www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 jun 2025, 05:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Midtjylland
Tak fordi jeg må være med i denne gruppe :D Jeg har læst og læst og fået en masse ny viden.. Men jeg kan desværre ikke finde en løsning på mit problem. Så er der nogen derude der ved hvad der kan være galt når der er vibrationer helt ude i/ved spindel hjulet? Alt tilbehør er taget af, så problemet ligger ikke der. Det er som om at vibrationerne bliver mindre ind imod center/pinolen. Det udligner sig ved højere hastighed (eller virker sådan) og det er egentlig ikke meget, men nok til at genere drejningen. Måske et leje? I så fald kan man så selv skifte det? Eller er der andre gode råd?
På forhånd tak til dem der vil bruge tid på at hjælpe :P

Ny bruger

Har jeg misset noget eller slået det forkert op??

lille spån

Geografisk sted: Løgstør
Hej og velkommen til.
Det ville være fint med et navn på bænken. og et billede vil også hjælpe meget. En ubalance forsvinder ofte når hastigheden ændres. En klods som hopper og danser kan beroliges ved at ændre hastighed. Har du kontrolleret remtræk og hjul. Hvis du tager en kraftig skruetrækker og sætter med spidsen til lejehuset og skaftet i æret så vil der lyde en kraftig rumlen hvis det er lejet det galt med. Om du selv kan skifte afhænger af bænken og dine kompetancer. undskyld jeg så ikke overskriften så nu ved jeg hvad det er for en bænk
Mvh Anders

Ny bruger

Måske lidt skjult (undskyld) men det er en Holzmann d510f. Jeg har tjekket remtræk og hjul. Det virker umiddelbart okay synes jeg. Lige nu prøver jeg at få spindlen ud af lejen, men den sidder ubehjælpeligt fast. Jeg har skruet de små skruer ud som ses på billedet og løsnet spændskiven bagpå (endnu ikke taget helt af. Men det giver sig ikke en tøddel..

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hejsa!
Og velkommen på forum!
Hvis du slår på enden med gevind, sker der ikke en hujende fis, først skal du løsne remskive og evt. andet der er spændt fast på akslen, dernæst skal akslen drives ud fra den modsatte ende og dernæst kan lejet kan nok lettest fjernes med en aftrækker.
Held og lykke med operationen.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

lille spån

Har du kigget i hullet på remhjulet, om der skulle være en pinolskrue mere. Jeg skulle ha remhjulet af min motor og kunne ikke forstå at det sad så fast indtil jeg opdagede en pinolskrue mere. På det øverste billede sidder låseringen hen over lissom et hul hvad er det?
mvh

Ny bruger

Tak for det:)
Altså jeg slår ikke på den ende med gevind. Det skal vel den vej ud, ikk? Rem og hjul er løsnet og jeg kan ikke se der er andet der er spændt fast. Hvad mener du med at drive den ud?

Bugge: Der var 2 pinolskruehuller med 2 skruer i hvert hul i remskiven som er fjernet. Det lille hul på øverste billede er bare en lille fordybning som en af skruerne på håndhjulet kan gribe fast i. Jeg har tjekket flere gange og kan ikke se der er noget andet der kan skues af. Jeg kan dreje selve stangen rundt inde i remhjulet men kun ca 180 grader før det giver modstand. Umiddelbart kunne det måske tyde på at der er noget der er skævt og måske derfor ikke “kan finde vej” ud. Men jeg er i tvivl hvor hårdt jeg kan slå uden at gøre skade.. især hvis jeg mangler at gøre noget inden. Ved du om der er noget foran, altså ind mod bænken (billede 2) som skal afmonteres, jeg synes det ligner at det er ét stykke og det er ingen pinolskruer eller andet synligt..

lille spån

hej
jeg fandt en manual for din maskine. https://www.manualslib.com/manual/15365 ... =30#manual Der er instruktion under skift af rem, men på tysk

Ny bruger

Tak for manual. Jeg har den selv og har fulgt alt. Men til sidst når spindlen skal ud kommer problemet. Den sidder fast.. så det er “bare” den del af processen jeg har problemer med..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hvis du bruger den gummihammer der er vist på billede 4, sker der ikke noget, når den rammer metal dør slaget, du skal bruge en metalhammer og ikke for lille, så skal det nok lykkes, havde samme problem med en lille Jet, men brug af tilpas vold (altså lidt mere end man synes er nok), så kom det løs.

Driver er en omskrivning af slå.
held og lykke med projektet!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

Ny bruger

Opdatering..
Tak for jeres svar og gode råd. Det viste sig at spindlen var skæv og derfor ikke kunne komme igennem begge ender. Jeg fik den selv igennem indtil enden sad plant med kugle lejet. Kunne så banke modsat vej og få lejet ud (som stadig sad fast på spindlen) men det gav lidt plads så jeg ved hjælp af en mekaniker og en aftrækker og kunne få det fra hinanden. Så nu er delene renset og slebet ned for diverse småting, samlet igen og kører faktisk okay. I dag skal den så prøves rigtigt af. Er der stadig lidt vibrationer bestiller jeg en ny spindel og lejer. Nu kan den i det mindste skilles ad uden problemer :lol: Jeg skriver denne opdatering hvis dette andre på et tidspunkt står i samme situation.
Tak for hjælpen endnu engang :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]