www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Spændepatron
Indlæg: 27 dec 2016, 22:43 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2016, 10:31
Indlæg: 8
Geografisk sted: Sønderborg
Hej med jer, jeg er nu tæt på bestilling af en Jet 1221 VS hos Sminge, jeg vil gerne have en Vicmarc spændepatron VM 100,
den har han først på lager sidst i januar, der blev foreslået en Record spændepatron SC4.
Er der nogen der kan vejlede mig om jeg skal vente på en Vicmarc ( evt. købe den et andet sted ) eller er en Record et godt
alternativ.
Mvh Andreas


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2016, 23:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
OneWay - køb hos www.dictum.com
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2016, 23:15 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2016, 10:31
Indlæg: 8
Geografisk sted: Sønderborg
nilsfrederiksen skrev:
OneWay - køb hos http://www.dictum.com
Nils Frederiksen


Tak, det undersøger jeg lige.

Mvh Andreas


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 03:28 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 okt 2016, 17:32
Indlæg: 24
Geografisk sted: Græsted
Jeg går også og overveje en Jet 1221 og en oneway patron, men spørgsmålet er så om det er tilstrækkeligt med en talon, eller om man skal op i en stronghold? Så vidt jeg kan læse mig til kan talon'en tage større emner end bænken kan. Er der nogen der har erfaringer med det?

Mange hilsner Malene


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 06:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Prøv søgefunktionen her og læs gennem de diskussioner vi har haft om Spændepatroner. Der er stærke meninger om dem.

Personligt er jeg en meget overbevist Stronghold bruger - men jeg har også en større bænk. En Talon har den samme konstruktion som Stronghold, og er rigeligt stor til den lille Jet.

Der er to vigtige fordele ved en Stronghold/Talon:

Kæberne holder fast under vanskelige forhold og er ikke så sensitive overfor diameteren på tappen som Vicmarc typen med svalehaler og er meget bedre til at holde fast på firkantede emner. Hvis du er til svalehaler, så fås de bakker også til Talon/Stronghold, men de rigtige Oneway bakker fås ikke til en Vicmarc type.

Der er en fremtidssikring i Stronghold/Talon da de bruger en udskiftelig bøsning med gevind til spindelen, som hvis du på et eller andet tidspunkt skifter bænk, eller skal sælge den, behøver du kun at skifte bøsningen til et nyt gevind.

Når det så er sagt, så bruger de fleste drejere Vicmarc typen med svalehaler - måske mest af pris hensyn. Du skal bare gøre dig klart at du SKAL sørge for at dimensionen på tappen elle den invendige boring SKAL passe i dimension og form for at de holder ordentlig fast.

Det er nemt og billigst at købe Oneway produkter direkte hos Oneway Europa i Tyskland.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 08:09 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2016, 10:31
Indlæg: 8
Geografisk sted: Sønderborg
Agerbundsen skrev:
Prøv søgefunktionen her og læs gennem de diskussioner vi har haft om Spændepatroner. Der er stærke meninger om dem.

Personligt er jeg en meget overbevist Stronghold bruger - men jeg har også en større bænk. En Talon har den samme konstruktion som Stronghold, og er rigeligt stor til den lille Jet.

Der er to vigtige fordele ved en Stronghold/Talon:

Kæberne holder fast under vanskelige forhold og er ikke så sensitive overfor diameteren på tappen som Vicmarc typen med svalehaler og er meget bedre til at holde fast på firkantede emner. Hvis du er til svalehaler, så fås de bakker også til Talon/Stronghold, men de rigtige Oneway bakker fås ikke til en Vicmarc type.

Der er en fremtidssikring i Stronghold/Talon da de bruger en udskiftelig bøsning med gevind til spindelen, som hvis du på et eller andet tidspunkt skifter bænk, eller skal sælge den, behøver du kun at skifte bøsningen til et nyt gevind.

Når det så er sagt, så bruger de fleste drejere Vicmarc typen med svalehaler - måske mest af pris hensyn. Du skal bare gøre dig klart at du SKAL sørge for at dimensionen på tappen elle den invendige boring SKAL passe i dimension og form for at de holder ordentlig fast.

Det er nemt og billigst at købe Oneway produkter direkte hos Oneway Europa i Tyskland.


