www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 19:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2008, 08:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Så fik jeg skruet noget lidt andet sammen til forsiden på http://www.woodturning.dk.

jeg har på det groveste rippet min kære lillebrors side anderspetersen.dk (som ligger på samme server hehe nemmelig min)

jeg har rettet den til med lidt forskelligt. Jeg vil da sætte pris på hvis i gider kigge på den og lige melde tilbage hvis jeg har skrevet noget total volapyk med en masse stavefejl i.

I skal da også kigge http://www.anderspetersen.dk igennem ham anders laver også noget med malerier, hvor jeg faktisk er den glade indehaver af noget af det.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 11:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg synes det er en fin side..

Der er ikke noget total volapyk, og egentlig heller ikke nogle direkte stavefejl.
Jeg undrer mig lidt over, at du har skrevet dobbeltklik, men det gør ingen forskel. Jeg ved godt, at det jeg skriver herinde kan være fyldt med stavefejl, men det er overvejende slåfejl, fordi det går for hurtigt, og jeg er når det kommer til stykket ret god til dansk. Jeg da også over to ord, og om det er fejl kan diskuteres, og det kommer helt an på hvor fokuseret man er på det, men deling af ord: Trædrejnings forum - det er et ord Trædrejningsforum, og det samme gælder internet fora - det er også et ord, men det er den type fejl, der kan diskuteres, fordi det danske sprog er meget præget af engelsk. På engelsk deler man en masse ord, der ikke skal deles på dansk. Normalt ville jeg aldrig fremhæve det, men fordi du spørger til stavefejl, og så vidt jeg kan se staver ret godt, så fremhæver jeg det.

Jeg faldt lige over denne sætning, da jeg gik ind, og så dine produkter: "Jeg har laver gerne på bestilling skåle, penne, rangler, snurretoppe, sjal holdere, lysestager osv."

Det hele er meget lige til, og nemt at forstå.

Venlig hilsen
Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 12:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det er sjovt du lige fremhæver det med de sammensatte ord.Jeg tror det sker fordi Rasmus læser en del på engelsk. Da jeg selv er bilingual, Amerikansk og dansk, er det virkelig noget, jeg skal tænke over for ikke at gå galt i byen.
Det er specielt et problem, når jeg skriver på amerikansk, fordi der er det " simply not done"
På dansk kan man bedre slippe af sted med det.
I min ungdom ernærede jeg mig i en periode som korrekturlæser ved Ringsted Dagblad. Dengang var jeg meget focuseret på sådanne sproglige detaljer, men med årene er jeg blevet lidt mere sløset, beklager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 12:40 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Rasmus ved at han kan sende tekster til mig, for at få læst korrektur.

Jeg lever af at skrive både dansk og engelsk... oversætter også ind imellem en
film, selvom der for tiden er længe imellem. Der er blevet for mange køkkenbordsoversættere, og bureauer i Baltikum
der vil arbejde næsten gratis. Viasat/TV3 og så videre er et godt eksempel, og noget af det værste indenfor oversættelse af film og TV.

Her på forum kan der smutte et par finker af fadet i ny og næ,
specielt når det går for hurtigt... "tyrkfejl."

Jeg synes ikke vi skal gå for meget op i stave og slåfejl her på forum... bare det er til at forstå
nogenlunde hvad meningen er.

Så lige det der med sammensatte ord. Fra mit arbejde med at oversætte og skrive tekster, ved jeg at mange har svært ved stave sig igennem... Ofte kan det lettes ved at ændre lidt på sætningen, og undgå de lange sammensatte ord, hvor svage læsere står af. "Internetfora - fora på (inter)nettet", og så videre.

Det var bare det
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 18:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg skrev det også kun fordi han gerne ville have at vide, hvis der var fejl. Det er ikke noget, som jeg nogensinde kunne drømme om at fremhæve, og da slet ikke helt uopfordret. Jeg gør opmærksom på det, hvis jeg bliver bedt om at rette noget eller komme med feedback på noget (specielt dansk stil) fra mine klassekammerater, for jeg kan ikke undgå at opdage det, og det betyder noget på gymnasiet. Når jeg skal læse den slags ting, så lægger jeg mærke til det, men jeg er egentlig ligeglad, for jeg ved godt hvad der skal stå. Hvordan folk på dette forum staver interesserer mig egentlig ikke så længe det giver mening.

