www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 05:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har været lidt utilfreds med mine spånsuger i længer tid men det der med at skille den af er et kæmper arbejde :oops: :oops: men i weekend tog jeg mig sammen og tog filteret udenfor og renset den, store var mine øjne når jeg fyldt en ½ trillebør støve op, men bagefter sat fjolset den ned og blæst den igennem med 14 atm. trykke, nej hvor blive den ren....... og nej hvor blive alle vinduer i huset umulig at kik igennem. ....og nej når jeg vil ind og har en kop kaffe bliver "fjolset" beordret til smit alt tøj (næsten) udenfor :o og så gå i bad ....og bagefter vask 85 vindues glas af.... inden jeg fik mine kaffe.. nå men spånsyger virker næsten som den dage den var ny... fantastik med ren luft.....MEN så kommer mit ??? hvor tit renser i andre jeres filter ????? :?: :?: :?: :?: :?:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Lille Ladager ved Køge
Ja Joe - det kan man jo lære meget af! :lol:
Jeg så selv forleden dag at den nu virker meget fint!

Jeg må vist ud at købe en sådan maskine.... pt. har jeg kun en lille en til båndsaven.

http://www.helmersen-woodturning.dk

Pas på dig selv når du er i værkstedet - brug sikkerhedsudstyr!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
joe-pearson skrev:
hvor tit renser i andre jeres filter ????? :?: :?: :?: :?: :?:

Jeg købte en med rent filter - lidt ligesom violinisten, der købte en violin, der var stemt. Det er meget lettere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Med den oplevelse du har haft Joe- så skal den sku ikke rensen for tit.uha-uha :( :( :( :( :( Hans.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Joe,

Jeg tæver mit filter på spånsugeren udefra før hver gang jeg tømmer posen. Det er en stor filtpose som aldrig har været afmonteret.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
har 3 filterposer.. Skifter hver 3-5 sæk minimum.. tæver dem (med maske) og skyller dem på skylleprogram i vaskemaskinen (uden middel velm at mærke)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
[Jeg tæver mit filter på spånsugeren udefra før hver gang jeg tømmer posen. Det er en stor filtpose som aldrig har været afmonteret.[/quote]
Det samme som jeg har gjorde i 5 år du skulle prøve at afmonter det.... du bliver nok så overrasket
hej Joe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Rasmus skrev:
har 3 filterposer.. Skifter hver 3-5 sæk minimum.. tæver dem (med maske) og skyller dem på skylleprogram i vaskemaskinen (uden middel velm at mærke)

En lille ting omkring filterposerne: Hvis de får en tur i vaskemaskinen, kan du med fordel tilføre lidt "blødgøringsmiddel" - som vil bevirke at der ikke dannes helt så meget statisk elektrisitet, og som også bevirker at træstøv ikke sætter helt så fast som ellers.

Vandtemperaturen bør være ca. 25 C - iskoldt skyllevand er ikke så effektivt og vil normalt få træstøv til at klumpe sammen.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
ErlingSj

Den slags må du ikke spøge med :D

Engang jeg tog undervisning i violinspil, var der en anden på holdet, som krævede at vi alle stemte efter hans violin. Den havde nemlig ikke været stemt i årevis . . . og stemte stadig . . . hævdede han. :roll:

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Skyllemiddel indeholder en smule fedtstof, så det vil jeg ikke anbefale til at skylle filtre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis man ikke ønsker at bruge skyllemiddel af "frygt" for evt. indhold af fedtstof, kan man i stedet anvende HexaMetaFosfat, som også klarer problemet med at "fange" KALK i vandet. kalken er normalt det største problem, da det "fylder" vævningen i posen ud, og øger gennemstrømningsmodstanden væsentligt, og samtidigt fanger støvpatikler som vil blive "kittet sammen".

PS: HexaMetaFosfat er det samme som de fleste anvender til at afkalke f.eks en vaskemaskine med. Man skal bare huske at opløse fosfaten grundigt i lunkent vand inden man putter filterposen i. (ren HexaMetaFosfat kan normalt købes hos Matas eller på apoteket)

Hvis man ikke ønsker at få en større diskution ud af brugen af vaskemaskinen med fruen, går det også fint med at putte posen i en spand vand med fosfat (Lunkent vand), og lade den ligge der i nogle timer.

Skyld derefter posen grundigt i lunkent vand, og lad den tørre HELT inden den monteres på filteret igen.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
i vaskemaskinen på korteste program 35 grader uden noget køre køre .. tørre tørre .. og når de bliver trætte på et tidspunkt ryger de ud og jeg køber nogen ny... HUSK det er som sandpapir en forbrugsvare og ikke noget man gemmer og gemmer på... ren brug og smid væk

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]