www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 13:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 feb 2008, 22:52 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
mumle mumle ikke min dag i dag.. lavede en lækker skål i lind med de fineste snørkler og et stort knasthul med råd og det hele!! super samme tykkelse hele vejen igennem kanten (troede jeg) lidt tankeløshed, mest koncentration om det ved knasthullet så jeg selt ikke opdagede at jeg fik lavet den så tynd ved overgange til foden at den flåede sig selv i stykker..... DAMIT! nå pyt trædrejere laver ikke fejl kun design ændringer og flot brænde...... :mrgreen:

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2008, 08:58 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg vil så lige samle lidt brok til én samlet omgang. Alle de gang jeg har stået og pudset noget af i hånden og det på mystisk vis ryger ud af hånden og ned på mit betongulv og får et hak. Grrrrrrrrr. :evil: :evil: :evil: :evil:

Det er en ommer, slibe , pudse, slibe , pudse, slibe , pudse.

Men jeg har det bedre nu, jeg får min nye centrerpatron, Robert Sorby Patriot Chuck, på Torsdag.
:D :D :D :D :D :D :D

Med venlig hilsen

Anders Petersen

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 11:02 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Grrrr, på kursus hos Per Froholt - igang med en rigtig flot skål i Ahorn - lidt svær form, diameter ca. 35 cm. skide flot, jern hakker i og hugger i stort stykke af kanten

F.. S......

:evil:

Med venlig hilsen

Anders Petersen

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 11:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg var der!! det var så ærgerligt..... jeg holder stadig på du skulle have lavet resten af skålen færdig, have skåret fligen ren med et skarpt stemmejern og kaldt det med vilje.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 11:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, ja Anders. Piv, piv, piv...!

Min egen fine ahornskål, fugtigt træ havde stået ude i et år, flot farvetegning og en stor knast det lykkedes mig at bevare.
Skulle lige dreje bunden ren - BANG! Ind i anlæg, vanger på bænken og på gulvet. Store grimme mærker, som det lykkedes mig at redde lidt af, men kan var temmelig ramponeret.
Og ikke en eneste gang undervejs var der sket uheld, fordi jeg havde været så forsigtig på grund af knasten.
Nu skal jeg til at rette den op, når jeg får min egen bænk... snart.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 11:47 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Rasmus skrev:
Jeg var der!! det var så ærgerligt..... jeg holder stadig på du skulle have lavet resten af skålen færdig, have skåret fligen ren med et skarpt stemmejern og kaldt det med vilje.

Ja, der kunne have været skåret en lillle tud, så kunne den have været brugt til sovsekande.

Venlig hilsen
Kaj

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 11:54 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Er det ikke det man kalder et evalueret design? ... eller hurtig redesign alt efter temperament;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2008, 12:27 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
JesperOK skrev:
Er det ikke det man kalder et evalueret design? ... eller hurtig redesign alt efter temperament;)


Mit selvlavede utryk for det er en pludselig design ændring

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 feb 2008, 17:08 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jaaaa, jeg tuder og tuder - her er billederne - det er Per Froholdt der er ved at prøve at rede skålen med lidt lim og kreativitet :)

