www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 20:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1554 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 52  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2008, 22:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus, du skrev om at ville lave en Ron Kent wannabe skål. Lige siden har jeg prøvet at komme i tanke om en anden drejer fra Hawaii, jeg rendte på for nogle år siden. Han arbejder også i Norfolk Island Pine.
Nu kom jeg på navnet: Kelly Dunn. http://www.kellydunn.com
Der er priser på nogle af hans ting. Jeg hæftede mig lige ved en ikke voldsomt spændende salatskål til 440$, så er den vist også betalt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 22:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Ups! Der manglede et j i hans adresse: http://www.jkellydunn.com
Beklager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2008, 23:49 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Man skulle da vist være drejer på Hawaii ... prøv lige at overveje en $ på 7-8 kroner;) ... gad vide hvor mange han kommer af med om måneden til den pris;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 20:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Man skulle i det hele taget være drejer i USA. Jeg har besøgt en masse gallerier på Vestkysten, og deres priser er helt anderledes end vores. Jeg har selv en lille skål på ca. 25 cm. dia. i Madroneburl, jeg købte af Dale Larson, den gav jeg 850 kr for. Direkte hos drejeren, vel at mærke, så det var ren nettopris. Jeg ville normalt tage ca. det halve for en tilsvarende skål.
De har virkelig nogle fede gallerier der ovre. Desværre er The Highlight Gallery" i Mendocino, CA lukket.Det var ellers et af mine yndlinge, men prøv at checke "Del Mano" galleriet i Los Angeles. Det er efter min mening trædrejningens mekka, som jeg vender ansigtet mod, inden jeg begynder en ny skål.
http://www.delmano.com
Mit stolteste øjeblik som drejer var, da jeg fik optaget en skål i bogen: 500 wooden bowls, fordi ejerne af Del Mano udvalgte de skåle, der blev inkluderet.
Hvis I skal se superdrejning, så check deres Bert Marsh udstilling, han er en af mine favoritter. Både hans formsprog og hans teknik er u-overtruffen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2008, 21:06 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Det er godt nok nogle suverænt flotte skåle der er i den udstilling ... nu ved jeg da vist hvad min aften skal gå med, det er meget sjovere at surfe rundt der, end at male træværk i lejligheden;) ... tak for linket og en reddet aften!!

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 12:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus.
Jeg har prøvet at e-maile dig og at sende dig en personlig besked, men ingen af delene har tilsyneladende fungeret. Nu ved jeg ikke om det er en fejl ved forum, eller det bare er fordi jeg er en total internetspade. Jeg hælder umiddelbart mest til den sidste mulighed.
Anyway, nu får du istedet besked her.
Der ligger 4 robiniestammestykker, 2 store klodser metasequoia, 2 stammestykker avnbøg, et stykke stor birk med knude på og 3 små stykker flammet ahorn til afhentning.
Lad mig vide hvornår det passer dig at hente sagerne til viderefordeling over det ganske land.
Så kan du samtidig se de ting, jeg har i Galleriet, og vi kan ævle løs om trædrejning til vores tunger falder af.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2008, 17:32 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ok stig jeg har svaret på både mail og PM jeg ser lige hvad der er glat eller om det måske er noget filtervæsen... Jeg vender lige tilbage med svar til dig på afhentingsplanen..

Rasmus

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 00:23 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg er ved at få noget af det her hjem fra Sydamerika..:Schinopsis lorentzii .

Gad vide om Stig der ved en masse om navne på planter og træer, ved hvad det er...
Og det er forbudt at "google" det, Stig,

Aner ikke hvor meget der kommer... sandsynligvis bare et par småpinde. Men hvis der er nok,
deler jeg gerne nogle pinde ud, i kan gøre jeres drejejern døve på...

