www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 maj 2024, 19:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 apr 2008, 00:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Man kan bruge mange kriterier for hvornår en skål er fin nok.
Jeg bruger ofte følgende 3 som rettesnor. Min kone kalder dem "de jydske regler":
1 ser skålen pæn ud?
2 er den lavet færdig under bunden?
3 kan den bruges?

For at en skål er færdig under bunden, synes jeg, at spor efter opspændingsmetoden skal fjernes.
En tap brugt til at holde skålen, mens den blev hulet ud, skal væk.

Her er nogle mulige fremgangsmåder til at gøre det..
Jeg kan ikke sige, hvilken der er den bedste metode, men jeg synes at det er rart at have lidt valgmuligheder. Jeg har benyttet alle metoderne, og jeg giver min mening om deres fordele og ulemper.

Jeg har taget billeder for at illustrere meningen med metoderne.
Alle billederne er opstillede, ikke fra er "rigtig" situation.
Der findes garanteret flere metoder, så jeg vil opfordre til at komme frem med dem i denne eller i en anden tråd.

Metode 1: Friktionsopspænding.
I første opspænding inden udhulning. laver man jo en tap til at holde skålen i spændepatronen. Man skal huske at mærke centrum af tappen med medløbspinolen, før man vender skålen og huler ud.
Spænd den næsten færdige skål op mellem sandpapirskiven og medløbspinolen.
Skær af tappen, så der er lidt tilbage. 1 cm er rimelig sikkert. Skålen kan holdes på plads med venstre hånd; man kan evt sikre den med lidt gaffatape.
Slib og færdiggør som resten af skålen er blevet behandlet.
Mens skålen holdes i hånden, skæres den sidste lille tap af med en mejsel.
Den resterende ujævnhed tages væk i hånden ved at skrabe med en mejsel eller en ziehklinge.
Til sidst slibes med sandpapir til bunden er fin.

Fordele:
• Hurtig omstilling. Min sandpapirskive er fast monteret på en planskive og er derfor altid klar.
• Man kan bruge metoden til så store skåle, som kan være over vangerne.
• Billig metode. Har man i forvejen en sandpapirskive, er man køreklar.
• Ingen mærker efter opspænding.
• Forudsat at man har husket at mærke centrum af tappen op med medløbspinolen i første opspænding, vil skålen altid centrere 100%.
• Metoden dur til skåle med både lukket og åben form.
Ulemper:
• Den sidste lille resterende tap kan jo knække, mens drejebænken kører, så der er en vis risiko for at skålen får en flyvetur.
• Ikke til skåle med barkkant.
Vedhæftet fil:
01 Friktionsopspænding.JPG

Metode 2: Træpatron.
Ret en plade op på planskiven og drej en fals, hvor den næsten færdige skål passer stramt i.
Hvis træpatronen er blevet for løs, kan et par papirstumper i klemme hjælpe til at stramme nok op. Ellers må man lave falsen lidt dybere og mindre.
Spænd den færdige skål op mellem træpatronen og medløbspinolen. Brug mærket i centrum af tappen fra første opspænding.
Hold evt skålen på plads med gaffatape.
Hold skålen ind til patronen med venstre hånd, mens tappen skæres af. Når der er 1 cm tap tilbage, flyttes medløberen. Hold igen med venstre hånd skålen på plads og drej resten af tappen væk. Slib færdig, mens skålen sidder i patronen.

Fordele:
• Man kan gøre bunden helt færdig i én arbejdsgang.
• Ingen mærker efter opspænding.
• Rimelig billig metode.
• Forudsat at skålen passer stramt i træpatronen, bør den centrere.
Ulemper:
• Det tager tid at lave en træpatron. Men den kan gemmes til en anden gang.
• Den største skål, der kan være i en træpatron er nok 2 cm mindre i diameter, end man kan have over vangerne.
• Kun til skåle med hel kant.
• Kun til skåle med åben form.
Vedhæftet fil:
02 Træpatron.JPG

Metode 3: Jumbobakker.
Jumbobakker fås til de fleste spændepatroner.
Indstil bakkerne og spænd op.
Sæt medløbspinolen på! Brug mærket fra første opspænding.
Hold evt skålen på plads med gaffatape - IKKE med venstre hånd.
Skær af tappen så der er lidt tilbage. 1/2 cm er rimelig sikkert.
Tag medløberen væk.
Drej forsigtigt resten af tappen væk. Vær sikker på at fasen på drejejernet er med til at holde skålen plads. Slib færdig, mens skålen sidder i bakkerne.

