www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 16 apr 2024, 07:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2008, 10:49 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Hvis man nu vil prøve at lege med noget andet...

Jeg læser på en del andre fora på nettet og der dagens dims de her fikse små Fyrfadslysestager.. Jeg besluttede mig for at lave en for at prøve det.. det er den første vingede drejning jeg har lavet, men selvfed som man er ind i mellem syntes jeg selv jeg har ramt hovedet på sømmet...

Det er Egetræ kun slebet til 240 da jeg ikke have tid til mere end det, og et enkelt lag Danish Oil. Jeg regner med at den lige skal en tur igennem polere treenigheden men det kommer nok..

Vedhæftet fil:
IMG_0620.JPG
Vedhæftet fil:
IMG_0598.JPG
Vedhæftet fil:
IMG_0595.JPG


Det er en rigtig kno knuser hvis ikke man passer på, og det er SKARPE jern der skal til for at det ikke flår for meget.

Det tog heller ikke så længe som jeg havde troet, effektivt arbejde ikke mere end knap 1 time og det var for prototypen... og det mest hyggelige var at jeg lavede den på aftenskolen og vores lærer snakkede om at jeg skulle lave en demo af hvordan man gjorde til næste gang :-)

Lad mig høre hvad i syntes ??


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 10:53 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Rasser.

Ser fin ud, den lille stage, og proportionerne hænger fint sammen.
Den er du sluppet fint fra.

Har kigget nogle af de "vingedrejninger" der er på youtube, og det er tydeliget at det
gælder om at holde de små pølser ude af området, ellers gør det nas.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 10:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
hehe ja da jeg drejede den i går kunne jeg næste se hvordan mine knoer kunne komme til at ligne hakket okse... men det er meget syret at stå og dreje igennem skygge når man laver bunden..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 00:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Rasmus.
Fin sag med vinger. Jeg kan godt lide de assymetriske åretegninger.
Jeg lod mig inspirere og lavede en trebenet til en olielampe. Af afskærene kunne der blive til en samfundshjælper. Jeg kan godt lide når de små afskær kan bruges til noget. Træet er så vidt jeg ved mahogni, og jeg var så heldig at finde en lille knast inde i træet.
Vedhæftet fil:
olielampe1.jpg[attachment=0]olielampe2.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 00:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
lige et par billeder af samfundshjælperen.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 08:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Ser godt ud bent :-) Ja det med at bruge stumper kender jeg :-) jeg har snart en spand der skal konverters til et eller andet sammenlimnet uhyre :-) jeg tror jeg har en 25 forskellige eksotiske stumper i den af forskellige størrelse...

jeg tillander mig lige at spørge fordi jeg har svært ved at se det på billedet.. Ha du fået den bare bue og den lille kant der kommer som overgang ud på benet til at være ensartede ?

Hvis mit ? ikke giver mening sig lige til...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 10:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Rasmus.
Ja, den er lidt svær at forklare, men jeg har så at sige lavet benene færdig først ( længde og tykkelse ) Derefter har jeg lavet " kroppen ". Hvis man drejer fra centrum af bunden og ud til benene uden at tage noget af benene, fremkommer den lidt kantede overgang mellem ben og krop. Det ser lidt anderledes ud, og jeg må indrømme at jeg opdagede det ved et tilfælde ( lidt ligesom da tyngdekraften blev opdaget :D )

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 12:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
hej Rasmus.
her er et andet billede af bunden, der måske viser den kantede form lidt bedre


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 16:03 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
ok jeg er ikke sikker på jeg er helt med men her er den måde jeg gør det på (der kommer en med billeder senere og længere)
Skær et stykke træ i en 3 kant, med vinkler på 30 grader.

bor et hul til pinjaws små kæberspænd den op ret den af samt lav endnu et hul til pinkæber på denne side.
Vend klodsen
det der nu vender væk fra spindelen bliver oversiden.
start med at tage noget kød af benen bare for at give lidt form.
stik et hul af med en passer til fyrfadslysindsatsen
ret hullet til til det passer med dybde og sider
nu formes benen færdige pudses og behandles. jeg manskin pubdser mine for ikke at få fingrene hakket af i processen.
vend den om brug hullet til holderen til at spænde op i. let tryk skulle være nok.
fjern indmaden stop jævnligt for at sikre at for er som man ønsker kig ned igennem skyggen for at se formen på benene tjek at kanter og tykkelse er i orden
puds signer ovfladebehandling
sæt indsatsen i med en lille bitte klat lim så den ikke falder ud under transport.

Det er det... Jeg laver en lang beskrivlese til arkivet senere...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 18:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej rasmus.
Jeg bruger næsten den samme metode. Dog bruger jeg medbringer/pinol til opspænding. Jeg har fjederbelastet medbringer/pinol med mange fine tænder i som næsten ikke giver mærker i træet. Med medbringer/pinol kan jeg vende emnet flere gange undervejs i processen uden at det kommer ud af kurs. Jeg bruger også denne metode for at kunne slibe emnet i begge kørselsretninger. Jeg syntes at det kan være en fordel ved nogle træsorter.
I bunden af emnet lader jeg en "prop" tilbage som kloen kan gribe om når hullet skal laves ( bores eller drejes ) Så vender jeg emnet og spændet det op i en klo med postellastik omkring og ind i hullet. Ingen mærker her :) Nu bliver bunden lavet færdig og "proppen" drejes væk.
Jeg kan forstå at vi bruger næsten samme fremgangsmåde, og den ene er vel lige så god som den anden.

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 14:12 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
har lavet en tråd med den lovede guide under tips og trix... der fordi det er eb blivende guide på sitet.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team