www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 01:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Promat, mål
Ny bruger

er der nogen der kan hjælpe mig, med målene på en Promat, mellem vangerne, og tykkelsen på vanger, jeg har mulighed for køb af kugledrejermaskine

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Næh, kan ikke hjælpe med mål. Og jeg tror der er forskel på de forskellige Promatbænke.
Men udfyld din profil, så vi kan se hvor i landet du bor.

Ny bruger

Kaj Petersen skrev:
Næh, kan ikke hjælpe med mål. Og jeg tror der er forskel på de forskellige Promatbænke.
Men udfyld din profil, så vi kan se hvor i landet du bor.

Jeg spurgte ikke om, hvem der ikke kendte målene på en Promat, jeg kan godt se man kan få lidt problemer, hvis alle svarer på denne måde

moderator
Brugeravatar

Og nu skriver den gamle sure mand igen.
UDFYLD DIN PROFIL! Hvor svært kan det være?
Har selv en Promat, og vil gerne give dig mål, hvis du vil give en smule info om dig selv.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hvis du kun ønsker præcise svar, må du også stille præcise spørgsmål.
Som Kaj så venligt antyder, findes der flere forskellige Promat maskiner.
Hvilken Promat maskine ønsker du mål på?

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Tøv nu lige en kende.

Da det ikke er et krav at man opgiver sit geografiske område når man bliver medlem af forum, kan man heller ikke afkræve et medlem det før man svarer.
Man kan selvfølgelig lade være med at svare. Men det er jo en anden sag. ;)

Med hensyn til Promat og mål. - Der er vel kun én der kan svare 100% korrekt, og det er Mikael fra Promat. For selv om man har modelbetegnelsen, skulle det ikke undre mig om der kunne være nogle små forskelle indenfor den samme model. Det er jo trods alt, mere eller mindre håndbyggede bænke.

Til chrisjull: Egentlig forstår jeg ikke dit spørgsmål.

1.) Du har åbenbart ikke en bænk endnu.
2.) Hvis du skal købe en ny fra Promat, vil det da ikke være noget problem at spørge dér.
3.) Hvis du overvejer at købe en brugt, kan du ikke bruge de mål du kunne få at vide på forum, hvis det ikke er samme model. Og selv om det er samme modelbetegnelse, kunne der jo godt være forskelle i materialetykkelse, hvis der er nogle år imellem den bænk du får målet på, og den du skal købe.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej
Målene mellem vangerne på en Promat er 50m.m., jeg tror faktisk det gælder alle bænke der fra. Tykkelsen er ca 1cm. med det er jeg ikke sikker på .

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
og noge af de ældre bænke har tykke firkatprofiler som vanger

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger

Tak for svaret det var det jeg skulle bruge
renefriborg skrev:
Hej
Målene mellem vangerne på en Promat er 50m.m., jeg tror faktisk det gælder alle bænke der fra. Tykkelsen er ca 1cm. med det er jeg ikke sikker på .

Ny bruger

Som sædvanligt, en høflig henvendelse, men denne gang, kunne du godt lige havde læst, hvad et drejede sig om, jeg skal ikke havde en ny maskine, jeg har fået tilbudt en KUGLEDREJERMASKINE, en af dem fra Trædrejerbutikken, som er tilpasset en Promat, og den holder til vangen skulle jeg finde ud af, om den kunne bruges, på mine maskiner, med hensyn til Michal Promat har du ret, men hvad hjælper det, når man ringer, er der ingen der tar telefonen, en mail bliver ikke besvaret, en bestlling på hjemmesiden, bliver ikke ekspederet, så det helt store spørgsmål er han lukket??
BjørnB skrev:
Tøv nu lige en kende.

Da det ikke er et krav at man opgiver sit geografiske område når man bliver medlem af forum, kan man heller ikke afkræve et medlem det før man svarer.
Man kan selvfølgelig lade være med at svare. Men det er jo en anden sag. ;)

Med hensyn til Promat og mål. - Der er vel kun én der kan svare 100% korrekt, og det er Mikael fra Promat. For selv om man har modelbetegnelsen, skulle det ikke undre mig om der kunne være nogle små forskelle indenfor den samme model. Det er jo trods alt, mere eller mindre håndbyggede bænke.

Til chrisjull: Egentlig forstår jeg ikke dit spørgsmål.