Fordele:
•Man kan gøre bunden helt færdig i én arbejdsgang.
Ulemper:
• Hvis man kun har 1 spændepatron, skal man skifte bakker. Bakkerne skal indstilles. Det tager tid.
• Mine jumbobakker kan lave trykmærker i kanten på den færdige skål.
• Største skåldiameter er afhængig af jumbobakkerne, og er mindre end man kan have over vangerne.
• Kun til skåle med hel kant.
• Kun til skåle med åben form.
• Jumbobakker holder ikke særlig stramt, så pas på flyvende skåle.
• Jumbobakker kan slå fingrene, så pas på. Jeg har en gang fået et slag, så blodet flød og noget af neglen blev revet af. Jeg var ukampdygtig længe efter.
Vedhæftet fil:
03 Jumbobakker.JPG

Metode 4: Longworthchuck
Bruges ligesom jumbobakker, men denne patron kan holde lidt bedre fast.
Min er fast monteret på en planskive og er dermed klar når jeg vil. Nogle foretrækker at lave longworthpatronen med er tap i bunden, som passer til spændepatronen.
Tegninger kan findes her: http://www.woodcentral.com/articles/tur ... _485.shtml

Fordele:
• Hurtig omstilling.
• Man kan gøre bunden helt færdig i én arbejdsgang.
Ulemper:
• Største skåldiameter er afhængig af patronen, og er mindre end man kan have over vangerne.
• Kun til skåle med hel kant.
• Kun til skåle med åben form.
• Det kan være lidt af et puslespil at få skålen til at centrere, men det kan hjælpe at bruge medløbspinolen, når man spænder op.
• Longworthpatronen holder nogenlunde stramt, men pas alligevel på at skålen ikke ryger af..
• Longworthpatronen kan slå over fingrene, så pas på.
Vedhæftet fil:
04 Longworth.JPG

Metode 5: Friktionsopspænding til skåle med barkkant.
Man sætter en klods, der er lidt længere end skålens dybde på planskiven. Klodsen skal rettes af og rundes, så skålens inderside kan støttes.Friktionen kan øges ved at lægge en gummidug mellem skål og klods.
Spænd op med skålen mellem klodsen og medløberen og fortsæt som metode 1.

Fordele:
• Man kan bruge metoden til så store skåle, som kan være over vangerne.
• Rimelig billig metode. Man har sikkert maretiale liggende i brokkassen.
• Ingen mærker efter opspænding.
• Metoden dur til skåle med både lukket og åben form. For den sags skyld også til skåle med hel kant.
Ulemper:
• Det tager tid at lave en passende klods, men man kan jo genbruge den.
• Den sidste lille tap kan jo knække, o.s.v
Vedhæftet fil:
05 Friktionsklods.JPG

Metode 6: Offerklods.
Man laver den ydre form og bunden færdig i én arbejdsgang. Lad være med at komme olie eller anden finish på, det må vente.
Lim en offerklods på bunden af skålen med limpistolen og drej en tap. Hvis det kniber at gøre limen varm nok med limpistolen, kan man smelte limen med en varmepistol.
Vend og spænd op i spændepatronen, hul ud som sædvanlig og gør færdig med sandpapir og finish hvor du kan komme til.
Mens offerklodsen sidder i spændepatronen, knækkes skålen af med et velrettet slag med håndroden eller med en gummihammer.
Hvid det kniber, så bræk skålen af med en mejsel.
Hvis der sidder limrester på skålen, skrabes så meget som muligt af med en ziehklinge, og resten slibes væk med sandpapir.

Fordele:
• Man kan bruge metoden til de største skåle, som kan være over vangerne.
• Rimelig billig metode. Man har sikkert materiale liggende i forvejen.
• Ingen mærker efter opspænding.
• Ingen problemer med centrering.
• Metoden dur til skåle med både lukket og åben form, og til skåle med hel- eller barkkant.
Ulemper:
• Det kan være svært at få al limen af.
(Der er ikke noget billede. Vi må kun uploade 5 i hvert indlæg...)

Venlig hilsen Jens


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af Jens Reinholdt 03 maj 2008, 22:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 09:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Super indelæg !!!!!!!!!!!!! fortsæt endelig bare i et indlæg mere... Hvad med Vaccum opspænding er der nogen der bruger det ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 10:08 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg har det sidste stykke tid haft flere skåle i gang, og i flere størrelser.

