www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 01:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 26 jul 2015, 16:12, rettet i alt 1 gang.

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Vicmarc 100 og No-name passer bakker sammen, no-name har dog noget kortere vandring og opbygning så det er ikke helt en kopi.
( Har begge )

m.v.h.
Begynderen der i den grad er blevet smittet af trædrejnings- feberen. :mrgreen:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
>Langt de fleste patroner kommer, vil jeg tro, fra nogenlunde den samme kilde, blot med lidt forskellige etiketter, og forskellige priser.
Jeg har målt lidt på mine forskellige patroner (alle ca. 100 mm diameter), og uanset om de hedder Vicmarc VM 100, Fox 4000 eller KP 96, er bakkerne (standardbakkerne) fuldstændig ens, bakkernes vandring er ens, gevindets stigning er ens, skruehullerne er ens, undresænkningen til skruerne er ens. (Bakkerne fra alle tre patroner passer på de andre)

- - -

Så får kineserne lavet deres patroner hos Vicmarc:

"Vicmarc lathes, chucks and accessories are proudly manufactured in australia"
(Kilde: http://www.vicmarc.com/default.asp?contentID=593 )

- - -

Skruehullerne på min Vicmarc og Fox er ikke éns men passer til hver sin hoved-
diameter på skruerne.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

GLhandyman skrev:
Vicmarc 100 og No-name passer bakker sammen, no-name har dog noget kortere vandring og opbygning så det er ikke helt en kopi.
( Har begge )

m.v.h.
Begynderen der i den grad er blevet smittet af trædrejnings- feberen. :mrgreen:

Hvad er det lige vandringen betyder når det (IMO) er tapmålet på omkring 45 - 50 mm som er interessant i langt de fleste tilfælde.

Jeg gør mig den umage at sætte de store bakker på hvis der skal laves en fod uden trykmærker alligevel. :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
BjoernA skrev:
Hvad er det lige vandringen betyder når det (IMO) er tapmålet på omkring 45 - 50 mm som er interessant i langt de fleste tilfælde.

Længden af vandringen har først betydning når man sætter jumbo-bakker på. Så er det til gengæld en stor fordel, at man sjældnere har brug for at flytte tapperne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Dine fire første punkter er som at læse bibelen.
Jeg forstår ordene, men fatter ikke, hvad der menes.
Kan du udddybe lidt?

" Bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompression af træet" for eksempel. Findes der patroner, hvor bakerne bevæges enkeltvis?

Angående dit punkt 2, så vil jeg da gerne vide, hvad der gør cylindriske bakker mindre egnede til vådt træ?

Punkt 3: det er vældig fint at lave tappen så tæt på cylindrisk mål som muligt, men hvis du gør det ved grovdrejning, hvordan sætter du den så op til findrejning, når svindet har gjort den for lille til at bakkerne kan gribe om den?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig: Så må du jo studere Bibelen bedre, hvis ikke du - om nogen, ved nok om træ og svindrater, kærvvirkninger på vådt og tørt træ, Tja- så bliver det nok svært at beskrive tingene som man nok normalt oplever det som hobbydrejer.

Men, for at illustrere målene og "tolerancerne" nogenlunde, har Vicmarc i sin manual for deres Uni-chuck på en ganske illustrativ måde angivet størrelser og max/min på deres forskellige chucks OG deres forskellige kæbetyper, OG, tager man så - behørigt hensyn til de GENNEMSNITLIGE svindrater - som svarer nogenlunde til hvad man bruger ved grovdrejning : 10% af diameteren - her forstået således at f.eks. en VM 100 som har et "inner Diameter på 40 mm, ja, så drejer man den "VÅDE" recess/Tap på 45 - 50 mm. Derved vil den have materiale nok til at blive rendrejet når emnet er tørret ud.

Jeg har ikke kontrolleret det, men når kæberne til så mange andre typer, passer til Vicmarc VM 100, mon så ikke de grundlæggende mål er nogenlunde de samme.

Forskellen på et "Cylindrisk" og et "Konisk" kæbedesign giver vel egentlig sig selv : Cylindrisk design = ingen kærvvirkning, "Konisk design" = kærvvirkning. (Og så er det at det bliver næsten Bibelsk/religiøst at diskutere videre)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bjørn,

Du refererer til cylindriske kæber. Hvis det er Oneways, så skulle det vedlagte billede vise at de er absolut ikke cylindriske, men nærmere "kurvet ottekantede" og har masser af cirkumferentiale riller.

Altså konklusionen at svalehalekæber er bedre end cylindriske har ingen relevans - hvis det er Oneway du vil sammenligne med.

Vedhæftet fil:
Stronghold kæber.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jesper: Det er jo helt fint med de 8-kantede profiler, men der er jo stadig tale om en eller anden form for deformering af den tap man spænder op på.

