www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 maj 2024, 04:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 16 jun 2008, 16:55 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Nydeligt... jeg så nogen af de Strøer du har liggende på loftet :-)

Jeg er enig. stålet er godt.!!

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 16 jun 2008, 18:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Nu har jeg prøvet det i en skål af bøgeknude, hård som glas( næsten) og totalt forvredet i veddet. Thomsonjernet klarede den fint, det skærer faktisk bedre end de Henry Taylor superflute, jeg normalt bruger.
Dem kan vi godt købe nogen flere af!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 16 jun 2008, 22:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
så skal jeg have nogen med tror jeg..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 07:22 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Det skal jeg lade gå videre til Doug næste gang jeg snakker med ham.. Jeg har ikke haft tid til at sætte håndtag på det store endnu.. men det kommer nok en af dagene..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 09:57 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Som jeg allerede havde fortalt jer... de Thomson jern er uovertrufne.
Jeg bruger både mit 3/4" og mit 1/2" til næsten alt. Og jeg synes de holder sig skarpe meget længere end
noget af det andet jeg har.

Næste gang der skal bestilles, er jeg med på vognen så jeg kan få udvidet sortimentet.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 12:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej

Har I dannet en form for "indkøbsforening" for drejejern etc. :?: :?: :?:

jeg kan se fra diskutionen at disse Tomson HSS jern er af en god kvalitet - og hvis de også er rimelige for pris, vil jeg gerne også have mulighed for at deltage.

Findes der en hjemmeside hvor man kan se sortimentet af Tomson jern (jeg har mest brug for nogle nye skrabejern (10 og 15 mm (Måske også en 20 mm) uden håndtag, men med god længde.

Mine "gamle" Hamlet jern har holdt i mere end 10 år, og er ved at blive lige lovlig korte :(

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 13:04 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 20:30
Indlæg: 443
Geografisk sted: Valby
Her kommer den ... http://www.thompsonlathetools.com/

og hvis man bare skal have de små størrelser og max 5, kan det vist slet ikke betale sig at sende dem rundt indbyrdes, 11$ er noget under PostDanmarks fragtrate;)

_________________
Jesper Koed

Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 13:14 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Det kan man godt kalde det :-) det er en af de ider jeg havde med at starte forumet, så kan flere få bedere værktøj for mindre penge :-)

Jeg er ikke helt til at skal have flere jern lige nu, men inden længe skal jeg have nogen mejsler fra ham...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 13:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Du skal altså næsten lige prøve mit Stubai inden du køber Hamlet..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 14:51 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
jeg skal ikke have hamlet... hvis jeg skal have noget er det enten stubai eller thompson

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 15:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Når.. du skrev ham og ikke hamlet.. jeg tænkte, at ham.. kunne være hamlet, og tænkte egentlig ikke videre på Thompson hehe.. De er sikkert også ganske gode, men jeg mener du skal prøve et stubai inden du køber det.. mest fordi jeg ikke rigtig kan finde ud af hvor godt det er (har ikke den store erfaring i, hvor længe sådan et jern skal holde)

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 15:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Peter, jeg forstår ikke helt hvorfor, du er så forliebt i Stubai. Jeg startede med dem, da jeg begyndte at dreje, men jeg synes aldrig de har været ret gode.
Det kan selvfølgelig være de har ændret på stålkvaliteten for nylig.
Jeg købte en kasse med ca 50 Stubaijern af forskellig art på auktion for nogle år siden, helt nye og uskæftede. Fik dem for en slik.
Jeg har solgt dem alle sammen videre, bortset fra dem jeg har givet væk. Helt ærligt, så gad jeg ikke bruge dem selv.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 16:06 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Hmm jeg har et enkelt stubai, og det er jeg godt tilfreds med ... men jeg tror nu jeg kommer til at fylde mine hylder med noget af dougs hen af vejen... jeg skal lige blive enige med dem og hvordan de skal slibes og tage spån så skal det nok komme...

Jeg bruger stadig mine 10mm Hamlet til bla finish og mindre ting..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 16:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Omkring stålkvaliteter versus skær/slibning/levetid. :!: :!: :!: :!: :!:

Jeg tror ikke trædrejere er forskellige fra andre som har en hobby de holder af og går op i. ;) ;) , men de mere tekniske ting omkring stål (HSS) Kulstofstål, cintret stål - osv, kræver jo næsten at man skal gå mange år i skole og lære en forfærdelig masse om metalurugi, og det gider jeg ikke.