Hilsen Peter

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 20:27 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg takker for rettelserne jeg får dem kastet ind snaret :-) det med hjemmesiden er fedest passer og er staver rigtigt... forum er noget helt andet...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 10:08 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Stig : du har self ret. jeg læser utrolig meget på engelsk, både arbejde, besættelse (trædrejning) og for hygge læser jeg på engelsk. Og jeg kan godt lide at læse hehe har omkring 4000 bøger sammen med lillemor... Desværre er der ikke nogen trædrejningsbøger imellem

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 18:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg kan godt lide din mørke baggrund og gul skrift.
Hvis jeg skal sige noget negativt om sider , kunne teksten godt være lidt større,
ellers ingen kritik.

Stavefejl / slåfejl har jeg mange af og hvis der er nogen der har lyst til at
rette dem, er det i orden med mig, jeg kan kun lære af det, da jeg er ordblind,
er glad for stavekontrollen.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 18:36 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Gad vide om Adm. snart skal have sin egen hjemmeside... der ikke er tyvstjålet fra lillebror. :oops:

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 18:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Kaj Petersen skrev:
Gad vide om Adm. snart skal have sin egen hjemmeside... der ikke er tyvstjålet fra lillebror. :oops:

Venlig hilsen
Kaj


Nixen biksen ... jeg går ind for genbrug... hehehe Anden havde lavet en ret meget som den jeg havde planer om at jeg ligeså godt kunnne nakke den

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 20:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus, hvis du godt kan lide at læse og er drejetosset, så skulle du måske overveje et abonnement på det engelske Woodturning Magazine.
Det koster ikke nogen herregård, 38£ for 12 numre. Jeg har selv abonneret på det i en 10 års tid. Det giver mulighed for at følge med i hvad der rør sig inden for nyt værktøj og finishes.
Så er der en masse: " how to turn " artikler, som jeg havde meget glæde af for 10 år siden, men springer over i dag. Masser af billeder af andres værker til inspiration.
Det er et engelsk blad, så de mere extreme ting, skal man ikke forvente, engelsk smag indenfor drejning har ikke flyttet sig i mange år, så hvis man vil se "cutting edge turning" er det "American woodturner", man skal have fat i.
Du kan få en stak af mine aflagte numre med, når du henter træ, så kan du se, om det er noget for dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 22:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Det lyder meget spændende!! og jeg tager i mod med kyshånd .. jeg må hellere komme forbi snarest !! ellers skal jeg have trailer med hihi...

Jeg vil give dig ret det jeg har set der er helt vildt kommer fra usa der er nogen sindsygt dygtige drejere over på den anden side af vandet...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 22:52 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Sådan som jeg ser det på en masse danske hjemmesider, er der også utroligt mange dygtige drejere her i lille Danmark. Nogen af dem er endda med her på forum.

Jeg falder ikke nødvendigvis på rø... over det de kan på den anden side af vandet. Altså det store vand.
Jeg er grundlæggende mere til den stil der bruges her i Skandinavien... med alt hvad der hedder arbejde i træ,
indbefattet drejning.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 22:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Du har ret !! der er masser af gode danskere og skandinaver... Men...... det helt vilde kommer der ikke meget af fra denne side, specielt inden for segmenteret arbejder skal du meget til US for at finde de rigtig gode. Knude og den slags er de meget meget dygtige til i Australien. franskmændende er meget med ude af center og ting drejet inden i ting... så alle har områder hvor de er meget gode til nogen ting... hvis du skal se det sejetes segment prøv at søg på Malcolm Tibbetts der er bla en på Youtube... Har holdt lidt øje med ham Han er i min bod ufatteligt sej...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 23:01 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Du har da fuldstændig ret Rasmus... rent teknisk er det utroligt hvad nogen af de gutter kan lave,
men smagsmæssigt er det ikke mig.

Jeg er meget til det enkle... at få træet, og hvad man nu bruger til at tale for sig selv. Hvis man kan sige det sådan.
Eller måske er det lige så meget drejerens humør på tidspunktet, der fået træet til at tale.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2008, 23:05 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Igen enig, jeg er ligeså meget til simpelt. Men derfor kan jeg sagtens stornyde når der er nogen der kan geometriks skabe noget som Malcom, det er en anden måde at lokke træet til at tale...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team