www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 16:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Så fik jeg endelig kastet lidt rundt med noget træ i bænken.... Ahorn frisk og sjaskvådt.. så den ender nok med at blive lidt oval :-)

vindruekernolie slebet til 220. Jeg legede med at prøve noget ShearScraping på den og det kræver nok noget mere øvelse men det virker det er sikkert... jeg kan da også mærke der skal nok nogen flere runde former under bæltet snart... det er vel min skål nummer 10-11 stykker

foden er med fuldt overlæg.. men da jeg stod med den sagde træet jeg skal ha fod.. så det fik den... hehe dim er ca 22 gange 6-7 stykker...
og kanten er lidt noget der er ved at blive en fast ting.. jeg syntes det giver en mere behagelig form at se på.

Lad mig høre.. (billederne er skrammel men det er de jo som regel) og det er billederne der fpr det til at se ud som om der er forskel på invendig og udvendig, men det er der ikke, ensartede tykkelse..
Vedhæftet fil:
topkomprimeret.jpg
Vedhæftet fil:
bund klippet.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Fin skål Rasmus.

En skål må gerne have fod, når bare der ikke er spor efter patronen.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og nu mens jeg alligvel sidder her ved tastaturet.

Vådt ahorn er taknemmeligt at dreje i, og sikke nogle lange fine spåner man kan lave.
Jeg er begyndt at tørre spånerne, så kan hende jeg deler avis med, bruge de tørre spåner til strøelse ved heste og høns.

Den store udfordring kommer, når du skal dreje en tilsvarende skål af tørt egetræ eller elm

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Rasmus,

Din Ahorn skål se fin ud, men mon ikke du får en masse "sjov" med den hen af vejen. Den er drejet meget tæt på centrum, så du har nok ret i at den bliver oval efterhånden som den tørrer ud.

Et spørgsmål: Hvorfor har du lavet den så pænt færdig i så våd tilstand (Hvis du skulle finde på at dreje lidt videre på den efterhånden som den bliver tør ??)

:) :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Hej Rasmus.
Flot arbejde håber at du for den tørret ned uden den revner.En ting du bør have for øje når du drejer i vådt træ er din tykkelse på skålen
punkt 1 som vi før har diskuteret drejer man tyndt for at undgå revner under tøring men jeg syntes også at der er et punkt 2 der bør med en skål der med din fine kant er elegant hvis du havde drejet i tørt træ, kommer til at se forkert ud når skålen tørre og slår sig sikkert en hel del, der er en tynddrejet skål langt mere elegant at se på selv om den folder sig på alle leder og kanter, vil den bevare sin elegangse hvorimod hvis vi ligger til den tykke side kommer vi helt ud af harmoni. (bare min mening skal ikke opfattes som kretik)
MVH EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

EM : Tykkelsen på skålen skulle gerne gøre at den ikke revner, jeg har lavet 2 andre færdig drejede i våd med den samme kant og de er begge gået godt, måske kanten er med at at afhjælpe noget af steresset hvem ved... jeg satser hehe

Rigtig at slåede skåle er flottes tynde, men meget tynde skåle er ikke så anvendelige i et køkken hvor de trods alt for nogen tæv.. og den her aer mikket til at blive brugt...
(godt med kritik)

Kaj : Jeg har været der i elm fra KLODS til skål. og eg fra klods til skål i knastør.. det er hårdt hårdt hårdt...

BjørnA : Joooo måske :-) jeg ved den er tæt på men jeg satser... det var for at holde et mål der kunne bruges til noget... så det bliver spændende...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvis du havde ramt midten i stammen lidt bedre, dvs. fået centrum i skålen til at ligge i stammens centrum og der i øvrigt ikke havde været en knast, så ville skålen have slået sig nøjagtig lige meget til begge sider.
Dvs. den var blevet skæv, men harmonisk skæv.
Den her skål bliver bare skæv.
Jeg er så meget kontrolfreak,når det gælder skåle, at jeg kun lader dem slå sig, hvis jeg kan kontrollere, hvordan de gør det. Jeg bryder mig ikke om skåle. der vrider sig i alle retninger.
Pænt arbejde iøvrigt, især set i lyset af din efter eget udsagn ringe erfaring med skåle.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kaj Petersen skrev:
Jeg er begyndt at tørre spånerne, så kan hende jeg deler avis med, bruge de tørre spåner til strøelse ved heste og høns.

Kan du tørre dem hurtigt nok til at undgå mug og skimmelsporer. De er ikke sunde for hverken høns eller heste.
Eller trædrejere for den sags skyld.

Hej.
Stig skrev: Hvis du havde ramt midten i stammen lidt bedre, dvs. fået centrum i skålen til at ligge i stammens centrum og der i øvrigt ikke havde været en knast, så ville skålen have slået sig nøjagtig lige meget til begge sider.Dvs. den var blevet skæv, men harmonisk skæv.
En god hjælp når man flækker og grovskære en klods til våddrejning eller grovdrejning af en skål for at få åreforløbet til at ligge mest hensigtsmæssigt i det færdige produkt, er at bruge skabaloner i tyndt krydsfiner, man saver en skabelon som er lidt over det mål man anser som ca. færdig skål og lægger den på enden af stammen og flytter rundt med den til man har den mest optimale åreplacering i skålen, streger rundt om skabbelonen med en blyant flækker stammen og lægger det stykke træ man vil bruge ned på siden og her med en anden skabelon der har skålens diameter og med en streg der er tegnet midt igennem centrum placere skabelonen på træet og bruger centerlinien til at få begge ender til at ligge rigtigt i forhold til åretejningerne i træet tegner omkring cirklen med en blyant og grovskærer klodsen efter denne streg.skabelonerne kan man skrive mål på og gemme til en anden gang efterhånden for man et stort udvalg af skabeloner som kan bruges igen og igen.
EM
Vedhæftet fil:
skabalon.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Stig ... det var en ide der skal prøves... med at få den til at trække sig helt ens... Og den er god nok jeg har ikke lavet ret mange skåle eller andre ting for den sags skyld :-)

EM: Super god ide, jeg har pappet fra Bænken til at stå det er en super kraftig kvalitet og planen var at skære det i skiver til lige det formål :-)

Hej
Ja en ting er at lære at dreje men, for få tingene til rigtigt til at lykkes bør man også have en god portion, skal vi kalde det træteori, det syntes jeg personligt, at der bliver gjort alt for lidt ud af de steder hvor der tilbydes trædrejekurser,men det sælger selfølgeligt ikke så meget udstyr :D :D :D :D :D
EM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]