www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 10:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Svampeangreb!
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle og Århus
Hej alle sammen.

Jeg ligger inde med en hel del bøg, men jeg synes ikke bøg er specielt spændende af natur. Men hvis der kommer lidt svamp i er det noget helt andet. - bare min mening.
Men mit spørgsmål er:

er der nogen der ved om man kan fremskynde processen med svampeangreb? Og hvordan skal man opbevare træet? Bare uden for ? og skal det være under en pressening?

Håber i vil hjælpe mig :)

Mvh Søren Leegaard

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Nej!
Efter minmening, kan du ikke inducere et svampeangreb og forvente et flot resultat.
Tro mig, jeg har prøvet det hele, Nedgravning, plasticindækning, podning etc.

De meget sjældne flotte svampeangreb ( som Joe's fad!!) skyldes at træet samtidig er angerbet af flere svampe typer.
De flotte sorte striber er grænsen mellem de forskellige svampes områder.
Det kan ikke efterlignes ved kunstige angreb.
Heldigvis!

Hver eneste gang jeg kommer forbi en gammel stamme i skoven, skærer jeg en skive for at se hvordan den ser ud indeni.
Jeg færdes i skoven HVER dag, men finder måske et stykke træ som Joe's hver 3. år!

spånbunke
Brugeravatar

Okay Stig. :) jeg synes det er lidt spændende at prøve sig frem med.

Jeg har fundet mange mindre stammer med samme svampeangreb, men de har ikke været så store som den der er brugt til fadet.
Jeg har prøvet at opstille lidt forskellige forsøge rundt omkring. Det er små "grønne" stykker bøg, som er lagt i plastik poser. Jeg har placeret en uden for, en i værkstedet og en indenfor. Så nu vil jeg lige så om jeg kan frem provokere noget svamp overhovedet. Men hvis jeg nu kan, kunne man vel godt grovdreje en skål, ligge den i en plastikpose, med held få svampen til at angribe, og så pakke den ud og tørre den efter? Eller tror i det er muligt?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg fandt et stykke svampet angrebet birk i min brændestabel.Den fik jeg tre lysestager ud af. Men det var desværre det allerførste jeg drejede, så de er fyldt med fejl. Bla. er lysene ikke boret lige langt ned og ingen fyrfadsinsats , men jeg synes træet er flot og de er da også for længst solgt, så det kan ikke laves om.Men hvor langt tid birken har lagt aner jeg ikke noget om. Jeg synes bare også jeg har hørt at man kan grave det halvt ned i jorden.Men det lader til at du Stig har erfaring med at man ikke selv kan fremskynde denne proces.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Man kan godt være heldig!
Jeg prøver næsten hvert år.
Jeg gør sådan:
Skærer stammen i længder på 1m. Flækker stykkerne. Anbringer dem stående på den bare jord.
Ser efter engang imellem. I meget tørre perioder fik de en sort plastsæk over hovedet.
Skålen på vedlagte billede er lavet af et stykke der havde stået i et skyggefuld sted udsat for vind og vejr i 1½ år.
Bjarne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Wauw virkelig flot skål Bjarne!! :)
Og rigtig flotte lysestager!

Bjarne: Tror du ikke det vil gå hurtigere hvis man lagde den flækkede stamme ned, med indersiden ned af? gennemtrænger svampene så ikke hurtigere træet?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Smukt stykke, Bjarne.
Hvor stor procentdel af de stykker, du har prøvet med, repræsenterer det?

Jeg har aldrig fået andet end noget, der lignede havregrød ud af at grave stammer ned.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg har "lavet" en del svampeangrebet Bøg i tidens løb, og har også gjort det sammen med både Ahorn og Birk .

Proceduren er:

Fæld stammen mens væsketransporten er høj ( Maj til Juli), og stil de afskårne stykker med enden (set fra rodesiden) direkte i jordkontakt.

Stykkerne skal nok være omkring 1-1,5 m lange, og barken skal helst være ubeskadiget.

Kontakten til jorden skal være "VÅD", d.v.s at træstykket kan suge fugt, og dermed også svampesporer op fra jorden.

Da fugttransporten er høj, udskiftes fugten i stammen særdeles hurtigt - faktisk kan man i mange tilfælde se hvordan er dannes bobler på den øverste snitflade allerede et par timer efter fældningen. Det er et tegn på at der ikke er vand nok til rådighed mere, og man kan nu lægger stammestykkerne ned et skyggefuldt sted. Svampesporene er såmænd allerede fordelt fint i hele stammestykkets længde.

Forsegl enderne, og undlad at beskadige barken, men sørg for at barken tørrer ud efterhånden, så den løsner sig fra træets vækstved.

Lad stammestykkerne ligge skyggefuldt, gerne dækket af en presenning i ca. 1 år. derefter kan man flække stykkerne og kigge efter hvordan svampen har udviklet sig, netop i de dejlige farver og snoninger som vises ovenfor.

På det tidspunkt er træet så tørret at svampevæksten stopper helt på grung af mangel på fugt, og man kan begynde at rådreje med flotte texturer, farver etc, og selve træets ved er stadigt helt sundt.

God fornøjelse.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
stig bredsgaard skrev:
Smukt stykke, Bjarne.
Hvor stor procentdel af de stykker, du har prøvet med, repræsenterer det?

Jeg har aldrig fået andet end noget, der lignede havregrød ud af at grave stammer ned.

Sjælland er også tættere på Tjernobyl :D :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Stig .

Det var et år, 2004, det lykkedes så godt.
Jeg havde 3 meter bøg stående dette år.
4 skåle/m blev det til!
Jeg har noget stående nu. Det er 2 mdr siden jeg så efter, da var det på vej til at blive godt.
Men tiden vil vise, hvad det ender med.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
på Lindholm gods hvor jeg henter en HEL del af det træ som jeg bruger, er det helt tydlige at jord bund har store influence på hvor stærk angrebet træt bliver, jeg kan i den en skovstykke find nærmest tonsvis af træ som er flot markeret i brand bunkerne, hvor i en af de andre stykker, trods træt har ligget lige længe, har der næsten ikke været stykker som jeg gider tag hjem, nu hjælper det ikke spor at der er dårlige tider, fordi alt "affaldstræ" er blevet skåret op til brand i løbet af vinteren og solgt næsten inden det har ramt jorden :evil: men den 5m3 store stamme jeg har fået er under kærlige behandling og Stuart er snart en slank ung mand "igen" :twisted: :o :D :D :D :D :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Joe..... Tak det er også på tid jeg smider et par kilo :oops: :oops: :oops:

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]