Med venlig hilsen

Anders Petersen
Vedhæftet fil:
100_8032.JPG
Vedhæftet fil:
100_8031.JPG


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 13:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg var ved at lave en skål i Burbinga. Den havde nogle små revner, men det lignede ikke noget, der ville betyde noget.. Skålen var færdig, og jeg manglede bare lige den sidste slibning med korn 180 i bunden og så lidt voks (2000 RPM). Bang! skålen nærmest eksploderede 1000 stykker, og spredte sig ud over hele lokalet. Og for at det ikke skulle være slemt nok blev jeg ramt i foden af et stykke (det føltes stort). Av for s.... Da fik jeg respekt for skåle selv med små revner.
Har også engang drejet en skål ret stor (30 cm i diameter, og 15 cm høj) ydersiden var færdig, og så skulle den udhules. Jeg var over halvvejs, da jeg tænkte at jeg godt kunne sætte den lidt op i hastighed. Tror jeg havde kørt med 1000 RPM, og den kunne da godt klare lidt mere når den var blevet så let. Da den rundede 1500 RPM lød der et smæld, og skålen begyndte at køre så underligt jævnt, men der var ikke noget at gøre. der var to dybe revner ud fra kernen, som jeg ikke havde fjernet. Revnerne var ca. 7 cm dybe, og jeg gad ikke mere.. hehe.. Det er overraskende kræfter der er i det træ.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 13:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Når du laver skåle i revnet eller på anden måde usikkert træ, så lav ydersiden færdig med finpudsning, oliering og det hele. Derefter vikler du skålen ind i gaffatape inden du huler den ud og laver indersiden færdig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 16:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det lyder meget utraditionelt, men det skal da prøves. tak for rådet..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 20:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det er det faktisk ikke. Det er et almindeligt brugt kneb ( måske ikke lige i Danmark) blandt folk, som arbejder i ustabilt træ. Jeg har det fra en irlænder, som drejer meget i moseeg. Det har det med at være fuldt af revner, og skal derfor helst drejes helt færdig i våd tilstand, ellers er det stort set umuligt at styre. Der er forskellige metoder til at færdigbehandle vådt træ med slibning osv. Jeg løb ind i et læs moseeg og mosebøg for en del år siden, så jeg var nødt til at lære hvordan man håndterer skidtet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2008, 21:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg fik også et par planker moseeg i sidste uge. Det er helt tørt. Det er noget bøvl at arbejde med, og egner sig egentlig bedst til kuglepenne, men det er umådeligt flot. Jeg har en stamme kulsort moseeg liggende. Desværre er den meget revnet, men kuglepenne i det træ ligner ibenholt på en prik. Det er også næsten lige så hårdt. Jeg har generelt ikke problemer, når jeg drejer i vådt træ, men burbinga, og faktisk generelt eksotiske træsorter, der altid er pakket gevaldigt godt ind i parafin kan sagtens være revnede uden man kan se det.. Det er problemet ved at handle med linå eller Theodor Nagel. Er der i øvrigt nogen, der kender det sted? En tysk importør i Hamborg, der har 120 forskellige træsorter på lager. Man træder ind i Alladins hule, når man kommer derned. Prisen er ca. 2/3 af Linå, og betjeningen er mindst lige så god, hvis ikke bedre. Han har virkelig styr på tingene, og råder en til at tage det bedste. han fortalte mig, hvordan man kunne se forskel på godt palmetræ, og dårligt palmetræ, og fandt et rigtig fint stykke. Virkelig et godt sted. Siden er ikke noget særligt, men kommer man forbi Hamborg, så bør man kigge ind..
http://www.theodor-nagel.com/

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2008, 18:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
OMG jeg havde lavet en skål 30 cm i dia og 15 cm høj. Drejet i vådt træ, så den var blevet helt æggeformet, men som jeg plejer havde jeg lavet bunden lidt for tynd, så da skålen var helt tør var der en lille bitte revne i bunden (lige ved siden af foden) Verdamte scheiße. Jeg må virkelig til at passe på når jeg drejer bunden for fremtiden.. Jeg har ikke tid til det andet pjat..

P.. og L... så er det sagt..
Det er med at komme ud med sine aggressioner hehe.. har limet den i bunden, så vandet ikke direkte drypper ud, og så kan lillemor få den.. så bliver hun glad..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2008, 19:32 
Hej Peter.
Du har da gjort det rigtige, når man drejer i helt vådt træ skal man netop dreje tyndt for at undgå revner når træet slår sig, det er selvfølgelig ikke altid det lykkes alligevel men for det meste går det da fint nok. Når man er nede på 2-3mm kan træ kaste sig vildt uden at revne.
Hvis ikke du har? burde du anskaffe dig en tykkelsesmåler enten købe eller selv lave en det er ikke særlig svært, så kan du hele tiden kontrolere tykkelsen og nå at korigere i tide, det vil være dig en god hjælp intil du får færden på frihånd, ved størrer emner hvor man kan komme til med en lampe(helst med en lavenergipære for at undgå varme ) bruger jeg lys som ledetråd det er en god hjælp til tynddrejning.Men kommer der revner kan de saktens repareres med revnelim. Feks Zaplim em extrem tynd lim der kan lime i olie.Man pudser i olie og fylder revnen med den grødaktige masse der fremkommer, kommer lim på og pudser med lidt fint sandpapir hen over revnen medens limen hærder det tager kun et minut eller to,men sørg for at området omkring revnen er godt mættet med olie så træet ikke suger lim til sig det er kun revnen der skal suge limen til sig for ellers kommer der en blank plamage rundt om stedet og det er ikke meningen.På den måde kan man reparerer revner så det ikke kan ses eller bare ser ud som en mørk streg i træet, ligner noget naturskabt selv om det er kemi.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 02 apr 2008, 21:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Godt råd, men i dette tilfælde var det ikke helt nok.. den var så tynd hele vejen rundt (en ring omkring foden), at den ikke engang kunne holde vand.. Nu har den fået en runde hele vejen rundt om foden. Fik næsten 1 hel ml. det er 1/3 tube så skal jeg lige have den testet inden jeg sliber den.. Når jeg drejer i vådt træ vil træet altid være mættet i olie, når jeg limer, for jeg sørger for, at den ikke er tør for olie, før skålen er under 8% vand (har en fugtighedsmåler), og det virker smart.. har fundet ud af, at skålen ikke skal stå lige, hvis man vil have den tør i bunden. det tager alt for lang tid, når bunden er dækket af olie..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2008, 00:10 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Min drejebænk står stille i denne uge, jeg har job fra kl.10,00 - 17,00
så energien er ikke så stor.

