www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: pulver metal
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hjælp :P
Er der nogen af jer kloge hoveder :D :o :ugeek: som kan fortælle mig om man kan fylde en hulning i en træ skål :roll: op med "metal pulver" + lim og så puds den op så det bliver pæne, eller hvad f. gøre man så, så der opnås en tilsvarende effekt og sidste hvor/hvem køber man sådan noget fra :?: :?:

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Joe!
En af mine kamarater på det drejekursus, jeg har gået på denne vinter, viste os ting, hvor han havde fyldt revner ud med pulvermetal.
Du kan finde leverandøren på:
http://www.turners-retreat.co.uk/acatal ... wders.html
Vi blev enige om, at resinerne var det samme som man bruger til glasfiber armeret polyester, men det kan måske blive et problem at finde dette i små mængder her i landet.
De prøver, han havde, så ikke værst ud.
Held og lykke med det.
Hilsen Erling

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har lavet lidt med broncepulver og CA lim i mindre emner og det fungere super...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Erling, Joe,

Det er meget nemt a få fat i polyester resin til fiberglas - enhver bådudstyrsforretning eller auto biks har det i dåser. Du kan selv blande harpiksen med katalysatoren i de mængder du skal bruge.

Ditto med epoxy, men det er mere kritisk at blande i de eksakte forhold og det kan tage flere timer at hærde.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Hej alle!
Jeg var lidt søvnig, da jeg skrev ovenstående indlæg. Det jeg mente, var at man kunne få polyester her i landet, (bl.a. i forretninger med bådudstyr,) men måske er portionerne større, det husker jeg ikke. Jeg kender ikke steder, hvor man kan få metalpulver, så det skal måske alligevel skaffes i England, og så kan man jo få polyester samtidig.
Med hensyn til udseendet, så ligner aluminium det det er, så kan man selv afgøre om man synes om det sammen med træ, messing ligner også sig selv, og det synes jeg ser bedre ud med træ, kobber er (dette var) mørkt, så ud som om det var oxyderet, og det så faktisk godt ud sammen med træ.
Ud fra miin erfaring med polyester og Araldit vil jeg mene, at man får det bedste resultat med polyester, med Araldit er der en risiko for at blande luft ind i massen, når man blander to meget tyktflydende væsker, med polyester blander man en tynd væske ind i polyester'en, som heller ikke er så tyktflydende.
Hilsen Erling

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Joe.

Jeg gør en del i det. Bronzepulver som jeg får fra en fabrik der bland andet laver bogstaver og lignende.
Små revner og lignende fylder jeg med meget fint brongepulver inden emnet er helt færdigdrejet, og hælder en meget tyndtflydende superlim ned over. Du skal regne med at fylde to gange ... en gang fra hver side. Hvis det er en skål jeg drejer og fylningen skal laves på siden af skålen starter jeg med at sætte et stykke gaffatape på indersiden af det hul der skål fyldes, og lave ydersiden først. Når ydersiden er helt færdig, fylder jeg indersiden, limer og eller samme fremgangsmåde.
Efter et døgns tid er jeg sikker på at limen er hærdet helt igennem. Så skærer jeg den sidste fine spån med et meget skarpt HSS drejejern, og sliber, olierer og polerer på sædvanlig måde.
Jeg skal gerne prøve at lave en stribe billeder af fremgangsmåden, næste gang jeg laver sådan en bronzefyldning.

