www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2008, 13:33 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
For at flytte fra køb og salg... AgerBundsen svarede Kaj på at elm drejet vådt lugtede som det der komme bag ud af hest...

Så derfor en lille tråd om lugten af ting man har leget med i træ...

Jeg kan give den med lugten af palisander... drejede en del af det lige før jul og det luger stadig af palisanderoile i mit værksted... trods flere oprydninger...

Amerikansk Valnød er lækkert.. kommer til at tænke på kage og valnøddefranskbrød når jeg drejer i det...

Kom med nogen hvis i har dem... gode og grimme

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 13:52 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Elmetræer der var udgået, som jeg har beskrevet andet steds, og som jeg fik alt det af,
jeg ville have. Store træer meget brænde.
Bunken havde ligget på en gårdsplads om at en svinestald, og det
lugtede selvfølgelig ikke så godt da jeg gik og savede det op.

Når vi de følgende vintre fyldte brændekurven og brændet kom ind i den varme stue,
hvad tror I så der lugtede af? Svinelort/gylle. Og det selvom jeg havde brændet til at stå ude i 2-3 år.
Godt man ikke fik drejet en salatskål eller lign. af det.

Til sidst endte vi med at have brændekurven i bryggerset.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 19:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Faktisk bør man ikke kunne lugte ret meget til det man drejer, medmindre det er våddrejning, selvfølgelig.
Ellers skulle støvanlægget gerne fjerne det.Palisander lugter dejligt, der er jo en grund til at det hedder Rosewood, men det står rigtig højt på listen over træarter, der er carcinogene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 19:20 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Tørt egetræ har en karakteristisk sur/syret duft eller lugt. Jeg kan nu godt lide det, men har aldrig prøvet at dreje eller arbejde i det når det er vådt.
Palisander kan også være temmelig krydret i duften... ligesom andre eksotiske træsorter.
Nåletræ dufter da også helt specielt i min næse...
Bøg måske ikke så meget... og sådan synes jeg da at alt træ har
sine egen specielle duft.

Og det uanset udsugning.

Oversæt lige "carcinogene"

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 19:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kræftfremkaldende!
Jeg mistede en god ven for et par år siden til lungekræft. En gammel møbelsnedker,han havde aldrig røget, men heller ikke været så flink til at bruge støvmaske. Det kom han så til at betale for i sidste ende. Derfor er jeg noget hys' omkring træstøv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 20:08 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Okay...

Det er jeg ked af at høre...

Desværre er der vist en del der for tidligt er kommet herfra på den konto... træstøv, asbest og lignende.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 20:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Thujarod dufter fantastisk.. duften er svær at beskrive - skal opleves.
Oliventræ dufter af - tja oliven meget olieholdigt, men lækkert at arbejde i.
Så er der mammuttand hmm nej hold jer fra det hvis i ikke har udsugningsanlæg og gummihandsker.. mine fingre lugtede i 12 timer efter på trods af, at jeg gentagende gange vaskede hænder. Det er meget værre end bøffelhorn, til de, der ved hvordan det lugter - det er bestemt ikke delikat til dem, der ikke ved det. Forskelle på bøffelhorn er dog, at lugten af bøffelhorn forsegles, når man giver det voks, det gør mamuttand ikke.
Redheart er ikke så slem før man begynder at indgravere i det. Lugten af brændt redheart aftager efter 4-6uger ;)

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Senest rettet af phnpen 26 maj 2008, 10:55, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 20:22 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Peter

Smid lige en oversættelse af "Readheart" ind her,
så enten Rasmys, Anders eller jeg kan sætte den ind i en ny tråd på et tidspunkt... den der med ordbog eller øhh.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 20:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg ved faktisk ikke hvad det hedder på dansk.. jeg har ikke set noget dansk ord for det endnu, så spørgsmålet er om der er et dansk navn, men jeg lægger lige et billede ind.. det er en fantastisk glød det får, når det får olie. jeg sender lige et billede af et par kuglepenne i redheart ind når jeg får taget et.. Jeg har også en skål, som jeg lige skal have fotograferet..

der er også lige et link til nogle flere billeder http://www.hobbithouseinc.com/personal/ ... dheart.htm

