www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 01:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Billedet er FRYGTELIGT !!!!!!!!!! meget.... men det er nogen af de propper jeg har lavet her på de sidste... det er vel blevet til en 30 stykker i alt... det er meget meget meget meget vanedannende at dreje dem... så igen tak til stig for opskriften, og allan for en stor del af træet..

der kommer nogen bedere billeder senere... jeg tror jeg skal have bygget mig en fotoboks til at tage billeder i ....
Vedhæftet fil:
03092008(001).jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Rasmus.

Du er nok blevet grebet af det.. ligesom jeg selv. Fine propper.

Jeg skal nok hjælpe med noget opsæt til fotografering. Det er ikke så svært endda.
Men en anden gang, så prøv at fotografere udenfor, når det er lidt overskyet,
så har skyerne dannet en "Softer" foran den store lampe deropp og du får ikke grimme skygger på billederne.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Klart... disse blev taget hurtigt under en lysstofrør :-) men jeg vil godt have hjælp til at bygge en fotokasse til det...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Det ser rigtig godt ud!!

Jeg må vist til at lave en stak, da jeg også laver bjedsk, og hvad var mere naturligt, end at have sine egne hjemmelavede propper på flaskerne.

Jeg har en del alm. nye vinpropper som var beregnet til hobbybrug. Kan de mon evt spidses til så de kan bruges, eller skal man købe de færdige koniske.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Jeg laver mine af brugte propper, genbrug er jo godt;) ... portvin/whisky propper passer lige i en vinflaske. Hvis man har brug for længere eller tykkere, kan man benytte vin/champagne/øl og slibe dem i form på bænken. Til sidst borer man så et passende hul i dem.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

moderator
Brugeravatar

Hej.

Det med fotokassen er meget godt, men det sætter nogle begrænsninger.
Jeg er selv ved at tegne/lave noget med et bord og en hvid materet acrylplade. Acrylpladen fås billigt i
blandt andet Jem&Fix eller det lokale byggemarked. Den er nem at bøje så man får en flydende baggrund.
Så kan man såmænd bruge et par almindelige halogenlamper/byggelamper, og noget hvidt papir og noget stof.
Skal forsøge at lave nogle billeder når jeg kommer lidt længere.

Jeg har forsøgt mig med propper fra vinflasker... det kedelige er at de fleste flasker nu om dage er forsynet med propper af et eller andet skummateriale, og dem af kork er lidt svære at bore i og forarbejde.
Jeg havde nogle gamle champagnepropper, og det virker som om de er nemmere at have med at gøre. Måske en bedre kvalitet kork.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Korkkvaliteten er ifølge en tysk vinbonde jeg har besøgt et par gange faldet drastisk de seneste år - så meget, at han er begyndt at bruge skruelåg til sin vin. 2 grunde: 1 de der plastic/akryl/skumpropper opløses med tiden og 2 korken giver smag. Derfor tror jeg meget vel det kan tænkes, at hvis du har nogle gamle propper, så er kvaliteten væsentligt bedre end hvis du bruger nye propper. Nu er der jo ikke det store problem med at propperne giver smag, når de skal bruges som vi bruger dem, men det var mere det faktum, at kvaliteten er dårlig, og at det derfor kan være svært at forarbejde dem jeg ville frem til.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Jeg har en gammel lerkrukke hvor jeg engang imellem har smidt korkpropper i de sidste 25 år. Mærkeligt at den ikke er fyldt op endnu... enten drikker vi ikke vin nok, eller Rasmus har været på besøg og fyldt lommerne med kork. :D :D :D

Der er nogle champagnepropper imellem, der er rigtigt fine og hårde, og sammenlignet med nye korpropper
er det i mine øjne en meget højere kvalitet. For den sags skyld, også de gamle vinpropper der ligger nederst i krukken.

Jeg har set nogle af de der "kit" med noget stål og gummi/plastikringe der skal monteres, og dem bryder jeg mig ikke særligt meget om.
De korkpropper Stig sælger/eller har solgt er af en temmelig god kvalitet og kan varmt anbefales,
i stedet for at stå og fedte med at bore, dreje og slibe.

Nu mangler vi bare, at de kan få den rigtige lyd bygget ind i skruelågene... det lille "pop" der lyder når man trækker korkproppen op af vinflasken :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Der er faktisk en mulighed mere når man vil lave vinpropper. PSI laver nogle i træ med siliconekondom (eller hvad man nu skal kalde det).
Vedhæftet fil:
IMG_1855.JPG

Jeg bestilte 50 hos Froholt i sin tid, de kostede så 11,-/stk.
Målet på trædyvelen er Ø13 og Ø9,4 d.v.s. at de kan gå i en borepatron. Jeg har ikke prøvet om man kan dreje dem på den måde, da jeg monterer dem efter at jeg har drejet proppen.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]