www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 19:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nu stiller jeg så igen op til en gang øretæver. 8-)

I går kommenterede jeg at en skål havde nogle revner. Det kom der så heldigvis nogle kommentarer til.
Min umiddelbare holdning til revner i færdigt arbejde var/er at de helt naturligt forkommende revner er OK. Med dem tænker jeg på knaster, råd, svamp og lignende. Men smårevner der er fremkommet af at man ikke har tørret sit træ korrekt, eller man har været uheldig under tørringen, er ikke OK. Dette sagt meget firkantet.
Der har på forummet været vist forskellige muligheder for at dække revner. Det må jo være op til den enkelte om man vil forsøge at dække revnerne, eller lade revnerne være som de er, eller lime dem, eller brænde dem, eller eller .....

Men lad os tage et hypotetisk eksempel: I har lavet 2 ens skåle/fade. Det ene har smårevner, det andet har ingen revner. Nu tager I dem med på en udstilling eller et marked. Hvilken af de 2 tror I bliver solgt først?

Er der nogen der har erfaring med det?
Hvad med jer der har udstillet, eller er igang med en udstilling?
Stig, Peter, Steffen, Rasmus, Erik?

Kom nu kære venner, kast Jer over mig. Hvis I kan overbevise mig om at min holdning er forkert, så har jeg lige pludselig meget mere træ jeg kan dreje af. :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
ingen øretæver her fra ,men jeg synes at mejet af det træ jeg fosøge at tøre vild revne og andre gange har jeg et styke der ikke ser ud til at have revner men når så man har drejet det næsten fedig så er der komet en revne så bander jeg over det fan.... træ men sæljes kan det jo ikke .
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg laver principielt kun 1ste sorterings ting. Dvs, de ting, som har revner, skævheder eller andre fejl ryger direkte i fyret.
Lige meget hvor små fejlene er!
Hvis først man begynder at lade ting, som ikke er 100% i orden glide forbi kvalitetskontrollen, er man ude på et skråplan.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
I princip er jeg 100 % enig med dig Stig, MEN personlige er jeg i alle højest grad i oplæring, (1st års lærling ca) jeg finder det meget mere lærerigt at prøve at drej i træ med defekter, knaster, revner mm og lave dem færdig og hvor man skal brug ens "fantasy" for at løse "problemet og samtidig lær at kik på træt ." Jeg har været tømrer i ca 40 år og var kun intr. i "fejl fri træ" nu er det, træ med "fejl" i, jeg kigger efter og skal lær at drej i, en 100% kovending :oops: :roll:
Det at smit "defekt" skåle i brand oven efter den er drejet færdigt, hvis den ikke er 100% er jeg enig i hvis, man skal leve af det man producer eller mangler plads, men er man ved at lære, skal man brug en reference så man kan husk/se om man bliver bedre eller ej og hvor man gik forkert, de flest medlemmer er amatør drejer som ikke drejer så meget,
Det er vigtig at vi ikke sætter det som mål at kunne vis "perfekt" ting på den forum, forumet er der hvor man henter inspiration til form, finish, you name it, og samtidige som mål stok til ens evner og hvor vi henter "venlig" kritik. :lol: :lol: Jeg kunne ønske der var mange flere som vist deres ting frem, med og uden fejl, i stede for at gem sige bag skærmen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jamen Joe. jeg kan kun sige at jeg er enig med dig. Man drejer så godt man kan, og jo mere man drejer jo bedre bliver man til det. Der er vel ikke nogen der laver fejl med vilje, men lære af sine fejl - det kan man altid.
Jeg er ikke så flittig med kameraet, men jeg får stor inspiration af alle de billeder der bliver vist her på forum. Et lille "pip" i den forbindelse kunne være: Lidt flere beskrivelser af metoder og opspændinger og hvilke jern der er brugt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er da rart at smag og behag er forskelligt fra drejer til drejer, og endnu skønnere at det står folk frit at bruge fantasien - og kigge efter hvad et stykke træ måske/måske ikke kan give/udtrykke.