Tak for det, der er da nok at tage fat på når jeg nu gerne vil ramme " plet " første gang.

Mojn fra Andreas


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 09:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Det er vel mere korrekt at skrive, at nogle få, fanatiske Oneway-prædikanter nævner Oneway i alle tråde uanset hvad emnet/spørgsmålet er. Det er sikkert for at overbevise sig selv :mrgreen:

Jeg vil derimod godt svare på det, du spørger om. Drop Record'en og vent roligt på din Vicmarc, det er en fremragende patron med et kæmpe udvalg af tilhørende bakker - også billige, uoriginale.

Skulle du en gang blive produktionsdrejer, så kan du *måske* udbytte Oneway'ens fordele på ret afgrænsede områder.
Alle vi andre ikke-frelste klarer os ganske glimrende med Vicmarc, og får topkvalitet alligevel. Det eneste, du behøver at lære, er at lære at dreje en korrekt "svalehale" på dit drejeemne. Det tager ca. 10 minutter - inklusive forklaring - og den nødvendige nøjagtighed er langt, langt mindre end den, du skal præstere for at dreje noget pænt på din drejebænk.

VH, Lars
PS: Dette indlæg kan indeholde spor af peanuts, gluten, laktose - og drilleri!

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 10:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
En mejsel brugt som skraber så har du formen på svalehalen. Tilføj en pind med to søm som angiver den præcise diameter på recessen for at holde emnet på plads. Mere svært er det ikke, har du så gjort dette 100 gange så dropper du sikkert pinden og tager det på øjemål, mere præcist behøver det ikke være.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 11:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Ud over at jeg personligt bedre kan lide den cylindriske tap, som OneWay patronen kræver frem for den koniske, synes jeg at den største fordel ved OneWay er deres nøgle. Som jeg har skrevet i flere foregående tråde om emnet, har jeg den oplevelse, at de andre - Vicmarc, Nova og Supernova - bliver hurtigere slidt i enten krog & pind v Novaen eller "bøsning" v Supernovaen. OneWays nøgle går direkte ind i tandkransen. Og at de lukkede patroner skulle være mere modstandsdygtige overfor støv, har vi vel alle konstateret ikke passer, hvorimod en åben OneWay kan blæses ren for støv uden videre.
Jeg er ikke frelst - blot overbevist.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 13:25 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Som du/I kan se af disse indlæg er der meninger om begge typer spændpatroner. Jeg har igennem 25 år brugt Vicmarc spændpatroner (Vicmarc 100 og Vicmarc 120). Jeg har haft mange kursister igennem de sidste 10 år, og der er ingen af mine spændpatroner, som har tegn på nogen dårligdom. Personligt ser jeg en fordel ved svalehale formen, idet jeg ikke behøver så lang en tap, for at spænde emnet op. En tap eller recess, som jeg ynder at kalde det, er typisk 5 til 7 mm lang. Det er mit indtryk, at den skal være længere hos en OneWay spændpatron? Jeg har kun erfaringerne med denne spændpatron fra Skolen for kreativ fritid i Viborg. disse er måske slidte, så det er derfor recessen skal være længere? Jeg har med min Vicmarc 120 og et par udskiftelige kæber drejet emner på 80 til 90 cm i diameter, uden nogen problemer.
Du/I kan roligt vente på, at Allan får spændpatronerne hjem. Det er en god robust spændpatron.

Det drejer sig måske mere om, hvad man fra starten af ens drejetilværelse har vænnet sig til, end hvad der er bedst?

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 13:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Per Sepstrup skrev:
Som du/I kan se af disse indlæg er der meninger om begge typer spændpatroner. Jeg har igennem 25 år brugt Vicmarc spændpatroner (Vicmarc 100 og Vicmarc 120). Jeg har haft mange kursister igennem de sidste 10 år, og der er ingen af mine spændpatroner, som har tegn på nogen dårligdom. Personligt ser jeg en fordel ved svalehale formen, idet jeg ikke behøver så lang en tap, for at spænde emnet op. En tap eller recess, som jeg ynder at kalde det, er typisk 5 til 7 mm lang. Det er mit indtryk, at den skal være længere hos en OneWay spændpatron? Jeg har kun erfaringerne med denne spændpatron fra Skolen for kreativ fritid i Viborg. disse er måske slidte, så det er derfor recessen skal være længere? Jeg har med min Vicmarc 120 og et par udskiftelige kæber drejet emner på 80 til 90 cm i diameter, uden nogen problemer.
Du/I kan roligt vente på, at Allan får spændpatronerne hjem. Det er en god robust spændpatron.