Kunne du ikke lige beskrive de tolerancer du syntes er optimale med den "kæbe-profil" som de patroner har.

PS: Det profil Stronghold anvender er vist nok oprindeligt fra Tyskland, hvor HEMPEL MACHINENBAU - som byggede nogle af de bedste kopifræsere og prof. drejebænke verden har set (IMO). Selve det 4-kantede/8-kantede - runde profil stammer vist nok helt tilbage fra ca. 1910. Fordelel er/var at det var meget nemmere at centrere et emne automatisk (Geværkolber).

Promat her i Dk lavede i sin tid en 2-bakket patron til 4- kanter, som også var særdeles egnet til både cirkulære som mangekantede emner, og som dengang ofte blev anvendt på de store drejebænke som dengang blev ganske almindelige på mange værksteder rundt omkring (Balustre, bordben etc)

Senest rettet af BjoernA 17 apr 2015, 15:16, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som beskrevet tidligere, så er mine erfaringer at Oneways kæbeform er ret tilgivende i relation til tapdiameteren og har "bredt" fat helt op til den maximale diameter kæberne kan gabe over. De har selvfølgelig best fat når tap diameteren er lidt større end den mindste diameter de kan blive lukket til. De mest anvendte #2 kæber kan holde fra 45 til 80 mm runde tappe.

Min standard praksis er at dreje tappen så den ligner sådan noget som 70 mm i diameter, men måler sjældent efter. Det er simpelthen ikke nødvendigt, og det efterlader gods nok til at dreje en oval tap rund igen efter tørring - om nødvendigt. Det er heller ikke noget jeg praktiserer, så længe jeg kan få den tørrede skål til at køre nogenlunde pænt rundt. Kæberne skal nok holde fast.

De få gange jeg har haft en skål vandre rundt i rummet har altid været fordi træet flækkede og tappen blev siddende i bakkerne - altså misbrug af firklo overhovedet til netop det stykke træ, eller jeg havde ikke drejet tappen langt nok væk fra blødt splintved.

Rillerne efterlader gevind-aktige mærker på tappen - ca 0,5 mm dybe.

Til emner, som er meget bløde eller lange, bruger jeg #2 Tower jaws med den samme profil, men dybe nok til en 30 mm lang tap.

Den eneste erfaring jeg har med Vicmarc type kæber er de utallige gange jeg har set emnerne flyve rundt i lokalet ved diverse demonstrationer, Både i Rømersgade, Hedensted og på Møn som eksempler. Ofte mere end én gang i samme seance. Jeg er ret overbevist om at i de fleste tilfælde er det fordi tappen ikke har passet til kæberne i diameter. At det helt specifikt var tilfældet i Rømersgade sidste seance behøver vi ikke vade mere rundt i.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

[quote="Agerbundsen"]Som beskrevet tidligere, så er mine erfaringer at Oneways kæbeform er ret tilgivende i relation til tapdiameteren og har "bredt" fat helt op til den maximale diameter kæberne kan gabe over. De har selvfølgelig best fat når tap diameteren er lidt større end den mindste diameter de kan blive lukket til. De mest anvendte #2 kæber kan holde fra 45 til 80 mm runde tappe. /quote]

Så fik vi alle jo en gedin forklaring, så er det jo igen lidt nemmere for trædrejere at træffe et valg. :)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Det stykke træ der fløj rundt i Rømersgade ved sidste møde sad(ikke særligt godt) fast i en oneway talon patron.
Så de kan altså også give slip

håbløs træ krammer
Brugeravatar

VWSorensen skrev:
Det stykke træ der fløj rundt i Rømersgade ved sidste møde sad(ikke særligt godt) fast i en oneway talon patron.

Jeg turde ikke nævne det, da stykket tog en flyvetur mens jeg stod ved bænken ;) (da det skete anden gang)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har læst Biblen flere gange og er ret sikker på,
der ikke er meget at finde om opspænding.
Og i modsætning til Stig kan jeg ikke formodes at
vide besked men er helt og holdent hobbydrejer,
så må spørge til jeg forstår.

Bjørn, du skrev:

1: Bakker med KONISKE bakker er velegnet til at opspænde VÅDT træ, som bedre acceptere kompression og er mere "bøjeligt" end tørt træ

Opfatter du koniske bakker som mindre egnede eller ligefrem uegnede til tørt træ?

Mere generelt:
Trods mine få år som trædrejer har jeg også set og hørt rigtig mange stykker træ
forlade drejebænken uden forudgående tilladelse.
Også på trods af mine få års erfaring vil jeg vove at påstå, at når det sker, skyldes
det forkert opspænding eller fejlbedømmelse af, hvilken belastning, man kan forvente
at en opspænding kan holde til.

Altså når vi som begyndere mangler viden og erfaring eller vi som nok så rutinerede
i et øjebliks stress eller uopmærksomhed ikke får gjort tingene 100% korrekt.