moderator
Brugeravatar

Og jeg glemte lige ... hvis man vil lege med metaltpulver, er det nok en god ide at vælge de bløde typer,
som for eksempel bronze og kobber. Aluminium kan også bruges.
Og jeg har faktisk et lille projekt stående, der næsten er færdigt jeg kan lave et par billeder af en af dagene.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Tak for indput alle sammen, jeg har bestilt hel pakken fra turners retreat i England, så nu venter vi, og ja, jeg skal nok vis og fortælle om årsagen :oops: :oops: :oops: :oops: når jeg har udbedret skaden (vis det lykkes :roll: )
PS. har været flittig i dag-- 6 poser spåner fra grove drejning :roll: :roll: :D :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg er meget spændt på at se/høre mere om at arbejde med metalpulver.
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Så jeg venter i spænding!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har forsøgt mig med pulver-metal og andet granulat, som jeg har købt i England.
Eksempel 2 er lavet af messingpulver blandet med den tokomponentslim der fulgte med pakken fra England. Blandingen er brugt på en barkkantsskål lavet af robinie.
Eksempel 1 er lavet af tyrkisgranulat på en lille tynd ( 2mm ) rundbundet skål - vist nok æbletræ.
Dette er lavet ved at komme "sekundlim" i hullet, fylde granulat i og så slutte med accelerator, der hærder limen på ½ minut.
Vurder selv, hvad I synes om resultatet.
Bjarne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er s-- godt nok alternativt - men ,også spændende med alle de muligheder det åbner, og, så kan man vel købe sig fattig i pulver og tilhørende lim, Ik ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Jeg regner med at du har lavet i øvrigt smuk skål og der var en knast som faldt ud eller sådan noget.
Du fylder så hullet med noget materiale som er noget helt andet.
Hvad jeg synes om det? - det er da pænere end andet masse som 2komp. filler.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på en slags pircing på kroppen/ansigtet, som jo i grunden også er en udsmykning.
De små ridser i kanten på barkskålen er det noget du har lavet eller er det bare opstået ved tørring?
Måske skal sådan noget ses i virkeligheden. Det er jo noget nyt, så lad os se hvad der sker hos dig og andre der bruger det samme.
Vh. Vagn

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Jeg har tidliger købt aluminium's pulver ved en farve handel - det er en ganske høj kvalitet ( meget fint pulver).

Jern pulver kan i hende med en magnet og en snor. Bind magneten fast og smid den i sandet en varm sommer dag og træk den efter jer når i går en tur. Det virker ganske udemærket (lidt grovt pulver en gang i mellem - men kan sortered via luft eller vand).

Messing laver normalt nogle meget finde spåner når det drejes og jeg tror det er fint nok til dette fomål - så find et maskinværksted og de vil have mange messing spåner(chips) som i kan få for at feje deres maskiner.

Kobber farvehandlen igen.

Guld støv - jeg mener at vi fik det fra farvehandlen eller var det fra en guldsmed (jeg er ikke sikker)

Nå men andre muligheder er at købe dem ved sigmaaldrich (skal være moms godkendt) eller få et apotek til at købe det for jer. I skal dog være klar med et svar på om i er ved at lave fyrværkeri - for det må (og bør) i ikke!! Men det er normalt her man bruger de forskellige metal pulver.

Af andre pulver som kan købes ved sigmaaldrich kan nævnes:
Nikkel (pas på allergi)
magnesium (meget brændfarligt når det er tørt og meget kemisk reaktivt - vær forsigtig)
Krom
Sølv
Platin (meget dyrt)

Skulle nogle få lyst til selv at lave deres pulver så har jeg (rimlige) færdige opskrifter på (kemisk) fremstillingen af meget fint: Sølv, Jern og guld pulver.

Hvad ang. lim - brug to-komponent! Det giver den bedste vedhæftning til både træ og metal. Det kan desuden holde til jeres efter behandling (voks, olie, lak osv) uden at gå i stykker. Det kan fx. "sekund" lim ikke. Jeg kan anbefale en pasta lavet af styren og pulveret tilsæt benzylperoxide og vent til dagen efter - det bliver ganske stærkt. Mange kender der fra plastikpadding til bilen. Igen kemien kan skaffes fra sigmaaldrich, apoteket eller matas. I skal bare være overbevisendene - de tjener jo ikke på det, sååå....

Har lavet vin propper af teak i dag til meget stor glæde.

