.
Når opløsningen efter en uges tid har trukket og acrylen er gået i opløsning,
og den flyder som en lak, sies den igennem en fin nylonstrømpe over i et rent glas med låg.
Kan evt. fortyndes med ekstra acetone.

SØRG FOR RIGELIG UDLUFTNING

Jeg kan godt samle lidt fine acrylspåner fra når jeg igen drejer i acryl.. det eksperimenterer jeg lidt med engang imellem.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 13:13 
Hej.
Jeg får det lidt skidt når jeg læser om alle de mere eller mindre kemiske produkter i smøre på træet, træ er jo et skønt naturprodukt og bør efter min mening også kun behandles med
rene naturprodukter, træ skal ikke nødvendigvis skinne som katskidt i månesin for at fremstå flot. Hvis det i drejer er til eget brug kan man selfølgelig gøre som man lyster, men er det til vidresalg mener jeg at vi trædrejere har et stort ansvar for at det vi rækker over disken ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer. Træting bruges jo til meget andet end pynt, en stor del bruges til levnedsmidler og kommer noget i fingrene på småbørn er der stor sansynlighed for at det puttes i munden og endelig hvis noget en dag skal bortskaffes ender det måske i brændeovnen og kan afgive giftige dampe uder kremeringen.Når jeg har været ude at stå og dreje et sted oplever jeg altid at kunder til træting går meget op i hvad træet er behandlet med, feks. sidste år da jeg deltog i træfestival 2007 havde jeg på min stand besøg af ca. 1600 mennesker og et standardspørgsmål fra de fleste var hvad er dine ting behandlet med er der nogen risiko forbundet ved at anvende tingene til fødevare og nu er der vel ikke noget giftigt i det du har brugt til overfladebehandlingen. Nu har snakken jo gået på mærkning af træ i en anden tråd det kunne jo være fint med et lille mærke der fortalte at denne ting er produceret af en drejer der er med i forum hvor det der produceres kun er behandlet med rene naturprodukter.
Og som Bjørn A så rigtigt skriver så står drejeren jo også selv og indånder dampe/støv fra det giftige stas der evt påsmøres, og hensynet til vores eget liv og helbred burde da komme i første række. Jeg er godt klar over at der nok er en del der ikke er enige med mig i ovenstående :mrgreen: :mrgreen: ( en pen skal da skinne som som det pureste guld :D )men det har jeg det fint med.
det gør ikke spor at nogen kommer op af stolen det sku jo være så sundt med lidt motion :D :D :D :D
MVH EM


Top
  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 13:42 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg er enig, det vi laver skal være "food safe" men det er det nu også... Hvis man laver noget der er udstilling pynt eller andet kan man jo bruge hvad man lyster. Men til køkkenting skal man nok vælge noget der ikke skader legmet... Læste lige en lang artikle i American Woodturner om Food safe finishes.. faktisk er der ikke rigtig nogen der ikke er food safe.

jeg vil til gengæld give dig 100% helt ret i at folk skal vide hvad stykker er behandlet med. Køkkenting for mit vedkommende er behandlet med vindruekerneolie kan bruges med det samme. Det der får danish oil skal hærde, og det er en lille måned så er det også foodsafe. men jeg foretrækker vindruekerneoile, eller ikke noget.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 14:58 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg er ganske enig I, at vi har et ansvar, både overfor os selv og det vi indånder, og det vi sender videre som gaver eller sælger.
Nu er det altså sådan at der er visse ting, der ikke holder med vindruekerneolie eller andet spiseligt smøremiddel.
Min opskrift på acryllak var myntet på dem der laver penne... og jeg beklager at det ikke klart fremgik af opskriften.

Jeg er faktisk slet ikke tilhænger af alle de kemikalier, og jeg har selv været udsat for en temmelig alvorlig forgiftning
af en to-komponent trælak for mange år siden.

Et læs drejede lampehoveder jeg fragtede til Tyskland, hvor jeg lige tog en lur på en times tid i den store lukkede kassevogn, var lakeret med sådan en lak... to gange med et ordentligt lag. Producenten havde oplyst at lakkens udtørringstid var ca. 2 timer, men glemte at fortælle at afhærdningstiden var 36 timer... altså sad/lå jeg og sov i den dunst en times tid eller to, ca. 8 timer efter skidtet var lakeret. Resultat... en uge på langs, med alle mulige mærkelige symptomer... og det er sgu ikke sjovt når man på vejen hjem synes at skiltene går over vejen, og der kravler mennesker rundt alle steder. Forgiftningen betød at jeg i flere år, ikke engang kunne klare lugten af petroleum, terpentin og andre opløsningsmidler.

