www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 22:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2008, 22:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hej

Er der nogen, der har erfaringer med at dreje i azobé? Jeg har 2 planker liggende, men tør ikke rigtig gå i gang med at dreje skåle af dem. Jeg har hørt om en der brækkede armen af at dreje i det. Nogen der har nogle gode råd inden jeg går i gang, og noget specielt jeg skal være opmærksom på?
Azobé er også kendt som jerntræ, og har en massefylde på over 2. Det regnes som verdens hårdeste træ, og nogle mener at man skal have specielt udstyr til at arbejde i det. Det er ikke nødvendigt til mindre opgaver, men man skal måske overveje en ekstra gang om man tør løbe chancen inden man fosøger at dræbe sin kap-gearingssav eller sin rundsav med det. Det kan mere eller mindre ikke nedbrydes i naturen. Af samme årsag bruges det til havnemoler.

Hilsen Peter

Ps. jeg har vedlagt et link med et billede. http://vot.teknologisk.dk/12979,3

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 22:36 
Hej Peter
Azobe er ikke så slemt at bearbejde jeg har drejet meget i Azobe da jeg har adgang til store mængder fordi vi bruger det til spuns på havnen. Jeg bruger meget Azobe til kuglepenne det er rigtig flot når det bliver poleret ellers har jeg drejet skåle -fade- stemmekøller-drambægre og matriser af forskellige slags.Du kan save i det med hvad som helst.Det eneste du skal være særlig påpasselig med er at bruge støvmaske under arbejdet og forbore hvis du skal bruge skruer. Desuden har jeg drejet en del i Okan en sort som er lidt blødere end Azobe men også vildt flot i farverne.
MVH EM
Vedhæftet fil:
pictureCA72X4ZUopsats.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Senest rettet af dc-olduser 28 mar 2008, 23:03, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 22:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har arbejdet meget i azobe' gennem tiden. Det største problem er tørreridserne. Azobe' revner meget under optørringen, jeg blejede at kunne kassere ca 1/3 af de opskårne emner, når de havde eftertørret og så yderligere en del af de færdige emner pga. revner, jeg ikke havde set under drejningen.
Det er ok at skære i, men man skal slibe jernene tit. Det får en flot overflade, når det er olieret.
Pas på ved håndteringe af store grovskårne stykker, det giver splinter i hænderne og da azobe' er extremt stærkt, (ca.60% højere bøjningsstyrke end eg), knækker de ikke af, men går laaaaangt ind i hænderne. Den positive side er at de er nemme at hive ud igen, netop fordi de ikke knækker.
Som Drejerscorner nævner er støvmaske et must, det anvendes til moler pga sit store indhold af giftige stoffer, som gør det uspiseligt for pæleorm i kolde og tempererede have.
I tropiske have skal der endnu skrappere sager til: Demerara greenheart eller basralocus.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 23:20 
Vi kalkulerer med en minimums levetid på 50 år når vi bruger det til spundsplanker eller broplanger så skal nogen have lavet et par trappetrin er det et holdbart materiale.NB vi køber kun certifiseret træ (Genplantningspligt for dem som fælder)Vi har været heldige med nedtøring med et minimum af revnedannelse ved at endeforsegle og så lægge det et mørkt og køligt men tørt sted.
EM


Top
  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 00:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Okay..
Tak for advarslen. Så tror jeg jeg venter til jeg har fået et ordentligt støvanlæg.. Jeg tænkte på Erik - det støvmaske"spas" du har.. Kunne jeg ikke få lov til at se det en dag? Jeg er ikke helt med på hvad det er, jeg kan godt finde noget, men jeg ved ikke om det er det rigtige. Dog lyder det som noget der passer til mit temperament ;) . Kan det fås i Danmark?
Jeg har også drejet et par kuglepenne i det, men ellers ikke rigtig turdet endnu. Jeg vidste ikke det var så giftigt. Faktisk tror jeg der er meget af det træ jeg drejer kuglepenne i der er ret giftigt.. jeg må hellere holde en pause til jeg får noget ordenligt udstyr.
Hilsen Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Netop jer, der drejer kuglepenne og deslige i exotiske arter, lever livet farligt.
Der var en del skriveri om emnet i Woodturning Magazine for nogle år siden, ansporet af at en engelsk pro-drejer var kollapset ved bænken efter at have arbejdet i Padauk et stykke tid.
Man troede først, det var et hjertetilfælde, men det var toxic shock!!!
Der blev publiceret en liste over de forskellige træsorters farlighed, og exoterne var helt klart værst.
Jeg var dog noget forbløffet over at se en hyggelig hjemlig art som elm anført som medium carcinogen ( kræftfremkaldende!!!).
En god maske med friskluftforsyning koster ikke nogen herregård. Den Trend, jeg selv bruger koster 2650.- hos Sminge. Den kan fås for ca. 1500.- i England. Det er ikke så dyrt for at beholde sit helbred.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Det er dog uhyggeligt. Hvad mener du om hvis der er monteret udsugning? Er det ikke det eneste krav til skoler?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:26 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Den du har stig er den lige så god som den Erik (Drejers-corner) har? Jeg mener ikke prisen betyder det store. Om jeg skal give 1500 eller 3500 er mig lige meget har jeg besluttet mig for.. Det nytter ikke noget at jeg har en fin drejebænk og en masse fint træ, hvis det koster mig helbredet.. Jeg skal bare have noget, der holder og virker som det skal. og så kan jeg godt lide det med at man ikke risikerer at få vand i lungerne..