Vi ses
Mogens

moderator
Brugeravatar

Jeg har prøvet lidt forskelligt.

De hårde metaller kan ikke anbefales. Det er stort set umuligt at få drejet og pudset færdigt hvis det for er hårdt.
Så ender man med at fjerne træet rundt om, og have en klump metalt der tydeligt stikker frem fra overfladen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det gik lidt stærkt, da jeg skrev om hvordan jeg bruger metalpulver m.m.
Ja, revnerne i robinieskålen opstod under tørring og det var helt klart at der skulle noget i. Jeg kunne have brugt slibestøv blandet med lim, som jeg ofte gør, men valgte at prøve med messingpulver. Messingpulveret blev blandet i en tokomponent epoxy og jeg havde 4 minutters arbejdstid inden det var størknet. Det var let at arbejde med og let at skrabe, slibe bagefter.
Den lille skål havde ganske rigtigt mistet en lille knast. Jeg nævnte at jeg brugte "sekundlim", jeg kunne ikke stave til cyanoacrylate (CA-lim), men det var det, jeg brugte, og det er det næste alle drejere jeg kender bruger, når der er en lille revne, et stykke løst bark eller en barkinklusion der skal gøres fast. Ved at bruge accelerator (f.eks fra Chestnut) kan det bearbejdes med det samme. Det giver ikke nogle problemer bagefter at dreje det rent og derefter pudse det. Det tager godt imod alle de overfladebehandlinger jeg kender.
Pulver, epoxy og accelerator købte jeg hos Craft Supplies i England. CA-lim i Stark.
Men mon ikke Allan fra Sminge har det eller kan skaffe det.
Bjarne

moderator
Brugeravatar

Som nævnt bruger jeg den billigste CA lim jeg kan finde, når jeg limer metalstøv, fordi de normalt er meget tyndtflydende og derfor nemmere trænger ned gennem metalstøvet.

I øvrigt købte jeg en ordentlig ladning 30 pakker, sidst jeg var syd for grænsen. De la i en rodekasse til 10 kr. pr. pakke, med tre tuber i hver. Jeg kan ikke huske hvor mange ml. der er i hver, men det er noget billigere end jeg nogen sinde har
set her i DK.

Bjarne, er du sikker på det ikke er bronzestøv du bruger. Messing lyder ikke som det nemmeste at arbejde i.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej .ca lim fåes hus søsterne grene til 1,98 pr. tube og det limer i vertefæle finger samen.
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj!
Det jeg bruger hedder brass på engelsk. Et brassband består så vidt jeg ved af messingblæsere og ikke kobberblæsere.
Ja det er messing!
Allan!
Tak for tippet om CA-lim. Jeg besøger de nævnte søstre snarest.
Bjarne

moderator
Brugeravatar

Bjarne, er det ikke hårdt som bare ... en vis grim ting at dreje og slibe færdigt?
Bronze er rimeligt blødt at have med at gøre.

Bjerg af spåner

Brass er messing, det er ikke hårdt som bare, men det er sprødt, vores instruktør på drejekurset havde drejet en konus i messing på en trædrejebænk, jeg vil tro, at han har brugt en skraber.
Bronce er hårdere og stærkere, afhængig af hvad metal kobberet er legeret med. Se bare tingene fra broncealderen, dog skal nævnes, at ægen på skærende værktøj blev hamret, for at gøre det så hårdt, at det kunne væsses, (det gjorde man også med leer i gamle dage).
Det pulver, der kan fås i England hedder "brass", og er helt tydeligt messing.
Det skal også nævnes, at det er meget fint pulver, det har iikke noget at gøre med filespåner eller lign.
Hilsen Erling

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev
Jeg sad og læste en artikel for nylig om en som brugte malet kaffe og CA som kontrast fyld, er der nogen der har prøvet det ?
Jeg kan forestille mig det kunne være flot, og det er let tilgængeligt.

Hilsen Anders F.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]