Hilsen Peter


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2008, 23:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
phnpen skrev:
Thujarod dufter fantastisk.. duften er svær at beskrive - skal opleves.
Oliventræ dufter af - tja oliven meget olieholdigt, men lækkert at arbejde i.
Så er der mamuttand hmm nej hold jer fra det hvis i ikke har udsugningsanlæg og gummihandsker.. mine fingre lugtede i 12 timer efter på trods af, at jeg gentagende gange vaskede hænder. Det er meget værre end bøffelhorn, til de, der ved hvordan det lugter - det er bestemt ikke delikat til dem, der ikke ved det. Forskelle på bøffelhorn er dog, at lugten af bøffelhorn forsegles, når man giver det voks, det gør mamuttand ikke.
Redheart er ikke så slem før man begynder at indgravere i det. Lugten af brændt redheart aftager efter 4-6uger ;)


Jeg en thujastamme foræret, og den så fin ud med knaster og gode sager. Da jeg stak et drejejern i den for første gang blev jeg noget forbavset. Træet har en meget krydret duft - ikke ubehagelig. Den bliver ved med at dufte selvom man giver den olie ( pafinolie i dette tilfælde) Jeg vil tro at der skal en lakering til for at lukke af for duften.
Jeg har ikke prøvet thujarod som phnpen skriver, men duften er vel nok nogenlunde den samme.
okseknogler stinker ganske forfærdeligt når de bearbejdes - både i saven og når der slibes. jeg bruger okseknogle til at lave midteringe til kuglepenne. Lugten forsvinder ved polering ( Mylands )

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 09:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Det har godt nok ikke noget med drejning at gøre, men jeg byggede fo nogle år siden en sejljolle. Den er såkåldt "stripbuilt" - lavet af 10 mm firkantede thuja strips, lomet og sømmet sammen. Det startede med et træ, skåret op i bord. Jeg brugte en hel dag ved rundsaven på at skære dem ud til de 10 mm strips. Det var lige før Jul, og hunde koldt på værkstedet, så jeg havde to fleece trøjer på.

De to trøjer har været vasket mange gange siden, men dufter stadigvæk af thuja hver gang jeg tager dem på.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 16:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Amerikanerne bruger thuja Plicata eller som de siger, Western redcedar mod møl og lopper.
Mange vestkystdrejere laver små æg og lignende til at lægge i skuffer og klædeskabe, ligesom man lagde naftalinkugler her i landet i gamle dage. Af samme grund bruges Thuja P. til inderklædning i klædeskabe, garderober etc.
Man kan købe noget der minder om sækkestole til hunde, fyldt med Thujaspåner, det skulle holde hunden loppefri.
Thuya ( Tetraclinis articulata) er ikke en Thuja, den er nærmere beslægtet med hønsebenstræ. Faktisk er den kun rigtig i familie med sig selv, den er det eneste medlem af sin familie. Det må godt nok give nogen lidt kedelige fætter og kusine- fester, hva?
Det er endnu et eksempel på det rod der er i trænavne, hvor de botaniske navne og handelsnavnene blandes sammen i en pærevælling.
Ligesom når man beder om Oregon pine og får Douglas gran.
Den er heller ikke hverken en fyr (pine) eller en gran, men også sin helt egen. Pseudotsuga menziiesi kunne godt lyde som om den havde noget med skarntydegran ( Tsuga heterophylla) at gøre, men nej, man syntes bare den lignede lidt på sådan een, da man navngav den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 17:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Den thujarod (marokansk thujarod bliver den kaldt) jeg omtaler dufter sikkert lige som dansk thuja, men det er tvivlsomt om det er den armerikanerne bruger til skabe.. Det er ca. lige så dyrt som slangetræ (over 350 kr /kg).

Jeg tror også der skal noget ret skrapt til at blokere for lugten, men jeg tror ikke lak er nok.. Min morbror har en æske, der er belagt med thujarod. Først troede jeg det var elmeknude indtil jeg åbnede den.. den var også lakeret indvendig, men det var ikke nok til at blokere for lugten.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2008, 23:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det er tetraclinis articulata, hvis den er fra Marokko. Den har altså ikke noget med"rigtig" thuja at gøre, andet en navnet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 10:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Og lugten :D

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2008, 22:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Har lige stiftet bekendtskab med lugten af vådt egetræ i dag.. Det er ikke en succes jeg vil gentage.. F... det stinker og det er rent ud sagt noget utaknemligt skidt at dreje i.. Resultatet er okay, men det er da noget af en kamp der skal udkæmpes..
Og hvis den går hen og revner så tror jeg da nok lige jeg "får et føl" og lukker min indre pyroman ud.. selvom det sprøjter i hovedet på mig, så skal jeg nok få det til at brænde.. :evil:

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team