www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 dec 2016, 17:33 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 dec 2016, 12:09
Indlæg: 13
Geografisk sted: Odense
Hej alle

Jeg er TOTALT nybegynder inden for drejning, men da jeg er i gang med at genopbygge en gammel kornvægt hvor der skal sidde et træhåndtag til låsning af vægten fik jeg den ide at jeg kunne dreje det selv!
Kiggede lidt på nettet og Youtube og besluttede mig (som den klamphugger jeg nu engang er) at købe en drejebænk. Det blev en MC 1018 fra trædrejerbutikken. Mit ærinde er IKKE at få en vurdering af mit køb eller butikken.
Mit spørgsmål går på hvorvidt værktøjsanlægget skal være rundt eller fladt.
Jeg mener jeg kan tilkøbe et rundt anlæg.
Umiddelbart må det vel være en fordel at det er rundt og glat? Eller hvad?
Mit valg af drejebænk er som jeg forstår det nok tvivlsomt, men sådan har det været med alt mit værktøj: Finder jeg den fornødne interesse så investerer jeg som regel i bedre kvalitet hen ad vejen.
Påtænker i øvrigt at tilmelde mig kursus på Allesø Husflid.

Pauli, Odense


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016, 20:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Drejning af et håndtag laver du formentlig som spindeldrejning, altså med emnet fastholdt i begge ender.
Til det formål er det medfølgende anlæg udmærket brugbart, og der er ingen grund til at investere i et andet anlæg før du har øvet dig en del.
Hvis anlægget er ru ovenpå, kan du overveje at give kanten en let tur med fint sandpapir.

Tillykke med starten og vis os håndtaget, når du har fået det drejet.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2016, 21:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 dec 2016, 12:09
Indlæg: 13
Geografisk sted: Odense