Når jeg mangler at lave det sidste finish i bunden på en skål, bruger jeg toppen af en af de nye skåle, der lige drejet glat af, og laver en reces inden jeg skal udhule den. Altså en træpatron. Afhængigt af skålens form, kan den klemme indvendigt eller udvendigt. Hvis recesen ikke klemmer og strammer ordentligt, bruger jeg lidt af den gode malertape. Har fundet ud af at den billige fra Jem&Fix afsætter limrester. Det er gået meget godt indtil nu... kun en enkelt skål er gået i kredsløb, men den nåede jeg, aner ikke hvordan, at gribe i farten inden den lavede touch down på gulvet.
Der er bare det problem i øjeblikket at jeg har drejet et stort fad, hvor jeg ikke kan benytte den metode, for der er ikke plads ved vangen. Der er nok kun jumbokæber der kan bruges. Det vil jeg lige forske lidt i.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 10:16 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
ellers kaj har du muligheden for at lave dig en simpel planskive og bruger tape metoden. Du laver en træpatrom eller stor planskive og bruger tape eller pallefilm til at fiksere skålen med. Jeg har gjort det på mindre ting og det fungere fint-.--

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 21:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg bruger vacuum, når jeg laver serieproduktion. Når først der er sat op til det, slår det alt andet, både hvad hutighed og sikkerhed angår.
Jens, hvordan undgår du at ødelægge den fint slebne og olierede kant på skålen, når du trykker den ind mod en sandpapirskive?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 23:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Stig
Det kan godt være, at der er problem med at lave ridser ved at bruge friktionsopspænding.
Der kommer lige et billede ved af kanten på en elmeskål, som jeg er sikker på har været spændt op på den måde. Og der er ganske rigtig ridser i ved nærmere eftersyn.
Vedhæftet fil:
Kant af elmeskål.JPG

Hm. Jeg tager lige luppen med i værkstedet næste gang, for det var rart at vide, om ridserne skyldes sjusk i første omgang, eller om de skyldes opspændingen til sidst.
Jeg tror ikke, at skålen kan flytte sig på sandpapiret, når medløberpinolen trykker den fast til, men det må undersøges. Jeg vender tilbage om dette.
( En af idéerne med et forum som dette er jo, at man i heldige tilfælde får konstruktiv kritik. Derfor tak, Stig.)
Venlig hilsen Jens


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2008, 07:18 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jens jeg har brugt sådan noget skridsikker måtte til at lægge på sandpapirskiven.. købes billigt i ruller til at lægge under eks gulvmåtter...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2008, 23:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg kender godt de gummimåtter, og det er en god idé.
Så skal der bare klistres velcro på sådan en måtte, og så er man i hvert fald sikker på ikke at lave ridser.
Men jeg vil alligevel teste med den næste skål, om det nødvendigt.
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 11:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hej Stig

Jeg har tænkt en del over det der vakuum. Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvordan det fungerer.. kan du ikke sende et billede eller en beskrivelse af, hvordan det virker? Er det noget man selv kan lave? Og bliver skålen ikke sendt i kredsløb, hvis man kommer til, at gå igennem bunden?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 12:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
efter mit lille uhel med min skål ,har jeg læst dette indlæg flere gange.
jeg skal lige have nerverne lidt på afstand , så vil jeg se om jeg kan
rede skålen .

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 13:00 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Steffen.

Hvordan er det nu det er? "Op på hesten igen" :D :D :D

Jeg var i gang med et at mine eksperimenter med sammenlimet valnød og acryl i går. Limet med PU.
Da jeg var næsten færdig med at slibe den med korn 800 og sprit, gik den i kredsløb, men i fem stykker.
Jeg ved ikke om det er spritten der har påvirket limen.
Fem minutter efter lå den i fyret, og jeg havde en ny skål i gang... det virker ikke med nervepiller
og trædrejning.

Prøv engang med en udvendig tap til at spænde i patronen, og lav en træpatron af et eller andet til at afslutte bunden med... evt. en skål du er ved at starte på. Jeg bruger det hele tiden, og det fungerer bare fint.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 14:38 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Ja steffen op på hesten igen :-)

Peter : jeg smider lige min stemme ind her, jeg vil også godt se den vaccum fætter... overvejer det langt ude i fremtiden, har læst en del om det og det virker bare som en god metode

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 14:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kaj Jeg har også engang prøvet at sende en skål i kredsløb næsten uden at gøre noget. Jeg stod med et stykke bubinga og var ved at slibe med k 400 tror jeg nok, og pludselig sagde det skraldebang, og så sprang skåle i ret mange stykker.. go eccosko.. de tog en god del af slaget fra et pænt stykke træ, der ikke kom så langt væk fra bænken, men tilgengæld havde farten fra 2000 rpm.. Og alligevel F**K det gjorde ondt.. Jeg troede ikke jeg skulle komme til at danse i en uge, men det var ikke så slemt, og 1 time efter stod jeg ved bænken igen..

