www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 18:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 jan 2017, 22:24 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 okt 2008, 07:16
Indlæg: 245
Geografisk sted: Tørring
Hentede i går noget ny fældet kirsebærtræ. I aften prøvede jeg for første gang at dreje i vådt træ. Der er flotte årer i træet, og er spændt på hvordan de er når det er tørt. Jeg vil lægge emnet i en plast kasse med spåner. Er det den rette fremgangsmåde? Findrejes når vandprocenten er ca. 15 ?? Er der bedre fremgangsmåde?


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Det er aldrig for sent at prøve nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2017, 22:36 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, forsegl endetræet udvendigt med endetræsforsegler, lad skålen stå køligt og tørt den næste måneds tid, og så ind i varmen.
Den metode fungerer fint for mig. Jeg har såmænd også et par skåle der kom direkte ind i varmen, og de klarede det fint.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017, 14:18 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Min erfaring er den samme som Kajs. Der er stor forskel på hvor påpasselig man skal være. Jeg har lige nu grovdrejede emner i bøg med mørk kerne stående til tørre. Der har jeg været nød til at smøre både yder- og inderside af kernetræet. Jeg kan også læse mig til at bøg i det heletaget arbejder meget under tørring og har tendens til revner.
Jeg har dog ikke prøvet at tørre en grovdrejet skål, hvor hele kernen går gennem midten af emnet som den gør på din. Færdigdrejede tynde emner er ikke et problem.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017, 17:12 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 okt 2008, 07:16
Indlæg: 245
Geografisk sted: Tørring
Tak for begge besvarelser.
Forstår jeg det rigtig, at skålen skal drejes næsten færdig med det samme?? Slår den sig så ikke ret meget, og bliver næsten oval?
Svend Aage.

_________________
Det er aldrig for sent at prøve nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017, 20:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Den skal drejes helt færdig og tyndt og den slår sig så meget at du nok ikke kan spænde den op igen. Forhåbentlig kommer der kun få revner, som du kan leve med eller bruge som dekorativt element.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017, 22:30 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 okt 2008, 07:16
Indlæg: 245
Geografisk sted: Tørring
Ok. Jeg drejer den færdig, Og ser hvad der sker.
Tak for oplysningerne.
Svend Aage

_________________
Det er aldrig for sent at prøve nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jan 2017, 18:39 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Du har to muligheder:
-du drejer en tynd skål helt færdig og sætter den til tørre. Hvis det er det, du gør, skal endetræet ikke forsegles. Hvis skålen er nogenlunde lige tyk, kan det hele følge med. Når du har kernen midt i skålen ved jeg ikke hvor stor risikoen for revner er. Den skal ihvertfald tørres meget langsomt. Evt skal den efterpudses og bunden skal rettes af (den vil vippe), når den er tør.
- du drejer en tyk skål (tykkelse ca 10% af diameter), smørrer den på endetræet og sætter den til tørre. Når den er tør og skæv, spænder du den op igen og drejer en færdig skål.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2017, 11:25 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 aug 2016, 14:45
Indlæg: 7
Geografisk sted: Østerlars Bornholm
jeg har gode erfaringer med at dreje i vådt træ. men det skal være tyndt. jeg bruger en lampe på bagsiden af emnet så lyset skinner igennem så er det lettere at følge tykkelsen.

det sjove med denne fremgangsmåde er at når jeg er færdig begynder skålen at arbejde. det er så spændende at se hvor det ender.

_________________
Jacob Lund

Bornholm


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2017, 19:41 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 feb 2017, 17:00
Indlæg: 7
Det endetræsforsegler er der nogle mærker der er bedre ind andre, og er der steder på nettet, hvor man får det bedste køb og til sidst er det noget man selv kan lave/blande

Hilsen Jesper
SilkeAcu


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team