Det drejer sig måske mere om, hvad man fra starten af ens drejetilværelse har vænnet sig til, end hvad der er bedst?


Per,

5-7 mm tap eller recess er også normalt for OneWay patroner. Mindre kan også gøre det - ved platter for eksempel er det gået fint med 3 mm.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 14:06 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2016, 10:31
Indlæg: 8
Geografisk sted: Sønderborg
Jeg vil lige sige mange tak for alle "input" kan forstå der er delte meninger, så er det lige med hvilken retning jeg skal følge, men spændende er det stadigt, glæder mig til min nye maskine og komme op på kurset for at lære mere.

Mvh Andreas


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 16:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg har i 17 år brugt K100 fra Axminster (K100 med A kæber, min foretrukne kombination) og de er forrygende. Idag har de også Evolution, som tilsyneladende er lidt finere, hvad det så betyder!?
Kærlighed gør blind og mærkejagt gør fattig.

God jul og godt nytår til alle på dette glimrende forum befolket af venlige galninge med passion for drejning og andet træarbejde.

Vh

Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 16:50 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Har også vicmar 100 og 120, og mener at det er værd at vente på. Tro ikke du finder bedre til prisen.
Også godt nytår fra Cold Hawaii.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2016, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Per Sepstrup skrev:

Det drejer sig måske mere om, hvad man fra starten af ens drejetilværelse har vænnet sig til, end hvad der er bedst?


Bullshit!

Jeg har gennem de år, hvor jeg drejede , brugt begge patroner.

Jeg endte med at bruge Strongholden til skålopsænding og Vicmarc'en når jeg skulle lave balustre etc.

Der er IMO intet som slår Stongholden's evne til at bide i en tap på bunden af en skål/fad/whatever.
Tilsvarende er jeg aldrig stødt på noget, som bider bedre " på langs" end Vicmarc'en med Shark jaws.

At en preferance for den ene eller den anden pludselig skal gøres til et spørgsmål om religion, er simpelthen for latterligt.

Begge er gode produkter, der er bare forskel på hvad de er gode til.

De indlæg, som kommer fra folk, som kun har kendskab til et af mærkerne, er i mine øjne værdiløse.

"Det er mit indtryk, at den skal være længere hos en OneWay spændpatron?"
Hvad kan vi lige bruge det til, Per?

Det svarer til at jeg påstår at BMW motorcykler er det eneste, der duer, for det har jeg altid kørt.
Så skidt med at Honda laver nogle fortræffelige maskiner i samme klasse som min BMW.

Så med mindre man har prøvet begge, bør man IMO holde sin forbandede kæft.

Fik Du den, Lars?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 00:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jan 2010, 22:58
Indlæg: 596
Geografisk sted: Fredericia
Har prøvet begge (startede med Oneway) og foretrækker svalehale kæber - jeg synes om den store kontaktflade det giver.

_________________
Mvh Torben K
Pinterest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 00:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jamen jeg klapper da glad - men ikke i. Det havde du næppe heller forventet.
Jeg kalder (spøgefuldt!) den evige agiteren for Oneway ude af kontekst for religiøs.

Trådstarteren spørger om forskellen imellem Vicmarc og Record og får svaret Oneway og... Oneway! Goddag mand, økseskaft.


For en almindelig fritidsdrejer er det helt fint med svalehaler, og vi har så rigeligt tid til at dreje dem korrekt og i rigtig størrelse.

Godt nok er langt den overvejende del af min drejning foregået med Vicmarc og efterligninger, men jeg har nu prøvet både basis-Oneway og Talon et antal gange og Stronghold endda lidt flere - de er standardudstyr i mere end én husflidsforening.

Jeg kan ikke se, at det har større betydning med den ekstra bidekraft for langt de fleste opgaver, som en almindelig fritidsdrejer udfører. Til mine drejeopgaver er der en pæn sikkerhedsmargen hvis svalehale eller reces er udført korrekt.

