www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Spørgsmål
spånbunke

Geografisk sted: Hundested
-

Senest rettet af GLhandyman 01 aug 2016, 21:01, rettet i alt 2 gange.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
Det er for alle interserret! og folk er rigtig hjælpsomme, der er stort set ikke det du ikke kan få hjælp til
Mvh Jakob

slid, men vid at ting tager tid

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjæreborg, Esbjerg
Stil dine spørgsmål og du skal få svar, dog vil du af og til få at vide at det er ønskeligt om du først bruger søgefunktionen ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
GLhandyman skrev:
Er dette forum for alle der interessere sig for trædrejning - eller er det en lukket klub for den gamle garde som de kalder sig.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvor du vil hen med dit spørgsmål.
Du har selv været medlem godt et år, og har skrevet 72 indlæg - nogle er spørgsmål, andre svar. Du har også haft mulighed for at se alt, hvad andre nybegyndere som øvede har spurgt om og fået svar på.

Synes du selv, at det har virket som en lukket kreds, der ikke havde tid og plads til nye?

Vi er nogle stykker, der er statsansatte PHD'er* med en livslang kontrakt og ret til at forske i de emner, som måtte interessere os. Det betyder naturligvis, at nogle af os har bedre tid til at kommentere, end de forummedlemmer, der har job, ægtefælle ja sågar små børn. Men jeg synes nu ikke, at det gør hverken mig eller de andre PHD'er til medlemmer af en lukket klub for den gamle garde.

I den tid jeg har været medlem, er det naturligvis sket, at nogle er blevet uenige, så gnisterne flyver - men det er altså noget, der kun er sket meget få gange. Ellers har det altid været sådan, at nogle medlemmer svarede ofte, mens andre stort set kun fulgte med i, hvad der blev skrevet. Jeg tror ikke, at det skal ses som et udtryk for, at der er tale om en lille lukket klub, men nærmere for, at der er en meget aktiv gruppe medlemmer som har lysten og tålmodigheden til at svare på spørgsmål, også selv om de pågældende emner allerede tidligere har været besvaret. Jeg har mødt andre fora, hvor et allerede tidligere besvaret spørgsmål fik en helt anderledes hård medfart. Hvis man i dette forum - som Jochrisyogi skriver - bliver henvist til selv at søge, er det typisk enten fordi emnet for ganske nylig har været behandlet, eller fordi det faktisk en gang tidligere udløste en meget informativ tråd, som kom ind på mange sider af sagen.

* PHD står ifølge Anne Marie Helger for "Pensionist Hele Dagen".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er lidt " Som man råber i skoven" over det, Dan.

Hvis man kan finde ud af at stille spørgsmål på en måde, så modtageren har en mulighed for at fatte, hvad det er man gerne vil have at vide, så plejer det som regel at kaste brugbare svar af sig.

Det indebærer osse at spørge i den rette tråd.

Hvis det ikke virker første gang, kan man jo prøve med en omformulering istedet for bare at blive stikfornærmet og holde forumpause.
Det virker som en voldsom overreaktion, synes jeg.

Jeg mindes iøvrigt ikke at have set nogen kalde sig " Den gamle garde" kan du henvise mere konkret til hvor det står, eller har du bare grebet det ud af luften?

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland
Det er da et forum for alle!!

Jeg har været medlem her siden jeg fik min første drejebænk i 2011, og har ikke mødt andet end hjælpsomhed og imødekommenhed fra mine med-forum-medlemmer.

Hver gang jeg har stillet et spørgsmålet har jeg fået gode brugbare svar - nogle af dem kunne jeg have fundet frem til på egen hånd ved at søge lidt længere på Forum eller andre steder, men så lærer man jo også det.

Det første spørgsmål jeg stillede afstedkom en invitation hos en erfaren drejer til en lang snak om drejebænke, spændepatroner osv.
Stor imødekommenhed og en enorm hjælpsomhed hele vejen rundt!

Et forum som dette bliver kun bedre af at blive brugt. Og det bliver præcis så godt som dem der bruger det gør det til!

En af de ting som jeg sætter meget stor pris på i dette forum er at der er professionelle "træ-folk" som deler ud af deres viden til alle os glade amatører - og når vi så har noget at dele ud af - ja så kommer det nogle andre glade amatører til gode.

Jeg er en glad forum bruger og iøvrigt hverken gammel eller garder!

Rasmus

Ny bruger

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg søger træ i rødel og hvidel som jeg kan dreje i.
Håber at nogen ved hvor det kan skaffes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Skriv dit indlæg i Køb-Salg-Søges og fyld din adresse ind i brugerkontrolpanelet - det vil give dig en meget større chance for at nogen svarer med et tilbud. Du kan jo også oplyse hvorfor det lige netop skal være el?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Og om det skal være friskt eller tørt?

Ny bruger

Serritslev skrev:
Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg søger træ i rødel og hvidel som jeg kan dreje i.
Håber at nogen ved hvor det kan skaffes.

Ok. Det vil jeg prøve under køb og sælg.
Vådt og tørt træ. I vådt træ drejer jeg lampe skærme eller hatte.
Og tørt træ, ja lige som i andre trædrejer

Ny bruger

Geografisk sted: Herlev
Hej
Jeg overvejer at købe en lille drejebænk f eks Trædrejerbutikkens tllbud på en MC 1018 med 3 jern og centerpatron med en max 25 cm ø.

Er der nogle der kan give kommentarer til et sådant køb - negative som positive?

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal dreje, men har tidligere lavet svampe, skakbrikker, skafter, saltkar etc med en boremaskine som motor, men vil gerne lægge det simple bag mig.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
Prøv og søg på Trædrejerbutikken

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Du får nok flest svar på dit spørgsmål, hvis du laver en ny tråd, enten her under "Rundt om bænken" eller i gruppen "Værktøj/maskiner"
Lav en overskrift, der fortæller hvad dit spørgsmål drejer sig om, så er der nok nogen, der "bider på".
Søgefunktionen oppe i hjørnet kan give dig en styrtende mange tidligere svar på nogenlunde samme spørgsmål.

Endelig er det en god ide at gå ind i din forum-profil og tilføje, hvor i landet du bor.
Folk i nabolaget plejer at være flinke til at invitere eller tilbyde råd, og hvis der er noget, man godt kan bruge før køb af drejebænke, så er det gode råd.
Mine egne to favoritter blandt handlende er Sminge (Midtjylland) og Promat (Fyn).
Begge har mange års godt ry for god service og stor viden om det, de handler med.

VH, Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]