Jeg har aldrig været opmærksom på, at det var så farligt.. jeg har overvejet det et par gange, men ikke tænkt mere over det. Jeg tænkte, at det går nok.. jeg skal nok overleve..

Hilsen Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg ved ikke noget om kravene til skoler, men umiddelbart vil jeg sige, at det er mikrostøvet, som er det farligste. Det er desværre også det, der har det med at snige sig udenom udsugeren.
Skoleelever har måske 1-2 sløjdtimer om ugen, de er derfor knap så udsatte som drejere, der tilbringer mange timer ved bænken.
Noget andet er, at hvis man "kun" pudser i kort tid af gangen, er der måske ingen grund til at
købe maske med friskluftforsyning.
Jeg klarede mig i rigtig mange år med en anmindelig ansigtsmaske med partikelfilter. I følge arbejdsmiljøreglerne må man ikke anvende maske uden luftforsyning i mere end 3 timer dagligt ( medmindre de har lavet det om igen, siden sidst jeg checkede) men det rækker vel også til de fleste hobbydrejere.
Problemet er, når man laver småting, vinpropper f,eks. Der drejer man i 3-5 min og pudser så, drejer en ny prop i 3-5 min og pudser så igen. Der må man enten beholde masken på hele tiden eller tage den af og på. Det kræver noget selvdisciplin. Det gør en Trend Maske ikke, den er der bare, og skal man se nærmere på noget, kan den slås op. Det gør altså livet noget lettere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Den du har stig er den lige så god som den Erik (Drejers-corner) har?

Hilsen Peter

Det er et svært spørgsmål, jeg ved nemlig ikke, hvad Erik har for en maske.
Jeg købte , så vidt jeg husker, min hos Axminster. Det er en del år siden, så prisen har muligvis ændret sig, men check den selv på deres hjemmeside.
Den har dobbelt filtersystem og plexiglas faceshield. Det er klæbet et plasticoverlæg på faceshielden, det skifter man så, når det er blevet ridset eller sølet til olie/lak.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 18:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Her et link til noget der ligner beskrivelsen af Stig's maske:

http://www.sminge.dk/pdf/Sminge07_delka ... baenke.pdf

Det er på side 18.
Denne maske er batteridrevet.

Erik's maske har så vidt jeg har forstået friskluftsforsyning fra en kompressor. OBS - forsøg ikke at lave sådan en selv. Der skal bl.a. et kulfilter imellem for at fjerne oliedampene.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 18:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Stig er det ikke den her du har?
http://www.airwareamerica.com/index.asp ... ProdID=250
Eller er det den her?
http://www.airwareamerica.com/index.asp ... ategory=17
Kan man få filtre til den hos sminge? for den de forhandler er et andet mærke, men den ligner på en prik..

Erik nævner noget om vand i lungerne.. Det er ikke noget man risikerer ved denne type eller hvad?
Hvilken af disse to vil i i øvrigt mene egner sig bedst? (hvis det er overkill at købe pro, så ville det jo være åndsvagt)
Har den i øvrigt ikke batteriet siddende i hjelmen, for så bliver den da tung?

