www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 18:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 162 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Tråd om sikkerhed og trædrejning! Ingen spørgsmål er for dumme !! Og dette er vigtigt for os alle, om man står 1 time ved bænken om ugen eller 10 timer om dagen!!
Emner såsom Støv, masker, sikkerhedsbriller, svampeangreb i våde spåner, maskinsikkerhed.....
_____
Jeg har nu oprettet en tråd om emnet. Emnet er låst som fast emne der kommer til at ligge i toppen af stakken. For emnet er også i min bog meget meget vigtigt. Vi har alle sammen et værkstedsbudget og på mden konto siger kyt (hjemmestyret) at der er ubegrænsede midler til at sikre mit helbred for. På den konto har hun sagt at hun vil have lov til at gennemgå maskerne inden jeg bestiller noget, hun arbejder som kaj med sikkerhed og har masser af erfaring med det fra da hun var sikkerheds koordinator på lindø.

_____

Jeg vil også godt slå et slag for den med støvsikkerheden!! det er hammer vigtigt at passe på som stig skrev i den anden tråd er svampeangrebet træ meget skidt at stå og indånde. Jeg har selv været der lavede en skål i spaltet bøgetræ på vores aftenskole, jeg var desværre kommet til at stå længst væk fra spånsugereanlæget den dag og der var ikke meget knald på. Det kunne jeg tydeligt mærke på mine lunger om aftenen. Jeg er i forvejen ramt med astma allergi og lortelunger, så jeg er udsat til at starte med.

Jeg syntes det er en SUPER !! ide at vi slår os sammen alle dem der ikke har godt åndedrætsværn, om at købe fælles. jeg er sikker på vi kan høste nogen rabatter på den ene eller den anden måde.

Jeg vil desuden godt slå et slag for ansigtsskjold og sikkerhedsbriller!!. Jeg har fået stumperne fra en Zebrano kuglepen kastet rundt om ørene på mig. Jeg havde sikkerhedsbriller på men stod da heldigvis med ryggen til og fleectrøje på. Havde jeg stået med fjæset tæt på som jeg har for vane når jeg afslutter kugelpenne havde jeg nok reddet mine øjne, men det havde nok kostet en times tid med at pille splinter ud af resten af mit i forvejen ikke kønnne ansigt.

Jeg vil gerne hjælpe med at bestille masker hvis der er behov. Lad os se hvor mange vi kan blive og hvor meget rabat vi kan få.

Tråden er oprettet fyld den op med informationer. !!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er selvfølgeligt meget godt med diverse værn, masker, hjælme, udsugning osv, men glem nu ikke at den allervigtigste sikkerhedsfoanstaltning er at bruge hovedet invendigt:

Tænk over hvilken retning stumperne flyver hvis der går noget galt - og prøv på ikke at stå der, eller i det mindste ikke have noget vitalt for skud.

Der må ikke bæres smykker, ringe eller løst tøj når drejebænken er i brug. Det gælder ogå handsker.

Fingrer hører ikke til mellem landet og emnet.

Arranger en rigtig arbejdsstilling - det kan være svært ved en drejebænk, men i det mindste, arranger pinolhøjden så den passer til din højde. Din ryg kan ikke stå for en overbøjet stilling et længe - især ikke for os som ikke var udklækket igår!

Gør rent på gulvet foran bænken - spåner og fnuller er glatte. Det gør av at falde eller glide mens der er energi i emnet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jesper : Jeg kunne ikke være mere enig!! det vigtigste er at tænke sig om !! jeg har set nogen ret spooky ting rundt om på nettet og på aftenskolen.. jeg stiller mig ALTID ved siden af når jeg starter ud med et nyt emne og forsøger at stå så hvis skidtet explodere eller ryger helt af så står jeg ude af skudlinjen..

Helt sikkert et godt råd!!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jamen, så kommer jeg med det 1. spørgsmål i forbindelse med at jeg skrev:
Citat:
P.S. For mig lyder det næsten som om vi snart snakker om P3 filter (filter der beskytter mod bakteriologisk støv) og ikke kun P2 filter, og det har de støvhjelme vi har debatteret vist ikke?