1.) Du har åbenbart ikke en bænk endnu.
2.) Hvis du skal købe en ny fra Promat, vil det da ikke være noget problem at spørge dér.
3.) Hvis du overvejer at købe en brugt, kan du ikke bruge de mål du kunne få at vide på forum, hvis det ikke er samme model. Og selv om det er samme modelbetegnelse, kunne der jo godt være forskelle i materialetykkelse, hvis der er nogle år imellem den bænk du får målet på, og den du skal købe.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: fredericia
chrisjull skrev:
Som sædvanligt, en høflig henvendelse, men denne gang, kunne du godt lige havde læst, hvad et drejede sig om, jeg skal ikke havde en ny maskine, jeg har fået tilbudt en KUGLEDREJERMASKINE, en af dem fra Trædrejerbutikken, som er tilpasset en Promat, og den holder til vangen skulle jeg finde ud af, om den kunne bruges, på mine maskiner, med hensyn til Michal Promat har du ret, men hvad hjælper det, når man ringer, er der ingen der tar telefonen, en mail bliver ikke besvaret, en bestlling på hjemmesiden, bliver ikke ekspederet, så det helt store spørgsmål er han lukket??

det faktum at du nu uddyber hvad dit behov er gør det alt andet lige lettere at hjælpe dig.

men som jeg hører det får du nok det bedste svar fra manden med kugledrejemaskinen.
da det hele afhænger af den maskine han har.
med mindre promat ved nøjagtig hvad det er for en maskine han har.

når det nu er sagt er jeg meget undrende over for den tone der hurtigt kommer i denne tråd. og nej jeg tænker ikke på enkelt personer men sådan helt generelt.

Ny bruger

Jeg forstår godt hvd du mener, jeg har på ca. 2 år spugt 2 gange, og hver gang bliver man sablet ned, af nogle gamle sure mænd, SÅ JAAAA, DET ER I HVERT FALD IKKE, ET FORUM FOR MIG

jakoboster skrev:
chrisjull skrev:

det faktum at du nu uddyber hvad dit behov er gør det alt andet lige lettere at hjælpe dig.

men som jeg hører det får du nok det bedste svar fra manden med kugledrejemaskinen.
da det hele afhænger af den maskine han har.
med mindre promat ved nøjagtig hvad det er for en maskine han har.

når det nu er sagt er jeg meget undrende over for den tone der hurtigt kommer i denne tråd. og nej jeg tænker ikke på enkelt personer men sådan helt generelt.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge
Jeg ved ikke hvor du finder "de gamle sure mænd"...
Jeg kender dem ikke... men der en en masse kloge og erfarne mennesker her på forum, som gerne deler ud af sin viden. OG TAK FOR DET.
Hvis du kan bruge nogle oplysninger af en halvgammel mand på 50 år -som ikke er sur - så kan jeg oplyse, at jeg er ejer af en promat bænk (225/1100) årgang 2004, og der er målene flg.:
Afstand mellem vanger: 40 mm
Tykkelse på vanger: 15 mm

Kurt

Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bullshit!

Jeg er en gammel sur mand, and proud of it, too!

Bortset fra det, så ville det mest oplagte være at have spurgt Michael først, istedet for at lægge et underligt vagt formuleret spørgsmål ud på forum, og så blive sur over at få svar, som man har råbt i skoven!

Man må nok give dig ret i at det ikke er et forum for dig ( Big f...... smiley!!!)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

stig.. han skrev at han have forsøgt michael men han svarer ikke på mails og telefon,

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej chrisjull

På min promat er vange afstanden større og vangerne tykker, Men jeg vil ikke skrive dim. (og jeg har været ude at måle dem) før du har undskyldt dit helt unødvendige ubehøvlet svar til til Kaj og din agrrasive adfærd her på dette forum. Dette er ikke en helpdesk med folk ansat til at stampe informationer op af jorden på rekort tid og hvis dine krav til et åbent forum er at der skal være en responcs tid på 45 min med et videnskabeligt korrekt svar- så vil vi gerne se et bidrag som gør at vi kan batale ansættelsen af en person til at svare på dine henvendelser.

Jeg er ikke en sur, ej heller gammle, dog mand nok til at give lidt tilbage. Jeg syntes at du skulle slette din profil og tilmelde dig igen når du har fået lidt manner og taknemlighed over for folk som af egen fri vilje vil hjælpe dig med dine trædrejnings spørgsmål. Ind til da kan du jo tænke over hvilken model promat (som er meget udbredt) jeg har ståendene og om sælgeren af kugledrejerapperatet har den samme.

