www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej alle mest Stig

Jeg var en af de heldige der på symposiumet i Oddense ,af Stig, fik et flot stykke elmemase'r (det er lige ved at være guld).
Efter lang tids venden og drejen, tog jeg mod til mig og gik i gang, resultatet kan diskuteres, og den er ikke færdig, den er alt for tyk i vægen og bunden er der ikke rørt ved så den kan spændes op igen, jeg regner med at lave en Japanerbund.
Som i vil se er der et hul i siden der er 5 mm dyb, tykkelsen ved huldet er 12 mm ( har lige i går ivesteret i en tykkelsesmåler) så der er lidt at gøre godt med.
Synes i at jeg skal derje skaden væk, og dermed ændre lidt på skålens form?. gode råd modtages med tak.

Mange Hilsner
Erik LJ

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det synes jeg faktisk ikke, Barkinklusioner og huller er amindeligt forekommende i mase'r, sommetider kan man dreje sig udenom dem, men da de er en del af træets "identitet"( for nu at være lidt højtflyvende) synes jeg, det er ok at lade dem være når de ikke er værre end den lille ujævnhed på billedet.
Det kan faktisk stå som en rå kontrast til en ellers glatpoleret overflade og derved få den til at virke endnu mere glat.
Ying og yang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Helt enig med Stig, det ville være synd at dreje "skaden" væk, det er en naturlig del at skålens "udtryk", og giver en masse "karakter".

Ser frem til at se den når den er helt færdig. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Noget helt andet, og noget du slet ikke spurgte om ( jeg kan ikke lade være at blande mig, sorry) Jeg kan se på billedet, at du har nogle små oprifter eller rettere udrifter omkring dine ringe ved kanten.
Det er svært at undgå ved mase'r fordi årerne bugter sig ud og ind og der derfor meget nemt falder små stykker af, men en måde at gøre det på, er at skrabe det yderst forsigtigt.
Tag evt. en nyslebet drejemejsel, og rens ganske forsigtigt op omkring de inddrejede riller, det kan være, du er nødt til at runde hjørnerne lidt for at få det hele med. Husk at "slæbe" æggen i omdrejningsretningen, så der ikke er fare for at hugge i.( trailing edge på engelsk)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg viste lige billedet af din skål til Inge Britt, min kone. Hendes kommentar var, at du mangler noget drejeteknik, men din formsans er rigtig god. Hun syntes rigtig godt om den rustikke kantdekoration fordi den passer så godt til den kompakte form. som den brede bund giver.
Hun har set 1000 vis af træskåle, både mine og på alle de udstillinger og gallerier i ind og udland man bliver tvangsindlagt til som hustru til en drejer, så jeg syntes lige, jeg ville give komplimenten videre til dig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
Hej er ikke siker på at det er her jeg skal spørge . men jeg er trat af at mine skåle slår aej når de er derjet mejet tynde har lavet et pa salt kar de er vind og skæve hvad gør i for at de holler formen.
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Grovdrejer dem først, tørrer dem ned og først når de er helt tørre, færdigdrejer jeg dem.
Så er der stort set aldrig problemer med at de slår sig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
En anden årsag til at de kan blive skæve (jeg tvivler på at det er tilfældet her) er kraftig varme og sol. Jeg har været på Mausing marked i denne weekend, og solen var meget hård ved mine ting, og jeg oplevede, at nogle af de skåle, der var runde og stod i solen blev helt ovale.. Der skal nogle helt specielle former til for at undgå det, når det er omkring 30 grader i skyggen, og meget varmere i solen - jeg vil gætte på, at nogle af mine skåle var 50 grader, og de har bestemt ikke godt af den form for behandling, men der var ikke så meget at gøre, andet end at trække dem så langt ind i skyggen som muligt..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Nettop problemet med at få træet tørret rigtigt- og godt, er jo det det hele drejer sig om, og starter man med vådt træ, er det sædvanligvis en laaaaaang process at få træet tørt til færdigdrejning hvor det drejede emne så holder formen. (Stig beskrivr jo et sted at han "smider tingene op på loftet" hvor temperaturen kan komme op på 50C om sommeren - og det tørrer jo en rådrejet ting ud rimeligt hurtigt, men, sltfugten kommer jo alligevel ikke ned under 12% næsten uanset hvad man gør :( )

Man bør huske på at "lufttørret træ" sjældent kommer under 12-14% RF, hvor ovntørret træ typisk kommer ned på 8-10%, og den forskel gør ofte at formen på en skål etc, som er drejet "på langs" slår sig forskelligt - afhængigt af fugt og temperatur.

jeg har tit set det ske f.eks med frugttræ som har ligget til tørring i 6-8 år, det slår sig s--, og må grovdrejes først, lægges til extra "tørring" i ca. 3 måneder før man kan være bare nogenlunde sikker på at det holder "formen" når den endeligetykkelse færdigdrejes.

det er jo naturmateriale vi drejer i ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg oplever også engang imellem at mine skåle vrider og kaster sig noget, men dog afhængigt af hvor tynde de er.

