Meget generaliseret er det vil sådan at alle træsorter hvor barken/vægstlaget indeholder meget sukkerstof, er meget udsat for at komme til at fungere som spisekammer for diverse borebiller.
Træsorter med "tynde" vækstlag, lavt sukkerindhold, tiltrækker andre slags "biller" som nok ikke borer så dybt i kernetræet.
Jeg er selv kommet gevaldigt galt afsted f.eks med et stort Frugttræ som jeg fældede i 2005, flækkede og smurte over enderne. Alt OK, men fik så lagt træet under en presenning, hvor tørringen ikke skete hurtigt nok, og, suk, træet er gevaldigt fuld af huller i dag - jeg havde simpelthen glemt det for længe, og ikke fået barken af i tide.
I dag bliver ALT frugttræ afbarket, og alt andet træ bliver skåret på langs med kædesaven således at der skæres "riller" i barken/vægstlaget med ca 5 cm afstand. Derved tørrer vækstlag/bark hurtigere, og risikoen for borebiller er formindsket.
På vedlagte foto ses en kævle Kirsebærtræ, et kævlestykke Birk, lidt Robinie og et stykke Guldregn. Kirsebærtræet har fået al barken fjernet, de andre er rilleskåret på langs.
31.10. Ville lige vise nogle Æbletræsstykker - fulde af borebillehuller - nu på vej i brændeovnen (og så har de endda ligget til tørring siden 2006 - surt

)