Det er ikke svært at lave en god, sikker opspænding uanset fabrikat spændepatron
(jeg undtager udtrykkeligt lige kæber, som jeg ingen erfaring har med).
Det svære er at huske at gøre det rigtigt HVER gang, også når der står 10-20 omkring
én og éns opmærksomhed er delt imellem opgave og dialog. Jeg husker ganske tydeligt,
hvor det sidst svipsede for mig, og det var ikke i enerum.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Kan du udddybe lidt?

" Bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompression af træet" for eksempel. Findes der patroner, hvor bakerne bevæges enkeltvis?

Jeg tillader mig at citere migselv ( Når nu ingen andre gider)

Hvad betyder " bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompression af træet" og hvordan gør den det?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
stig bredsgaard skrev:
Kan du udddybe lidt?

Hvad betyder " bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompression af træet" og hvordan gør den det?

Jeg er åbenbart for naiv da jeg troede at Vicmarcs illustrationer var dækkende, men Stig, det er hvad du må nøjes med, simpelthen fordi det er en uoverkommelig opgave at beskrive alle mulige træarters egenskaber ved forskellige fugtigheds indhold. Det er bl.a også derfor jeg med STORE bogstaver bruger betegnelsen ERFARING, set i relation til de typer 4-bakkede patroner vi hobbydrejere har til rådighed.

Professionelle patron typer 2,3,4---8 bakkede, mekaniske og hydrauliske er jo en helt anden historie, ikk'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

DenKedelige skrev:

Bjørn, du skrev:

1: Bakker med KONISKE bakker er velegnet til at opspænde VÅDT træ, som bedre acceptere kompression og er mere "bøjeligt" end tørt træ

Opfatter du koniske bakker som mindre egnede eller ligefrem uegnede til tørt træ?

NEJ, men med det forbehold at anvender man koniske bakker på TØRT træ, er det vigtigt at man drejer tappen KONISK også så "klemmefladen" passer til konusvinklen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
stig bredsgaard skrev:
stig bredsgaard skrev:
Kan du udddybe lidt?

Jeg er åbenbart for naiv da jeg troede at Vicmarcs illustrationer var dækkende, men Stig, det er hvad du må nøjes med, simpelthen fordi det er en uoverkommelig opgave at beskrive alle mulige træarters egenskaber ved forskellige fugtigheds indhold. Det er bl.a også derfor jeg med STORE bogstaver bruger betegnelsen ERFARING, set i relation til de typer 4-bakkede patroner vi hobbydrejere har til rådighed.

Professionelle patron typer 2,3,4---8 bakkede, mekaniske og hydrauliske er jo en helt anden historie, ikk'

Der står intet af det, du snakker om, i den viste brochure.

Dine fire første såkaldt "grundlæggende" punkter er ren volapük.
Når hverken Lars eller jeg, som ellers ikke ligefrem er begyndere i faget, fatter en døjt af hvad du mener, er det så fordi du skriver uforståeligt, eller er det i dine øjne bare fordi vi er småt begavede.

Jeg har ikke bedt om en liste over træarters egenskaber ved forskellig fugtighed, fordi det ingen relation har til emnet overhovedet.

Jeg har bare bedt om en forklaring på hvad " Bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompressionen af træet" betyder.

Og forklar mig så lige, hvad ERFARING har med en patrons evne til at fastholde et givet stykke træ at gøre?
Vil det sige at min Stronghold holder beder fast på en korrekt drejet tap af den rigtige diameter and en tilsvarende Stronghold ville holde fast på en tap, drejet af en begynder?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig siger: Jeg har bare bedt om en forklaring på hvad " Bakkens evne til at kompensere for forskellen i kompressionen af træet" betyder.

Tja, jeg troede egenligt at Vicmarcs gode illustration af hvordan koniske bakker - OG DEN MODSVARENDE TAP bør være udformet dækkede så selv en gammel prof som dig kunne forstå det.

Jeg har intet at sige imod en Stronghold patron eller hvad de nu hedder alle sammen, men vil alligevel bare understrege at OMHYGGELIGHED, PRÆCISION OG SIKKERHED altid bør være i højsædet - uanset hvilken patron man vælger at bruge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Ha, ha - dette er altså bedre end Ørknens Sønner eller tilsvarende underholdning.
Jeg kommer til at tænke på en serie, som Politiken bragte for rigtig mange år siden, hvor "almindelige" mennesker kunne lære at tale kancellisprog vha "oversættelser" af gamle danske ordsprog.
"Individer, som er henvist til transperante domiciler af ringe brudstyrke, bør ikke anvende fragmenter af geologisk oprindelse som projektiler."
-Hvorfor sige tinge kort og simpelt, hvis det kan gøre langt og indviklet - eller: der findes 3 slags problemer: 1. De store 2. De små og 3. Dem, vi selv laver.
På mig virker det som om, at tråden er startet ud fra en kategori 3 problemstilling.