Rasmus: jeg vil accepter hvis mit inlæg bliver slettet som upassendene, men jeg vil ikke sidde denne her overhør.

Jeg ønsker jer alle sammen en vidunderlig weekend.
Mogens Hinge

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej kemi-hinge.

Vel brølt - løve!!
Som talt ud af min mund.

Hvis dette indlæg også bliver anset som upassende, er man også velkommen til at slette det.

God weekend herfra.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
chrisjull skrev:
Jeg forstår godt hvd du mener, jeg har på ca. 2 år spugt 2 gange, og hver gang bliver man sablet ned, af nogle gamle sure mænd, SÅ JAAAA, DET ER I HVERT FALD IKKE, ET FORUM FOR MIG

Du spurgte her:
viewtopic.php?f=6&t=1390&p=16181#p16181
og fik et svar efter ca 8 minutter.
Du spurgte her:
viewtopic.php?f=7&t=2200
og fik svar efter ca 28 minutter
Hvor er det lige sablen er?

moderator
Brugeravatar

Sablen kommer her!

Jeg var lidt hurtig på tasterne, men under alle omstændigheder er det nu min overbevisning, at når man har et meget konkret spørgsmål som nyt medlem her på forum ... tja, så kan man vel vise så meget respek for forum og medlemmerne her, at man gider udfylde sin profil. Pokker da, det kan være at man finder ud af at naboen, eller en anden i nærheden er trædrejer.

Jeg er stadig af den overbevisning, at man søger om at blive godkendt som nyt medlem .... og bliver godkendt hvis hele profilen er udfyldt.

spånbunke

Geografisk sted: Frøstrup Nordjylland
Til alle i gode,venlige og IKKE sure drejere, som altid er flinke til at komme med gode informative svar og input iforummet. Spild ikke mere tid på chrisjull. Hans indlæg fortæller alt om ham!!! Hav en rigtig god weekend.
Vh. Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Mondeoto: Helt enig - det er ikke alting man bør spilde energi på, men nogen gange skal der lukkes lidt tryk ud.

Og til Kaj ( med sablen ) ;) Også enig. Ikke nødvendigvis opgive adresse, men område eller nærmeste større by hvis man ikke lige vil træde helt ud i offentligheden.
Hvad er grunden iøvrigt til, at der ikke skal skrives hvor man kommer fra??? Er det ikke bare en beslutning der skal tages ?? Jeg har selv haft stor glæde af at vide hvor en eller anden kommer fra.

God weekend til alle.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hejsa.
Har det sådan med indlæg fra nye medlemmer, at som udgangspunkt er ALLE velkomne.

Når folk så efterlyser, spørger, sætter til salg eller hvad man nu har på hjerte,
så kan jeg godt lide at vide lidt om, hvem jeg snakker med.

Anynomitet er éns eget valg, men det harmonerer jo dårligt med at bede folk
om at gøre én en tjeneste.

Det handler lidt om gensidighed. Indtil flere vil gerne finde tommestokken frem
og hjælpe. Ville det så ikke være OK i det mindste at fortælle de hjælpevillige,
hvem de skal hjælpe? Ikke noget med navn, grad og skonummer men for eksempel
hvor man går rundt til hverdag.
Ikke alle er så glade for at skrive en masse her på forum men er i stedet flinke
til at skrive "Jeg bor lige i nabobyen, kig ind, så skal jeg hjælpe dig."

At Kaj så måske får det formuleret lidt bastant, nåja... der er jo hverken døde
eller sårede. Måske er det ligefrem berettiget, at nogen bliver en anelse syrlige
når man ignorerer en venlig henstilling og skriver:

"Jeg spurgte ikke om, hvem der ikke kendte målene på en Promat"

Du kunne lige så godt have skrevet

"Det rager f... da ikke jer, hvem jeg er, bare fis ud og se at få taget de
mål, jeg vil have"

ALLIGEVEL var der omgående nogen, der gik i gang med at hjælpe.

Velkommen fra en venlig, ældre drejenisse,
VH,
Lars

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg har lukket den her. der er ikke mere i sagen Chris hvis du har noget du vil indskyde er det helt ok så giv mig en pb så åbner jeg for dig. ellers er den sag hvist tæsket helt ud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]