Hilsen Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 19:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Den jeg har er type to, altså ikke pro modellen.
Den er magen til den Sminge forhandler, den har bare skiftet navn for nyligt.
Vand i lungerne er et problem, der opstår når en person med svag lungefunktion ( ryger eller indbygger i storby) bruger en maske uden luftforsyning for længe. Der skal lungemuskulaturen arbejde ret hårdt for at hive luft ind, derfor er det også forbudt at anvende masken mere end nogle få timer dagligt ( se ovenstående indlæg). Det er lidt samme problem man havde i gamle dage, da man tapede brystkassen ind på folk, der havde brækket ribben. Det er man gået væk fra af samme grund.
Mht batterier og maskens vægt så vejer batteriet kun 70 gram( jeg smed det lige på brevvægten)
Trend masken er ikke ubehagelig at have på, synes jeg, især ikke i forhold til ubehaget ved at få flyvende skålstykker etc. i ansigtet. Det beskytter den nemlig osse imod.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 21:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Når jeg kigger på den hjemmeside Peter har fundet er der nogle ting der falder mig ind:

Er laderen til 220v?
Hvis ikke, er det så med et stik vi kan finde i DK - så vi kan bruge en anden!
Model 2 kontra PRO: husk at batt. til PRO er til 8 timers brug og model er til 4 timers, altså kan der sikkert spares 1 batteri til os amatører.
Er det virkeligt muligt at finde dem til ½ pris i UK?
Filtrene til PRO og model 2 er vist ikke de samme, kan Sminge skaffe til begge?
I givet fald vil jeg gerne være med på en bestilling, hvis en anden tager besværet. (Jeg har været med siden computerens barndom, ((supervisor for 15 computerbutikker)) og kender Murpheus lov).

Jeg mener ikke at det er forbudt for andre end ansatte i et firma, at bruge ikke-luftforsynet åndedrætsværn i mere end 3 timer/døgn. Ret mig gerne Stig, hvis jeg tager fejl. At det er fornuftigt, og en særdeles god rettesnor er noget andet. En selvstændig vinduespudser må f.eks. gå op på en stige der er megahøj, men en ansat må kun gå op til 5 meter medmindre der er en fodmand eller.. eller....

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Senest rettet af BjørnB 30 mar 2008, 11:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 23:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nej, selvfølgelig gælder arbejdsmiljølovgivningen kun for ansatte, men derfor er den alligevel en god rettesnor for, hvad der er smart at gøre.
Ang. ladere så køber jeg ikke elektrisk udstyr i USA, da det altid er et problem med 110 volt.
Jeg kaldte iøvrigt bare apparatet for model 2 fordi det var den anden, PHNpen nævnte. Dens officielle navn er airshield.Det er den, Sminge har under navnet purelite.
Ang. batterierne, har de en opladetid på 12 ( ja.tolv!!) timer. Derfor har jeg flere at skifte imellem.
Jeg mener iøvrigt ikke det kan betale sig at købe den i USA medmindre man skal derover. Fragten æder differencen mellem at købe den i UK og USA.Jeg fandt en USA pris på 249$ og en UK pris på 193£ ved et hurtigt netcheck lige nu.
Mand, hvor er verden bare skrumpet ind de seneste år. Da jeg startede med at dreje, var der 2-3 fabrikater af værktøj at vælge imellem i DK. Jeg kan stadig huske, da jeg fik mit første Lee Valley tools katalog og så udvalget i drejegrej. Der blev lige købt for over 10000 kr. jern og chucks med det samme. Nu sidder man bare og shopper over hele verden, som en helt naturlig ting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 23:32 
Hej nå Azobe er blevet til åndedrætsværn godt nok.Det var ikke for at skræmme livet af jer at jeg gjorde opmærksom på det med vand i lungerne men ud fra Arbejdstilsynets regler bla. de der pap/filt masker med eller uden ventil som jeg kunne forestille mig at mange hobbydrejere nok bruger.Jeg har været på et dagkursus (lovkrav når man arbejder i et firma hvor der svejses) her gennemgik vi alle godkendte ånedrætsværn fordele og ulemper.Mit eget anlæg som jeg kan se i diskutere livligt er købt hos Sanistål og opfylder de strengeste og nyeste krav.
Anlæget består af en filterstation med kulfilter/vandudskiller- trukregulator mm som forsynes direkte fra min kompressor.Fra enheden til en filterenhed jeg har i et bælte om livet går en specialslange (lovkrav)med koblinger der ikke kan kobles med primærsiden.Fra enheden i bæltet går en let plastslange op til maske/visir med lynkobling så man let kan lægge masken fra sig.Specialslangen har jeg i en længde på 5 meter så jeg har stor bevægelsesfrihed.Det lyder måske tungt men det er det ikke og det må bruges 25 timer i døgnet. Jeg skal nok komme med lit fotos senere.
EM


Top
  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 10:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Grunden til at jeg kom med den fra USA var, at det var den første jeg lige faldt over, og den side havde begge to. Det er værd at overveje, at finde ud af, om der kan fås filter til PROen i Danmark for axminster forhandlder Proen til 189£ og det er lige så billigt som i USA. Den er i øvrigt lige så billig som den anden i england.