vil lige vise et tidligere arbejde, skål/stage i temmelig angrebet birk.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2008, 13:57 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Mumle mumle satan :evil: :evil: :evil: :evil: MC drejeSKRAMMEL !!!!! blå bunke bras helved og Patter grumble grumble...

2 Kondensatore brændt af 2 pennekit smuttet fordi braset klapre og er skævt skiftet rem nu mangler den hastighed. Polere og motoren går død....
En vinprop dyvel knækket fordi den gik i hoppemode..

Skal kastes i havnen brændes og støbes ned i den nærmeste mole...

Havde lige knoklet mig igennem til at kunne tage en halv time måske en time derude og det er det den byder mig...

F**k jeg skal have mig noget bedere....

(skulle lige af med frust.)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2008, 14:35 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Nå, nå da.

Skal eder hukkemig love for at den får gas... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Hvis ikke der er andre der har opfattet det, tror jeg Rasmus har en billig kinabænk, der ikke er gul men blå
billigt til salg.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 apr 2008, 16:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Rasmus du burde vide, at det kinaskrammel er umulig at lave kuglepenne på. Du skal derimod have dig en lille kinaskrammelbænk til den slags opgaver.. den er meget mere præcis.. :P

Ej.. jeg mener en axminster performance (magen til mc 1018 eller hvad den lille nu hedder)
Den er mega præcis.
Den koster ca. 2000 kr.
Den kan bruges til at dreje skåle på op til 20 cm i dia, og den går ikke meget mere i stå end den anden på trods af den lidt mindre motor. Jeg er helt vild med min lille djævel. :twisted:
Vedhæftet fil:
P4135430.JPG


Jeg må for resten hellere tage et par småting med når jeg kommer (belt dressing spray og kontaktspray) begge dele noget jeg med succes har prøvet på min..


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 06:56 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
ja det skal jeg vel.... men jeg skal nu have mig et monster :-) alligevel...

Peter det var ærgeligt jeg ikke var hjemme i weekenden... havde mig et på fridage i berlin med hjemmestyret...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 07:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
så fik vi sat en midlertidig stopper for at jeg drejer træ i fritiden...... polterabend ...... paintball.... brækket kraveben :( :( :(
Men det var sjovt.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 07:18 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Det er sku da RAMBO senior der er kommet online :-) hehehe Man kan da heller ikke overlade danmark til jeg et par dage uden i smadre det hele.. God bedring med skulderen !! og lad nu VÆRE med at starte for tidligt.!! erfaringen taler og det kan ikke betale isg at forhaste den salgs

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 20:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ganske rigtigt Rasmus.. skader skal have tid.. Det viser mine erfaringer indenfor sport også.

Nu har jeg altså også noget LORT jeg skal ud med..

Jeg var i går ovre fordi jeg ville dreje lidt.. det første jeg så, da jeg kom ind i maskinhuset (der har jeg mit træ, og jeg skal igennem det for at komme ind i værkstedet) var at alt mit træ godt og ved 10 rummeter var revnet.. Jeg havde forseglet det med maling, og det virkede fint sidste år, men jeg havde ikke fået det dækket af med læredessække og præsenig.. #¤%&/ :twisted: :twisted: :twisted: Hvor blev jeg sur.. frisk ahorn og ask i prima kvalitet skåret op midt i kernen, så det var lige til at spænde på drejebænken.. et bud er, at en del af det bliver lavet til brænde, men jeg er endnu ikke sikker.. Nu har jeg dækket det ordenligt af, og håber på, at der ikke sker mere i første omgang.. Jeg fandt et stykke, der næsten var klar til at komme på bænken..

Om den åndsvage kinser så ville starte - NEJ.. jeg var godtnok ved at blive sur på det tidspunkt.. havde det ikke været for min far, så havde overskriften i ekstrabladet nok været "motorsavsmasakre.. 17-årig gik amok med 22" motorsav i nebel" eller noget i den stil.. selvfølgelig kunne min fars "magic touch" starte min drejebænk.. den stod og hoppede og dansede frem og tilbage indtil motordokken rev sig løs.. den blev spændt fast igen, og jeg drejede lidt mere af den, og det begyndte at ligne noget, da motordokken for anden gang rev sig løs.. hvor var jeg tæt på at kortslutte.. enten mig selv eller drejebænken..