Selv kigger jeg mest efter åreforløb/trykved/vimmer osv, og har det fint med at træet også har lidt revner, måske at man ikke lige har fået drejet marven helt væk osv. Det er da rigtigt at meget ryger videre til brændekurven, men, i den sidste ende skal tingene jo heller ikke ligne plastik, vel.

Kig f.eks på vedlagte foto. Det var toppen at en guldregnstamme, som faktisk delte sig i 3 grene, men, den ene sad så yderligt/forskudt fra de 2 andre at den bare gik af som et kanonskud, og resten måtte laves om, men, den blev - i mine øjne, god at tænde lys i til vinter. ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nå, jeg fik vist udtrykt mig lidt dårligt.
Jeg mente selvfølgelig ikke at jeg ikke laver ting som ikke er 100% i orden. Jeg laver nok lige så meget skidt som de fleste andre.
Hvad jeg mente, var at de ting, som forlader værkstedet er første sorterings.
Alt andet bliver til varme.
Derfor tog det også 3 års arbejde, før den første skål var god nok til at flyve fra reden, da jeg i sin tid startede på drejeriet..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stig,

Der er absolut intet at undskylde, jeg tror alle er klar over at din proffessionelle drejning er grundlaget for de flotte tin du laver, og vi er jo mange som lærer meget af din viden og erfaring. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har en gårdhave hvor mine mindre pæne skåle får et par år som blomsterpotter før de rådner, ellers afprøver jeg nye overfladebehandlinger på dem. I sidste ende kan de bruges til beskidte møtrikker- istedet for et gammelt syltetøjsglas.
Kun dem der er helt ødelagt ryger i brændeovnen!
Om ikke andet er det sjovt at se hvordan revner og vridninger opfører sig i forskelligt miljø (Sol/skygge eller fyldt med jord)
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Husk at hvis man vil sælge sine ting, så skal man passe på ikke at lade halvgode ting forlade sit værksted. Og det er lige meget HVOR meget folk tigger om at få lov at købe/få tingene.
Det skyldes at hver eneste ting er ens visitkort - og man vil fortryde at man lod nogle halvgode ting komme i omløb og sætte målet for hvor gode ting man laver.
Det gælder i alle kreative og håndværksmæssige fag.

Men jeg er ren amatør - foreløbig - og kan dårlig nok dreje endnu. Så jeg synes da at det er ok at være stolt af at det er lykkedes at få drejet et eller andet - overhovedet. Men tingene bliver ikke vist frem endnu.

Sådan er målestokken så forskellig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg er selv meget kritisk og vil helst have at alt hvad der forlader værkstedet er noget spetakulært. Jeg drejer ikke som en levevej, så for mig er det ligegyldigt om der går et halvt år før der er noget der forlader værkstedet.
Jeg vil helst ikke have revner i mine emner og jeg agiterer altid for at folk skal være varsom med deres tørreteknik, og dernæst være opmærksom på at varmen under drejningen også får emner til at tørre yderligere. (Men det er en anden og MEGET længere historie)
Jeg er vild med naturligt forkommende himstrefytter, dingenoter, knasthuller, dipedutter og alt det der og jeg er ikke bleg for at fremprovokere det kemisk hvis det skulle være.
Det der ryger på marked mv. mener jeg skal være noget specielt og helst kun det bedste. Men det er meget individuelt for købere hvad der det bedste, så derfor kan ens egen negative holdning, til sit eget arbejde, godt overskygge noget som en evt. køber kan finde unikt.