Jeg vil gerne stå for bestillingen. Ingen problemer i det, men jeg ved ikke helt hvorvidt jeg bestiller den før sommerferien (bliver 18 8. juli, og får mine børnepenge den dag, så måske bliver det ikke før, men det går nok også?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 11:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Citat:
Hej nå Azobe er blevet til åndedrætsværn godt nok


Jae det kan da godt være at det udviklede sig, men mon ikke Rasmus kan sakse det og få det over i den rette tråd? :D

Peter: Jeg kan godt vente, det kan jo være at der kommer flere til.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 12:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Okay.. Så finder vi ud af noget.
Der var ingen der vidste, om man kunne få filtre til PROen i danmark vel? For i grunden er det jo smart med 8 timers batteri (og så kan man montere høreværn på den, hvilket jeg helt klart synes er en fordel, da jeg alligevel bruger høreværn, men nej jeg tror ikke den kan fås til det halve af i danmark. Den sminge har koster 2600 ca. PROen med 8 timers batteri koster 190£ altså ca. 1800 kr + fragt, men det er nok ikke så slemt.. Jeg kigger lige lidt nærmere på priserne inden så længe.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 17:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
det var helt sikkert en god ide', hvis moderatoren lavede en ny tråd ud af det her: åndedrætsværn f,ex.
undskyld, jeg skriver uden kapitaler, jeg klaprer løs med kun e'n hånd. jeg kom lidt tæt på cutteren i min tykkelseshøvl og mistede spidsen af en finger, så jeg har en kæmpebandage på , og kan kun bruge højre hånd på tastaturet.
egentlig ville jeg fortsætte min støvskræmmekampagne. der er nemlig noget, som er endnu værre end tropisk træ.........................råddent eller anløbent træ, altså træ med svampeangreb (engelsk: spalted). det er smaskfuldt af mykotoxiner og allergener. folk med overfølsomhed er i risikogruppe 1. der har været skrevet meget om det i de blade, jeg holder fra england og usa.
jeg kender en gammel svineavler, som begyndte at dreje, da han gik på pension. han røg i respirator for et par år siden, efter at have arbejdet i noget flot svampet bøgetræ. hans lunger var ret dårlige efter at være udsat for ammoniakpåvirkning i alle årene med svin, og mykotoxin var mere end de kunne holde til.
af samme grund skal man ikke lade de våde spåner fra grovdrejning ligge for længe, der går svamp i dem, så de støver af sporer når man roder i dem. der skal også bruges maske.
det er noget alle, der arbejder med træflis er opmærksomme på.
det er ikke fordi jeg vil male fanden på væggen, eller har aktier i en støvmaskefabrik, jeg mener bare, der er en ting, som for ofte negligeres.
er jeg den eneste her på forum, som holder woodturning magazine og american woodturner?
der har virkelig været kørt støvkampagner de seneste år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 18:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Stig.
Jeg syntes at det er fint at du slår et ordtentligt slag for at gøre opmærksom på det støv vi står og laver. Man tænker ikke over hvor farligt det er - endsige hvor meget der ryger indenbords. Prøv lige at pudse næse efter at have slebet maghoni eller andet mørkt træ. Jeg er selv et skvadderhoved til IKKE at huske på den maske. Det er for nemt lige at slibe lidt....!

God ide med en ny tråd så emnet ikke "gemmer" sig mellem andre ting og sager.

God bedring med den finger - den gror trods alt sammen igen, det gør lungerne ikke.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 20:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Ja, Stig håber at du kommer dig igen. Der er forhåbentlig ikke røget noget af knoglen også? Det er jo dit levebrød at kunne dreje, for os andre er det jo kun hobby.

Jeg er meget glad for dine indlæg om hvor farligt det er med støv. Jeg føler mig særdeles i risikogruppen, da jeg ikke har brugt maske nok i forbindelse med mit arbejde. Jeg er overbevist om at jeg har KOL (kronisk bronkitis), det er normalt noget der rammer rygere, men kan også fremkaldes af bl.a. kemikalier.

