www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 15:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Fjenneslev
dette emne har været oppe en million gange
så dette er 1000001 gang

jeg har kigget på rigtig mange drejebænke både i dk,sverige, tyskland og england

jeg har fundet nogle der er giga store og nogle der er til "almindelige mennesker"

jeg har fundet en til 22.000 i england eller var det tyskland hvor man kan køre motoren i modsatte ende for at kunne køre frit dvs emner op til 60-80cm i diameter og mere hvis man tør drejebænken hedder en powermatic

så er der nogle andre som kan dreje motoren for at opnå det samme som koster fra 17-35000

hvor stort skal man gå ?

jeg er som nævn tidligere i oplærings fasen
og ved ikke hvor stort jeg vil lave
om en 35 cm i diameter er fint nok til at starte med eller om jeg skal gå fuld ind og smide pengene efter de helt store(dyre) maskiner

prisforskellen er eks axminster til 7500(ca) og en powermatic 4224B til 40000 eller en nova dvr 2024 til ca 17000(+fragt) eller en promat til 35000(der er dog stadig begrænsning på diameteren)

når jeg sidder og kigger på det kan jeg godt se at til opstart er en axminster klart en god pris at starte med og skulle man finde ud af at det ikke lige er noget for en så er den nemmere at videre sælge end eks. en udlandsk købt drejebænk

dette er blot lidt jeg har tænkt over og kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om nogle af de lidt større maskiner

da axminster har været omdiskuteret mange gange her og har læst meget om den her inde så den har jeg rimelig styr på hvad man kan med denne

mvh
Kim a.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kim,

Kom en tur til Rømersgadetræf i februar. der står både en Nova DVP (som kan drejes udenbords) og en rimelig stor Promat.

Når du kommer her til Ørslev når vi skal til Træf på Møen (8/2) kan du også se Axminster AT 1416VS maskinen (med nye lejer :))

lad være med at forhaste dig, men tænk lidt grundigt over hvad du egenligt ønsker at dreje. Det ser du tydeligst på Promat maskinen og Nova DVP maskinen i Rømersgade. Promaten er beregnet til skåle og andre "korte" emner hvor Nova DVP har en rigtig god længde (Forhandles af Sminge.dk)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har en Axminster 1200 (udgået model), den kan tage en diameter på 46 cm, og motoren kan køres hen til enden, hvor jeg for godt 500 kr. kan få en forlængervange, så kan jeg komme op på 75 cm i diameter.
Mit budget kan da sagtens bære at købe den ekstra vange, og jeg har da tit tænkt på det, MEN, jeg har også set realistisk på det - får jeg nogensinde brug for det?

Mit bud til dig kunne også være Axminster AT1628VS http://www.axminster.co.uk/axminster-tr ... ning-lathe , det er en bænk i en god størrelse (IMO) til knap 13.000 kr.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke

Geografisk sted: Haderslev
Jeg er ejer af en ældre promat med en pinolhøjde på 225 mm. Det vil sige en max. diameter på lidt under 450 mm. Det er efter min erfaring rigeligt.
Hvor mange har lyst til, eller mulighed for at placere skåle på 500 - 700 mm i deres hjem?

Mvh.
Finn Niemann

lille spån

finn niemann skrev:
Jeg er ejer af en ældre promat med en pinolhøjde på 225 mm. Det vil sige en max. diameter på lidt under 450 mm. Det er efter min erfaring rigeligt.
Hvor mange har lyst til, eller mulighed for at placere skåle på 500 - 700 mm i deres hjem?

Mvh.
Finn Niemann

det er ikke altid hvem der har lyst til det... jeg kan godt lide at udforske og afprøve det som for mig syner umuligt... dvs skåle på 50-70cm i diameter eller der over

jo selfølgelig kan man "bare" kigge på youtube men det fortæller jo ikke mig hvordan det er at stå med sådan et stort emne eller mærke slagene når så stort et emne drejer rundt

lille spån

Kai Ingemann skrev:
Jeg har en Axminster 1200 (udgået model), den kan tage en diameter på 46 cm, og motoren kan køres hen til enden, hvor jeg for godt 500 kr. kan få en forlængervange, så kan jeg komme op på 75 cm i diameter.
Mit budget kan da sagtens bære at købe den ekstra vange, og jeg har da tit tænkt på det, MEN, jeg har også set realistisk på det - får jeg nogensinde brug for det?

Mit bud til dig kunne også være Axminster AT1628VS http://www.axminster.co.uk/axminster-tr ... ning-lathe , det er en bænk i en god størrelse (IMO) til knap 13.000 kr.

den virker også rigtig spændene :D

lille spån

BjoernA skrev:
hej Kim,

Kom en tur til Rømersgadetræf i februar. der står både en Nova DVP (som kan drejes udenbords) og en rimelig stor Promat.

Når du kommer her til Ørslev når vi skal til Træf på Møen (8/2) kan du også se Axminster AT 1416VS maskinen (med nye lejer :))

lad være med at forhaste dig, men tænk lidt grundigt over hvad du egenligt ønsker at dreje. Det ser du tydeligst på Promat maskinen og Nova DVP maskinen i Rømersgade. Promaten er beregnet til skåle og andre "korte" emner hvor Nova DVP har en rigtig god længde (Forhandles af Sminge.dk)

ja jeg glæder mig meget til møen træffet

ja desværre nåede jeg ikke ind til rømersgadetræffet her for et kort stykke tid men ser frem til hvis der kommer et nyt i februar så må vi se om jeg kan komme eller om arbejdet forhindre det endnu engang

og jeg gider ikke forhaste mig denne gang...
hvis vi finder ud af at min drejebænk har det rette gevind så skal den misbruges først til mindre skåle og sådan noget
men de store ting fascinere mig :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Overvej, om ikke den rigtige løsning er at gå efter en mellemstørrelse
drejebænk og så *låne* dig til drejetid hos en drejebekendt eller på
et drejekursus de måske få gange, du går efter det helt store.
Hvis man går after en bænk, der vil kunne klare alle tænkelige krav
langt ud i al fremtid, så skal man måske også overveje at købe en bybus,
næste gang man køber bil - sæt nu man én gang ville have ALLE vennerne
med :D
Jo dyrere bænk, du overvejer, jo mere tålmodig skal du måske være.
Rundt og kigge på alt, hvad du kan komme i nærheden af
... skriver én, som endte med at købe en bænk, der holder
længere end mig selv! :roll:

VH,
Lars

lille spån

... skriver én, som endte med at købe en bænk, der holder
længere end mig selv! :roll:

Så har ens slægtninge da lidt at arve :-D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ]