www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 mar 2008, 14:12 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Her kommer den første af de seneste der er kommet ud af det lille kina uhyre...

Skål nummer 10, elmetræ. Drejet i HELT knastør rondel.

Skålen er 18,5 cm i diameter i toppen 16 i bunden. 5,5 cm høj ca 5mm tyk bund og sider lid mere hvor læben er med rundt...
Slebet til 600 rent med maskine og poleret med EEE, Carnuba og rent hjul.

Hvad siger i til det er specielt godt tilfreds med sidste billede.. der hvor linjerne fra kanten kan følges direkte over i bund og op af den anden side. Ærgeligt jeg ikke har bedere fotoudstyr og opsæt..
Vedhæftet fil:
Forum Cut Skew top.JPG
Vedhæftet fil:
Forum cut skew bottom.JPG
Vedhæftet fil:
Linjer!!.JPG


Kritik...

Jeg smider de to andre jeg har lavet på senere...


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 14:39 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Det er du da sluppet helt godt fra, sådan med jysk underdrivelse.

Er vild med den enkle form og de skarpe linjer.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 15:26 
Det ser smukt ud Rasmus ,men pas på ikke at lave den udvendige bund for flad da elmetræ uanset tørhed bliver ved med at arbejde
det er så ærgeligt hvis den begynder at vippe har man lidt hulning kan man altid justere med lidt sandpapir på et plan MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 15:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Kaj : takker :-)

EM :Den er hulet fra kanten til center falder den ca 3 mm så det skulle være sikret rimeligt mod at vippe sådan da..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 15:39 
Ja men så er det godt .Det er lidt svært at se på et billedet om du har hulning. :geek: MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 15:46 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Yep :-) det er rigtigt.. mine billeder er generelt noget skrammel... men det råder jeg bod på senere... hihi vil hellere lave spåner...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 15:50 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Skål i platan.. var på vej i brædeovene på skolen men jeg besluttede at redde den, så kunne jeg også dreje Platan. nummer 11 i rækken

Dim : 15,5 X 7 slib 320 DO 3 lag da den var meget blød så en lang tørretid inden mit obligatoriske polershow..

Formen ser mærkelig ud på billederne den balancere meget fint i virkeligheden..

Jeg har et stort stykke monster råden birk jeg skal have lavet et fad i når jeg har fået styrker årene med et nyt experiment som er 50/50 PVA lim (alm snedkerlim) og Vand. Den glæder jeg mig til at afslutte...


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 17:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det ser godt ud. Jeg kan godt lide den først, men jeg havde nok hvis det var mig taget 2mm mere af over det hele (hvis den er 5 mm op ad siderne) og så løbet risikoen, at den var flækket. Dog er det vigtigste for mig også at den er jævn, og det er det jeg er dårligst til.. Det skyldes dog at en skål på 3mm i ikke begynder at slå sig inden man når ret langt ind i den hvis den er større end 20 cm i diameter.
Den anden ser heller ikke værst ud (jeg er også jyde som Kaj ;) )