Ja, det er ikke nemt - man skal se både på sit eget arbejde og sætte sig i kundens sted (hvis man altså sælger arbejdet)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej
Jeg sælger ikke meget af de ting jeg drejer, på et gammelt børneværelse sætter jeg tingene ind når jeg mener de er færdige, nå vi så får besøg at familie og venner for de lov at vælge hvis de har lyst, men jeg har fundet ud af at det er hunde svært at matche " kundens" smag.
nu er det mest kvinderne der der udviser interesse, men de ting jeg synes er meget pæne for lov at stå. der er dog ting imellem som jeg nægter at give væk pga af dårlig kvalitet så jeg er vist heldig med at jeg ikke skulle tjene til det daglige brød som sælger.

Mh eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders, du bliver simplthen nødt til at fortælle, hvordan du fremprovokerer et knasthul ad kemisk vej :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Du skal bare hælde nok sprut på hende...
:D

Undskyld - kunne ikke dy mig...

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Den var god Gunnar :D :D :D Det vil jeg prøve :o :o :o

Nå, spøg til side. Meget at det knudrede træ (maser) jeg drejer i, er da fuldt af huller og revner, og det mener
jeg nu er en anden charme ved træet. Altså at det ikke bare er ensartet kedeligt møbeltræ, hvor årer og det hele bare er
"perfekt".

I tørt guldregn synes jeg ofte der kan være små revner/ridser. Dem plejer jeg at lime med superlim inden de bliver drejet færdige, slebet, poleret og alt det der, og det er ikke muligt overhovedet at se noget bagefter. Så, ja jeg vil også gerne have de perfekte resultat ud af værkstedet, men vejen til det perfekte kan ind imellem være lidt besværlig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hi hi hi, ja, den var god Stig og Gunnar :D :D :D

Jeg sætter træt med enden og slår en ordentlig en :lol: :lol: :lol: :lol: Ha ha ha. Hov det var vist gas og ikke kemi :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Spøg til side - man kan jo sagtens lave et knasthul med smeltet stempelvoks hvis det skulle være ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Bjørn,

Revner i færdigdrejede emner er efter min opfattelse uacceptabel. hvis de stammer fra en regulær revne i træet, stammer revnen/revnerne fra knastereller endre naturligt forekomne dannelser i træet, forholder det sig anderledes de vil da ofte bidrage til et positivt udseende og i visse tilfælde et mere rustikt udseende eller måske også det modsatte. Det er kun noget den enkelte drejer kan vurdere. Kommer der en revne under drejningen/tørringen må den enkelte drejer vurdere om det kan udnyttes positivt (ændring af det oprindelige design) eller det kun kan bruges til at producere en liter varmt vand. I forbindelsen med denne diskution efterlyses flere billeder af drejede emner, desværre er det ikke altid muligt at se små detaljer på et billede. Personligt har jeg fået mere ud af at besøge andre drejere og besøge udstillinger (England og Tyskland) hvor dygtige drejede viser deres kunnen. I England som må siges at være trædrejernes mekka i Europa er der etableret klubber på lokal plan, og medlemmerne mødes så en gang om måneden. Dette debatforum har vist, at der er mange drejere i Danmark, og at der er stor interesse for at lære af andre, det kunne derfor være interessant, at mødes på et uformelt plan hos andre drejere, for at se hvordan de takler de forskellige problemstillinger inden for vores fælles hobby. Det har muligvis været forsøgt før, og så er det en død sild, hvis ikke ville jeg gerne lægge værksted til først på efteråret :?:

Hilsen

Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Jeg er også lige begyndt at dreje og jeg er meget glad hvergang jeg formår at lave en lysestage, vinprop, hammer, etc. Syntes da også er det er ok at give det væk hvis folk vil have det. Det lider/nyder mine naboer godt af da de oftes er dem jeg spørger om det er pænt, forskellige stilartet, træsorter, osv. og hvis de kan lide den så er det deres. De har dog alle brændeovne - men så har de jo bare plads til noget mere...

Nå men... alt det der ikke lige er (jeg syntes er for experimenterende, dålige samlinger, osv.) det ender i en kasse og underligt nok så er folk begyndt at spørge til hvad jeg har i kassen. Så jeg fornemmer at de gerne vil have noget der er lidt skævt og med fejl i. "Så kan man se det er håndværk" siges der. De får gerne fra kassen så har jeg det jo ikke til at ligge og flyde.

