|
Jeg skulle lige til at snerre af dig, fordi du stiller et spørgsmål, som søgefunktionen kunne have besvaret.
Så søgte jeg på det, og fandt ingenting.
So, here goes: Tørt træ er et must. Dampene bliver simpelthen fortyndet for meget, hvis træet er fuldt af vand.
Angående den tid, det tager, er det meget forskelligt fra art til art og såmænd osse fra træ til træ.
Træer indenfor samme art indeholder ikke samme mængde garvesyre, eller for den sags skyld nogetsomhelst andet, medmindre de har vokset klods op af hverandre.
Lad mig prøve at anskueliggøre det.
Franskmændene har et ord omkring vin : " Terroir".
Det dækker de ting, som gør forskellen på at den exact samme drue kan give vine med vidt forskellig karakter på forskellige lokaliteter. Altså: mikroklima, jordbund etc.
Det er den forskel, som gør at en flaske Bourgogne kan variere 2-300% i pris alt efter hvor på en given skråning, den er dyrket.
Det samme gælder træer,( bortset fra prisen) så der er ikke nogen gylden regel.
Der er, imidlertid, en simpel måde at kontrollere mørkfarvningen på.
Tag en stor spand ( stor nok til emnet) lav en gitterbund, der står på nogle klodser og læg en glasplade over.
Når du så skal dampe/røge dit objekt, hælder du en GOD sjat 3 dobbelt salmiakspiritus i bunden, stiller objektet nep på gitteret ( mens du bliver akut opmærksom på alle sår og skrammer på hænderne!) og lægger glaspladen over.
Så er en visuel kontrol og viden om, at emner mørkner, når de får olie, nok til at man kan afbryde processen på rette tidspunkt ( hold vejret imens!)
Var den smøre fyldestgørende?
Senest rettet af stig bredsgaard 01 jun 2013, 18:04, rettet i alt 1 gang.
|