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 19:57 
Hej Rasmus.
Igen en flot skål.Der er en ting der undrer mig at din skål er så gul, det platantræ jeg har drejet i har været helt gråt og jo længere tid det har stået jo mere grådt er det blevet og så bliver det ved med at slå sig.Jeg har flere både store og små ting der har stået i mere end 5 år og som stadig ændre fason og pludselig har slået revner selv om det forlængst er tørt. Træstykkerne har været fra forskellige træer.Er der nogen der har erfaring med Platantræ????
De sidste stykker skar jeg op til brænde så kunne det lære det ja det kunne. :D :D :D
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 20:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
jeg har aldrig haft problemer med platan.det har altid opført sig pænt mht. at revne, men jeg må indrømme at det kan kaste sig ret meget under optørring. for to år siden fik jeg en 2 meter ende af en stamme på 120 cm dia med mase'rknuder. jeg har aldrig set mase'r i platan hverken før eller siden.
når platantræer bliver store, får de sommetider en falsk kærne, som er lyserød. i våd tilstand en rigtig bordel-agtig lyserød, den falmer heldigvis når det tørrer.
hvis man spejlskærer det, står spejlet meget tæt og fint i kniplingeagtige mønstre. derfor sælges spejlskåret platan i england og usa under navnet lacewood.
så hvis i får fingrene i platan i store dimensioner, så spejlskær det i flade blokke og lav fade af det. det bliver virkelig flot.
i rasmus billede af skålens bund ses spejlet fint i højre side.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 20:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
ups, glemte en ting.
drejers-corner, den grå farve skyldes et svampeangreb. mange af acer og platanus arterne tåler dårligt at blive gemt, de anløber med det samme. hvis man vil beholde den flotte farve, skal de tørres hurtigt.
det evige dilemma, hvis man vil lave lyse skåle i ahorn, skal de tørres meget hurtigt, ellers misfarves de. når man tørrer dem hurtigt, revner de.
jeg har experimenteret med at overfladebehandle dem kemisk, når jeg har grovdrejet dem. jeg tror jeg har fundet en god metode, men jeg skal lige rode med det lidt endnu før jeg offentliggør den. påtænker en artikel i american woodturner.
hvis i skal bruge en nem løsning til småopgaver, så smør skålen ind i atamon. det hjælper, men er for dyrt når man drejer mange skåle.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 07:46 
Hej Stig.
Din forklaring lyder fornuftig stammerne havde nemlig lagt et par år hos en brændehugger inden jeg fik dem, så svampen har haft god tid til at arbejde, bordelfarven var der også men forsvandt under tøring.
Men ellers havde træet en flot struktur når man ser bordt fra misfarvningen så måske vil jeg forsøge igen hvis der skulle komme Platantræ i farvandet, jeg ved ikke hvor hurtigt Platantræ vokser de her var på omkring 65cm i diameter??Jeg har lige fået et stykke Rødeg har du nogen erfaring med det??
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 08:39 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Hmmm atamon siger du, hvad med at bruge rodalon i en let opløsning så bare plumpe skålen ned i det og lade den ligge et døgnstid, eller bruge Alcohol så skal den bare tørre 3 uger bagefter så er den klar til at færdigdreje, og alcoholden burde tage swampeangrebet med sig...

Bare en tanke

Og det var da en super information med Lacewood... kan du ikke lige skrible i en paint hvordan du mener det skal skæres ?? den var jeg ikke helt med på...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 09:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
skåle af rødeg er ligeså svære at tørre op som skåle af almindelig eg, pas på med godstykkelsen.
jeg har ikke lavet ret mange rødegskåle, da jeg ikke bryder mig meget om farven og strukturen.
farven kan iøvrigt ændres, rødeg er nemt at mørkne med ammoniak-rygning. det tager den lidt fesent-røde farve.
jeg har lavet mange bordplader og ben i det, indtil for få år siden var det til at købe stammer til ingen penge (brændepris) fordi der var for lidt af det til at industrien havde interesse i det.
ak, de tider er forbi, i dag er kævlerne ligeså dyre som bøg.
rødeg er en amerikansk art, red oak (quercus rubra) , der er indført i skovene herhjemme, som så mange andre arter. stort set hver 3 træ man møder i skoven hører ikke til her.

Rasmus, hvad er rodalon, det lyder som noget man bruger til at udrydde mosegrise med?
yep, alkohol vil sikkert virke, alt hvad der fremmer tørringstiden, holder svampe væk.

apropos svampe, når i laver barkkantskåle og gerne vil have barken til at sidde fast, gælder det også om at få grovdrejet og tørret i en f...... fart.
grunden til at barken går løs, er at der er en svamp, som inficerer cambiumlaget. den kan sprede sig ret hurtigt i en stamme, så hvis jeg ikke kan nå at grovdreje inden for 14 dg, dropper jeg barkkantskåle.
hver gang jeg går til en stamme med barkkant i sinde, skærer jeg 10-20 cm af enden og smider i brændestakken, eller laver alm skåle i, for at sikre mig mod svampen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 09:10 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Rodalon er et desinficeringsmiddel, og man kan da sikkert drukne mosegrise i det;) .. men inden I bruger det, undersøg lige hvordan det er med madvarer, der foresvæver mig et eller andet om, at man helst ikke skal have det i forbindelse med noget til indvortes brug.

