www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 04:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 mar 2008, 20:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt dette emne hører hjemme her eller ej, men nu var det her det landede, og jeg satser på, at Rasmus flytter det om nødvendigt..

Jeg har det indtryk af, at det er de færreste, der tænker over den risiko man udsætter sin krop for, når man står i værkstedet. Jeg selv er ikke for god til at bruge støvmaske, men til gengæld bruger jeg beskyttelsesbriller og høreværn. Egentlig brude alle drejere bruge full face maske med støvfilter (Jeg har kig på en til 160£, som jeg køber før eller siden)
http://www.toolpost.co.uk/pages/Health_ ... ators.html

Er der nogen af jer, der bruger sikkerhedsudstyr, eller ikke har tænkt over det? Slibestøv går lige i lungerne, og kan give rygerlunger plus det kan være giftigt.. Specielt hvis man arbejder en del med eksotiske træsorter er man udsat.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 22:01 
Ja det med træstøv skal man være meget opmærksom på jeg har selv en Gram støvsuger med en flexibel slange jeg kan flytte rundt med alt efter hvor den gør mest gavn derudover har jeg et Wilson anlæg det består af en hovedskærm med luftilførsel fra min kompressor. Luften gå igennem diverse filtre så den er fulstændig ren inden jeg skal indånde den, udstyret er meget let og giver dig fuld bevægelighed og ved brug af briller er der ikke dug proplemer fordi man har en konstant luftstrøm som giver et lille overtryk i masken og dermed holder din indåndingsluft støvfri.Det kræver selfølgelig at man har en kompressor men har man det kan man også arbejde ubegrenset tidsmæsigt hvorimod en del andre filtre kun må bruges feks. i tre timer i træk hvis man ikke vil risikere at få vand i lungerne.I starten havde jeg en Airstremer som landmændene brugte på de ældre mejetærskere men hjælmen var meget tung at stå med.
Erik Mikkelsen


Top
  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 22:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Selvfølgelig bruger jeg sikkerhedsudstyr, alt andet ville være for dumt.
Jeg har et 1½HK udsugningsanlæg, som fjerner støv ( og små drejede dele, værktøj og andet småt løsøre!) og så bruger jeg en Trend airshield maske med indbygget filter og luftforsyning. Den beskytter også mod flyvende objekter.
Sminge forhandler den, men der er penge at spare ved at købe den i England, hvor den laves. Til gengæld er det rart at kunne få ekstra filtre etc i en fart fra Sminge.
Jeg starter heller ikke en kædesav uden at have skærefaste bukser på. Efter 30 år som skovarbejder, ved jeg hvor meget ravage, den kan lave på ingen tid.
Det er et interessant faktum, at de professionelle kædesavbrugere, som virkelig kan kontrollere en sav, ALDRIG kører sav uden beskyttelse, det er kun amatørerne, der tør tage den chance.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 22:28 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Den med skære udstyret er jeg helt med på, har selv gået i skovfald for nogle år siden efter en storm, der var en del armatøre der kom meget slemt til skade. Det er ikke rart at se.
:( :(

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 22:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det lyder godt, at i er opmærksomme på det.

Erik hvad er det helt præcist for noget du har? Den lyder fin.. Kan du eventuelt sende et billede, for jeg kunne godt tænke mig noget i den stil tror jeg (hvis det ikke er for dyrt)

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 00:01 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ja, "sikkerhedsnørden" skal vel blande sig i tråden.

Jeg kan kun tilslutte mig, at der skal bruges relevant sikkerhedsudstyr under alle operationer.
Jeg beskæftiger mig som der står i min profil, med dokumentation og sikkerhed i forbindelse med alle typer maskiner, og har også arbejdet med vindmøller i en del år.

Brug nu det sikkerhedsudstyr, selvom det kan irritere en smule... det er med til at holde dig sund og rask,
og i live mange år fremover.

Hvor mange af jer har i øvrigt enten fået en manual/brugsvejledning med sikkerhedsforeskrifter til jeres drejebænk?
Er den CE-mærket??? og så videre. Eller for den sags skyld... har I læst den dokumentation der følger med jeres drejebændk/rundsav/båndsav og så videre? Det er lidt ligesom den brugervejledning der følger med til TV'et, DVD...
Man læser den måske når skidtet ikke virker.

Pas på jer selv derude ved spånerne.

Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team