Det værste jeg svinger mig op til at bruge nu, er Danish Oil. :evil: :evil: :evil:

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 15:00 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ja du har i det mindste en undskyldning for at være sær... hihi

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 15:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg er også helt enig i, at brugsting skal være foodsafe.. Til Rasmus - Træ er antiseptisk, og skår selv bakterierne ihjel, hvis det bare bliver vasket i lunkent vand. Det kan det ikke komme til, hvis du har forseglet det med DanishOil. Det er faktisk den overvejenede grund til at jeg aldrig har brugt DanishOil til andet end Knive. I øvrigt stinker det som bare F**. Har en enkelt gang brugt det til en meget lille skål, der skulle stå med højglans, og ikke er til salg, men ellers kun vindruekerneolie..

Jeg må indrømme, at jeg er imponeret af effektiviteten af CA, og nogle kan godt lide, at en kuglepen skinner langt væk, men jeg tror faktisk ikke det er en behandling jeg vil bruge til ret mange kuglepenne med mindre det er bestilling. Hvis den ikke er High gloss, så holder man faktisk bedre på den.. Elmeknude, der har været brugt i et stykke tid rejser sig en lille smule, men er ikke irriterende.. det er fantastisk at holde på.. Jeg tror jeg fortsætter med vindruekerneolie og voks til mine penne.. De forbliver ikke blanke, men de sælger fint alligevel, så det er jo et spørgsmål om smag.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 16:06 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Helt enig :-) jeg bruger til de fleste af mine en Friction polish, så står de meget blanke når færdige men fader langesom til rent træ.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 16:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Drejers-corner, jeg har også tit fået spørgmålet om hvad jeg behandler mine ting med.
Jeg tror nu mest, det er fordi det er noget, folk kan finde ud af at spørge om. Hvis jeg svarer:" en hærdende polyurethanolie", smiler folk bare og siger okay.
Jeg mener, der er ikke mange, som spørger: "er den store forskel på radialt og tangentialt svind i egetræ ikke et problem under tørringen?" Det ligger uden for alm. menneskers begrebsverden.
Overfladebehandling derimod, det kan man spørge drejeren om, og så iøvrigt gå i Netto eller Ikea og købe en salatskål til 7.85 lavet i Kina og behandlet med Gud ved hvad!!!

Nå, der smuttede vist lige lidt galde ud. Men Du sagde selv at det ikke gjorde noget, hvis nogen røg op af stolen.

Jeg har iøvrigt godt nok svært ved at forstå jeres begejstring for vindruekærneolie( bortset fra prisen)
Hvis vi for at slippe for yderligere diskussion, siger at man bør bruge en "naturlig" olie, må mindstekravet til den i mine øjne være, at den hærder.
Solsikkeolie hærder stort set helt op, Valnøddeolie hærder totalt op.
Mange af de renæssance malerier, vi falder i svime over,er malet med maling baseret på valnøddeolie istedet for linolie.
Desuden lugter valnøddeolie dejligt.
Jeg købte i 2003 en skål i Pacific Madrone burl af Dale Larson fra Oregon. Den var behandlet med Valnøddeolie og bivoks.
Den står flot idag, skønt den eneste efterbehandling jeg har givet den, er at tørre den ren for støv regelmæssigt.( ca. en gang hvert ½ år, ingen grund til at overdrive)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 17:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Stig,

Kan du høre hvor højt jeg klapper :D :D :D :D :D . Hvis bare folk ville kigge sig lidt bedre omkring, inden de bruger et eller andet suspekt produkt til deres flotte drejerting.

En ting er jo hvad det færdige resultat giver af potentielle problemer, en ganske anden er hvad drejerfolkene udsætter sig selv for (og det er tilsyneladende ikke småting :twisted: )

Bare folk kunne kigge nærmere på din anbefaling af Valnødolien (og andre hærdende olier)- det er en spændende verden at se ind i, og man kan lære urtoligt meget med hensyn til overflader, farver, befugtning, hårdhed etc. Pollering med div. voxtyper er jo også medvirkende til nogle flotte resultater.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 18:30 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg vil da også gerne klappe. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Men jeg har aldrig helt kunnet forstå at en olie absolut skal hærde op. Hvad er der galt med vindurekerneolie på en salatskål. Den jeg har bliver tørret ren med en fugtig klud, smurt med lidt vindruekerneolie og brugt til salat. Drejet af halvvådt ahorn, og smurt gentagne gange med vindruekerneolie mens den tørrede.

Jeg tror overfladebehandling/behandling er lidt en religion. Nogen vil have det til at glimtre og glitre, andre vil det modsatte.

Jeg ved ikke hvor mange prøver/test der er tilgængelige vedr. stoffer der afgives på en given overfladebehandling...
Det være sig lak, olie eller andet. At mange af tingene afgiver stoffer under hærdning er en ting, men gennemhærdet?

