www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 16 apr 2024, 07:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 maj 2012, 13:13 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2011, 11:32
Indlæg: 16
Geografisk sted: kolding
halløj alle sammen.
jeg er igang med et projekt på min uddannelse og jeg har måske lidt et underligt spørgsmål til jer, men jeg håber der er nogen der måske har gjort det ved en fejl eller prøvet at opnå noget lignende.

jeg skal have træ til at flække med vilje efter jeg har drejet det. men jeg skal helst have det til at flække i den ene ende kun. er der nogen der har en ide til hvor dan det kan lade sig gøre, jeg har overvejet om jeg skal dreje emnet færdigt og derefter give det trælim i enden for at lukke fladen og så smide den i ovnen ved en 30-50 grader og hurtigt tørre den for at få ekstra store revner.

jeg ved hæfter lige en tegning og nogle billeder af min projekt, så i kan se ideen med at få revnerne til at komme.

skyd ind med nogle ideer, eller gode råd.

ps. der er ingen der ligger med en automatisk (hedder der cnc) metal drejebænk til at prøve og se om det er muligt at dreje træ og jern samtidig.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2012, 13:28 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2008, 21:27
Indlæg: 412
Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg ved det ikke, men hold op det ser spændende ud! Er det så meningen du vil hælde aluminium ned i revnen af træet? jeg gætter på det er gjort ved at bruge "metalpulver under tryk" støbe teknikken, da træet ellers ville brænde....tør man spørge hvilken uddannelse du er i gang med?

Fik lige en ide, hvad med at finde et stykke træ der har den revne du ønsker, fylde revnen midlertidigt ud med pap eller ?, og så dreje den ting du ønsker?

Ikke at jeg har prøvet, men jeg kan ikke se noget til hinder for at du drejer et metal/træ emne på en metaldrejebænk, hvor drejestålet sidder fastgjort og dermed ikke følger med materialets forskelligheder...eller hvad siger I andre?

Hilsen Kathe

_________________
Kathe Lewis,
Randers
www.mycrafts.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2012, 13:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det ser godt nok spændende ud, men hav lige i baghovedet at træ bevæger sig meget mere end metal - som det også tydeligt fremgår at dit foto, hvor det er tydeligt at træet er "krympet" i forhold til metallet som jo nok fyldte revnen fint ud lige da det blev fyldt i.

Der er - så vidt jeg ved, gjort mange forsøg med at kombinere træ og metal, men jeg har ingen viden om det nogensinde er lykkedes.


En moderne tilgang til det med at blande træ og metal er jo at blande metalpulver op i epoxylim, og så Pumpe/udfylde revnerne i træt med dette. det vil nok være en fordel, og sikre mindst mulig bevægelse i træet, hvis man sørger for at træet er tørret godt ned efter revnerne er dannet.


I sejlskibenes dage (marinen) fyldte man smeltet bly ned i hullerne omkring stagboltene, og lukkede så efter med beg, men det holdt kun en season eller to, så måtte man rense det hele op og smelte ny bly og beg i igen. Det var vist nok ikke et spørgsmål om styrke, nærmere et spørgsmål om at holde vand ude. ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2012, 20:41 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
God ide, jeg har uden problemer drejet i messing og eg på minmetaldrejebænk til en priest ( fiskedræber) og jeg har lige prøvet i en stump jern/bøg uden problemer, for at se om det var anderledes. Jeg har dog kun prøvet i mindre skala. Jeg tror ikke at der er problemer ved at gå op i størrelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2012, 21:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Billeder - Gundtoft, vis hvad du har lavet, så har vi andre noget at kigge efter. :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 17:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 25 maj 2011, 11:32
Indlæg: 16
Geografisk sted: kolding
jeg studere industriel design i Kolding. jeg kunne rigtig godt tænke mig hvis du gider ligge billeder op af derhvor du har arbejdet med at dreje metal og træ sammen gundtoft.

jeg har er snart færdig med min støbe ovn og skal til at leje med det efter weekenden, så det bliver spændende og se hvordan det lykkes. skal nok smide nogle billeder op.

men flere gode råd er meget velkomne. specielt hvis der er nogen af jer der har ideer til at tørre træet rigtigt hurtigt så det slår nogle store fede revner ;)

hvordan havde du tænkt dig at få pappet ud af revnerne igen jeg forestiller mig at man limer det fast?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 18:53 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2008, 21:27
Indlæg: 412
Geografisk sted: Randers - Hobro
Den støbeovn er jeg noget nysgerrig på, og teknikken du bruger! :-)
Jeg har som guldsmed selv støbt en del på gammeldaws maner.
Pappet ville jeg ikke lime fast men klemme ind så godt som muligt - men om det kan gøre det ved jeg ikke. Vi havde det oppe og vende da Lars Den Kedelige skulle lave trommestikker med savede riller i...

