joe-pearson skrev:
"industri spion"
Jeg spionerer ikke, jeg arkiverer bare andres ideer!
Jeg satser på at nå det inden, skal alligevel være færdig med arbejde den 1.12.
Der ligger allerede et kugleleje med et 65mm hul i rodekassen. Det vil passe fint til den forskudte bagplade. Med en 15 mm aksel fra spindel til forplade, vil det give en vandring på ca 25 mm eller en forskel på op til 100 mm mellem det smalleste og længste sted på emnet. Det må kunne gøre det.
JOL havde lavet en ramme af firkantrør som pladerne gled i. Jeg tror, at der kan sættes en plade med 8 kuglelejer ind, 2 i hvert hjørne. De fire lejer skal så køre på bagpladen med det store kulgeleje, de andre fire på trækpladen. Det må kunne laves så lejerne kører i en kel eller fals, der forhindrer slør.
Vægten af kuglelejerammen er kritisk, da den bevæger sig sammen med emnet der drejes. Vægten af de to rektangulære plader er derimod uden betydning, bare de er i balance.
Resten er enkelt. Fra pladen med 8 lejer skal der fire bolte frem forbi trækpladen og ud til den plade emnet fastgøres til.
Der er en fin beskrivelse af princippet her:
http://www.oldschwambmill.org/theframes/lathe_works.htmlDet jeg endnu ikke kan gennemskue er betydningen af bredden på pladerne. Det er ikke sikkert, at den har nogen betydning, men det skal der lige tænkes lidt mere over.
Iøvrigt håber jeg, at Poul M Byg snart får nusset sig færdig med Israels plads og Nørreport, så der igen kan blive ordentlig adgang til P-kælderen, og dermed bedre plads til at parkere i Rømersgade. Det var sjovt at se Rundetårn, men der må gerne gå 10 år inden næste gang.( Og nej, Poul, der var heller ikke plads bag Kommunehospitalet, sådan som du ellers plejer at sige).
Alt i alt endnu en herlig aften - jeg håber at der kommer gang i noget tilsvarende rundt i landet.