Generelt er det vel sådan at man bliver fortrolig med en metode/jern/slibning etc. og så bliver man bedre og bedre med det over tid, og man bliver vel også lidt stolt af det man får lavet, og best bliver det jo når man lærer nyt at andre drejere som man så kan drage fordel af til de ting man selv foretrækker at lave.

Nu har mine gamle Hamlet jern holdt i mere end 10 år, men det morsomme er egenligtalt at et sæt jern fra Harald Nyborg som jeg fik for ca. 14 år siden stadig er i brug, og selv om det er kulstofstål de er lavet af, ja, så giver en let slibning et fantastisk skær,og, f.eks hvis man "bryner" dem (Se Stigs foto), så kan man få en overflade som er rigtig god, bedre end HSS stål kan give. :) :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 17:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Tjae, jeg har også nogle jern fra Harald Nyborg (ja jeg ved godt det er et fy ord), men jeg har brugt dem til at lave nogle jern med anden fas/slibning/vinkel/hvadiellersvilkaldedet. Det har givet mig nogen indsigt, og en billig måde at eksperimentere på.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 21:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har to jern fra Stubai, men det er ikke nogle jern, som jeg kan fornemme på, om de holder godt.. det ene er et jern til løse ringe, og de holder som regel ret godt.. det andet er en mejsel, og den holder som de fleste andre mejsler knap så godt, men i forhold til hvad den drejer i, så er jeg faktisk ret godt tilfreds med den.. Jeg har ikke prøvet deres rør, så derfor ved jeg ikke, hvodan de reelt set holder, men jeg har hørt, at de skulle være ganske fortirindelige..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 17 jun 2008, 22:44 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Æhhhh, jeg tvivler en del på at min tilfredshed med Doug Thomsons jern har noget som helst med
skolegang, specialviden om metaller/metalurgi eller andet i den boldgade at gøre. Jeg har beskæftiget mig mange år
inden for træindustri og trædrejning, og har et kriterium for godt håndværktøj som drejejern, stemmejern og lignende.
De skal ligge godt i hånden, skære godt og holde sig skarpt længst muligt.
Jeg har selv Hamlet og Crown, og de kan i mine øjne slet ikke måle sig med Thomson. Slet ikke når man begynder at dreje i vanskeligt og hårdt træ... og for den sag skyld heller ikke i vådt træ.

Thomson jernene er stærke, holder skæret rigtigt godt selv i hårdt træ, og så er de så stabile at man
kan bevæge sig temmelig langt ud over anlæget uden at de begynder at vride sig eller vibrere.

Vi må jo se hvem der er først med at vil bestille flere nye jern hjem... så er det bare med at holde sig til.

Tror Stig kaldte en af sine motorsave en "Urskovsdræber" i et andet indlæg... jeg kalder Thomson jernene for "Træædere."

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 09:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Her er "Urskovsdræberen", iøvrigt er jeg 100 enig i hvad Kaj siger om drejejern.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 09:21 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Eneste ulempe jeg kan se ved Thomson jernene, er at jeg bruger dem så meget at jeg er bange
for at de bliver slidt ned for hurtigt.
Men det er der selvfølgelig råd for... :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 09:33 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Bah... stig få dig nu en ordentlig sav :-) har set en lavet på en V8 motor hehe...

Drejejern ... jeg kan heller ikke lide mine... min sliber står helt stille og samler støv i forhold til tidligere...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 09:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Det er rigtigt fint at læse andres erfaringer med forskellige drejejern, og jeg håber at der fremover kommer endnu flere erfaringer som bliver lagt ud på forum.

Er der ikke en af de danske forhandlere som har set kvaliteten af disse Thomson jern, og evt kunne tænkes at tage et agentur i Dk. Med de anbefalinger jeg har set indtil nu må der da findes en interesse.

Når man kigger på - næsten samtlige danske forhandleres hjemmesider er det jo næsten "en uendelighed" af jern i udbud, men hvad duer - hvad duer ikke :?: :?: :?:

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 09:43 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har snakket med Doug om at lave et agentur, men eftersom det er noget han laver helt selv, ikke nogen ansatte eller noget, og at han faktisk kan sælge alt det han kan lave lige så hurtigt som han kan lave det var det ikke noget han havde interesse i.

