www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: 26 jun 2008, 22:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Peter,

jeg forstår ikke at din nye bænk skulle være så velegnet til at sende planskiver og klodser i kredsløb, da de er udstyret med godt gammeldags 1 1/2" x 6tpi HØJRESKÅRET over vangen, og 11/2" x 6 tpi VENSTRESKÅRET på ydersiden (bagsiden) - og det er præcist som jeg har det på min Myford ML8 (bare lidt mindre). Det betyder jo at dine planskiver er henholdsvis Højre - eller VENSTRESKÅRET, og så giver det jo sig selv hvad der skal sidde hvor, men selvfølgelig, ønsker du at beundre en skive med klods som går i kredsløb, skal du bare lade maskinen køre baglæns - så går tingene i kredsløb helt af sig selv, og jeg tror ikke engang at bænken når at komme op på fulde omdrejninger inden kredsløbet er fuldt etableret.

Derfor er et godt råd: Gør som andre siger, og få byttet to FASER rundt, så bænken løber den rigtige vej.

Du kan altid senere få lavet en adaptor til begge ender - bare, henholdsvis højre og venstre, så skulle du være sikret.

God fornøjelse, det er en super bænk. :) :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2008, 12:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Den kører den vej som den i virkeligheden skal, men det er den modsatte vej af hvad jeg er vant til.. derfor sender den heller ikke noget i kredsløb i øjeblikket, men hvis jeg vender stikket, så bliver det sendt i kredsløb, for som du selv siger, så er det venstreskåret på ydersiden, og hvis den så begynder at køre mod uret, så har vi kredsløbet og det er jeg ikke interesseret i.. derfor venter jeg på den adapter, så jeg rigtig kan komme i gang med at køre den "forkerte" vej om man vil..

Derudover skal jeg have fat i en smed, så jeg kan få lavet en forlængervange til det anlæg der sidder på ydersiden af bænken, for i øjeblikket kan jeg ikke komme over 10 cm i dybden, og det er der ikke meget ved, når jeg har en diameter på op mod 50 cm..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2008, 12:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Peter,

Ikke for at "brokke rundt i tingene", men når du står foran bænken, med akseldokken på din venstre side, så skal den slags maskiner altså dreje mod uret når du "skæver" på akslen mod venstre. Sagt på en anden måde, står på ved bagenden af maskinen og kigger op mod akseldokken, skal akslen dreje mod uret. På den måde "efterspænder" planskiverne sig selv når maskinen startes, og der er ikke risiko for at noget går i kredsløb.

På min Myford er adaptoren til bagsiden forsynet med en spærreskrue, da min Wimac patron er forsynet med højregevind - og det er din sandsynligvis også. det var sådan set derfor jeg tidligere foreslog at du evt snakkede med promatfolket, de lavede adaptorene til min, og det virker perfekt.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2008, 07:38 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Det er så 3 gang på 2 måneder at jeg er på skadestuen :shock: :shock: :shock:

Jeg kom til at skære lidt i pegefingerpølsen med båndsaven :cry:
Ikke særligt alvorligt men totalt stupidt alligevel. :roll: :roll: :roll:
Klingen er for sløv og jeg ville skære et stykke eg ud til en skål og netop fordi den er sløv, stod jeg og skubbede lidt og pludselig fik den sku fat og min pegefingerpølse kom i skæret.
Hvor dum har man lov til at være. Jeg bestiller en ny klinge i morgen, og laver nogle nye skubbe pinde.

Nu vil min kone altså snart ikke køre mig på skadstuen mere, hun synes det er for ofte. Hun synes måske også at det er lidt flovt fordi hun selv arbejder inde på hospitalet :D :D :D :D

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2008, 20:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
BjoernA skrev:
hej Peter,

Ikke for at "brokke rundt i tingene", men når du står foran bænken, med akseldokken på din venstre side, så skal den slags maskiner altså dreje mod uret når du "skæver" på akslen mod venstre. Sagt på en anden måde, står på ved bagenden af maskinen og kigger op mod akseldokken, skal akslen dreje mod uret. På den måde "efterspænder" planskiverne sig selv når maskinen startes, og der er ikke risiko for at noget går i kredsløb.

På min Myford er adaptoren til bagsiden forsynet med en spærreskrue, da min Wimac patron er forsynet med højregevind - og det er din sandsynligvis også. det var sådan set derfor jeg tidligere foreslog at du evt snakkede med promatfolket, de lavede adaptorene til min, og det virker perfekt.


Det ved jeg godt.. Jeg synes bare det er uvant at dreje den modsatte vej af hvad jeg er vant til.. Derfor vil jeg overveje at få det lavet om.. Jeg kan godt regne ud, at den skal køre den anden vej, når jeg står på den anden side af bænken, men hvis jeg ikke kan affinde mig med det, så er spørgsmålet, om det er mig eller bænken, der har det sidste ord at skulle have sagt. Jeg har snakket med Michael, og han kunne ikke lave det billigere end Leif.. Den jeg får fra Leif er til begge sider, så starter jeg med den, og så kan jeg altid vælge af få lavet en mere..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team