Af alt dette negative skal to positive ting dog fremhæves.. for det første jeg fik en lækker skål med en revne hele vejen ned gennem den ene side (har limet den, og den har ikke flyttet sig), og to jeg har givet min drejebænk så meget gafatape, at motordokken ikke rykker sig løs lige med det samme igen..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2008, 21:58 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
hmmmmm gad vide om ikke du er klar til at lege indkøb med mig... hvis vi er mange kan vi jo altid presse prisen ....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 16:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvis du tænker på en ny drejebænk, så har jeg fundet en.. det kan selvfølgelig ikke skade, at kigge lidt mere seriøst på promat, men jeg tror ikke jeg kan få nok for 11.000 kr.. så skule det da lige være fordi vi kan få rabat hos WivaMac, hvis vi selv køber hjem, men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke på det.. Jeg tror nok det er den der, jeg har lagt billet ind på.. http://www.toolpost.co.uk/pages/WivaMac ... db800.html
Men jeg er ikke sikker.. jeg ved bare den er lækker at dreje på, og er skal ret meget til at jeg vil skifte.. den er vidst 3 år gammel, men alligevel..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 17:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
phnpen skrev:
Hvis du tænker på en ny drejebænk, så har jeg fundet en.. det kan selvfølgelig ikke skade, at kigge lidt mere seriøst på promat, men jeg tror ikke jeg kan få nok for 11.000 kr.. så skule det da lige være fordi vi kan få rabat hos WivaMac, hvis vi selv køber hjem, men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke på det.. Jeg tror nok det er den der, jeg har lagt billet ind på.. http://www.toolpost.co.uk/pages/WivaMac ... db800.html
Men jeg er ikke sikker.. jeg ved bare den er lækker at dreje på, og er skal ret meget til at jeg vil skifte.. den er vidst 3 år gammel, men alligevel..


hej,

Et par småting jeg syntes man bør tage med i sine overvejelser når man ønsker at bruge en mindre formue på en drejebænk:

1: Køber (forelsker man sig i) en "bordmodel" må man ikke glemme at den så skal stilles på et meget stabilt underlag, specielt hvis man er til "uligevægtigt træ",

2: Det er - alt andet lige nemmere at købe en bænk som måske er lidt større end man lige har planer om at bruge den til de næste måneder. man kan sagtens lave små ting på en stor bænk - det er hulens sværet den anden vej.

3: Der er " et hav" af forskellige maskiner på markedet, og for mig ser det ud til at langt de fleste er "simple" konstruktioner - lavet af profiljern med et påhægtet motor. Jeg har tidligere taget kontakt til mange af de maskinhandlere som sælger/servicerer træindustrien i Danmark, og det var egenlig talt forbavsende hvor mange trædrejebænker de havde til salg/på lager.

Min nuværende bænk, en Myford ML8 har nok omkring (min) 30 år på bagen, men, den er solidt bygget, og kan klare det mest usandsynlige. Akslen, og gevind er i hærdet stål, kileremstrækket er "overdimminsioneret" og holder bare bænken gående jævnt og godt, selv når man sætter de helt store spån på.

Mange af de bænke man ser i dag er - efter min mening - noget slaskeværk.

held og lykke med den nye bænk når du når så langt.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 18:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
Peter : du har jo forelsket dig i en vi. det er erfter hvad jeg ved også en meget lækker bænk... men hvis du står i overvejelserne skal du sige til jeg har efterhånden en helt del informationer på hjernen om de forskellige bænke på markedet og eftersom jeg skal ud og have den helt store spenderbuks på kan der jo nok laves noget hurlum hej...

BjørnA: jeg har set billederne af din jernhest... den ser ud som det den er god solid engelsk håndværker stil...

Og jeg vil give dig ret i der er mange slaskebænke på markedet... jeg har lavet research det sidste års tid og der er rigtig rigtig mange modeller...

Gode råd i øvrigt... jeg vil føje et til, find den mode du vil have og vælg en der er større :-) Jeg tror det betaler sig i den sidste ende... man kan jo ikke dreje store ting på små bænke med småt værktøj men godt små ting på store bænke med stort værktøj....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2008, 21:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har drejet på en vivamac en enkelt gang. Jeg syntes ikke den havde "bøffer" nok. Jeg kunne sætte den i stå med en 10 mm spindlegouge. Jeg ved ikke om det var fordi frekvensomformeren var forkert indstillet, men død i sværen, det var den.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team