Mhs til dem der er i udbud... tja.. det er svært at sige hvad er godt og hvad er skidt, det kommer an på kravet man stiller til værktøjet, jeg har hamlet stubai og thompson og noget gammelt carbon stål. jeg bruger det hele, men af dem er thomson favorit, da de holder skæret meget meget længe er meget stabile pga. den tykke bund...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 10:58 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn A

Det er det fede ved det her forum. Vi kan dele erfaringer på kryds og tværs.
For mit eget vedkommende var jeg tilfred med Crown og Hamlet, indtil jeg fik slebet min Thomson. Pokker... jeg vidste ikke bedre. Den slags er som alt muligt andet i livet... man ved ikke der findes noget bedre, indtil man har prøvet det der er bedre. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Med hensyn til at købe jern hjem, synes jeg vi skal prøve at samle sammen og så bestille ligesom sidste gang da
Agerbundsen stod for at købe hjem og distribuere. Om det lige er ham der skal stå for det ved jeg ikke, men det
kan vi vel finde en løsning på når vi kommer dertil.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 11:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kaj

Jeg var inde og kigge på hans hjemmeside, og det ser jo unægteligt ud til at han laver nogle gedine drejejern. Så hvis der en flok her fra forum som går sammen om en bestilling fra USA vil jeg meget gerne deltage, hvis der er en som vil coordinere dette, og som vil modtage betaling/videreformidle betaling - og tage slæbet for os andre. :oops: :oops: :) :)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 18:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Nu er tidspunktet tydeligvis kommet, hvor gamle sure og gnavne Stig skal hælde en spand koldt vand ud over al entusiasmen.

Jo, gu er de da goe' Thomson- jernene, rigtig goe' endda. Spørgsmålet er bare, hvor mange der rent faktisk har glæde af det.

For en hobbydrejer, som laver en skål om ugen, gør det ikke nogen forskel om der skal slibes en eller ti gange mere pr. skål.
Det gør det derimod for proffen, som står og banker trappebalustre ud i dusinvis, mens han mærker CNC- bænkens ånde i nakken. Der er det marginalerne, der tæller.

Det har været sagt før her på forum, men tåler gentagelse: Det er ikke et nyt superjern, der gør en' til en dygtig drejer. Det er de timer, man tilbringer ved bænken. Gerne ved repetitiv drejning,Det er derfra, værktøjskontrollen kommer.

Se blot på keramikerne, vores konkurrenter indenfor skåle; de laver ½ million ens små kaffekopper, mens de står i lære. Når de så behersker teknikken, føler de sig MÅSKE rustede til at springe ud i unikaproduktion.

Hos hobbytrædrejere er der en tendens til at springe mellemleddet over, og gå direkte til unika.
Det har man i mange år kunne slippe af sted med herhjemme, fordi der ikke har været ret mange, som drejede i træ. Med andre ord, folk var lette at dupere.
De tider er forbi,mine herrer.Der er masser af drejere i DK idag, nogle gode, andre mindre så. Hvis man virkelig vil noget med drejeriet idag, duer det ikke længere at levere en flosset skål, mens man mumler om: "at frigøre træets sjæl".

Der skal trænes for at blive god, så mine herrer, se at komme igang ved bænken istedet for at fortabe jer i værktøjsdrømme.

Bare for at give et eksempel på hvad vi er oppe imod: I sidste måned blev jeg kontaktet af en trappefabrik. De ville gerne have et tilbud på levering af 3 forskellige balustre.
Da jeg så tegningerne, vidste jeg med det samme, at de var designet til CNC drejning. Ingen skarpe hjørner med spændende skyggespil. Den typiske flade kant mellem alle rundinger.(( CNC er hurtig, men han kan ikke skære detaljer.)( Det kan vi, for vi har trænet med mejslen, ikke?)) .
Så jeg fortalte dem, at de var gået galt i byen, men hvis de engang stod og manglede balustre til en "one off" trappe, skulle jeg gerne være behjælpelig.
Så fik jeg lokket CNC prisen ud af dem: 45 kr. for en ( godt nok grim i mine øjne) baluster med kugler og fjant. incl. træ!!!
Hvis nogen af jer kan slå den, bøjer jeg mig i respekt.
Hvis der er nogen af jer, som ikke er opmærksom på de designmæssige forskelle mellem ting, der er designet til CNC-drejning ( Inspirations forbandede peberkværne,f.ex.!) og ting designede til hånddrejning, så sig til.

WHEW!!!!!!!

Det var en ordentlig smøre. Men det gav luft. Kom nu op af stolene og responder!
Jeg gider ikke give folk en opsang, og så se den løbe ud i sandet.