Skal vi helt op og bruge P3 filtre?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg ved det ikke. Jeg har det sådan at hvis det er muligt at få p3 så skal der p3 til. Men hvis maskerne har p2 og div godkeldelser så napper jeg sådan en. Jeg har snurfet lidt rundt, og Pro modellen kan fåes til omkring 2000 alt inc. hvis vi er nogen stykker kan vi sikkert få dem billigere. jeg har nogen kontatker som arbejder med sikkerhed (ud over kaj) som måske kan noget med skaffe igennem deres firmaer. Jeg holder på at vi alle leder efter den billigste løsning så alle her har mulighed for at få en. Vi skal jo gerne have alle med i mange år!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Sikkerhed frem for andet klam ja,
den bedste sikkerhed er som før skreven, brug det der er mellem øerne, rent gulv.
det jeg har af ekstra sikkerhed er et ansigtsvisir når jeg starter på en ny klods,
øreværn ind imellem og støvmaske ved afslibning ( næse og mund i filt )
jeg har prøvet en dobbelt kulfiltermaske , dem man bruger når man lakere,
det er noget møg, de er ikke til at hive vejret igennem i langer tid og så kommer man
til at svede i den.
Når man kun har ca 6 kvm. at tumle på kan man ikke have det helt stort
udsugningsanlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej alle.
3M har en støvmaske de kalder 06936. Det er en P3 maske med en ventil i og en form for gummikant der hvor den ligger an mod ansigtet. Jeg har lige købt en i dag og vil prøve den i aften, så der kommer en nærmere beskrivelse. Masken koster 70,- og evt. porto hvis jeg køber den igennem mit arbejde.
Det er da en start indtil man har puget lidt penge sammen til det store forkromede anlæg :)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg glæder mig til at høre hvordan det ender... jeg må indrømme jeg skal have en maske, en af de forkromede, men jeg vil egenlig helst vente til jeg har fået dommen af hvad jeg skal købe fra hjemmestyret, jeg stoler blindt på hun ved hvad hun snakker om. Jeg er meget tilhænger af at vi samler os samme så mange som muligt og laver et fælleskøb. hvis vi skal have 3-4-5-9 stykker må vi kunne hive en anstændig rabat hjem.

Jeg er helt sikkert ikke bleg for at presse citronen så langt som jeg kan og bruge alle mulige argumenter.

Jeg har lavet det her forum for netop at kunne lave den her slags små numre There is strengt in numbers (skyrke i antal)

Jeg bruger selv den billige slags med en ventil men det er model OLT så det er max et par timer, helst mindre.

Jeg har vist skrevet tidligere om at jeg havde raget et spånsugningsanlæg til mig.... modellen er fra snedkreværksted med cyklon og hvad har vi. så jeg glæder mig til at have styr nok på værkstedet til at få den bygget på. !! en garage uden vinduer eller mulighed for at åbne er en støvfælde uden lige!!...

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Jeg er med på en visirmaske a la Trend'en

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

JesperOK skrev:
Jeg er med på en visirmaske a la Trend'en

Så er vi min 4 som jeg tæller til... det er godt jo flere jo bedere... kan endda være vi kan finde en dansk forhandler der er ville til at bøje priserne... ellers kan vi helt sikkert finde nogen i udlandet der er til at handle med.,...

Hej
Sørg nu for at det i køber kan anvendes sammen med briller ikke sikkert i bruger briller nu men armene bliver helt sikkert for korte en dag, duggede briller er en forbandelse :ugeek: :ugeek: :geek:
MVH EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det har du fuldstændig ret i ... jeg kan på det punkt anbefale 3m. de har nogen med blå stænger som jeg bruger og jeg er god til at dugge briller til.. Men trend modellen har jo den fordel der er en polycarbonat plade i som sikkerhed for øjnene

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
trend'en virker fint med briller. jeg er blevet helt enormt langsynet i løbet af de sidste 3 år, kan ikke engang file en kædesav uden briller længere.
det er surt at blive gammel!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Er det denne model der stiles efter? http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section/7476/sn/TREAIRPRO ... åbenbart en videreudvikling på modellen uden PRO.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det kunne jeg forestille mig var noget i den stil ...

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
stig bredsgaard skrev:
trend'en virker fint med briller. jeg er blevet helt enormt langsynet i løbet af de sidste 3 år, kan ikke engang file en kædesav uden briller længere.

Ja, pokker da også at man ikke kan bruger fødder og tæer til den slags... og til at holde avisen, så afstanden kunne passe.
Kender det selv - kan se rø...... på en flue på ti meters afstand, men kan ikke se fluen hvis den kommer indefor en meter.

Jeg er med på noget med en støvmaske... vil også lige undersøge mine forbindelser indenfor sikkerhedsudstyr,
og vender tilbage med noget.

Jeg foretrækker i øvrigt maske uden "ørebøffer"... de varmer som bare, og det er spild at de bare er slået op.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kaj: Fordelen ved Trenden er, at man kan købe ørebøffer til hvis man føler for det, og spare lidt hvis man ikke føler for det.