Det er så hårdt som jeg ved ikke hvad.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 07:53 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Kaj jeg glæder mig allerede ... jeg legede med Eg og Elm i går begge dele knas tørre... Så jeg kender vejen til slibemaskinen :-) Elm er godt nok hårdt ved jernene

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 17:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nu kan jeg jo ikke de latinske navne på alle verdens træer i hovedet. Kun Europa og Nord amerika, og sidstnævnte sted er der en del fra de sydlige sumpområder ( Bayous) jeg ikke har helt check på. Så jeg må desværre melde pas.
Rasmus, jeg er ved at have en del stykker af flammet ahorn til dig. Jeg viste min elev det stykke, han havde ladet sidde, og den grovdrejede skål, der blev ud af det. De sidste par dage har vi skovet en del ahorn og nu er der gået lidt sport i for ham at finde stykker med vimmer. Jeg tror vi er oppe på 7 stykker nu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 17:19 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg bukker og takker ærbødigst... Har du fået nogen af mine mails/PM ér ?? eller hvordan ser det ud ??

jeg ville meget gerne komme forbi i denne uge men kan simpelthen ikke nå det på nogen måde...

Ellers hvad siger du til Onsdag i næste uge eks...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 17:21 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Det var nu også ment som en driller.
Følg linket, der er der en lille forklaring. Ellers er mange oplysninger på spansk, på andre sites.
http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-quebrach.html

Er jeg heldig, kommer der fire stykker på 1,5 m og ca. 20-30 cm. i diameter.
Træet er nærmest som mahogni i farven... men det er ekstremt hårdt og tungt.
Da jeg boede i Argentina nogle år, brugte man det til hegnspæle... min familie derovre havde et stykke hegn der var over 50 år gammelt... de havde skiftet tråde, men mente at der stadig var 20 år tilbage i pælene.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 17:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har fået en enkelt pm, der er ikke nået nogen mails frem. Mandag og onsdag er dårlige dage for mig, jeg underviser på frederiksberg om aftenen, så jeg skal hjemmefra kl 17.00.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2008, 17:43 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Ok jeg ser lige hvad jeg kan fikse rundt med i næste uge... for det er self tor og tir i næste uge jeg ikke skal til kbh... måske fredag men det ved jeg ikke endnu...

Jeg ser hvad jeg kan klare så giver jeg lyd fra mig :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 16:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Rasmus, jeg har lige fjernet enden af min ene finger i tykkelseshøvlen, så jeg er ikke på Frederiksberg og undervise de næste par uger. Det betyder, at jeg er hjemme ca. kl ½5 hver dag, osse mandag og onsdag.Det burde gøre det lettere for dig at finde en træafhentningsdag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 17:25 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Det lyder da rigtig surt!! men jeg ser lige hvad jeg kan hitte så bliver det enten Onsdag eller fredag jeg kommer klokken halv fem.

Jeg ringer /mailer liger...

Og god bedring med fingrene !! håber ikke det er alt for alvorligt...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 mar 2008, 22:24 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

I øvrigt har jeg som fortalt her: viewtopic.php?f=4&t=52&p=720#p72 fældet et par elmetrær i dag. Noget med knude, og andet helt glat.

Hvis der er interesse, så send mig en pm eller en mail.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 10:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
rasmus, jeg har lige haft besøg af en af mine gamle elever. han havde en stak træ med, så du får lidt mere end først antaget med hjem. robiniemase'r, en ret sjælden forekomst, som udmærker sig ved at være extrem hård, tage imod en flot polish og ligne en stenart mere end det ligner træ.osse en kastanieknude, så nu bliver du simpelthen nødt til at gå i gang med at grovdreje. medmindre selvfølgelig, at du sender det videre rundt til nogle af de andre på forum.
tag et kamera med, når du kommer, så kan du lave en fotodokumentation af den første trærundsending, der er kommet igang via forummet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2008, 11:09 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
stig bredsgaard skrev:
rasmus, jeg har lige haft besøg af en af mine gamle elever. han havde en stak træ med, så du får lidt mere end først antaget med hjem. robiniemase'r, en ret sjælden forekomst, som udmærker sig ved at være extrem hård, tage imod en flot polish og ligne en stenart mere end det ligner træ.osse en kastanieknude, så nu bliver du simpelthen nødt til at gå i gang med at grovdreje. medmindre selvfølgelig, at du sender det videre rundt til nogle af de andre på forum.
tag et kamera med, når du kommer, så kan du lave en fotodokumentation af den første trærundsending, der er kommet igang via forummet.