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 09:13 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
hihi mosegrisedræber... ja det kan det sikkert også... det står i rengøringskemi sektionen og er til at rengøre træ overflader der har fået bla sort skimmel. Koster ikke alverden... tjek det ud næste gang du er i brugsen i osted :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
det lyder noget giftigt i mine ører. atamon er jo beregnet til madvarer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Jep, Jesper er inde på det rigtige. Fandt lige en dunk frem. Overflader der er i direkte kontakt med madvarer skal skylles grundigt med rent vand. Den findes i 2 styrker, benævnt til indendørs eller udendørs brug. Den til udendørs er stærkest, indeholder 9,5 % Benzalkoniumklorid.

Jeg vil nok hælde mest til atamon, men alkoholen lyder sjovere. Behøver det at være single malt :lol: ?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:33 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Hvis man benytter single malt, risikerer man vist gnavmærker i skålene :lol:

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Single malt... så står gæsterne med næsen i skålen.

Jeg hælder mest til Atamon, der er svampedræbende.
Jeg ved godt at nogen siger det ikke passer, men jeg brugte det selv engang
på et vindue med lidt mug... og virkningen var ganske god efter at have været pjasket godt ind et par gange.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:37 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Hihi ... Hvad med snaps... jeg laver også selv snaps... har en kørende på egetræs klodser.... den ender med at smage ala singelmalt... Eller valdnød!! Fransk conag gå hjem og læg dig...

Jeg vil sige at hvis man bruger skålene til mad skal de nok renses først hvis man bruger rodalon... men der skal ikke meget til for at dræbe swampe med det.....

Den med alko er en model der er ret meget andvendt omme i staterne på det site jeg også skriver på. jeg har tidligere lovet at lave en guide, men jeg mangler stadig at finde en god plastikbeholder med låg til at nedsænke skålene i... Så hvis nogen har sådan en ståene i nærheden af odensen kunne vi finde ud af noget ....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:38 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
det kunne være man skulle lave skåle smurt med singlemalt... som gimmik.. hmmmmm skal jeg lige undersøge... så kan man jo forlange Uhørlige priser for dem hehehe og drikke malten bagefter...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:41 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Ny anvendelse til spånerne fra bænken ... konceptet sikrer også en kortere trækketid i forhold til klodser pga den større overflade;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:42 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
God plan jesper den virker bare ikke... det giver noget ækelt mos der ikke er til at filtrere....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:45 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Måske man skulle putte spånerne i filterposer a la teposer?

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 14:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
experimenter endelige hehe men jeg vil sige jeg har set hvordan egespåner bliver til mudder... kunne ikke reddes... desværre, små klodser er bedere...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 15:02 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
jeg har da i hvertfald lige fået en ganske fornuftig måde at komme af med endestumper på ;) ;)

Guldregn/Taks-likøren er for de udvalgte :twisted:

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 15:29 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Øhhhhh.... guldregn.

Ja, jeg ved ikke meget om at lave kryddersnaps.
Jeg kan til gengæld godt li' at drikke det.
Men er guldregn ikke giftigt... eller er jeg helt galt på den... hik ikke i slaspsllss?

Hvis ikke skal jeg da over og gemme de stumper guldregn fra i går
da jeg forberedte limning af guldregn og aluminium...

Venlig hilsen
Kaj

PS. Det ender med vi skal lave en opskrift... "Drejerens bitre spån." eller som et emne?

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 15:42 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Guldregn og taks er giftige og skal ikke benyttes til noget der skal i berøring med madvarer, og den kategori tilhører snaps også ;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 15:48 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Så det bliver en kryddersnaps til afskaffelse af svigermødre, og andet kravl.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team