Jeg var engang på et drejekursus hos en i Bogense, der var ingen udsugning overhovedet, så jeg måtte stoppe halvvejs inde i kurset.

Jeg håber at du snart kommer til at dreje igen.

P.S. For mig lyder det næsten som om vi snart snakker om P3 filter (filter der beskytter mod bakteriologisk støv) og ikke kun P2 filter, og det har de støvhjelme vi har debatteret vist ikke?

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 21:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg er også glad for, at Stig slår et slag for sundheden. Jeg havde aldrig troet, at det var så vigtigt.
Og god bedring til dig stig. Håber du kommer i værkstedet igen inden så længe.

Hmm Bjørn
Du har vidst ret i at Froholdt ikke bruger den slags støvfilter.

Promasken ser ud til at være meget effektiv måske ikke P3 men nogen der nærmer sig. I hvertfald hvis man skal tro hvad amerikanerne skriver. Hvis du kigger på det første link jeg sendte, så fremgår det i hvertfald at den er meget effektiv. Hvor meget man så skal tro på det ved jeg ikke, men jeg vil da gætte på, at den er udmærket til vores (om end ikke andet så mit) brug.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 21:42 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Sikkerhedsnørden her kommer ind på banen.

Jeg er sikker på at Rasmus laver et emne. "Sikkerhed for trædrejere." Ikke sandt Rasmus?

Jeg vil på forhånd, og efter bedste evne forsøge at lade være med at overfylde emnet.

Jeg skal gerne sakse og melde mig som redaktør... det er lige mit emne. Hvis alle på forum vil give deres besyv med al den viden de har.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 21:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej igen, igen...

Minder mig lidt om kurset ved Per Froholdt i Bogense..

Da vi skulle dreje i Guldregn, siger Per... "Ja, der er noget med at det støv fra Guldregn er giftigt, men øhhh...
Og så drejede, pudsede og polerede vi ellers lystigt videre et par timer.
"Sågu :mrgreen: ikke mærkeligt at vi så små blå mænd på vej tilbage til Rasmus og hans bedre halvdel i Odense.
Og vi havde kun drukket kaffe og Cola hele dagen... det er nok derfor.

Og ja, jeg glemte det helt i farten... God bedring med fingeren... godt det ikke var kæde/motorsaven. Jeg har selv haft fingrene i diverse maskiner, så jeg ved hvor ondt det gør når der mangler en stump kød et sted. Håber du snart er med for fuldt kraft igen.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 06:30 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har nu oprettet en tråd om emnet. Emnet er låst som fast emne der kommer til at ligge i toppen af stakken. For emnet er også i min bog meget meget vigtigt. Vi har alle sammen et værkstedsbudget og på mden konto siger kyt (hjemmestyret) at der er ubegrænsede midler til at sikre mit helbred for. På den konto har hun sagt at hun vil have lov til at gennemgå maskerne inden jeg bestiller noget, hun arbejder som kaj med sikkerhed og har masser af erfaring med det fra da hun var sikkerheds koordinator på lindø.

PS : denne er lagt i den nye tråd. jeg har ikke klippet fra denne tråd men lad os endelig holde den i live...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2008, 08:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
[quote="BjørnB"]Ja, Stig håber at du kommer dig igen. Der er forhåbentlig ikke røget noget af knoglen også? Det er jo dit levebrød at kunne dreje, for os andre er det jo kun hobby.

Nej, der er kun røget ½ cm af spidsen. det er stoltheden, det er gået værst ud over, det er bare så TÅBELIGT at stikke fingeren i høvlen.
jeg drejer ikke ret meget mere. jeg havde ellers fået banket en rigtig pæn lille nebengeschæft op ved siden af mit faste arbejde, men for 6 år siden startede jeg som selvstændig trædræber, og så har jeg stort set rendt med tungen ud af halsen for at kunne følge med siden
så jeg har sat drejeriet lidt på vågeblus indtil der bliver bedre tid. i øjeblikket drejer jeg stort set kun nok til at efterkomme de ordrer, jeg får fra mine detailhandlere+ diverse møbelsnedkere.
det giver ca. en månedsløn om året, men det er nok til at holde mig i øvelse.
man skal ,som jeg har sagt før, være meget hurtig med et drejejern for at kunne konkurrere med cnc maskinerne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team