Min erfaring er at jo tyndere væggene i ens skåle er, jo mindre tilbøjelige er de til at revne under tørringen.
Tynde vægge kan bedre slå sig uden at revne. At vælge det rigtige træ til skåle er dog også rigtigt vigtigt.
Det er måske ikke råd som kan bruges til så meget i forhold til den skål du arbejder på nu, men det kan være til hjælp fremover.
Jeg kan desuden forestille mig at eg især kan være tilbøjeligt til at revne. Netop egens evne til at flække kan være en fordel eller en ulempe alt efter hvad man bruger træet til.
Når det er sagt så kan jeg dog se at folk der drejer på elekriskte drejebænke kan slippe afsted med at bruge de mest afsindige stykker træ uden at de revner. Om det skyldes at de bruger tørret træ, eller om de har overnaturlige evner, ved jeg dog ikke
Jeg drejer selv kun i friskt træ og bruger altid retvokset træ uden som flækkes ud. Skålene drejer jeg i et hug, hvorefter jeg tørrer dem relativt langsomt. Til gengæld sætter jeg stor pris på at mine skåle slår sig lidt og bliver ovale.
Min arbejdsmåde er dog sandsynligvis noget anderledes end den måde de fleste andre trædrejere arbejder på, så der er sikkert andre der kan give dig bedre råd.