www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 07:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 aug 2008, 17:15 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
en hel dag ved bænken .. og det eneste jeg har at vise er et BJERG med spåner... det gik op i rent og skær laven smuld... men jeg er så småt ved at have styr på mit problem med at jeg lave udrivninger på alle de tørre klodser jeg har (og i det våde) gætter på at jeg har haft anlæget for højt og vinklen forkert.. men nu får vi se ...

Desuden en masse mejseltræning.. masser og masser af det.. kan kun anbefales.. tog 4 stykker 70 cm lange lægter og lavede V og U udskæringer og hel og halv perler (beads) .. tror jeg giver mig selv sådan en tvangs træning hver dag fremover. minimum 10 minutter med mejslen hver dag...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Lyder måske ikke som det allermest spændende, men sikkert godt for træningens skyld. Men overvej virkelig i stedet for bare at lave mærkelige spåner, at laver noget, du faktisk kan bruge til noget.. ;) Jeg mener hvis du skal stille dig 10 min hver dag, så bliver du træt af det, hvis du bare laver spåner og perler af lægter. Du kunne eventuelt begynde at dreje kugler. Helt runde kugler. Det skulle være ret svært, men jeg har aldrig prøvet. Dog er jeg overbevist om, at mejslen der vil være meget effektiv.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:36 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
det vil den helt sikkert... og jeg overvejer det, det der er fordelen ved bare at lave ingenting er at det ikke koster mig noget.... jeg har overvejet at lave æg snurretoppe og svampe.. men ind til nu bliver det bare spåner :-)

og jo mejslen kan bruges til at lave kugler med... jeg har leget lidt med det men det er ikke nemt...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:41 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Vinpropper er også ganske gode øveemner ... og så skal de jo testes;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har aldrig rigtigt fattet princippet i at lave en vinprop. er der nogen, der kan komme med en kort forklaring eller et par billeder eller noget i den stil.. eventuelt i en tråd for sig selv.. Måske under tips og tricks Det er mest efter jeg så Rasmus' propper med hul i jeg er blevet forvirret.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:49 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ja da, jeg er sikker på der nogen der kan ellers skal jeg gerne smide nogen på...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 13:53 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Propper med hul i? ... hvad går det ud på?

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 19:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Jeg har aldrig rigtigt fattet princippet i at lave en vinprop.


Det er simpelt nok, Peter. Det er ikke alle mennesker, som kan hælde 2 flasker i halsen i løbet af en aften. Så bruger man vinproppen til at holde hvepsene ude af sjatten i bunden af flaske nr. 2.

Rasmus, da jeg i fordums tid trænede i at dreje, kopierede jeg skakbrikker i stor størrelse. Masser af kurver og profiler, og de kan laves af et stykke brænde og kyles i fyret når de er færdige. Nogle hundrede af dem, så hjælper det på teknikken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2008, 21:47 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
stig bredsgaard skrev:

Det er simpelt nok, Peter. Det er ikke alle mennesker, som kan hælde 2 flasker i halsen i løbet af en aften. Så bruger man vinproppen til at holde hvepsene ude af sjatten i bunden af flaske nr. 2.

Fair nok, men nu var det lidt mere teknikken jeg søgte.

Du har aldrig overvejet at starte med den ene flaske, og så bagefter åbne nr. 2, hvis du følte du selv kunne hælde den ned?? ;)

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2008, 11:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Teknikken er simpel nok: tag en lille klods superflot træ, sæt den op i en patron, drej den konkav ( det modsatte af konveks!) i den ene ende, bor et 10 mm. hul 2/3 gennem den. Tag den ud af bænken og lim en 10 mm. dyvel i enden på den. Tag din gennemhullede prop ( Den kan du få fra Rasmus eller Promat, de køber dem hos mig. Jeg importerer dem i 1000vis af gangen) Mål længden på dyvelen så den lige netop ikke stikker ud af proppen, og skær den af.
Sæt klodsen op i en borepatron eller et par pinjaws og drej din prop, husk at en 10 mm. dyvel er let at vride i stykker, så tag forsigtig spån. Slib og poler. Husk at det ser ud af H...... til, hvis detaljerne er bløde i kanten fordi drejeren har måttet pudse for meget.Giv olie og voks, eller som jeg gør, friktionpolish.
Sælg skidtet for en halvtredser, den tager jo kun 5 min at lave, hvis man laver mange.
God til impulskøb, jeg sælger rigtig mange af dem.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2008, 19:09 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Brugte et par timer i værkstedet i dag.

Fik ryddet lidt op, og drejet en smul.

