www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 09:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Nu er jeg næsten drejeklar igen.
Det nye gulv er malet, der er rejst ny væg indimod drejeriet og hylder og kroge er tilbage på deres vante plads og alle drejejernene er hægt op.

Jeg har bare et problem:
Da jeg pillede bænken ned, lavede jeg en note ang. ledningernes placering.
Den note har fanden taget, 2 år er åbenbart for længe at vente, før man remonterer.

Bænken er en Promat m. frekvensomformer.

Jeg har en samleboks på væggen. Ind i den boks går en ledning fra 380 volt stik med 1 grøn/gul, 1 brun og 1 sort.

Ledningen fra boksen og til bænken har 1 grøn/gul, 1 brun og 2 sorte.

Nogen ide om hvordan det skal samles?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Stig
Gul/grøn er altid jord forbindelsen.
Den sort og brun er de to faser. Dvs 380V

Håber det hjælper
Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så langt er jeg med.
Hvad jeg ikke kan greje er hvorfor der er 1 sort på den ene ledning, men 2 på den anden?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Umiddelbart synes jeg der er noget galt.
Som jeg kan se det har du i boksen: Jord og 2 faser men ingen 0.
Er der ikke en blå ledning også? Det skulle være 0.

Prøv evt at se her:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/opsla ... #5-leder_2

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
promat bænkene er - mig bekendt, 1 x 240V, 50 Hz.

Det kabl du omtaler er kun en 3-leder + jord, og kan ikke anvendes.

Prøv at checke i dåsen en gang til. Der bør ligge en 4-leder - d.v.s gul/grøn = jordforbindelsen. 1 sort = fase, 2 brune = de to andre faser OG en blå = 0.

Til din frekvensomformer skal du kun bruge sort, blå og evt grøn/gul (hvis din omformer er jordet, men det er normalt ikke brugt når man bruger 1-faset system).

Når du monterer ledningerne, kan det ske at maskinen løber den forkerte vej, og så skifter du bare den sote ud med en af de brune.

Når du slutter frekvensomformeren til, går jeg ud fra at du ikke har ændret på dens indstillinger fra "gamle dage". Hvis ikke vil de orginasle værdier stadig være "lagret" og den bør starte op som du husker det.

God fornøjelse. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er et par billeder:
Det første er ledningen fra bænken: 1 jord, 1 brun, 2 sorte, den blå er fjernet.

Dernæst boxen: 1 jord, 1 brun, 1 sort, den blå er klippet ned og gemt bag en hætte.

Bænken har kørt på det her i 8-10 år , indtil jeg pillede den ned.
Det ville ærgre mig at skulle betale Michael fra Promat for at komme over og sætte den til igen.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
stig bredsgaard skrev:
Her er et par billeder:
Det første er ledningen fra bænken: 1 jord, 1 brun, 2 sorte, den blå er fjernet.

Dernæst boxen: 1 jord, 1 brun, 1 sort, den blå er klippet ned og gemt bag en hætte.

Bænken har kørt på det her i 8-10 år , indtil jeg pillede den ned.
Det ville ærgre mig at skulle betale Michael fra Promat for at komme over og sætte den til igen.

Stig,

Lad os nu lige få terminologien i orden først:

Ledningen TIL bænken fra samledåsen er en jord og tre faser? Den blå nul er ikke i brug. Farveskemaet passer til gængs dansk brug.

Hvad der ikke passer er ledningen til dåsen, som igen har en jord, den blå nul isoleret og ikke brugt plus to faser. det underlige er at der er fem ledere i ledningen til bænken og kun fire til dåsen??? Normale kabler i Danmark er enten tre ledere (grøn/gul jord, brun fase, blå nul) eller fem (grøn/gul jord, blå nul og tre faser, som kan være alle mulige andre farver, men som regel rød, brun og sort.)

Hvis frekvensomformeren er en enkelt fase indgang og tre ud, er der en ledning for meget i kablet til motoren. Den enkelt fase kan også være 380 volt mellem to faser - lige som min var fra USA. (Ikke helt det samme, men forskellen er uvigtig her.

Kan du måle spændingen mellem den brune og sorte??

Se også på motoren eller frekvensomformeren hvad den skal bruge af indgang.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er et par billeder til.
Ledningerne 1L,3L og 5L er de to sorte og den brune i ledningen TIL bænken.

Så begge sorte er altså i brug.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg er ikke helt sikker, men det kan tænkes at den kører med "fasevender", således at den har fase + nul = den ene vej, og fase + samme nul = den anden vej.

Normalt vil man bruge en 3-leder (feks. brun - sort- blå, men nu om dage er så at sige alle farvekombinationer mulige.)

Det letteste er at du måler spændingen mellem de enkelte og noterer ned hvad du får. Du skulle så kunne måle 400 V mellem 2 faser, 240 V mellem en fase og nul, og 240V mellem den anden fase og nul.

Dermed får du også bestemt din NUL-ledning (240 V+ 0).

Tilgangen til frekvensomformeren er 1 x 240V, som omsættes til 3 x 240V. fasevendingen har til formål at din bænk kan rotere begge veje.

(På min frekvensomformer har jeg en simpel omskifter siddende, så det er bare "først den ene vej - og så den anden vej", og jeg har kun et enkeltfaset + 0 ind til frekvensomformeren. Ingen jord.)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den har en fasevender.

Bortset fra det, kunne du ligesågodt have skrevet på polynesisk.
Jeg fatter ikke noget af det.