Nils Frederiksen
http://www.nf-woodcraft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vicmarc's illustration viser hvordan tappen udformes så den passer til bakkens profil.

Intet om træs forskellige kompression eller hvordan bakken kompenserer for det og hvad det overhovedet har med sagen at gøre.

Det har du iøvrigt stadig ikke svaret på.

Du laver dit sædvanlige nummer med at snakke i cirkler.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nilsfrederiksen skrev:
Ha, ha - dette er altså bedre end Ørknens Sønner eller tilsvarende underholdning.
Jeg kommer til at tænke på en serie, som Politiken bragte for rigtig mange år siden, hvor "almindelige" mennesker kunne lære at tale kancellisprog vha "oversættelser" af gamle danske ordsprog.
"Individer, som er henvist til transperante domiciler af ringe brudstyrke, bør ikke anvende fragmenter af geologisk oprindelse som projektiler."
-Hvorfor sige tinge kort og simpelt, hvis det kan gøre langt og indviklet - eller: der findes 3 slags problemer: 1. De store 2. De små og 3. Dem, vi selv laver.
På mig virker det som om, at tråden er startet ud fra en kategori 3 problemstilling.

Nils Frederiksen
http://www.nf-woodcraft.dk

Hvis det du her giver udtryk for når du underviser i trædrejning, Tja - så hører det vel også til i kategori 3, ikk'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
BjoernA skrev:
VWSorensen skrev:

Jeg turde ikke nævne det, da stykket tog en flyvetur mens jeg stod ved bænken ;) (da det skete anden gang)

Jeg turde heller ikke nævne, da klodsen fløj anden gang, blev der skrabet opad, med en vinkel betydeligt større end 90 grader. Det er der ikke meget der holder til.
Jeg så ikke, hvad der skete første gang.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Vicmarc's illustration viser hvordan tappen udformes så den passer til bakkens profil.

Intet om træs forskellige kompression eller hvordan bakken kompenserer for det og hvad det overhovedet har med sagen at gøre.

Det har du iøvrigt stadig ikke svaret på.

Du laver dit sædvanlige nummer med at snakke i cirkler.

Du-og alle andre skal blive fri for mine "cirkler" fremover, det er det s-- ikke værd, du gider jo ikke engang optræde konstruktivt.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Det vil jeg da blandt andet være ked af Bjørn, da jeg altid læser dine indlæg med fornøjelse.
Jeg tror endda, at jeg forstår det meste af hvad du skriver. Eksempelvis syntes jeg ikke at det så svært at forstå, at træ komprimeres forskelligt alt efter årenes orientering?
Du holder altid en sober tone- hvad jeg personligt sætter pris på.
Mvh. Morten

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Jeg er helt enig.med Morten,, jeg.vil.også være ked af ikke mere at kunne læse og.høre om din mening om.diverse ting. Så jeg håber du fortsat kommer med indlæg Bjørn.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tillod mig at lave en lille undersøgelse på WoodCentral, hvor der er ret mange meget erfarne og dygtige amatørdrejere. Resultated kom ud med en ret overbevisende preference for Vicmark - 9 ud af 13 svar, men én der bruger begge og tre der bruger Oneway "serrated" bakker. Og så mig oveni. Der er ikke nogen som nævnte kloner, men én som nævnte Nova som en mulighed.

Der er mange meget gode og detaljerede anbefalinger, som for det meste taler om at dreje tappen korrekt og at tilpasse den til bakkernes diameter. For de engelskkyndige, er det værd at læse tråden her:

http://www.woodcentral.com/woodworking/ ... tronghold/

Læg mærke til at der er ikke nogen personfnidder, kun saglige meninger.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

>NEJ, men med det forbehold at anvender man koniske bakker på TØRT træ, er det vigtigt at man drejer tappen KONISK også så "klemmefladen" passer til konusvinklen.

Tak, så fik jeg det på plads. Selv vil jeg altid dreje tappen konisk
til koniske bakker, uanset træets fugtighedsgrad, men nu forstår jeg,
hvad du mener.

Det kan være svært i en længere tekst at se, hvad afsender opfatter som
indiskutable fakta/naturlove og hvad der er egne holdninger, personlige
erfaringer og præferencer. Efter din sidste melding vil jeg ikke spørge mere.

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: næstved
hej alle i kloge hoveder det er nu en gang sådan at en hver gris synes best om sine egne unger er det ikke på tide at stoppe m.v.h hans nielsen

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Du har ret Hans. Det har alle med to Kramper drejebænke nemlig. :)
Mvh Morten ( også ejer af to Kramper drejebænke, og derfor ufejlbarlig :D )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]