For nogle måneder siden fik jeg en stump masurbirk af Stig. Jeg har aldrig prøvet at dreje i nogen form for knuder, så det var mest for at lærer det at kende.
Der var på kryds og tværs 6 knuder på den, de er blevet skåret fri, den mindste ligger i brændekurven - den var kun 5-6 cm, og for lille til blot en vinprop.
Nummer 2 står i kælderen med ydersiden drejet. Den blev så lille (ca 3 cm i soklen), så jeg ikke har kæber at holde den fast med (det er et kommende projekt at dreje et sæt kæber, der kan).
Men nummer 3 blev til en skål - oven i købet en, hvor man kan se det roderi årerne danner.
På anbefaling er skålen er lavet med soklen ind mod kernen, og hullet ud mod barken. Jeg fik at vide, at vendte jeg den den anden vej, ville jeg miste meget af åretegningerne.
Vedhæftet fil:
Masur1.JPG
Nu kommer jeg til mit spørgsmål.
Jeg fik i dag hentet en asketræsknude, igen fra Stig. Den har en form, der lægger op til at dreje den med hullet mod kernen og soklen ud mod barken, altså modsat den lille masur-skål, men sådan som jeg ellers ville dreje en skål af en halv stamme. Vil det ødelægge åretegningerne, eller er en knude i ask opbygget på en anden måde, end en masurknude.