Vinproppen er af valnød. Min dyvler var desværre kun 8 mm... mumle mumle, hvad gær man så.
Op i Vicmarcen med valnødden, dreje hjørner af, en 10 mm. tap og så dreje næsten hele proppen færdig.
Skære af med stikstål og mejsel, bore et 10 mm. hul i resterne af valnøden. Vende proppen og ind med fætteren, slibe toppen færdig og give olie.
Vedhæftet fil:
Vinpro_Valnød.jpg


Skålen er et af de stykker elmemaser Stig absolut skulle prakke mig på i Oddense. Jeg har længe gået og kigget på det stykke og her er resultatet. Er egentlig selv ganske godt tilfreds. Skålen er ca. 5 cm. høj, slebet til korn 240 og 1 gang Danish Oil´indtil nu. Der mamgler lige lidt detaljer på bunden og ydersiden, så det må I vente med til i morgen.
Vedhæftet fil:
Elmeskål_maser_fra_Stig.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2008, 21:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kaj,

Den Elmeskål har du bare "ramt rigtigt godt". Den bliver et flot stykke når du får den helt færdig. Skønt at se hvordan du har fået alt "sprællet" frem de rigtige steder.

:) :) :D

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2008, 01:04 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej BjørnA.

Tak for fin kritik. Jeg næsten færdig med bunden nu på skålen. Det var en knude Stig tydeligvis havde skåret af med motorsav/båndsav så der er lidt af hvert i den.

Og så beklager jeg alle de "tyrkfejl" i mit indlæg... det gik vist en smule stærkt.
Jeg er selv temmelig tilfreds. Vinproppen var bare et forsøg, der tog mig i alt ti minutter,
og skålen har jeg nok brugt en time på i det hele.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2008, 08:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj, din vinpropmetode duer kun i ret-året træ. I de stumper af mase'r og andet godt, jeg bruger, ligger åretegningen på kryds og tværs, så en dyvel drejet i propmateriale, vil aldrig kunne holde til de rotationskræfter, den udsættes for under drejningen af proppen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2008, 11:53 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Jeg drejede faktisk proppen helt færdig i patronen, og stak den af med mejslen.
Derefter skulle den kun pudses ren i toppen og have olie.
Jeg har nogle stummer elmemaser fra dig, hvor jeg vil forsøge den samme måde.
Det var nu kun fordi jeg ingen 10 mm. dyvler havde, at jeg gjorde det her forsøg. At bore en dyvel i sparer også lidt træ i forhold til min metode.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2008, 13:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Lavede lige en vinprop mere... der ved at gå sport i det.
Elmemaser med drejet tap... det kan lade sig gøre med forsigtighed... når man ingen 10 mm dyvler har på lager.
Vedhæftet fil:
Vinprop_elmemaser.jpg

Proppen har fået en enkelt gang Danish Oil... det var lige ved hånden. Den skal have mere olie og poleres,
inden jeg limer korkstykket på.

Nu har jeg stumper robiniemaser jeg fik fra Stig, men dem skal der dyvler i for ellers får der for meget træ til spilde.

Og jeg fik lavet bunden på skålen. Slebet flad med båndpudser og findpudset med pudseklods og korn 240.
Det hele har fået.... jeps, I gættede rigtigt... Danish Oil. Nu mangler den lige en gang polering.
Der er lige et par billeder med.
Vedhæftet fil:
elm_burl_-02.jpg
Vedhæftet fil:
elm_burl_-03.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2008, 15:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Stig den øverste prop er mega flot. Er det taks?

Mange tak for guiden til propperne. Det må jeg prøve - så slipper jeg nok ikke for at køre til Odense Rasmus. Det var ærgerligt hvad? ;)

Det ser altså rigtig godt ud Kaj. Skålen er mega fed - det må også prøves før eller siden.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 13:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Stig, hvad er det for en type polish du bruger, udover at det er friktionspolish? Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget der anbefales til træ.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 13:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
det er noget der købes færdigt som friction polish. Carsten i trædrejerbutikken har en fra Myland. det er den jeg bruger. det er en balanding af forskllige ting olie voks alkohol og flere forskllige andre ting. den fungere ved at den varmes op med det samme den påføres.

den giver en super overflade, men overfladen er ikke så holdbar det skal man lige huske.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 16:43 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tak Rasser. Jeg finder nok noget et sted. Overvejede om man skulle give propperne en gang olie og polere... eller lak.

Og så er der kommet dyvler til huse... nu skal der laves nogle vinpropper.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 16:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
I Linå har de noget der kaldes glinsemasse til træ. Det er virkelig også effektivt. Det er en form for friktionspolish, og med den rette overfladebehandling, så kan det holde glansen i meget lang tid.. Jeg har lavet nogle knive, der har stået i danish oil en uge. så har de fået lov til at hærde, så en let slbning, en ny gang olie og endnu en slibning. Sidste gang olie og så en tur med pudsemasse fra linå på kludeskive og til sidst glinsemasse. Du kan smide knivene i vandet og de mister ikke glansen - meget effektivt og rigtig billigt.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 17:02 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tror lige jeg forstsætter et andet sted... vi har vist noget der hedder "Finish" her på forum.
Laver en ny tråd om overfladebehandling...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008, 17:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj, jeg bruger Chestnut's Friction Polish. Før i tiden brugte jeg bio-voksolie efterfulgt af en blanding af ca. 10% bivoks og 90% carnauba, Friction polish bliver ligeså flot og er meget hurtigere at påføre.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team