www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2018, 12:56 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 jan 2018, 15:29
Indlæg: 10
Geografisk sted: græsted (3230)
Hej
Jeg har købt en TDB Vådsliber, med tormek Jigs. Men jeg syntes dæleme mejslen er ved at tage livet af mig. Jeg stiller Bøjle/jigs efter alle kunstens regler med tungen lige i munden. men da Mejslen jo har en stor flade der skal slibes, virker det lidt som om den mindste, og jeg mener virkelig den allermindste forskel i indtillingen jo giver en ændret slibning, med deraf følgende 20 min slibning. og jeg ved jo godt at "langsom" også når i mål, men det virker mig en kende håbløst.
U-jern er ikke noget problem da kontaktfladen jo er minimal og hurtigt bliver rettet til.
Er der er et særligt spejdertrik som kun de indviet der har spist deres skovsnegl må kende eller det bare et tilfælde af RTFM?

mvh Bo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2018, 15:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Kender ikke TDBs vådsliber i praksis, men det lyder da som om at bøjlen giver sig ved tryk? Tormeks jigs er støbte, så det er næppe dem, der er skyld i varierende sliberesultat.

Kunne du evt. smide et billede op af din opstilling med en mejsel i?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2018, 19:19 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 07 apr 2016, 18:40
Indlæg: 84
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Bo
Som Lars skriver, kunne et billede være godt.
Der ud over kunne du supplere med en "step by step", hvordan du griber det an.
Har du eksempelvis også jig til at stille baren afstand?

Mvh

Jens

_________________
Jens
MC 16/24 VF
Myford ML8
EMCO UNIMAT SL 1000


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2018, 19:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Mejsel er ellers super nem at slibe i fri hånd, tager næsten for lang tid at sætte jiggen op!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2018, 15:18 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 jan 2018, 15:29
Indlæg: 10
Geografisk sted: græsted (3230)
Hej igen
Jeg har taget lidt billeder af hvad jeg gør.
1. styr afstand til sten
2, mejsel gennem jig.
3. jig'en sættes til 20 grader
4. lidt sort tusch på fasen
5. slib
er sådan ca. hvad jeg gør, jeg tror det der giver mig lidt kvaler er, styrets fæste på maskinen. Jeg prøver at ramme sådan inden for 0.2-0.3 mm fra toppen af sten i begge sider så sten og styr er så parallel som muligt. håber det giver mening. Men da det jo er pænt svært at ramme lige på en studs hvor den stod sidst jeg sleb mejsel giver det jo lang slibetid når der så skal rettes fas på hele mejslens snitflade.

mvh Bo


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2018, 16:27 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Noget af det vigtigste ved trædrejning er slibning af værtøj, og naturligvis er det svært. Er der ikke en Trædrejer i nærheden, som du kan aftale et besøg hos eller af, det vil gøre det lettere for dig, selv om det nok er meget få der sliber deres jern helt ens. :lol:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2018, 09:41 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Bo.

Jeg er enig med dig. Det er meget vanskeligt at få den samme indstilling hver gang, også fordi slibning af mejselen kræver en flad sten, hvilket gør, at du skal rette stenen af før hver slibning. Nu ved jeg ikke, om du også har en bænksliber med en påmonteret bøjle? Har du det, kan du slibe en lidt mere spidsvinkel på din mejsel. Det gør du ved at sætte P på f.eks. 60 mm. , når du så går over til den vådsliber skal du ikke slibe på hele fasen, men får en kortere fas. Ideelt er det ikke. Jeg har løst det ved, at sætte en CBN sten på min gamle Tormek - den skulle alligevel have en ny sten. Jeg bruget så ikke tormeks slibejig, men deres plade. Derved sliber jeg min mejsen næsten i frihånd. Jeg vil prøve om jeg ikke i dag kan få taget nogle billeder, som illustrerer ovennævnte. Du er velkommen forbi, men afstanden er nok lige stor nok til et hurtigt smut.
Hilsen
Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2018, 19:35 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Bo.

Jeg har nu taget nogle billeder af min måde, at slibe mejslen på. På det nederste billede kan du se et hjælpeværktøj til at finde den ønskede vinkel. Det øverste billede viser nogle hjælpe streger så mejslen kommer vinkelret på slibestenen. De øvrige billeder taler vel for sig selv. Du kan se på et af dem, at jeg har slebet noget af fasen væk. Dermed får jeg en mindre fas, hvorfra jeg med min vådsten eller CBN sten skal fjerne materiale. I den nærmeste fremtid vil jeg beskrive slibning af mejslen lidt nærmere på min hjemmeside.

Hilsen

Per


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2018, 12:19 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 jan 2018, 15:29
Indlæg: 10
Geografisk sted: græsted (3230)
Per Sepstrup skrev:
Hej Bo.

Jeg har nu taget nogle billeder af min måde, at slibe mejslen på. På det nederste billede kan du se et hjælpeværktøj til at finde den ønskede vinkel. Det øverste billede viser nogle hjælpe streger så mejslen kommer vinkelret på slibestenen. De øvrige billeder taler vel for sig selv. Du kan se på et af dem, at jeg har slebet noget af fasen væk. Dermed får jeg en mindre fas, hvorfra jeg med min vådsten eller CBN sten skal fjerne materiale. I den nærmeste fremtid vil jeg beskrive slibning af mejslen lidt nærmere på min hjemmeside.

Hilsen

Per

Hej Per
tak for billederne, tror jeg prøver at slibe med anlæg istedet :-), tak for hjælpen

mvh Bo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team