Det skal for en god ordens skyld nævnes at jeg ikke lever af eller tjener nogle penge på mit drejearbejde. Det ville simpelthen ikke gå - jeg bruger ALT for lang tid på at dreje en ting til at kunne tjene noget på det. Jeg lavede et forsøg og drejede 9 stager engang så kunne min kone sælge dem i en lille bod til den lokale byfest (en tradition her at man har boder med hjemmlige sysler til salg) - men de var skam foræret væk langtid før byfesten. Desuden, med mine evner.... så vil jeg nok stadig satse på at leve af at forske i kemi.

Med dette sagt siger jeg ikke at i skal sælge alle jeres svipser ol. det skal naturligvis være 100% i orden. Og når jeg engang (hvis jeg lever så længe) bliver lige så gode som jer så kan det også være jeg ændre holdning til min nuværendene fordelingsnøgle mellem ovnen og ud af døren.

Hep
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg synes sådan set at svaret giver sig selv:
Hvis revnen etc. er naturligt forekommende i træet, kan det tillades.
Hvis den er opstået fordi drejeren har gjort sit arbejde dårligt, forkert tørring el. lign., skal emnet smides ud.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Helt enig med Stig.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Kære venner.
Revner eller ej.
Jeg ville være mest ked af hvis der ikke kommer nogle gode billeder ind på forum med de herlige profiler. Jeg elsker simpelthen skarpe profiler og når det så går op i en højere enhed med proportionerne- så er det jo super. Revner det ser vi jo ikke her i forummet på de små billeder.
Kom nu videre og send fotos ind med Jeres flotte ting.

Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle
Det er sjovt at følge kvalitetsdebatten om hvad der er godt og hvad der kan sælges og hvad man kan være bekendt at sende ud af døren som stempel for ens eget værk eller kvalitet.
Jeg mangler et ord og det er kreativitet.
En lille opsats til frugt, drejet i frisk æbletræ, revnede selfølgelig da tørringsprocessen var igang. Egentig synes jeg den var pæn og "ordnede" revnen ved at borehuller langs kanterne og sættes lædersnørebånd henover. Nu var det pludseligt en kunstnerisk sag og ikke et affaldsprodukt til ovnen.

For meget perfektionisme kan også dræbe alt det smukke og et smukt stykke træ kan vinde yderligere ved en unik behandling.
Aldrig er noget helt rigtigt og aldrig er noget helt forkert, Det afhænger af hvem der ser.

Dogmatiske betragtninger kan tage livet og initiativet ud af alt.

Gode diskussioner er altid berigende.

Mvh

Torben tjmanden

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Det er vel et spørgsmål om man er stolt og tilfreds med det man lavet 8-)
og er man ikke det, så er det bare i brændeovnen med det :D
der vel altid der er nogle der har lavet det samme " stører flotter og bedre”
Men nu der det ikke nogle konkurrence, når vi står ved bænken og spilder vores tid :lol:
det er fordi vi ikke kan finde på noget andet :lol: :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Lidt sent svar på dette emne, revner i færdigvare.
En revne er bare ikke en revne, det kab være mange ting, en naturlig opstået revne kan være flot,
en pludeslig opstået revne, mangkende tørring, stormbræk / vindrisser ses først når
man bebejder træet, det dur hellerikke.
jeg udstiller ikke færdigvare med revner, men der kan komme revner hen af vejen,
træet er ikke tørret nok, der kan være vækslende fugt / varme i dustillings-stedet.
Træ vil altid arbejde uanset hvor gammelt det er, om det er lufttørret eller ovntørret, det vil arbejde,

Færdigvare som er revnet under behandlingen bliver sat til side, dem som kommer på privat besøg
som kan lide det, FÅR det.

Jeh har ikke brændeovn.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]