Det vil jeg helt sikkert gøre :-) jeg skal nok lige have ryddet bilen kan jeg høre så der bliver plads. Og jeg skærper jern og lægger an til at grovdreje for vildt i weekenden :-)

Robiniemaser lyder meget meget meget spændende!! der er en lille smule jul over det kan kun sige jeg glæder mig som en sindsyg....

Jeg husker mit kamera og tager nogen billeder af festlighederne...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 10:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg skal fælde 4 kirsebærtræer i ca 30 cm. tykkelse DBH, indenfor de næste 3 uger.
Jeg er i gang med et projekt,der kræver godt vejr, så jeg har sagt til kunden, at jeg ikke kommer før det bliver regnvejr.
Hvis nogen af jer har brug for en stump kirsebærtræ, så sig til. Ellers ender det i kundens nabos brændeovn.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 11:23 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jo ville gerne men ved ikke hvornår jeg kan komme forbi næste gang... kunne være jeg skulle komme med en palle når jeg skal over og lave roskildefestival... der har vi 6 træk med så mon ikke der skulle kunne blive plads til lidt...

kirsebær er bare lækkert at arbejde med....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 17:08 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Hej Stig

Jeg kunne godt bruge nogle stykker, kan godt lide at arbejde i kirsebær;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 18:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg siger til, når de er fældet.
Så kan vi aftale nærmere omkring afhentning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 19:15 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Det lyder godt.
Jeg er en af de heldige uden bil i Kbh, så jeg skal lige have lokket en kammerat ud på en køretur til den tid;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 22:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg underviser i karate på Frederiksberg 2 dage om ugen, så kan jeg tage det med derind, hvis du vil komme forbi med en trillebør.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 maj 2008, 22:47 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 apr 2008, 23:34
Indlæg: 155
Geografisk sted: Grindsted
Hej

Jeg har ,et stykke tid, haft liggende et stykke akacie ( måske falsk) det var fra genboen,han har vist puttet resten af træet i brændeovnen, pokkers, da der var trængsel i klodsekassen måtte det bruges til noget, men barken var så flot at det var synd at fjerne det så der blevet til en krukke, som billedet, nok mere sjælden end køn.

MH Erik
Vedhæftet fil:
100_0832.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2008, 08:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
eljensen skrev:

Jeg har ,et stykke tid, haft liggende et stykke akacie ( måske falsk) det var fra genboen,han har vist puttet resten af træet i brændeovnen, pokkers, da der var trængsel i klodsekassen måtte det bruges til noget, men barken var så flot at det var synd at fjerne det så der blevet til en krukke, som billedet, nok mere sjælden end køn.

MH Erik
Vedhæftet fil:
100_0832.jpg


Erik,

Hvis det er falsk acacie (Robinia Pseudoacacia) skal du lige vide at barken er giftig. Heste, som gnaver på Robinia i folden, dør. Du har jo nok ikke tænkt dig at gnave på skålen, men hvis der nu er børn på besøg, så må du hellere sætte den et sted hvor de ikke får fat i den.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2008, 12:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
"Forgiftning ved tygning af barken er set hos børn;den ytrer sig hurtigt ved sløvhed og søvntrang....................................."

Det var måske sagen, når de kære unger ikke er til at jage i seng!


Desværre fortsætter citatet:" opkastninger, opspilede pupiller og krampeanfald", så går det sjove lissom lidt af det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2008, 19:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Så er kirsebærren i hus, nu er det op til jer at hente den. Jesper, send mig en PM, om hvor du bor, det kan være jeg kan levere til døren.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jun 2008, 06:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Ud at se med DSB :D

Igennem mit arbejde som bygningskonstruktør har jeg flere gange samarbejdet med DSB. Jeg har de seneste dage talt med Arealinspektøren Region Nord- og Midtjylland for DSB Ejendomme, Drift. Flinke pige.
De har rigtig meget beskæringsarbjede i hele DK og jeg har aftalt med dem, at medlemmer af dette forum må afhænde noget af deres træ.
Sandsynligvis bliver det sådan at jeg afhenter træet og så kan i kommer og hente hos mig i Århus.
Som Stig bliver der tale om et beskedent beløb til benzin. ;)

Jeg skriver igen når de kontakter mig.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1554 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 52  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team