www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 07:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: nyeste skål.
Indlæg: 14 feb 2008, 12:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Fik lavet den her lille fætter i tirsdags. Den blev ikke helt så dyb som planlagt men "design" ændringer kan jo komme pludsligt hehehe
Egetræ slebet til korn 400 poleret op med ren farveløs bivoks. Det er første gang jeg prøver med bivoks, men på resultatet helt sikkert ikke det sidste.
Knas tørt egetræ er ikke det nemmeste at skære i det har en tendens til at lave "tear out" ved ikke helt hvad man skal kalde det på dansk..

Kommentare er meget velkommen..!

Mål diameter ca 13cm samlet højde med fod ca 3,5 cm dybde på skål ca 1,5 cm fod ca 1 cm.
Vedhæftet fil:
normoutflash.JPG
Vedhæftet fil:
topviewbottom.JPG
Vedhæftet fil:
sideview.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2008, 18:07 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Ras.

Fin skål... er vild med åretegningen indvendig.

Tørt egetræ er aldrig nemt at arbejde med, det vil rive og splintre. Det samme gælder i øvrigt asketræ. Det må være noget med strukturen i træet.
Det kræver altid noget mere slibning og pudsning for at egetræ blivet helt fint. Og selvfølgelig meget skarpt værktøj.
Til gengæld bliver det utroligt holdbart når først man er færdig, og overfladen er taknemmelig at færdiggøre.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2008, 18:37 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ja, jeg kunne mærke og se da jeg skar den at den meget meget gerne ville flå. tror det har at gøre med at cellevægene måske er blødere end resten. Jeg syntes nu ikke jeg har haft nogen som helst problemer med ask til langsdrejning. men til skåle kan du self have ret..

ja jeg er selv ret vild med årene i den... jeg har 2-3 rondeller mere i eg så jeg glæder mig til at jeg får tid til at arbejde med dem...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2008, 19:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det eneste der hjælper på oprifter (tear out) er at slibe jernet og så tage finere spån.
Hvis det ikke hjælper, så slib jernet igen. Det de fleste hobbydrejere har problemer med, er at få slebet korrekt. På billedet af din skål ( inderside) kan man i venstre hjørne ane striber efter oprevne fibre. Prøv inden du sliber at tage et sidste forsigtigt gennemløb med nyslebet jern.
Shearscraping ( som det hedder på dansk!!) er også godt til sidste finish.
Hvis det er helt galt med oprifterne, så prøv at give skålen olie og så shearscrape den i våd tilstand.
Olien blødgør de genstridige fibre og gør dem lettere at skære.
Som en amerikansk drejer engang sagde til mig: " If all else fails, just powersand the hell out of it!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2008, 21:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Yep... så er det frem med det gode men brutale 60 grit Gouge :-) fikser de fleste problemer. men rigtigt shearscraping er helt sikkert en god måde at løse problemerne på. Har brugt det et par gange med gode resultater.

Jeg burger en Wolverine Grinding jig med et Varigrind til at slibe på så jeg har fjernet en af de største fejlkilder

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2008, 23:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Hvilken type slibesten bruger du? Wolverine er godt, efter min mening er det det bedste anlæg på markedet.
Nu jokker jeg nok nogle Sorbyelskere over tæerne, men jeg er ikke specielt glad for deres produkter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2008, 11:05 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg kender ikke direkte til sorby anlæget, jeg har selvfølgelig læst hvad jeg kunne finde om de forskellige anlæg inden jeg købte. Jeg har nok snydt i forhold til en del af dem der kaster sig ud i at dreje, Jeg havde en periode på noget det ligner 1½ år hvor jeg ikke havde maskiner af nogen art, men tid til at læse om drejning og se video klip, så der var mange begynderfejl jeg sprang over..

Men jeg vil give dig fuldstændig ret i at Wol. anlæget er næste lige så meget et must have som selve drejebænken.

Jeg bruger en "Gude" slibemaskine standart med 2 sten. Hvid Oxi hjul. jeg mener (uden du må hænge mig op på det) det er korn 100 kunne også godt være 120. Det er meget fin i hvertifald. Derud over bruger jeg lidt assorterede håndsten til mine drejejern, men det er mest når jeg er ude af huset og ikke har adgang til wolverine setuppet.

Mhs. Til sorby må jeg sige at deres nye Chuck, som anders har fået er meget meget lækker. Jeg har deres sandmaster og den er meget lækker...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2008, 22:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Korn 100-120 er perfekt til vedligeholdelsesslibning hvor man ikke ændrer profilen, det går nemmere (og køligere) med korn 60.
Mht. Sorby var det lidt for meget en" broad sweeping generalization" som De selv ville sige, at jeg ikke bryder mig om deres ting; det er deres jern, jeg ikke er så lun på.
Jeg købte en mejsel i USA for nogle år siden, og de havde ikke engang gidet gøre sig den umage at runde siderne på den. Jeg har nogle stykker af deres gouges, og de huer mig ikke.
Det er nu næppe kun Sorby's fejl, jeg har brugt Henry Taylor i rigtig mange år, og har vænnet mig til rundingerne på deres jern.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2008, 08:07 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
stig :
Ja det er jo vanens magt... jeg har ikke drejet mere end 5 måneder så jeg har ikke fået nogen vane hvad det andgår. Dog skal de siges jeg har et stubai spindel gouge og har adgang til dem på aftenskolen. det kunne nemt være nogen af dem jeg skal have næste gang jeg køber...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team