www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 30 jul 2026, 20:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej.
Så kom der en prøveklods i den nye bænk, en Askeklods Ø 50cm. H 24cm blev grovdrejet samt test af Woodcut Bowl Saver med udstikning af en lille skål Ø 25cm H10cm den kan godt lidt mere Ø30cm H15cm men jeg skal lige være dus med grejet inden det store stik tages, normalt bruger jeg Promats skåleudstiks værktøj hvor jeg kan gå op til Ø46 men der skal lige laves et beslag før det også kan bruges på den nye bænk.Et par billeder viser forløbet fra grovskæring til forsejling med snedkerlim den lille skål mangler udhulning da der er limet en opspænding på for at bevare så meget træ som muligt.
Vedhæftet fil:
lørdag 1.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag2.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 3.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 4.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 5.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vedhæftet fil:
lørdag 6.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 7.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 8.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag9.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 10.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vedhæftet fil:
lørdag 11.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 12.jpg

Til slut 3 trillebøre flis til naboen.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tillykke med de første læs spåner, og det fine resultat. Det ser godt nok ud til at være en bænk med "magt over tingene". :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej EM.
Det ser fint ud det du har gang i.
Vil du være flink og tage nogle billeder af det værktøj du bruger, og fortælle lidt om hvor du har købt det og hvad det koster.

Hej
Medens limen tørre grovdrejede jeg en lille skål i Eg Ø23 og faldt over et stykke tørt blommetræ som blev til en lille tung skål Ø24cm H7cm så det ser ud til at den virker efter hensigten test med store emner over bagenden kommer senere vange og anlægsholder var ikke med ved leverancen men kommer først om 3 uger så får vi se om den består prøven.
Vedhæftet fil:
lørdag 20.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag 21.jpg
Vedhæftet fil:
lørdag22.jpg

Hej
Så kom fragtmanden endelig med de sidste stumper så der kan testes for store emner.
Allan gav mig en Elmeklods Ø80 H30 til forsøget. Det var en tung sag at få på plads men med lit lirken og lempen kom den op at hænge.Bænken klare opgaven over al forventning maskinen starter op som om det bare var en skål på Ø30 og selv om man skære en spån så tyk som en vandstråle ude i periferien trækker den bare der ud ad, og anlæget er utrolig stabilt og kan flyttes i hvilken som helst position både for og bag emnet man har brug for. Her under er der lidt forskellige billeder det med tændstikæsken er for at vise hvor roligt og stabil den har stået æsken har ikke flyttet sig en mm under arbejdet.
Vedhæftet fil:
uvd1.jpg
Vedhæftet fil:
uvd2.jpg
Vedhæftet fil:
uvd3.jpg
Vedhæftet fil:
uvd4.jpg

Vedhæftet fil:
uvd5.jpg
Vedhæftet fil:
uvd6.jpg
Vedhæftet fil:
uvd7.jpg
Vedhæftet fil:
uvd8.jpg
Vedhæftet fil:
uvd9.jpg

Vedhæftet fil:
uvd10.jpg
Vedhæftet fil:
uvd11.jpg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det ser jo helt vildt ud.. men du har vel ikke tænkt dig at grovdreje sådan et monster først har du? skal den ikke bare laves færdig med det samme?

Hvor hurtigt kan du i øvrigt køre, og hvor lang tid tager det at lave sådan en portionsanretningssalatsskål?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Hej Erik.
Det ser simpelthen ret flot ud. Hvad blev diameteren i den færdige skål? Vi må op på en større diameter (o: omkring 1.10, men den er her. Det bliver spændende at se den helt færdig.
vh. Allan

Hej Peter/Allan
Jo jeg har grovdrejet den og limet udvendig den var for våd til at færdigøre lader den ligge og svede lidt af i nogle uger inden færdigørelse.Med hensyn til hastighed starter bænken med at rotere ved 64Rpm. jeg kørte 150Rpm. medens jeg skruppede i Balance og kørte så op på 350 Rpm. jeg har ikke prøvet hvor højt jeg kunne gå op inden der kommer vibrationer der er jo ingen grund til at udfordre skæbnen.
Til Allan kan jeg sige at diameteren er på 78 cm men du har også skåret den fin rund, men der vil nok gå et par cm mere fra inden den er helt færdig.
MVH EM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]