|
Herlig, herligt,herligt. Fantastiske propper, almindelige propper, sjove propper, anderledes propper! Den her udfordring er virkelig noget, der har sat de små grå i gang. Både dem der styrer den kreative del og dem der styrer jernet under udførelsen. Det er spændende at se, hvad der er kommet ud af det, og det er forhåbentlig ikke slut endnu. Misforståelser og initiativer hører åbenbart sammen. Vi må lære at sige ”pyt” for resultatet er jo godt. Jeg fortsætter (muligvis) misforståelserne når jeg kommer med et par kommentarer nu. Jeg bruger vinpropper på forskellige måder: 1. Den sjældne gang, hvor der er et par glas tilbage i flasken, som skal gemmes et par dage. 2. Når jeg har trukket en flaske op og den er iltet nok og skal ind på bordet. 3. Til mine små karafler, hvor jeg gemmer kryddersnapsen og som står fremme altid. 4. Når jeg serverer den specielle jule-, nytårs-,påske-, pinsesnaps eller sommersnapsen på båden. 5. Til at ligge og imponere i en træskål og vente på at blive brugt. 6. Hvis skruelåget til Whiskyen er blevet væk
Til kategori 1 vil jeg vælge en håndvenlig, ikke for stor prop, uden unødvendige dikkedarer. Den skal være godt udført og må gerne være i noget smukt træ. Jeg vælger mellem: Quebecs elmeprop og prop nr 1 fra Peters Drejeri. Quebec: God håndvenlig form. Flot udførelse i et smukt stykke træ. Måske er det ikke nødvendigt med den fine stål/gummi del, men den er jo flot! Peters Drejeri: En meget enkel form i en fin udførelse. (De andre kategorier kommenteres senere,flere kan nå at komme med billeder) Kategori 2: Der gælder de samme ting, dog må der godt være lidt flere dikkedarer – og vigtigt: korkdelen skal gå helt ned i flasken. Her er mange muligheder: Potepotes æbleprop, Torbens valnød, Vibekes elm, Steffens A-prop, Bjørn A’s B, Bents nr 2. Alle gode ,flotte, anvendelige propper. Jeg vælger Torbens valnød. Flot udført, smukke farver i træet og for at undgå eventuelle represalier fra Jægeren.
Kategori 3: Her må der godt være spøjse løsninger. De skal udskille sig tydeligt fra mængden. Selvfølgelig gælder der, at kvaliteten skal være i top. Jeg foreslår følgende: Kopikas Ugle (hvis den kan komme ned i flasken), Finns redheart (med min benved), Allans svamp ( Hvis den kan holde til at tage godt fat i) og Steffens vinglas i buksbom. Jeg vælger Finns Redheart, hvis den passer i karaflen. Den er bare flot!
Kategori 4: Samme krav som kat.3 Jul: Snemand til den første slags snaps og Torbens til nr to. De er svære at komme udenom. Nytår: Mogens’ Pil. Den passer til ”En kæp i øret”. Og så kan folk diskutere hvordan pilen er kommet derind! Sejlturen. Quebecs bøg. Den rager ikke så højt op. Jeg tror den kan være i mit snævre skab. Den er jo faktisk også flot.
Resten kan ligge i en skål og vente på at den rigtige person kommer forbi. Der vil altid være en, der er interesseret. Nåh – nej de skotskternede fra Keld skal selvfølgelig bruges til whiskyflasken. Jeg bruger gerne alle tre, men skal jeg vælge en. Er jeg mest vild med den kantede, som minsanten også har firkantet understel! Gad vide, hvordan man drejer firkantet? Tak for propperne! Der må gerne komme kommentarer til kommentarerne. Mvh hilsen og undskyld, hvis nogen er blevet forbigået eller trådt over tæerne.
Bjarne
_________________ Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt! - og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!
|