www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 07:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Resin
Indlæg: 28 sep 2020, 09:01 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 24 jul 2016, 06:56
Indlæg: 6
Geografisk sted: Køge
Hej alle.
Da jeg gerne vil prøve at dreje nogle skåle/fade i træ og resin har jeg bare et enkelt spørgsmål??? Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan få resin der er godkendt af fødevarestyreisen??? God dag til alle


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Resin
Indlæg: 28 sep 2020, 10:22 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg har lige snakket med min epoxy-pusher (HF Marine i Svendborg) og de bekræfter at de ikke kender til en fødevaregodkendt epoxy i danmark.
Og hvis en sådan skulle findes, så ville den ikke kunne have de samme egenskaber som de indstøbning epoxyer vi normalt bruger.
I USA findes FDA (Food and Drug Administration) godkendte epoxyer, men fødevarestyrelsen vil nok ikke godkende dem umiddelbart.
En løsning kan være at lægge et hærdet lag ovenpå, olie eller lak, som kan være fødevaregodkendt.

Så vidt jeg læser materialet, så er problemet med epoxy at det indeholder Bisphenol-A, som kan vandre over i fødevarer, og der er en grænseværdi på 50 mikrogram/kg fødevare.
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... akker.aspx

Skal du sælge eller er det for din egen sikkerhed?

Jeg ville ikke have et problem med at bruge en epoxy skål til f.eks frugt, men det kunne være mere risikabelt at lave suppeskåle ...

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Resin
Indlæg: 29 sep 2020, 07:44 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 24 jul 2016, 06:56
Indlæg: 6
Geografisk sted: Køge
Andreas K skrev:
Jeg har lige snakket med min epoxy-pusher (HF Marine i Svendborg) og de bekræfter at de ikke kender til en fødevaregodkendt epoxy i danmark.
Og hvis en sådan skulle findes, så ville den ikke kunne have de samme egenskaber som de indstøbning epoxyer vi normalt bruger.
I USA findes FDA (Food and Drug Administration) godkendte epoxyer, men fødevarestyrelsen vil nok ikke godkende dem umiddelbart.
En løsning kan være at lægge et hærdet lag ovenpå, olie eller lak, som kan være fødevaregodkendt.

Så vidt jeg læser materialet, så er problemet med epoxy at det indeholder Bisphenol-A, som kan vandre over i fødevarer, og der er en grænseværdi på 50 mikrogram/kg fødevare.
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... akker.aspx

Skal du sælge eller er det for din egen sikkerhed?

Jeg ville ikke have et problem med at bruge en epoxy skål til f.eks frugt, men det kunne være mere risikabelt at lave suppeskåle ...

Andreas


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team