www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Vesløs. mellem Thisted/ Fjerritslev
Hej alle trædrejere.

Aller-først vil jeg ønske jer alle et godt nyt-år (bedre sent end aldrig).

Har smug-kigget nogen tid inden jeg registrerede mig, på jeres meget kreative sted.
Er for-henv. maskinsnedker i ca. 20 år (nu førtidspensionist) så ved en del om træ og sikkerhed, men ikke lige på dette område, selv om noget måske er grundlæggende.
Så håber på at få et lille "puf" så vil tillade mig at takke for gode ideer'.
Lavede et indlæg først i dec. 09 under Bag bænken "Hvad ønsker du dig i julegave"
Fik et tip fra et par af jer og et tlf. nr. om at lave et nyt indlæg om køb af nyt/brugt dreje-udstyr for ikke at "drukne" i indlæg. (god ide') tak for det.

Som helt ny her på siden er jeg interesseret i at vide noget om hvad jeg som helt "grøn" udi drejning, vil være godt at købe når pladsen er begrænset ca. 2 x 3 m. hvor der i forvejen står nogle mindre snedkeri-maskiner/håndværktøj og gl høvlebænk (for-år og sommer rykkes noget af det ud i carporten)
Vil gerne have noget nyt - - - men at også brugt kan have min interesse og ved godt at kvalitet koster, og at købe for småt som i længden måske ikke er så klogt og muligheden for at øge på størrelsen - - - - i ved jo helt sikkert hvad der er godt og mindre godt for at sige det kort, så hvis jeg måtte trække bare lidt på jeres erfaringer, ville jeg naturligvis blive meget glad for dette.
Hvis jeg sætter mit budget til ca. 10.000 Kr.

Kan se at muligheder er der jo nok af, og at jeg nok vil/skal holde mig fra de helt billige, som sikkert ikke kan ud-bygges og dermed udelukkes. Men de øvrige muligheder med gevind/konus støbe/plade-jerns under-stel og mange andre ting. ser jeg lidt som lidt af en "jungle" for en helt nybegynder.

Ved god det ikke er nem opgave jeg stiller jer over-for, men hvis i nu stod i samme situation, (der har i jo nok været) hvad kunne du/i så give af tips er åben for forslag og muligheder.

Mange venlige hilsner Jan maskinsnedker.
PS. vil gerne op-loade et foto, skal lige finde ud af teknikken bag dette.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Maskinsnedker.

Tja, der er drejere flere steder rundt omkring dig. Jeg vil da gerne invitere dig til en lille snak i værkstedet.
Det er svært med at rådgive om en drejebænk, for der er ingen af os der kender dine ambitioner med at dreje.

Du er velkommen til at komme og prøve min bænk...

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Vesløs. mellem Thisted/ Fjerritslev
Tak Kaj jeg tar' da gerne imod din indbydelse, det er meget venligt af dig så lad os aftale en dag der passer dig, jeg går alligevel hjemme hver dag, så det vil jeg da se frem til med stor glæde.
Ja du har naturligvis ret i hvad mine ambitioner, som jeg heller ikke selv har tænkt meget over, men vil mene at jeg skal begynde med noget meget enkelt/simpelt hvis det findes.?
Er på helt bar bund hvad drejning angår.
Men jeg har jo smug-kigget i nogen tid og det er fine sager i laver må jeg sige, og det gælder jer alle sammen ingen nævnt ingen glemt, men det giver da mod på at gøre et forsøg, og komme i-gang med drejning.
Jeg er indstillet på at begynde fra bunden.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jan.

Send mig en mail eller PB, hvis du ved hvornår du kommer på de her kanter (Hobro),
så arrangerer jeg et møde i værkstedet og en kop kaffe.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]