ErlingSj skrev:
Som jeg har forstået det, er en pulverslukker velegnet til brande i el-ting, motorbrand og kemikalier. En vandslukker er bedre til at slukke ild i træ.
Er der nogen, der sidder inde med mere viden om emnet, og kan skrive noget om det?
En 9l vandslukker koster i omegnen af 900 kr på nettet, men merprisen er måske det, der gør forskellen på om den virker efter hensigten eller blot giver falsk sikkerhed.
en pulverslukker er det bedste slukningsmiddel, desværre korridere metal når det har været i berøring med pulveret længe efter en brand er ude af tankerne, så tænk på alle jeres maskiner

Co2 (kulsyre) er det bedste til el installationer, da det ikke ødelægger installationerne, den tømmes hurtigt så den er ikke meget bevendt til andre typer brande, men alt kan selvfølgelig bruges.
Og man skal tænke på ved vores værksteder at trykslukkere spreder støv og spåner ved forkert brug, også spåner der er ild i, så kan man sikkert selv tænke sig til resten
Vand er godt, men dyrt og det ødelægger ved store mængder, et brandtæppe er også fint hvis ikke branden er blevet for stor.
Så der er ulemper ved det hele, man må nok gøre op med sig selv hvad man vil ofre og bruge på sin sikring.
Jeg har både pulver, co2 og brandtæppe i værkstedet, foruden en vandslange under vasken, så må jeg bare håbe jeg ikke først skal til at overveje hvad jeg vil bruge, for så er det måske for sent