www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 17:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: h-olie og mad
Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
ved godt det nok ikke er anbefalet, men burde der ske noget ved at bruge en skål til salat osv hvis den har fået h-oile????

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Formelt set er den ikke "food safe", men i praksis vil den være ok, når H-olien er fuldstændigt gennemhærdet. Som "tommelfingerregel" vil det nok tage ca. 2-3 uger før olien er totalt gennemhærdet dybt nede i træet.

Hvis du så, over tid syntes at skålen trænger til at blive "piftet lidt op", er det nok bedst at give den en omgang Castor oil/Amerikansk olie/Risinusolie (Samme navn for den samme olie).

Amerikansk olie er i USA godkendt af FDA som food safe.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
okay mange tak ;)

slid, men vid at ting tager tid

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hemmet
Jeg bruger rå koldpresset linolie på stort set alt hvad jeg laver. Det er fri for tørrelse og den slags, så det er jeg ikke bange for at bruge på skåle og skeer.
Linolien bliver mere gul med tiden, så det skal man jo overveje om man kan leve med. Jeg har også tidligere brugt valnøddeolie, som også hærder ligesom linolien, det bliver ikke så gulligt.
Jeg har gode erfaringer med linolie, men jeg vil dog sige at det er vigtigt at man ikke går på kompromis med kvaliteten. Lad være med at købe det for billigt. Jeg bruger personligt et tysk mærke ("Kremer pigmente"), som er beregnet til oliemaling. Det tørrer hurtigere end det man kan få i byggemarkedet, da det er renset for slimstoffer og andet, som forlænger tørretiden (og øger risikoen for mug!).

Nu er jeg ikke nogen særligt erfaren drejer, så jeg skal ikke kunne sige om der er grunde til ikke at bruge linolie på fx. skåle. Min personlige smag og arbejdsform betyder sikkert også en del, for mit valg af overfladebehandling.

Jeg kan se at de fleste herinde snakker om h-olie (det samme som Danish-oil?).
Det kunne være interessant at høre hvorfor det forholder sig sådan.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hvorfor en del snakker om H-olie

Jeg hvisker lige så ingen andre hører det:

Det er én her på forum der brygger det! ;)

Kig under Rømersgade-trådene, især dén om september-mødet, så får du lidt flere detaljer.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Mikkel,

Koldpresset Linolie er brugt vidt og bredt til utallige malinger, træbeskyttelse, et "utal" af forskellige mærker af Danish Oil, Teak Oil, Palisander Oil osv., og helt grundlæggende : Er du tilfreds med resultatet på det du laver, er det jo det rigtige valg.

H-olien har intet med Danish oil (eller tilsvarende) at gøre, og kan generelt ikke sammenlignes. jeg har udviklet H-olien - primært til eget brug, simpelthen på grund af at de olietyper som generelt er til rådighed for en amatør trædrejer ret og slet ikke opfylder de krav jeg stiller. (Andre har en anden opfattelse, heldigvis for det ;) )

Et godt alternativ for dig kan være at bruge Castor oil, Amerikansk olie, Risinus oil (Kært barn har mange navne). Det er en hærdende olietype som er godkendt af FDA i USA til brug med fødevarer.

Der ligger et link her på forum hvis du får lyst til at prøve.

Ny bruger
Brugeravatar

Så lærte jeg også noget i dag. Tak for det :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Glemte lige at gøre opmærksom på at castor oil (som faktisk er syreholdig) har en ganske fin "anti-mug" virkning, så, hvis du, som indikeret på din avatar drejer i vådt træ, vil du kunne have glæde af at bruge castor oil.

Olien er meget tyktflydende, og derfor noget besværlig at påføre jævnt. Du kan dog blande castor olien med 25 % paraffinolie, så bliver "viskositeten" nemmere at have med at gøre, og paraffinolie fås både som "food safe" samt som "teknisk kvalitet".

Koldpresset linolie er meget følsomt overfor mugdannelse, og personligt bruger jeg overhovedet ikke linolie - og har ikke gjort det i mange år. Jeg har set mugdannelse fremkomme selv på tørt træ som måske lige har fået en fugtig klud - det kan være nok til at mug dannes. :(

Hvis du ønsker at anvende linolie alligevel, er kogt linolie et godt alternativ til den koldpressede, ikke helt så følsom overfor mugdannelse.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Nogen ville gå så langt som til at sige at linolie intet har at gøre med trædrejning!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er der "nogen" som har gjort, men der er også andre af en anden mening.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeg startede selv med at anvende vindruekerneolie, indtil jeg blev forført af bjørn A og hans olier.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Ny bruger
Brugeravatar

Jeg har faktisk ledt efter en kogt linolie, som ikke var tilsat tørrelse. Det har jeg dog ikke kunnet finde. Derfor bruger jeg den heller ikke til skåle og skeer.
Jeg har dog hørt tale om at man skulle kunne få noget der hedder "soloxideret linolie" eller "lagret linolie", som tørrer hurtigere, dog uden at være tilsat tørrelse. Det er noget jeg har hørt omtalt blandt svenskere og jeg har aldrig set noget i Danmark. Forhandlerne jeg har snakket med har aldrig hørt om det... (men der er så meget de ikke har hørt om ;) )

Umiddelbart har jeg aldrig haft problemer med mug og linolie. Så jeg holder mig til at bruge det lidt endnu.
Som sagt tror jeg at det hænger meget sammen med kvaliteten af den olie man bruger.

Desuden kan jeg godt lide den tradition der ligger i brugen af linolie og det føler jeg falder godt i tråd med den måde jeg arbejder på.

Jeg læser dog lige om på castor-olie alligevel. Det er godt at vide hvad der findes derude :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]