I skriver hele tiden om at måle spændingen. Den eneste måde, jeg kan måle spænding på 220 volt på, er at røre ved ledningen, og det har jeg ret dårlige erfaringer med.

Jeg ved mindre end ingenting om el. 220 volt, altså.
Jeg har lavet masser af strøm på biler, motorcycler og flishuggere.

Jeg må nok bare bide i det sure æble og få professionel hjælp.

Medmindre der er en her på forum, som vil samle de ledninger for mig i bytte for en mega klods mase'r elm?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis tingene skal lavs efter love og forordninger i kongeriget skal du vel egentlig ringe efter en autoriseret eletriker - min autorisation som El- installatør udløb i 2003.

Du behøver slet ikke hente PromatMichael til Sjælland for sådan et lille job. Det kan din lokale elektriker klare på mindre end 5 min (+ kaffepause)

Har du den originale instruktionsbog, eller kan du skaffe den fra Promat? Der bør være et komplet el-diagram, så man er fri for at gætte.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
vender lige tilbage med besked i morgen

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg havde ringet til en elektrikker med det samme. Hvorfor brænde en maskine af der kører godt.? :idea:

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
"Jeg havde ringet til en elektrikker med det samme. Hvorfor brænde en maskine af der kører godt.? "

Fordi man kan!
:D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Stig

Jeg har engang lært lidt om EL men det er mange år siden og den gang havde man ikke frekvensomformere sådan til almindelig brug, nu er det lidt svært at finde ud af f.eks er motoren på min bænk 3*230 V. jeg viste ikke en sådan fandtes.
Husker jeg ret er det en Promatbænk du har, jeg ville ringe til Michael og bede ham sende dig et diagram over el tilslutningen med farver og det hele , jeg er overbevist om at han har en sådan, måske kan det ordnes over telefonen.
Jeg er overbevist om mange her på forum gerne vil hjælpe dig hvis de kunne, men det kan godt være lidt triggi, Angående det med at måle spændingen så køb dig en simpel spændingsmåler, det er en ledning med en pind i vær ende, på en ene pind er der en række diodelamper mærket med 6-12-24V osv til slut 380 V( måske nu 400v men det har ingen betydning) den koster ikke herregård og er rart at have i huset.
MH
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
eljensen skrev:
Hej Stig

Jeg har engang lært lidt om EL men det er mange år siden og den gang havde man ikke frekvensomformere sådan til almindelig brug, nu er det lidt svært at finde ud af f.eks er motoren på min bænk 3*230 V. jeg viste ikke en sådan fandtes.
Husker jeg ret er det en Promatbænk du har, jeg ville ringe til Michael og bede ham sende dig et diagram over el tilslutningen med farver og det hele , jeg er overbevist om at han har en sådan, måske kan det ordnes over telefonen.
Jeg er overbevist om mange her på forum gerne vil hjælpe dig hvis de kunne, men det kan godt være lidt triggi, Angående det med at måle spændingen så køb dig en simpel spændingsmåler, det er en ledning med en pind i vær ende, på en ene pind er der en række diodelamper mærket med 6-12-24V osv til slut 380 V( måske nu 400v men det har ingen betydning) den koster ikke herregård og er rart at have i huset.
MH
eljensen

Digitalt multimeter hos harald Nyborg, 60 kr. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

Jeg ville passe på med at stole ret meget på farverne i ledningerne. Det eneste ret sikre er jorden, som er grøn/gul. Resten kan du ikke stole på, især ikke hvis det ikke er af dansk oprindelse og det ikke er en fornuftig elektriker der har forbundet det.

Harald Nyborg har ellers et link på deres hjemmeside til en pjece om elektikkeri der har beskrivelse af hvordan farverne BØR være.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

min lokale elektriker (ham jeg har i roskilde) er ude og rejse så jeg kan ikke sende ham. Min maskin ingenør skal til sjælland i næste uge igen. Så der går noget tid inden jeg kan gøre noget ærgeligt nok.

Men ring til den lokale elektriker. han kan sagtens sætte det sammen så det virker.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hej Stig,

Hvis du er sikker på at der altid kun har været en gul/grøn(jord) en blå(nul) og en sort(fase),
samler du se to sorte ledninger fra bænken, med den ene sorte. Og selvfølgelig gul/grøn til gul/grøn og blå til blå.
Hvis du stadig har problemer kan du ringe til mig på 40738011.

En frekvensomformer til 2 hp motor vil normalt køre på en fase, omformeren laver så dette om til tre faser. Størrer omformere kører på tre faser.

MVH
Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hej Stig,

Nu fik jeg læst hele tråden, og trækker lige dele mit svar tilbage.
Har bænken kørt uden frekvensomformer fra starten?

Finn

PS. Du er stadig velkommen til at ringe.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Problemet er løst!

PoulMbyg sendte en kammerat, som er elektriker herned.

Det viste sig at den blå på 4 leder kablet til dåsen er en fase. Det var det som snød mig totalt.
Fordi den var klippet så kort af, troede jeg, den var ude af brug.

Så nu har jeg en drejebænk igen.
Det vil jeg fejre ved at grovdreje en klods masurbirk.
Og iøvrigt øve mig lidt inden seminaret.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

TILLYKKE MED DET !!! har da glædet mig meget til du kom op og køre igen !!!!!!!!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg troede s-- godt nok jeg var mere glemsom end alderen tilskriver. Glæder mig til at se en prof drejer i topform den 9 oktober.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]