Ang. vacuum
Ja.. jeg har en forestilling om, at man kan tage en rund plade, og bore nogle skrå huller i den, og så vil luften blive trukket ud, men på den anden side vil det ikke virke før den er meget højt oppe i fart, og så bliver det farligt, hvis den lige pludselig får andre meninger en ham der står ved jernet.. En anden lille hage ved det er, at hvis man vender hullerne forkert, så får man ikke vacuum men derimod dannet et overtryk, og så er man da først sikker på, at det går galt..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 15:03 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Se den model du tænker på skal du nok holde som et teoretisk eksperiment... De vaccum systemer jeg har set på er med en rigtig pumpe... og det er nok dem man skal holde sig til... Iden er god men jeg tror ikke den man lave undertryk nok til det kommer til at fungere...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 15:22 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Her er der lidt om emnet ... http://onewayeurope.com/vacuum/index.htm ... det er selvfølgelig ren reklame, men det giver da princippet;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 15:31 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jo men der er da nogen gode billeder... spændende.. gad vide om det passer på mit nye legetøj ... ikke at jeg får lov til at bruge flere af mine penge på nyt legetøj lige med det sammen hehe

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 15:38 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Nederst på siden står der vist noget om tre ting der skal være opfyldt for at man kan bruge systemet ...

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 17:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Det vacuumsystem, jeg bruger koster kun en brøkdel af hvad Oneway tager for deres. Det er Packard woodworks, jeg i sin tid købte det hos.
Det er i al enkethed en hul gevindstang med et tæt leje i den ene ende og en dyse i den anden.
Den føres gennem hovedakslen på bænken, således at dysen er monteret i en stor mdfskive med gummibelægning og lejet med den medfølgende studs til trykluft stikker bagud. så sætter man en slange fra en vacuumpumpe eller i mit tilfælde en gammel Nilfisk til studsen, og voila!.......vacuum.
Jo større skål eller fad, man drejer, jo fastere sidder den.Jeg bruger mest anlægget, når jeg seriefremstiller salatskåle, de ligger på ca 35 cm i dia. De er rent ud sagt ikke til at flå løs fra skiven.
Hvis skålen er i mase'r eller andet porøst/hullet træ, kan man dække den med plastikfolie ( vita-wrap el. lign.)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 17:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Her er et billede


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 17:38 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Det er sku da mega smart......... Så du spænder den sammen for at holde den i spindelen . er der ikke risisko for skader indvendigt ?? er der så en drejefidus i den ende slangen sættes til ??

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 19:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
"Drejefidusen" er delen på venstre side, der er et tæt leje med en slangestuds.
Hvordan skulle der kunne ske skader på inderdiden af akselen.
Du må se dyret, næstegang du henter træ.
Det er den billigste måde at lave et vacuumsetup, jeg kender til.
Se prisen på Pachard woodworks homepage.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 21:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Der var på et tidspunkt en der nævnte, at han bruger vicmarc's patron, fordi den giver mulighed for de største jumbopatroner.. Hvem det en var kan personen svare mig på, om de kan spænde over 350 mm? Jeg har fundet et system, der har den diameter.

Stig det vacuumsystem du henviser til - er det nemt, at sætte op eller kræver det, at man ved, hvad man har med at gøre?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 22:30 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg tror det var Stig der fortalte det om størrelsen på Vicmarc kæberne.

De har nu lavet en Vicmarc 150... http://www.vicmarc.com/default.asp?contentID=541
Jumbo jaws fra Vicmarc fås så du kan spænde op til 525 mm... hvis ellers der er plads over vangerne.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 22:33 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og jeg glemte lige et link... http://www.youtube.com/watch?v=oQ3DX0ueKKQ

Den ser edder hakke mig godt ud... kunne være man skulle ønske sig sådan en.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 maj 2008, 23:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
F**K det er vildt.. Hvad koster sådan et dyr? Den er jo kolofantastisk.. Sådan en må jeg bare eje.. eller også skal jeg bare have den vacuumslangedims med i containeren fra PSI, der stadig ikke har sendt noget endnu, fordi jeg ikke ville give 150$ i fragt, når jeg havde købt for 300, så jeg skal have den med en container.. sidste gang jeg fik noget kostede de 7,5 i fragt, men det må altså have været en fejl..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 07:01 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Der ligger noget video af den mener det er på youtube! den er VILD... jeg har kik på teknatools Titan når jeg skal have den næste, for der passer alle mine kæber på :-)

Fragt er dræberen i disse tider..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 10:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
du har en supernova 2 ikke?
Hvorfor skifte den? Den fungerer da perfekt gør den ikke?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 10:59 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
nææææ ikke skifte ... udvide sortimentet :-) en mere eller 2 mere (fordi man kan) men jeg har mange andre ting der skal ind først... Et centersaver system, og et vaccum system inden jeg skal have flere patroner og alt muligt andet :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 11:11 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Det lyder sandelig som om der er investeringsplaner;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 maj 2008, 11:12 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jesper : det er der altid hehehe

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team