Stig
P.S.
Jeg planlægger et follow up på dette indlæg, med beskrivelse af den proces,jeg tvang mig selv igennem, for at blive drejer.
Medmindre selvfølgelig, at jeg er blevet skreget ud af forum inden da.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 18:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Stig,

Må jeg sagtmodigt klappe, det er netop det centrale i ALT håndværk - amatør som prof, træning og atter træning - og så igen træning. man kan læse sig til en del, men at prøve det selv - lære det, få det ind i hænderne er det som i sidste ende "former" en god amatør også.

jeg har "kun" drejet som amatør i 15 år, og har "bommet" rigtigt mange stykker som ikke blev som "tanken/drømmen" var, men det ændre ikke på at jeg ikke kunne drømme om at lave to ens stykker - det er simpelthen ikke sjov, men betyder selvfølgelig også at jeg aldrig vil opnå det niveau hvor drejning eventuelt blev "kedeligt" bare fordi man nu er supergod til drejeteknikkerne.

Men bortset fra det, er jeg helt enig med dig, og der er nok mange som i farten glemmer at "man må kravle inden man kan gå" - og unika ting kommer nu engang ikke af sig selv.

Ingen tæv herfra, kun ros for at en Prof så villigt deler ud af sin viden/erfaring.

;) ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 18 jun 2008, 19:09 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig og andre.

Jeg er langt hen af vejen enig med Stig... tror selv jeg på et tidspunkt nævnte noget om at man ikke
blev en dygtig pianist, selv om man har et Steinway flygel.

På den anden side, tror jeg nu heller ikke at hobbydrejere, inklusive mig selv bliver en hujende fis bedre af at stå og dreje med dårlige bænke og dårligt værktøj. Begejstringen over skide godt drejeværktøj kan ingen tage fra mig, men vreden over dårligt billigt værktøj er der gerne en anden der kan overtage.
Jeg har den overbevisning at mange gerne vil lave et eller andet håndværk i deres fritid, men værktøj og maskiner får lov at samle støv i et hjørne, fordi det er noget skrammel der ikke virker, og så giver folk op.

Siden jeg fik min bænk kort efter påsken her i år, har jeg drejet minimim 2-3 timer hver dag i gennemsnit. Netop for at få øvelse... og sidegevinsten er en masse skrammel der er til at putte i fyret, og på den anden side ting jeg kan give i gave og noget jeg endda har kunnet sælge. Nu er jeg nok ikke et gennemsnit af hobbydrejere, fordi jeg er født og opvokset med bearbejdning af træ, og har drejet siden jeg var en bette knægt på 9-10 år. Og trods en pause på 25 år med drejning, synes jeg det ligger noget i hænder og øjne. Håndtering af værktøj, uanset hvilken type, er noget der skal øves... dag efter dag, time efter time... og man bliver kun bedre af øvelse.

Og Stig, der er ingen der hyler dig ud af forum. En lille opsang til folket er fint, og uenighed giver udvikling, hvor imod enighed stopper udviklingen.

Og nej, jeg vil ikke lave balustre til 45,- kr... og ej heller lakerede og polerede dobbelte saddelknægte, med ophængningsplader og det hele for 275,-.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 10:02 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg svare på stigs først. sammenhold med det han har skrevet...

Mavesur... næppe du gir den bare gas... det er konstruktivt så kan vi godt li det...

Hvor mage der får glæde af det : MANGE !! jeg er blankt indrømmet lidt en toolnørd... men det ikke kun med det jeg laver rundt og brændbart, det er også med det jeg laver af computere osv... Ja man kan godt slå et listesøm i med brækkede arme og en 12kg hammer... man kan godt og det er muligt at skal man ikke slå så mange i kan det jo godt gå det er bare en hobby... NEJ!! det er ikke rigtigt, det er under ingen omstændigheder løgn når man siger at værktøjet er 50% af arbejdet, hvis ikke mere...

jeg er helt enig i at hvis man rent hobby drejer betyder det ikke det store om man skal slibe 1 eller 10 gange.. og dog hvis man skal lave noget er der 2 måder, godt nok, og rigtig godt... Godt nok er det man helst ikke vil lægge navn til men det er ok og dem der skal have det er tilfredse, rigtig godt er der hvor man gerne vil have sin signatur i blikende neon oven over. Godt nok er det man opnår med arbejde og middelmådigt/dårligt værktøj de fleste gange. Det er forbi det er meget meget meget svært at lave RIGTIGT med dårlige værktøjer, hvor med gode værktøjer er det teknikken øvelsen og talentet der skal arbejdes med. Når man står med en bænk der er skæv jeg der er sløve jern af gamle tavrender og lægder fra billigbyg at dreje i og med er det ikke muligt at lære teknikken og få den rutine der skal til.