Jeg er ved at have fundet frem til, at trend pro ikke kan fås i danmark, men Jesper den du har linket til er Proen ikke bare en der ligner.

Man kan få filtre til Trend pro i Danmark. 500 kr pr. stk. Nogen der har erfaringer med hvor længe sådan et filter holder?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg går ud fra det er den rigtige vare ... jeg googlede bare lidt på arbejdet;) ... filtrene koster 21 £ for et par og ørebøfferne 25£ samme sted, i England

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det er det Jesper. Jeg tror kun trend laver de to modeller.. pro og ikke pro, men uanset hvad, så er det den rigtige.. Har også bemærket at støvfiltrene er meget billigere i england men den forhandler der er i DK har så vidt jeg kan se monopol på de filtre, så han bestemmer næsten selv prisen..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
stig bredsgaard skrev:

Muligt at det der surt at blive gammel, men det ok at blive ældre :D

Stig - du er ikke blevet gammel, du har bare lidt mere erfaring ;) jeg er selv en årgang 55 og syntes det er en af de hidtil bedste årgange. :)

Jeg er med på et friskluftanlæg Rasmus, så tæl bare op. Jo flere jo bedre.

moderator
Brugeravatar

At blive gammel er ikke afhængigt af årstal, men har noget med psykisk tilstand at gøre.

Selv 57'er 8-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Fandt lige nogle side

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666--

http://www.tg-clean.dk/fsi_aande.htm

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Hej drejere,
Jeg har forsket lidt i priser hos danske forhandlere af ånedretsværn. Den Purelite der minder om den engelske er udgået og kommer i en ny forbedret udgave medio April Den koster ved et styk 2990,oo+ moms og ved 10 stk. 2290 + moms Tilbudet er givet af Sminge Silkeborg.Det er måske nok lidt dyrer end den engelske men så har vi også en seriøs partner ved evt. reklamationer reservedele osv.Vi skal jo ved den engelske lægge ca. 10% til i fragt og i realiteten slipper vi vel ikke for den Danske moms??? Med mindre vi er kreative.Så priserne nærmer sig hinanden.
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Drejers-Corner skrev:
Hej drejere,
Jeg har forsket lidt i priser hos danske forhandlere af ånedretsværn. Den Purelite der minder om den engelske er udgået og kommer i en ny forbedret udgave medio April Den koster ved et styk 2990,oo+ moms og ved 10 stk. 2290 + moms Tilbudet er givet af Sminge Silkeborg.Det er måske nok lidt dyrer end den engelske men så har vi også en seriøs partner ved evt. reklamationer reservedele osv.Vi skal jo ved den engelske lægge ca. 10% til i fragt og i realiteten slipper vi vel ikke for den Danske moms??? Med mindre vi er kreative.Så priserne nærmer sig hinanden.
EM

Lyder mere og mere spændende... men vi slipper for den danske moms.. det er jo EU. så han skal nok længere ned for at blive rigtig tillokkende.. jeg ved godt vi skal hitte ud af med reklamtioner, men jeg har været ude efter at skrive til producenten for at finde ud af om vi kan få service andre steder end hvor den er købt oprindelig... men er desværre ikke nået længere med det...

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Løseligt udregnet, er der vist stadig 500 kr at spare på en enkelt hjelm ... og det uden at der er taget en eventuel rabat i England med;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja det er lige det... og der skulle vi sagtens kunne fikse noget yderligere rabat.....

moderator
Brugeravatar

Hej.

Jeg har lige kigget mig lidt omkring...

Der er meget forskel på priserne på åndedrætsværn.

Fandt blandt andet den her: http://tego.dk/product.asp?product=1306&sub=24&page=1
Den overholder de standarder den skal, og prisen virker rimelig.
Jeg ved ikke hvad der er bedst, komprimeret luft eller med indbygget pumpe.

Venlig hilsen
Kaj

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg er helt sikkert til en model der er bærbare og ikke afhængi af en kompressor.. det er fordi jeg jo bruger min både hjemme og skolen, men den kunne jo tænkes at skulle med andre steder hen, i haven og på besøg... Jeg stemmer for den batteridrevne modell. den er også noget billigere i størm alligevel...

moderator
Brugeravatar

Der er selvfølgelig meget der taler for batterimodellen, og den virker meget fleksibel.

Der er bare det lille "men" i mine øjne... opladning og levetid for batterier.

Venlig hilsen
Kaj

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg er også for den batteridrevne/uafhængige model

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 162 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]