Jeg *antager*, at man i en serieproduktion har brug for at bruge kortest mulig tid på opspænding, og der *antager* jeg, at Oneway dér har en fordel i kraft af det direkte bid på en cylindrisk tap.

I *to* tilfælde har jeg selv oplevet, at svalehalekæber har "bidt" en tenon af selv om den efter min sikre overbevisning havde korrekt størrelse og vinkel. Jeg antager, at Oneway-kæber ikke ville have brækket svalehalen af, da man undgår kærv-virkningen.

Oneway har ifølge dig m.fl. fordele i bestemte situationer. Fint nok. Jeg påstår ikke at Vicmarc er bedre i resten - kun at Oneways fordele er uden større praktisk betydning for mig og især for begyndere.
Med din egen analogi: Det kan være lige meget om der står Honda eller BMW på cyklen, når fartgrænsen er 130.
Begge spørgere overvejer køb af en fornuftig Jet-bord-drejebænk. Det er med andre ord ikke dreje-ekstremsport, de overvejer.

... og nu er det, jeg savner en kys-og-kram-hjerte-smiley, der virkelig kan få dit vand i kog, Bredsgaard...

VH, Lars
PS: Note til evt. nye på forum: Send ikke krisehjælp til Stig, han kan tåle det.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 06:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Hej Lars,

I din iver som foregangsmand for svalehaler, glemmer du liiiige et par ting:

Mit oprindelige indlæg var et svar til Malene, som helt specifikt spurgte om Oneway.

Jeg tror at jeg inkluderede ret tydelige informationer om at jeg var en overbevist bruger af Oneway og at der var mange flere drejere der foretrak svalehaler, så glem det der religionspladder.

Vi har jo i mange sammenkomster, både i Hedensted og Rømersgade set emner flyve omkring i rummet. Der har været to årsager:

1. Tappen drejet til en svalehalepatron var ikke drejet rimeligt tæt på den nødvendige diameter, eller

2. En svalehalepatron var brugt til at holde på et firkantet emne uden støtte af medbringer og et jern huggede i, så emnet blev flået ud af patronen.

At en tap drejet i frønnet eller på anden måde svagt træ går i stykker er ikke patronens fejl, men drejerens. Det gælder for enhver patron.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 10:02 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 feb 2015, 12:31
Indlæg: 398
Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
He he Gad vide om trådstarter syntes han har fået svar på det han spørger om.. Her kommer så en smiley :mrgreen:

Godt nytår til jer alle :D

_________________
Hyggelig hilsen Og God dag.
Robin :)
Glad ejer af en Jet 3520B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 16:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
som fritidsornitolog og fritidsdrejer kan jeg godt lide svalehaler, også når de flyver.
vh

Torben

det er herligt når gnisterne springer

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 19:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg troede, mest det var lepidopterologer, som kunne lide svalehaler.
Jeg har engang haft den store glæde, at støde på en i en Midtsjællandsk skov.
Sandsynligvis fløjet eller blæst herop fra Sydeuropa, men det gør jo ikke glæden mindre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 19:34 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Stig har talt, og så har alle med en divergerende opfattelse bare at holde kæft.

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 19:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Arhh - lad os nu ikke starte den igen.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 20:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det var sådan set ikke det, jeg skrev.
Mere noget i retning af at minimumskravet til at udtale sig om en tings fortræffelighed eller mangel på samme, må være personligt kendskab til tingen.
Man anmelder jo heller ikke en bog ( håber jeg) fordi man har læst det, der står bag på omslaget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 20:50 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 13 maj 2015, 13:14
Indlæg: 35
Geografisk sted: Sandved
Det er bare lidt forvirrende når Du Stig, i tråden om salg af Robert Sorby slibesystem, godt kan udtale dig om "tingen" efter at have skrevet at du ikke har erfaring med netop det omtalte system, men din erfaring med drejning gør at du godt kan udtale dig.. hmm kan ikke rigtig finde ud af de regler du prøver at argumenterer for :?
Kristian


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2016, 21:27 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det kan Du godt have ret i, men det eneste jeg, såvidt jeg husker, sagde om Sorbydimsen, er at den laver en lige fas.
Det behøver man jo ikke have prøvet den for at vide.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2016, 22:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
den svalehale ville jeg da også gerne have set i naturen
vh
Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team