Den med CNC maskinen i nakken kan jeg kun udtale mig om på HearSay... og det er rigtigt det er billigere at få lavet 3000 halvkedelige på en cnc, men der er ikke mange der vil betale for at få lavet 4 til den gamle trappe, for det koster kassen at sætte sådan en op til en prod. linje.

Men det er helt rigtigt at den er rendt med meget af det monotone repetitions arbejde som den er god til. Det er bare udfordringe til håndfolket om at lave ting man ikke kan med en cnc, bedere flottere skarpere....

Jeg er til gengæl 105% enig i at det er øvelse der gør en god drejer.. som det er med det meste er det 1%inspiration og 99% perspiration der gør et geni...

Det er helt rigtigt at mange springer ud i Unika med det samme, jeg er selv en af dem, det er jo det vi drømmer om når vi går i værkstedet, at komme ud derinde fra med et mesterværk. og det er vel drømmen der driver værket, eller det skal det vel være...

Jeg støtter dig i at man herhjemme i mange år er sluppet afsted med blandet arbejde blandede resultater, og folk har sagt WAW!! og jeg håber inderligt de dage er ovre, som skabsperfektionist kan jeg ikke samle noget som helst op uden at lige tjekke kvaliteten af det der er lavet og det gælder alt hvad jeg har med at gøre... Der er ikke noget værrere end at få noget stukket i hånden der har en god form og kvalitet af materiale og håndværk, hvor man så kan se der lige er kastet en grusbunke af et stykke sandpapir igennem og med et skruehul i bunden.. trist... Det er derfor jeg har oprettet forumet her, jeg vil så inderligt gerne øge kvaliteten på det alle de dygtige drejere laver, og det gennem dialog og vidensdeling.

Citat "Der skal trænes for at blive god, så mine herrer, se at komme igang ved bænken istedet for at fortabe jer i værktøjsdrømme."
Ja mor skal nok :D :D :D
jeg regner med at lave mig flere skåle der bare er øve som bliver savet midt over på båndsaven for at tjekke kvaliteten af arbejdet... Så jeg er i gang...

Grimme priser... 45 er ikke meget... men med total serieprod kan alt lade sig gøre, også at matche den pris... ikke at jeg har lyst...

Du sagde sig til. Til, jeg er med men lad os sætte det op så alle er med på forskellen og så vi bagefter kan bruge det til at forklare den danske befolkning at de skal værdsætte kvalitet fremfor kinaskrotbras kvantitet...

Så jeg er enig og jeg er ikke enig... det handler om både målet og vejen derhen ikke kun det ene eller det andet.. (og jeg foretrækker at rejsen foregår i en ferrari (gooood tools) frem for en hestevogn)

så kom jeg op af stolen med en LAAAAANG swaaada :-)

Jeg glæder mig rigtig rigtig meget til historien om din læreprocess med fejl udfordringer aha oplevelser og det hele :-)

Vi ses lørdag :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 10:47 
Hej.
Stig Skrev:Nu er tidspunktet tydeligvis kommet, hvor gamle sure og gnavne Stig skal hælde en spand koldt vand ud over al entusiasmen.

Jeg er fulstændig enig med Stig, efter at have fulgt diskutionen om drejejern de sidste par dage var jeg godt på vej med noget lignende men Stig kom mig i forkøbet :D Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen og Dokter Thomsens jern er ikke guddommelige vel har stålkvaliteten da noget at sige men et DT jern der er slebet forkert eller ikke bruges korekt er ikke mere værd end et HN jern så til nybegyndere ud i trædrejning må jeg sige lær først den rigtige slibeteknik og de rigtige skæremetoder der skal anvendes til de forskellige drejeopgaver for det er det der betyder noget, om i skal slibe en gang eller to ekstra har minder at sige, det giver kun mere øvelse, når så tingene ligger rigtigt i hænderne og teknikkerne sider på rygraden kan man evt.forkæle sig selv med et par DT jern men nybegyndere må ikke få den tro at et DT stål løser alle problemer det er kun øvelse der gør mester.
EM


Top
  
 
 Titel: Re: Drejerør
Indlæg: 19 jun 2008, 10:59 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Helt enig !! jeg vil sige at man skal nok vente med dt jernen til 2 ombæring når man har slebet et sæt ned... så slibetenikken sidder der...

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team