www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej, håber det er ok at skrive her
mit først indlæg, i må find jer i mine stave fejle mm, (man er ikke gamle englander for ingenting ) jeg fik fat i en drej bænk (Vicmarc 300) for ca 4 mdr. siden så er meget uafaren trods det få jeg lov at brug ca 10 timer om dagen i værksted :oops: men det hjælper når man er kommet på efterløn og er gode til at gå i vejen i huset)
---- men jeg har lige hentet ca 1 m2 taks op fra godset og trods det at jeg har mask på når jeg drejer få jeg ondt i halsen når jeg arb. med det :( , hvad gøre man så, jeg ha same problem med acacia og guldregn? positive svar
na men er der nogen af jer som kun brug lidt taks, acacia, og evt. mose eg (som er sat til tøring op på loftet) er i velkommen, vi kunne evt. bytte med lidt værktøj, vi er lidt uden for Roskilde

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Joe - og velkommen.

Med hensyn til masken, så kan du nok få nogle tips til maske i tråden: Åndedrætsværn .....................

Du skrev ikke hvilket P nummer din maske havde (P1, P2, P3). P2 er nok det mindste man skal benytte sig af. Hvis du står ved drejebænken i 10 timer og har maske på i så lang tid kan du også få problemer. Arbejdstilsynet siger max. 3 timer pr. dag.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Joe.

Velkommen til forum. Her kan du få svar på mange ting, for der er masser af drejere her, der ved en masse.
Med hensyn til taks, har jeg aldrig prøvet at dreje i det, men som Bjørn skriver, kan det have noget med masken at gøre. Almindelige filtmasker er ikke altid nok til at tage det fine støv.

Det er altid sjovt hvis vi drejere kan dele træ imellem os, men hvis der er nogen der skal have en reel chance for at svare på dit tilbud, kraver det at der i din profil, står noget om hvor du sådan cirka bor.
Har du brug for hjælp, så giv besked.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Hvis du bruger masken i alle dine timer ved bænken, ville vi vist alle få ondt i hals og lunger.

Der er en modstand i diverse filtre, og for ikke at overbelaste vejrtrækningen er det at arbejdstilsynet anbefaler max 3 timer ad gangen. Selv bruger jeg kun masken ved pudsning.

Har du problemer med vejrtrækningen var det værd ar overveje en af de her masker der giver luft i stedet for.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kaj til hans forsvar, så bor han i roskilde, men selvfølgelig, så er det nemmere, hvis folk generelt bare udfylder deres profiler helt klart.. DETTE VAR EN OPFORDRING TIL ALLE DE MANGE, DER MANGLER EN HEL DEL PÅ DERES PROFILER.

Joe - Velkommet til forum! Jeg kan virkelig anbefale en af de der Trend Airshield Pro masker fra england eller noget lignende. Et godt udluftningsanlæg kunne også hjælpe. Den type maske kan man bruge så længe man har batteri til (8 timer), og hvis du køber et ekstra batteri med, så kan du næsten køre i døgndrift. (eller i hvert fald den tid du er vågen)

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej en lille ADVARSEL
til komme tilbage til det med "overfølsomhed" for Taks/gulregn mm
det viser sig nu at det i det tilfælt er det ikke er så meget støv som er problem men når jeg drejer i nye skåret træ (ikke tør) få jeg saft på hænder det bliver optaget igennem huden og er lige så giftig :oops: :o :cry: :twisted:
SÅ det SKAL i andre pas på med...Jeg har stadig åndrates problemer en uge efter MEN når det er sagt, TAKS er så flot så LAV SPÅNER--- men med om-tænke. :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen til jer alle
JoeP. :ugeek:
træ i billede er hjortetaks (håber det staves sådan)
Vedhæftet fil:
P1010066.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ok. hvad med at bruge en halv hanske.. eller tætsiddende latex hansker når det er noget af det der giver problemer ?? Hjortetaks ?? sådan et låddent træ der vokser som død og helvede ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

ja sådan en , jeg skul fjerne den op i haven og så at den var grøn ind i så den komme på drej bænken :lol:
hjorte taks Grøn, buksbom Hvid,
kirsebær, taks og gulregn med acacia bund :o
Vedhæftet fil:
P1010130.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Så må jeg tage mig i agt for jeg har lige været på den lokale kirkegård for at fælde tre store taks. Jeg tog stammerne med hjem, ca 1 m. lange.

Flækker de meget under tørring?

Skal de evt flækkes.

De er ca 20 cm i diameter hvor de er tykkest og ti iden anden ende.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg kan anbefale, at forsegle dem i enderne med parafin - så flækker det overhovedet ikke. Men hvis man gør det, så skal de ligge i mange år før det er tørt. Hvis du flækker det, så er det meget vigtigt, at du får kernen med, og derefter skal du i øvrigt forsegle det grundigt i enderne.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Taks er den mest stabile af alle hjemmehørende danske træarter. Den flækker stort set ikke, selvom man bare kyler den i et hjørne til senere brug.
Til gengæld er den meget tit fuld af stjerneskøre, jeg har tidligere fortalt om en taksstamme på 60 cm. DBH, jeg fik. Der blev stort set kun vinpropper ud af den pga. skøren.
Der blev så til gengæld mange hundrede og de blev flotte.
Kig i tråden "En dag ved bænken", der er et billede.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
træ i billede er hjortetaks (håber det staves sådan)
Vedhæftet fil:
P1010066.JPG
[/quote]

Hej!
Træet staves: hjortetak. Jeg har en ide om, at det har fået navnet, fordi unge grene er lådne og med lidt god vilje kan ligne et hjortegevir.
Det er meget flot træ, men lider af den skavank, at der er en kraftig blød marv i den - næsten som hyld.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Sjovt med det navn til en træsort... "Hjortetak".

Jeg er selv jæger, og de der dimser der sidder på en hjort hedder også Hjortetakker, udover at de hedder opsatser og meget andet. Jeg har prøvet at dreje i hjortetak... altså den fra dyrene... det lugter ikke så godt.

I øvrigt er det smukt træ kan jeg se, med den masse tegning.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hjortetakstræ hedder Staghorn sumac i dets hjemland, USA.
Det er iøvrigt saften fra en sumac-art, japanerne laver deres berømte urushi lak af. Den er extremt eksemfremkaldende i rå form, hvilket får mig til at tænke på om man ikke bør være lidt varsom med saften fra hjortetakstræ, når man arbejder med det.
Navnet henfører iøvrigt til, at de unge grene fra træet ligner hjortetakker når de er i bast.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Staghorn Sumac , Rhus typhina, er ret almindelig i grøftekanter og krat i America. Der laves enlyserød saft af bærrene.

Og måske oven i købet "Poison Sumac", Rhus vernix, som er regnet for den mest giftige plante i USA. Den er i familie med Poison Ivy og Poison Oak. Jeg har selv haft poison ivy i haven i USA - en meget køn plante, som dog fremkalder nogle modbydelige bylder hos mennesker som er følsomme for den. Jeg er selv ikke følsom, men har set resultaterne i nærtstående - ikke rart.

Noget af det værste er at rør fra et bål af enten poison sumac eller poison ivy kan give nogle livsfarlige blærer i lungerne, så hvis der er nogen tvivl om hvilken plante du har, er det nok smarest at tage dem på genbrugsen - og fotæl dem om faren.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]