Når jeg sælger eller forærer skåle væk, følger der altid et lille kort med, hvorpå der står noget om træet, oprindelse, behandling og så videre, men ikke mindst noget om at træet ikke tåler at stå direkte i sollys eller stærk varme.
Selv ovntørret træ vil kaste sig, revne eller på anden måde tage skade i direkte sollys og stærk varme.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Alle

Jeg har ikke så meget tørt træ på lager, men en del der er lagret et år eller to, så nu må jer vist til at opføre mig lidt voksen, og begynde at rådreje, er der nogen der har et godt råd, hvor tyk eller tynd skal man lave det, jeg er godt klar over det afhænger af meget af træsorten, men er der nogle tommelfinger regler.

Hilsen
Erik LJ

moderator
Brugeravatar

Hej Erik.

Jeg ved ikke om der er en tommerfingerregel for det... den jeg har læst mig til, er at vægen på skålen skal være min 10-15% af diamateren på skålen. Altså 20 cm skål - 2-3 cm vægtykkelse.
I alle tilfælde er det ikke godt at få den drejet for tynd. Hvis den kaster sig meget under tørring, vil det være umuligt at dreje den færdig hvis den er for tynd.
Husk at forsegle endetræet inden du stiller skålen til tørring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej
så har jeg en luksus begynder spørgsmål :? :? :?
en af mine venner som er vognmand afl. en gulregn stam i går på ca 2,5 m med "roots on" den er ca 30 - 35 cm i Ø. og med fine gren fordeling foroven :mrgreen: . Skal jeg skære den op i de stykke størrelse som jeg mener og stil på lager eller let den være til næste år så den kan tørre ud, (self. Har jeg limet endtræ) :roll:
mvh JoeP.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Joe,

Du kan skære den i passende stykker og male enderne med enten almindelig plastic maling eler et voksprodukt til det samme. Lad nu stykkerne være ret lange - gerne et par skål diametre eller tre eller mere, da eventualle revner kommer i enderne. Den holder sig fint udenfor. Hvis du synes det skal gå lidt hurtigere, så kan du skære den på langs gennem midten, så den ikke flækker når den kryber.

Husk at det kryber langs diameteren af årerne, altså hver årecirkel bliver kortere, og hvis du ikke har centerskåret det, så flækker den på et eller andet tidspunkt.

Det er ellers det rene guld du der har fået fat i. Guldregn er meget smukt, men er ikke så store ret tit.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Erik,

Det er rigtigt at væggen på et rådrejet emne skal være ca. 10% af skålens diameter. Smør endelig endetræet med voks eller maling, især hvis du tørrer det indendørs. Jeg plejer også at pakke dem ind i avipapir eller brunt papir for at det ikke går for hurtigt. De ligger i garagen en tre måneders tid, og så kommer papiret af. For sjovs skyld skriver jeg træsorten og hvor det kom fra med blyant på emnet - det der med huskeren er jo lidt af et problem med alderen.

Råemner er sjove at dreje - det går fløjtende hurtigt og spånerne (og af og til saften) flyver om ørene på en. Det er også en god idé at prøve forskellige skæreteknikker ved rådrejning - det gør jo ikke noget hvis det kikser lidt, og det våde træ er mere tilgivende end det tørre.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

moderator
Brugeravatar

Hej

Jeg har noget gammet guldregn jeg fik foræret af en kolega for nogle år siden.
Det er mindst 30 år gammelt og har været skåret i stykker af ca. 1.25 m. og barken var fjernet.
Det er ikke forseglet, men har i alle årene været gemt af vejen på et mørkt loft.
Det er ikke revnet særligt meget.
Under alle omstændigheder Joe, ville jeg skære det forholdsvis lange stykker og forsegle det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Nej hvor er i led med jeres gode råd :lol: :lol: :lol: har brugt næsten hel dagen med at prøve at få orden i mine træ lager,det blive til 3 trillebør motor sav spåner og jeg er kunne halv vejs :roll: :roll:
jeg har 2 store stammer 1 stk. frit stående eg stam som væltet i 98 og en elm stam, skal de også skæres op??? :?
kommer nogen af jer forbi Roskilde og mangler lidt træ kan i bar sig til, jeg har stadig masser af Taks, Acasia og kan sikker find en god stk. vild kirsebær
Vedhæftet fil:
DSC00007.JPG
Vedhæftet fil:
DSC00013.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Joe,

Godt at læse at du får masser af motion.

det er godt nok nogle flotte stammer, og så tilpas store at de nok har best af at blive marvkløvet. (Det ville jeg vælge at gøre, andre har nok en anden indstilling - specielt hvis man har en kæmpebænk som kan håndtere så store diametre ;) )

ps: Det ser jo ud til at der er meget spændende vækst i de stammer som kan give nogle spændende drejeting. God fornøjelse.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
joe-pearson skrev:
Nej hvor er i led med jeres gode råd :lol: :lol: :lol: har brugt næsten hel dagen med at prøve at få orden i mine træ lager,det blive til 3 trillebør motor sav spåner og jeg er kunne halv vejs :roll: :roll:

Arbejdet med træ giver sved og varme mere end en gang. Pyt med det bare glæden ved at have materiale til bænken når tiden kalder, det er det hele værd.
Det er også nogle store stammer du har gang i der, blot du har en god sav går det som regel legende let.

Men sved det giver det altid!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]