Men hvad hvis man nu lavede et udstopningsmateriale som er let at opløse i vand? måske savsmuld med et bindemiddel der er nemt at tørre og nemt at opløse. Så kunne man lave en modeller masse til at stoppe revnerne ud med, lade det tørre og dreje sit emne, derefter gøre det vådt og kradse massen ud igen.
Men hvad det lige skal være for et bindemiddel.....jeg er da sikker på det allerede findes i industrien, men lige hvor?
Læste lige at man i gouache farver bruger gul dextrin, det er også noget man bruger til textiltryk.

Hilsen Kathe

_________________
Kathe Lewis,
Randers
www.mycrafts.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 19:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4559
Geografisk sted: Gislev
Måske lægger ideen sig lidt op ad cire perdue-støbning?
Voks og savsmuld som fyldmateriale og opvarming til at skille
sig af med det igen?

VH,
Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2012, 22:47 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har pt kun et elendigt mobilkamera, som jeg ikke kan få til at fungere sammen med min ipad. Men jeg bor i
Taulov og kommer fra Kolding hvor mine forældre bor, så du er velkommen til et besøg/ brug af drejebænk eller smedie. Jeg giver gerne strømmen og kaffen, bare du selv har metallet.
Mvh. morten

Kunne du ikke lave revnerne, ved at pakke halvdelen af træet ind i folie for at holde på fugten og så placere den anden ende i eller måske på et bål?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2012, 08:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4559
Geografisk sted: Gislev
Mit gæt vil være, at hvis man forcerer en revne-proces,
så kan man ikke regne med at træet har "revnet færdig",
så bliver resten af processen vel svær at styre.
Ellers kan jeg kun "anbefale" den proces, som en venlig
mand benyttede med noget guldregn, han ville forære mig:
Lagde det ind ved siden af halmfyret, så det kunne tørre i en
fart. DÉT virker!

VH,
Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2012, 13:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bare et par mindre indspil omkring smeltet metal og træ:

1: PAS PÅ, når smeltet meltal kommer i kontakt ned træ som indeholder fugt, kan der - meget let - dannes damp under et højt tryk, som kan forårsage en "dampeksplotion" som kan få smeltet metal til at flyve ret langt.

2: Når smeltet meltal kommer i kontakt med fugtigt træ (uanset hvor tørt træet er - der er ALTID fri fugt til stede), hvorved træet vil "krympe" efter påvirkningen fra det varme metal. Krympningen er fuldstændig ukontrolabel, og kan resulterer i at træet flækker totalt.

3: Tin og Bly er nogenlunde anvendelige, såvidt jeg har set det gjort, Aluminium og andre metaltyper har jeg ingen erfaring med, men man kan jo forestille sig at metaller som har et højere smeltepunkt en f.eks bly og tin, også udgør en væsentlig sikkerhedsrisiko, samtidig med at varmepåvirkningen i træet både kan medføre stor mekanisk påvirkning, samtidig med at træ som kommer i direkte kontakt med metallet vil "forkulle".

For lige at vise hvor store skaderne på træet kan blive ved selv en relativ lille temperaturstigning, har jeg vedlagt et foto fra en "fugtfejl" som indtraf i en HF-lamineringspresse. Eksplotionen var så kraftig at vi var nogle stykke som gik rundt med "kraftig ringen for ørene" i lang tid bagfefter.

Det viste kan selvfølgelig ikke direkte omsættes tilat hælde flydende metal i revnerne på noget træ - MEN DET ER MEGET TÆT PÅ.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2012, 13:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008, 22:24
Indlæg: 1385
Geografisk sted: Roskilde
det er ligfrem kunst Bjørn :D

_________________
Dont burn it, turn it.
www.Joepearson.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team