www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 15:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Jeg laver del af sådanne kasser til lagersystem og håndteringskasser.

De bliver lavet af rester fra terrassebrædder, her vist i jatoba, men også i andre træsorter.

Mit problem er ved håndtagenes indfatning i sidestykkerne.
Her er sidestykkerne begyndt at flække på langs, - langs med kanterne på håndtagene, med revner som starter i hjørnet i den firkantede udskæring.

Jeg har tænkt mig at lave håndtagene om, således at den firkantede udskæring i sidestykket bliver erstattet med en halvcirkel på ø42mm. skåret med et Forstner-bor. Så er der nemlig ikke længere nogen skarpe kanter tilbage, hvorfra revnerne kan starte.

Jeg har lavet en 60-70 håndtag på forhånd, men i en firkantet udgave, som vist på billedet.

Problemet er, hvordan spænder jeg håndtagene op i drejebænken, så jeg kan dreje en tilsvarende halvcirkel på 42mm.??

Som de er nu, er de skåret ca. 43x21mm. så jeg burde kunne spænde to stykker sammen, på en eller anden måde, med ryg mod ryg, og så dreje enderne, - spænde op, og vupti, så er der drejet en halvcirkel. De er lange nok til at kunne få et pinolhul i hver ende, og så blive skåret ren bagefter.

Men hvordan spænder jeg dem op i drejebænken??

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Ring til mig jeg tror lige du skal forklare den på telefonen. 29486637 for det kan ikke være ret svært at fikse.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Du limer to eller tre sammen afhængig af hvor stor runding du vil have. Men du skal kun lime dem sammen i de yderste 5 mm i enderne, så kan de skilles ad igen med et stemmejern eller skæres rene , der hvor de er limet. Hvis ellers de er lange nok til det. Hvis ellers jeg har forstået dit problem rigtigt. :?:

Medlem af klubben NOVA DVR XP

spånbunke

Jeg kan godt se, at jeg ikke fik problemforklaringen helt på plads i første omgang. Det er jo når man går og roder med tingene, så er hvad der er indlysende for én, er ikke nødvendigvis klart for andre.

Så her er en modeltegning af den modificerede kasse.

Og et billede med lidt blandede, løse, halvfærdige håndtag.

Planen var at spænde dem op to og to, ryg mod ryg, sådan nogenlunde, som det også er vist på billedet. Men her er det jo, at pinolspidsen rammer lige ind i skillefladen på de to stykker.

Kan man bruge en ring eller rørpinol til opspændingen, for at dreje endestykkerne??

Eller kan man hvis man vælger at lime, så benytte et lag papir imellem, og så lime en større flade??

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Måske er det fotoet som snyder, men umiddelbart ser det, for mig ikke ud som om du har tykkelse nok til at kunne dreje en "halvcirkel" som kommer i nærheden af det din tegning viser/indikerer.

Du kan ellers godt lime 2 stykker sammen med papir imellem, men du bør nok lægge en papirstrimmel i hele emnets længde og lime sammen med et godt tryk på.

Hvis du borer et "pinolhul" i begge ender bør limningen være stærk nok til at du kan dreje - når du har en tilstrækkelig stor limflade til at holde på de to stykker.

Bortset fra alt det, kunne man jo tro at det er brugen af den /de skruer i enderne af håndtagene som forårsager revnerne.

Har du overvejet at zinke håndtagene ind i enderne i stedet for :?:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
centrere patron i den ene ende og en ring pinol i den anden. eller en ringformet medbrigener og ring pinol.

jeg ville nok lave det så de lige får en 5 mm sammenlimning i enden hvor den skal holdes og så bruge en centrerepatron til at holde med

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Jeg var i tvivl om limning var en god ide, om det kunne holde! Men nu prøver jeg ad.

Det er ikke skruerne der forårsager revnerne. Håndtagene er tilpasset så de lige skal trykkes i med en håndballe, limes og så skrues fast. Og revnerne kommer ikke ved skruehullerne, men ved hjørnerne i den firkantede udskæring.

Som vist på billedet herunder.

Og, nej, jeg har ikke tænkt mig at zinke dem sammen, så god håndværker er jeg ikke.
Men hvis jeg kan få drejet håndtagene, og skåret halvhullet med et Forstner-bor, så kan jeg lave det hele på maskine.

Håndtagene skulle være store nok, de måler ca. 43x21mm. Det er lige akkurat nok.

Og nu kommer Rasmus lige med et nyt indspark, - jeg tror, jeg kombinerer hele vejen, centrerpatron, sammenlimning hele vejen med papir, og så en ring/rør pinol i den anden ende.