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 18:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Jeg vil da også gerne klappe. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Men jeg har aldrig helt kunnet forstå at en olie absolut skal hærde op. Hvad er der galt med vindurekerneolie på en salatskål. Den jeg har bliver tørret ren med en fugtig klud, smurt med lidt vindruekerneolie og brugt til salat. Drejet af halvvådt ahorn, og smurt gentagne gange med vindruekerneolie mens den tørrede.

Jeg tror overfladebehandling/behandling er lidt en religion. Nogen vil have det til at glimtre og glitre, andre vil det modsatte.

Jeg ved ikke hvor mange prøver/test der er tilgængelige vedr. stoffer der afgives på en given overfladebehandling...
Det være sig lak, olie eller andet. At mange af tingene afgiver stoffer under hærdning er en ting, men gennemhærdet?


Hej Kaj,

Det er jo- som du peger på, et spørgsmål om hvilken religion man hælder til nå man taler om hærdende olie, glans - og alt det andet, MEN, min religion fokuserer meget på sikkerhed i drejeprocessen, behandlingen - og den tænkte brug af det man laver, og her er det at et givent produkts SIKKERHEDSDATABLAD er ganske handy hvis man vil sætte sig ind i de potentielle ricici som findes ved brug.

(Den der med CA.lim som er diskuteret de sidste dage, får - undskyld udtrykket - det til at løbe koldt ned af ryggen på mig. Det kan godt være at folk ikke føler et problem lige nu, men der er en latent riskio for langtidsskader med sådan et produkt hvis man ikke sørger for ordentlig beskyttelse)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 19:24 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
bjørn: jeg vil give dig ret i at man skal være forsigtig med CA når man roder med det... det er ikke for sjov, men god ventilation (evt udenfor) udsugning hansker evt en maske. men hvis man har en udsugning på og hansker er man godt kørende

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 19:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus. Kan du videreformidle den artikel fra American Woodturner til Kaj, please.
Så kan han også se lyset.

Den handler i al enkelthed om, at når først de er afhærdet, er praktisk taget ALLE former for finish foodsafe.
Dermed ikke være sagt at de ikke kan afgive alt muligt lort, mens de hærder.

Ang. ophærdning: jeg synes ikke. det er så fedt med en oliering på den hvide damaskdug, hvor skålen har stået + jeg kan godt lide at slibe skålen igen, efter olien er hærdet op, det fjerner de fibre, som har rejst sig og giver lige det sidste pift til finishen.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 19:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg sender den eller viser den til ham når han kommer i næste weekend... så han kan se lyset.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 19:49 
Hej
Til specielt kuglepennedrejning vil jeg lige tilføje at det jo er træets skønhed der skal bære projektet og ikke kemien så hvis i gør lidt ud af at udvælge det træ i bruger til formålet kan man saktens få både glans og holbarhed uden kemi. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: så er det op af stolen igen :D :D :D :D :D :D
MVH EM


Top
  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 20:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Drejers-Corner skrev:
Hej
Til specielt kuglepennedrejning vil jeg lige tilføje at det jo er træets skønhed der skal bære projektet og ikke kemien så hvis i gør lidt ud af at udvælge det træ i bruger til formålet kan man saktens få både glans og holbarhed uden kemi. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: så er det op af stolen igen :D :D :D :D :D :D
MVH EM



hej,

Det var jo lige præcist det det handler om. En ting er at dreje, en anden er at finde/udsøge sig det træ som har det rette til det færdige produkt man forestiller sig (som hobby). De professionelle har selvfølgelig en lidt anden vinkel til tingene,MEN, også de gør sædvanligvis meget ud af at produkter/kemikalier etc. er acceptable i deres processer, ligesom vi hobbyfolk bør gøre.

God diskution ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: CA finish
Indlæg: 30 maj 2008, 21:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det er lige den definition af hvad der er kemi eller ej, jeg har lidt svært ved at følge.

For eksempel kan jeg forstå at vindruekærneolie er naturligt, selvom det ikke kan fremstilles ved koldpresning, og derfor har gennemgået en grov opvarmning og rectificering, som ændrer fedtsyresammensætningen i en grad, så hver anden fødevareekspert anbefaler, man holder sig fra at bruge det til madlavning.

Fransk terpentin, Er det naturligt? Det er ihvertfald giftigt. Det er fremstillet ved destillation af primært fyrreharpiks. Faktisk en mere naturlig ting end vindruekærneolien.

Bivoks, Håber I kender biavleren personligt, så I er sikre på at der ikke er Varroabehandlet med Bayticol eller andre pesticider. De ophobes nemlig i voksen.

Hvis jeg brugte lidt tid på det, kunne jeg finde mange eksempler på at grænsen mellem det, der betegnes som naturligt og som kemi, er ret flydende.

Ja, fed diskussion! Det er lige det, sådant et forum er til for.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team