www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 11:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: quiltet bøg
spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
hej Stig. Kender du noget til Quiltet bøg,.. om det er godt til skåle? Jeg topkappede en stor bøg med en dbh på ca. 1m her i foråret og den var et stort traktorspor op ad stammen. Jeg skulle lave en stor skulptur i det meste, men der er en hel del tilovers. Jeg ved ikke om det er noget der kan bruges. Det var tilsyneladende ikke så tydeligt i veddet. Jeg har solgt en del elmemaser til Tyskland, og det kender jeg til, men quiltet bøg ser ud som om det lover mere end det kan holde eller?
Jeg tror forøvrigt, at vi nok kender nogle af de samme mennesker. Det er jo en forholdsvis lille skarer, som klatrer. Har du hørt om nogle nørder, som klatrede i 107 m redwoods i cal. for nogle år siden,sov deroppe osv.(o:
Desuden må du også ha`kendt Burasensei og Johnsensei. Johnsensei var min sensei da jeg blev shodan, men i shotokan. Træklatring og karate er såmænd ikke så dårligt,..en god balance og en god parade (o: ikke mere om det.
Jeg gemmer det quiltede træ, det kunne jo være der var nogen på Fyn som kunne lave noget i det.
vh. allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har godt hørt om dem, ja. Jeg kender også en nørd, som fældede en redwood i 99. Mig selv.
Jeg har tilbragt et par år i 80-erne iHumboldt county i det nordlige California, The heart of the redwoodbelt, så jeg har hængt meget ud blandt de store træer.
Jeg tager derover ca. hver andet år og underviser på Humbold State University's karate skole.
Ang. klatringen, så er jeg en af de gamle rotter. Har klatret i 25 år. Startede med en hjemmesyet sele, fordi der ikke var klatreseler at få på markedet. I går bestilte jeg Petzl's nye Sequoia sele hjem fra USA, SRT modellen med rebklemme i brystet.
Jeg skal love for, tingene har ændret sig til det bedre indenfor træklatring.

Ang. quiltet bøg, så har jeg skåret planker af et par stykker, det quiltede går sjældent ret langt ind.
Med den diameter vil der kunne laves nogle flotte fade med bunden vendt udad, så det quiltede rigtigt kommer til sin ret.
Det er jo ingen sag, at skære en prøve og se, hvor langt quiltningen går ind.

Jeg kan kun på det stærkeste opfordre de fynske drejere til at få hentet noget, inden det anløber for meget. Det ødelægger nemlig lysets spil i quiltningen.

Hej
Til dem der evt.ikke hved hvad traktorspor er, er her et par fotos, der kan give en lille fornemmelse af hvad begrebet er.
EM
Vedhæftet fil:
g2traktorspor.jpg

Vedhæftet fil:
bil_c2valk.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

Det er et ret flot område deroppe. Arbejdede du i skoven? Du kender sikkert Lars Nørholm, en god ven af mig. Vi kravlede derovre i 95 og 03, bl.a. i The Stagg, en 86m høj redwood, mammuttræ, verdens 5te største,....kubikindholdet selvsagt,nær Camp Nelson i Sierra Nevadabjergene. Det var 31 m dbh samt en hule i 60 m højde,død/brændt i toppen, men ellers vitalt.
fantastisk sejlivede er de de gamle træer. Kystredwoodens mange gevækster, knuder og enorme rodskud og sideskud gør en lidt stille.
Jeg har hørt om den nye sele. Vi var i sidste uge på Nødebo, hvor der var et klatretræf/seminar om udstyr/sikkerhed afholdt af Sherrild. En eller anden VMvinder fra USA dukkede op og viste noget forskelligt. Der var egentligt ikke noget nyt, men det er jo altid rart møde gamle kollegaer og hygge sig.
Jeg fik min første sele i 78`Den skulle købes hos Honey Brothers i England, for som du siger var der intet herhjemme. Jeg har den endnu, men den ligger selvfølgelig som museumssag!
Nå, men jeg vil så skærer det quiltede bøg op, til fade, og lægge med det andet jeg er ved rydde op i. 10 kasserummeter af elmeknuder i alle størrelser skåret til, er det blevet til. Godt at få ryddet op i skidtet.
vh. Allan
-

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Citat:
Godt at få ryddet op i skidtet.

Jae hvis du betragter det sådan, så glæder jeg mig til at komme d. 31.08, så må det være muligt at gøre et kup. :D
Sælger du også råtræ når du har åbent i weekend'erne?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

Argghh,..det er nok ikke brænde, men jeg vil jo ikke bare have det liggende som rodebunke. Jeg er da klar over, at knuder er interessante. Men et kup kan i helt sikkert altid gøre. Det er jo d. 30/8 og ikke den 31. Men det står på http://www.vaerkstedsgalleriet.dk
Hvis jeg er hjemme er der altid chance for træ fra pladsen. Jeg står som regel og saver alligevel.....gode naboer, endnu... (o:
vh. Allan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]