Jeg bukker og takker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
forlille tolerance . der sker det nor du liner er der en smole vand der får træet til at udvide sej i breden og så komer revnen.
hilsen allan

spånbunke

Ok, Allan, jeg har også nogle, hvor den firkantede udskæring er lavet, men har ikke fået monteret håndtag endnu, - jeg sætter dem noget løsere i, og ser hvad der sker!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej Erlinger
Jeg har set på din kasse, og for at du ikke får flere problemer som st siderne flækker hvor du har skruet den sammen, du har lavet kassen således at siderne og endestykkerne modarbejder hinanden.
Forklaring det er meget vigtig at årene følges ad hele vejen rundt om kassen, dvs. at hvis du samler de 4 stykker kassen er lavet af, skal de som være skåret ud af det samme bræt, din vender årene forkert de står op ligesom lll her vist medens siderne ligger ned ligesom disse linier ________
________ .
I øvrigt for at dreje en halv cirkel limer du to stykker sammen med papir imellem, husk altid lim på papiret først, det er fordi det udvider sig meget, men for at spænde det op i drejebænken skal du lave et par stykker krydsfiner og lime på enderne, for hvis du ikke gør det flækker samlingen når medbringer og centrer spidsen skal holde træet,
EN VIGTIG TING ER OVERFØR SAMLINGEN FRA TRÆET TIL KRYDSFINERET OG MÆRK OP MED EN SPIDS TING HVOR DU VIL HAVE CENTERET, på denne måde kan du dreje to halvcirkler som er nøjagtig ens, god fornøjelse.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Rene

Lige for at gøre det lidt tydeligt for "tumpen fra Knolden i Høm". Vil det sige at det ikke så meget er håndtagene som flækker siderne, men de to skruer, som forhindrer siden i at trække sig sammen? Kassens ende . . . ja hvordan beskriver man nu lige det . . :?

Altså træ arbejder mest på tværs af årene. Da årene mellem side og endestykke ligger på tværs af hinanden Vil der opstå spænding når siden ønsker at trække sig sammen, men ikke kan få lov til det for endestykket, som ikke arbejder på den led . . . :?:

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke

På de første 10 -12 stk. jeg lavede, havde jeg også vendt årene i endestykkerne så de lå vandret, men så var der en af aftagerne, som højlydt gjorde mig opmærksom på, at man skruer ikke skruer ind i endetræ!!

Siden da har jeg vendt endestykkerne så årene står på højkant, uden at tænke over, om jeg derved ødelagde åreforløbet i sidetræ/endestykkerne. Nu er endestykket helt kvadratisk, så der er ingen problemer med at vende det, efter at det er skåret, jeg skal bare ikke have nået at bore huller i det endnu.

Jeg har stadigvæk den allerførste prototype, som har vandret åreforløb, således som René og Jørgen foreslår, - den er ganske rigtig ikke revnet.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og hvem siger at man ikke sætter skruer i endetræ? Det er noget sluder.
Det er ikke noget problem, og er brugt i både træ og møbelindustrien.
Hvis bare der er forboret, så man sikrer sig at de ikke revner når skruen kommer i, og man kun spænder skruen så hårdt som det er nødvendigt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Erlinger
Jeg kan desværre ikke tage æren for at vide dette med åreforløb. Æren må helt tilfalde Rene :) .
Men, det er meget interessant at få den slags detaljer sat i et praktisk perspektiv. Jeg havde jo læst noget om hvordan træ arbejder med skiftende fugtighed. Men at få det demonstreret og set med egne øjne er lærerigt. Og det var endda slet ikke så galt :) .

Det er iøvrigt nogen pokkers fine kasser

Kaj
Jeg var af den samme formening at det med at skrue i endetræ var om ikke forbudt, men dog betænkeligt. Så er det godt at vide at omhyggelig forberedelse og et passende forboret hul gør øvelsen acceptabeL

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
til BowAndFiddle
jeg mener at huske at dengang jeg var i lære som Møbelsnedker lærte vi at træ svandt lidt i længden men noget mere i bredden, og så siger logikken jo at så går det galt hvis man forbinder det forskellige svind med en skrue, så er man selv ude om det.
men man kan hvis det absolut skal vende på kryds og tværs, når man har boret hullet til skruen, så bore man fra bagsiden et frihul i lidt over halvdelen af brættets tykkelse, det bevirker at overgangen er lidt mere flydende, det er samme metode der bruges når man laver en trappe af jern med trin af massiv træ, skal man også lave nogle aflange huller så trinnene kan arbejde.

spånbunke

Som den amatør jeg nu én gang er, så har jeg lavet en prøvesamling af alle kasserne, inden jeg limede dem sammen.
Én af dem lod jeg så stå til næste dag, for at lime den næste dag. Da jeg så skulle løsne alle skruerne, knækkede ca. 6-8 stykker. Som vi kan se på billederne, kan vi se at det er rustfri skruer.

Og som den nærigpind jeg også er, er der selvfølgelig heller ingen grund til, at kassere et endestykke, selv om der sidder 3 knækkede skruer i det. De bliver selvfølgelig fræst ud, og hullet udfyldt med en dyvel af samme diameter.

Det resulterede i en af de mere kreative opstillinger, på boremaskinen.

Derefter gik jeg over til almindelige undersænkede skruer, som ikke var rustfrie.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Min erfaring med rustfrit, det være sig stålbørster eller skruer, er at såfremt der er hårdt brug for den rustfrie egenskab så skal man bruge rustfrit. Ellers er det noget g...pi. :evil: Skruer knækker for et godt ord og stålbørster smider børsterne 10 gange hurtigere hvis de er lavet af rustfrit stål.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]