www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 apr 2018, 20:19 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 jan 2018, 15:29
Indlæg: 10
Geografisk sted: græsted (3230)
Hej
Jeg her lidt usikker på hvornår og hvornår ikke at fjerne marven, hvor lille diameter skal en stamme være før man ikke deler den, men bare endeforsegler og ligger til tørre?
og betyder det så at man godt kan lave noget eks. vis en lille skål med låg af et stykke stamme der ikke er mavskåret, altså drejet og udhulet på langs så at sige?
Jeg har lige fældet en 100 stk birketræ fra sådan en 7cm til 25-28cm i diameter, så det ville jo være rart at have lidt styr på hvad der kan fungere, så jeg ikke stopper en hulens bunke træ ind i laden og endeforsegler til ingen nytte :-)

mvh Bo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 apr 2018, 19:53 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 07 apr 2016, 18:40
Indlæg: 84
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Bo
Da ingen anden har svaret, kommer jeg her med et bud.
Mig bekendt er der ingen tommelfingerregel, da alt træ svinder, når det tørrer.
Du kan opbevare hele stammer, og påregne at skære de yderste (revnede) ender af, når du er klar til at bruge træet.
De små pinde, er nok kun interessante, hvis du vil lave noget med bark hele vejen rundt.
Hvis det er tilfældet, bør du grovdreje det frisk, så øges chancen for at barken bliver sidende.
Hvis du laver en bund forholdsvis tynd, kan den overleve, selv om du har marven med.
Påregner du at lave skåle med barkkant gælder det samme som ovenfor - kom igang.
Til almindelige skåle eller spindel drejning ville jeg grovskære emnerne, så marvtræet er væk.
Men det er ikke kun marvtræet, som kan drille dig.
Træet krymper ikke ens i alle retninger når det tørrer.
Hvis du ser tværsnittet af stammen som en urskive, så skal du regne med op til 8% svind, svarende til en time.
Som regel former en stamme, kløvet gennem midten, sig som en tagryg, og du undgår revner.
Lader du træet ligge som en stamme, placeres revnerne vilkårligt, 5 minutter her, et kvarter der.
Det mest formstabile træ du kan skære, er spejlskåret. Så har du et ord du kan google.
Held og lykke med træet.

Mvh

Jens

_________________
Jens
MC 16/24 VF
Myford ML8
EMCO UNIMAT SL 1000


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2018, 18:46 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Hvis du gerne vil lave små dåser med låg synes jeg de bliver flottest hvis træet kløves..... sådan forstået at man ikke laver en i fuld diameter, men højst halv diameter af stammen. Så bliver siderne på dåsen meget mere levende. Kløves stammen i midten er det meget lettere at tørre det.
Jeg synes ikke birk er "toptræ" til dåser. Det er godt til skåle, især hvis der er lidt svampesporer i. Uden kan det godt se lidt kedeligt ud.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2018, 08:37 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 jan 2018, 15:29
Indlæg: 10
Geografisk sted: græsted (3230)
Tak for indput, så har jeg da noget at gå efter :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2018, 11:38 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 14 okt 2017, 21:45
Indlæg: 18
Geografisk sted: Laholm, Sverige
Varför inte svarva rått?
Lägg dej någon några cm under märgen. Låt den torka långsamt och sedan justera botten så den står plant. Den blir skev men jag tycker det är snygt. Lättare att avverka när den är rå.
Det går ju också att göra krympburkar av de mindre styckena.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team